BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2014, Cilt: 3 Sayı: 7, 178 - 197, 09.11.2015

Öz

Throughout this study, the concepts of sense of loneliness, loneliness in work-life, and organizational citizenship behavior have been explained and the relation among them has been analyzed. Based on the results obtained from the research carried out with 394 teachers, the relationship between the loneliness teachers experience in their work-life and organizational citizenship behavior, and various demographic data obtained from “Personal Data Form” were examined in detail. Also the form contains two scale (Loneliness Scale and Organizational Citizenship Behavior). Carrying out this research in Bursa, which is a highly developed city in Turkey, is important in terms the results of this research. This research comprises secondary education institutions in 2012-2013 school year. The target group is teachers from 38 secondary education institutions in Bursa. These institutions were selected from the list of Ministry of National Education, showing all secondary education institutions in Bursa. 414 teachers working at these schools were selected randomly and they were interviewed on a voluntary basis. (The number of acceptable questionnaires was 394) Besides, a “Personal Data Form” was used as a data collection tool to obtain demographic information about the interviewees. While evaluating the data obtained, SPSS (Version 21) was used to make statistical analysis (such as t-test, anova test, correlation analysis). As in general, some assumptions of this study were supported by the findings while some were not. Based on the result of the correlation analysis conducted (-0,390), a moderate relationship in a negative way between the level of loneliness of teachers in their work-life and the organizational citizenship behavior has been observed. This result shows that teachers with a high level of organizational citizenship perception have a low sense of loneliness

