Throughout this study, the concepts of sense of loneliness, loneliness in work-life, and organizational citizenship behavior have been explained and the relation among them has been analyzed. Based on the results obtained from the research carried out with 394 teachers, the relationship between the loneliness teachers experience in their work-life and organizational citizenship behavior, and various demographic data obtained from “Personal Data Form” were examined in detail. Also the form contains two scale (Loneliness Scale and Organizational Citizenship Behavior). Carrying out this research in Bursa, which is a highly developed city in Turkey, is important in terms the results of this research. This research comprises secondary education institutions in 2012-2013 school year. The target group is teachers from 38 secondary education institutions in Bursa. These institutions were selected from the list of Ministry of National Education, showing all secondary education institutions in Bursa. 414 teachers working at these schools were selected randomly and they were interviewed on a voluntary basis. (The number of acceptable questionnaires was 394) Besides, a “Personal Data Form” was used as a data collection tool to obtain demographic information about the interviewees. While evaluating the data obtained, SPSS (Version 21) was used to make statistical analysis (such as t-test, anova test, correlation analysis). As in general, some assumptions of this study were supported by the findings while some were not. Based on the result of the correlation analysis conducted (-0,390), a moderate relationship in a negative way between the level of loneliness of teachers in their work-life and the organizational citizenship behavior has been observed. This result shows that teachers with a high level of organizational citizenship perception have a low sense of loneliness
Bu çalışma, öğretmenlerin iş yaşamında algıladıkları duygusal yalnızlık ile örgütsel vatandaşlık davranışları arasındaki ilişkiyi ortaya çıkarmayı amaçlamıştır. Araştırma kapsamında 2012-2013 öğretim yılında Bursa ili Nilüfer, Osmangazi ve Yıldırım ilçelerinde bulunan ortaöğretim kurumlarında çalışan ve tesadüfi örnekleme yoluyla seçilen toplam 414 öğretmene ulaşılmıştır. Yapılan anketler incelendiğinde 394 anket değerlendirilemeye uygun bulunmuştur. Veri toplama aracı olarak anket yöntemi seçilmiştir. Anketin birinci bölümünde demografik veriler, ikinci bölümünde "İş Yaşamında Yalnızlık Ölçeği", üçüncü bölümde ise; "Örgütsel Vatandaşlık Ölçeği"ne yer verilmiştir. Verilerin analizinde SPSS 21 programı kullanılmış ve tanımlayıcı istatistiksel metotlardan (t testi, anova ve korelasyon analizi) yararlanılmıştır. Yapılmış olan analizler sonucunda, iş yaşamında yalnızlık algısı ile örgütsel vatandaşlık davranışı arasında ters yönlü bir ilişki saptanmıştır. Yani öğretmenlerin iş yaşamında yalnızlık algıları arttıkça, örgütsel vatandaşlık davranışlarının olumsuz etkilendiği bulgusuna ulaşılmıştır.
Anahtar kelimeler: İş Yaşamında Yalnızlık, Örgütsel Vatandaşlık, Öğretmen.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 9 Kasım 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 3 Sayı: 7 |