Turkey has reached a record number of refugees and migrant in the world
history, because of a chronical war in the southern bound. These refugees are
supplied with their need in short term but long term strategic plans should be
made as well. Over the years, developments that may lead to
social conflict can arise. Therefore, a convenient employment policy should be made and applied. Thus,
social conflicts can be prevented. In consideration unemployment ratio is high
in Turkey, should search and study opportunities for Syrian refugees in the
global maritime labour markets. The only sector is maritime that no any
obstacles for employment in the global labour markets. Sea farers could be
employed in multinational crewing ships. Maritime sector is “sui generis” with
globalization of labor but not only Capital. By strategic plans, Syrian refugee
seamen should be given educations and establish new employment policies in the
global maritime labour markets. Labour unions, Civil social organizations,
public institutions, private crewing Agencies and especially Turkish State
Labour Organization should make studies. The studies should be turned into
social responsibility projects and campaigns should be governed towards to
strong maritime companies which can supply employment facilities in their
fleets. By cooperating with global maritime companies and global crew
management companies, it should be created new formulas for the employment of
refugees. Beyond assisting some financial aid, burden on Turkey’s shoulders
should be solved with employment formulas via positive campaigns. ITF should
have an active role within these campaigns as far as the oldest and strongest
labour confederation. On the other side, should cooperate and prepare
researches together with ISF, The World Shipowners Federation. In this study,
should be explored availability of supply of refugees as sea farer through
statistical figures and will be issued campaigns and announce studies.
Human Resources Management Maritime Economies Maritime Management Management and Strategy
Türkiye,
güneyinde oluşan kronik bir savaş nedeniyle son rakamlara göre dünya tarihinin
en yüksek göçmen ve sığınmacı sayısına ulaşmıştır. Bu sığınmacıların kısa
süreli olarak ihtiyaçları karşılanmaktadır. Fakat uzun dönemli stratejik
planlamalar yapılmalıdır. Yıllar içinde sosyal çatışmalara neden olacak
gelişmeler vuku bulabilir. Bu nedenle doğru bir istihdam politikası ve
planlaması izlenmelidir. Böylelikle toplumsal çatışmaların önüne geçilmiş olur.
İşsizlik sorunu ile karşı karşıya olan Türkiye’nin Suriyeli mültecilerin
istihdamı amacıyla küresel emek piyasalarında istihdam olanakları aranmalıdır.
Küresel emek piyasalarında giriş engellerinin olmadığı yegâne sektör denizcilik
sektörüdür. Gemi adamları çok uluslu olarak gemilerde istihdam
edilebilmektedir. Sadece sermayenin değil emeğin de küreselleştiği denizcilik
sektörü şahsına münhasır bir sektördür. Yapılacak stratejik istihdam
planlarında göçmenlerin gemi adamları eğitimlerinden geçirilerek küresel
piyasalarda istihdam yolları tesis edilmelidir. Sendikalar, sivil toplum
kuruluşları, kamu kurumları, özel istihdam büroları ve özellikle İŞ-KUR bu
konuda çalışmalar yapmalıdır. Yapılacak çalışmalar sosyal sorumluluk projeleri
haline getirilerek, göçmenlerin A.B. içindeki güçlü denizcilik işletmelerinde
istihdam edilmeleri için kampanyalar oluşturulmalıdır. Küresel denizcilik
firmaları ve küresel personel yönetim firmaları ile iletişim yolları belirlenerek
mültecilerin istihdamı için formüller oluşturulmalıdır. Yapılacak kampanyalar
ile Türkiye’nin omuzlarında olan bu yük yardımın ötesine geçilerek istihdam
yoluyla çözümlenmelidir. ITF konfederasyonu; dünyanın en eski ve güçlü sendika
konfederasyonu olarak bu çalışmalarda aktif rol almalıdır. Diğer yandan ISF
dünya armatörler birliği ile çalışmalar yapılmalıdır. Bu çalışmada
istatistiksel rakamlar üzerinden yapılacak analizlerle gemi adamı olarak
mültecilerin arz edilebilirliği araştırılarak, bu konuda denizcilik sektöründe
yapılabilecek çalışmalar ve kampanyalar sunulacak ve önerilecektir.
İnsan Kaynakları Yönetimi Deniz Ekonomisi Deniz İşletmeciliği Yönetim ve Strateji
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 6 Sayı: 15 |