Kaynakça

  • KAYNAKÇA
  • AYTAÇ M. (1999), Matematiksel istatistik, Genişletilmiş 2. Baskı, Ezgi Kitabevi, Bursa.
  • AYTAÇ S., HACIOĞLU S. ve KARADUMAN M. (2012). Loneliness in the workplace: An empirical study in Turkey, 1. International Interdisiplinary Social Inquiry Conference, 17- 21.06 2012 – Bursa.
  • BASIM H. ve ŞEŞEN H. (2006), Örgütsel vatandaşlık davranışı ölçeği uyarlama ve karşılaştırma çalışması, Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, Cilt:61,Sayı: 4, 83-102.
  • BOZKURT Ö. ve BOZKURT İ. (2008), İş tatminini etkileyen işletme içi faktörlerin eğitim sektörü açısından değerlendirilmesine yönelik bir alan araştırması. Doğuş Üniversitesi Dergisi, Cilt:9, Sayı:4, 1-18
  • ÇORAPÇIOĞLU Ö. A. (2009), Cezaevinde yalnızlık ve yalnızlığın depresyonla ilişkisi, Kriz Dergisi, Cilt:6, Sayı:1, 21-31.
  • DOĞAN T., ÇETİN B. ve SUNGUR M. Z. (2009), İş yaşamında yalnızlık ölçeği Türkçe formunun geçerlilik ve güvenilirlik çalışması, Anadolu Psikiyatri Dergisi, Cilt:10, Sayı:6, 271-277.
  • ERDİL O. ve ERTOSUN Ö.G. (2011), The Relationship between Social Climate and Loneliness in the Workplace and Effects on Employee Well-Being, Procedia - Social and Behavioral Sciences, Vol:24, 505-525.
  • ERNST, J. M. ve CACIOPPO , J. T. (1999), Lonely Hearts:Psychological Perspectives on Loneliness. Applied and Preventive Psychology, Vol:8, 1-22
  • KAPLAN M.S. (2011), Öğretmenlerin işyerinde yalnızlık duygularının okullardaki örgütsel güven düzeyi ve bazı değişkenler açısından incelenmesi, Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Konya.
  • KARACAOĞLU K. ve GÜNEY S.Y. (2010), Öğretmenlerin örgütsel bağlılıklarının, örgütsel vatandaşlık davranışları üzerindeki etkisi: Nevşehir İli örneği, Öneri Dergisi, Cilt:9, Sayı:34, 137-153.
  • KARAMAN K., YÜCEL C. ve DÖNDER H. (2008), Öğretmen görüşlerine göre, okullardaki bürokrasi ile örgütsel vatandaşlık arasındaki ilişki, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, Sayı 53, 49-74.
  • KORKMAZ C. (2011), İlköğretim ve ortaöğretim okulları öğretmenlerinin örgütsel vatandaşlık algıları, Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Elazığ.
  • KOZAKLI H. (2006), Üniversite öğrencilerinde yalnızlık ve sosyal destek düzeyleri arasındaki ilişkilerin karşılaştırılması, Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Mersin.
  • MERCAN M. (2006), Öğretmenlerde örgütsel bağlılık örgütsel yabancılaşma ve örgütsel vatandaşlık, Afyonkarahisar Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Afyonkarahisar.
  • MUTLU B. (2008), İstanbul ortaöğretim okullarında okul kültürü ve öğretmenlerin örgütsel sosyalleşmeleri, Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Üniversitesi, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul.
  • POLAT S. ve CEEP C. (2008), Ortaöğretim öğretmenlerinin örgütsel adalet, örgütsel güven, örgütsel vatandaşlık davranışlarına ilişkin algıları, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, Sayı 54, 307-331.
  • SAMANCI S. (2006), Örgütsel iklim ve örgütsel vatandaşlık, Afyonkarahisar Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Afyonkarahisar.
  • SEZGİN F. (2005), Örgütsel vatandaşlık davranışları: kavramsal bir çözümleme ve okul açısından bazı çıkarımlar, Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 25, Sayı 1, 317-339.
  • TİTREK O., BAYRAKÇI M. ve ZAFER D. (2009), Öğretmenlerin örgütsel vatandaşlık davranışlarına ilişkin görüşleri, Akademik Bakış, Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler E-Dergisi, Sayı:17, [Çevrim-içi: http://www.akademikbakis.org/17/6ogretmen.pdf], Erişim Tarihi: 15.09.2013
  • YÜCEL G. F. (2006), Öğretmenlerde mesleki tükenmişlik ve örgütsel vatandaşlık davranışı, Afyonkarahisar Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Afyonkarahisar.
  • YILMAZ, E. (2011), An İnvestigation Of Teachers’ Loneliness in The Workplace in Terms of Human Values They Possess, African Journal of Business Management, Vol:5, Issue:13, 5070-5075
  • WRIGHT S.L, BURT C.D.B. ve STRONGMAN KT. (2006), Loneliness in the Workplace: Construct Definition and Scale Development, NZ J Psychology, Vol:35, No:2, 59-68.

İŞ YAŞAMINDA YALNIZLIK ALGISININ ÖRGÜTSEL VATANDAŞLIK DAVRANIŞI İLE İLİŞKİSİ VE ÖĞRETMENLER ÜZERİNDE BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2014, Cilt: 3 Sayı: 7, 178 - 197, 09.11.2015

Öz

Bu çalışma, öğretmenlerin iş yaşamında algıladıkları duygusal yalnızlık ile örgütsel vatandaşlık davranışları arasındaki ilişkiyi ortaya çıkarmayı amaçlamıştır. Araştırma kapsamında 2012-2013 öğretim yılında Bursa ili Nilüfer, Osmangazi ve Yıldırım ilçelerinde bulunan ortaöğretim kurumlarında çalışan ve tesadüfi örnekleme yoluyla seçilen toplam 414 öğretmene ulaşılmıştır. Yapılan anketler incelendiğinde 394 anket değerlendirilemeye uygun bulunmuştur. Veri toplama aracı olarak anket yöntemi seçilmiştir. Anketin birinci bölümünde demografik veriler, ikinci bölümünde "İş Yaşamında Yalnızlık Ölçeği", üçüncü bölümde ise; "Örgütsel Vatandaşlık Ölçeği"ne yer verilmiştir. Verilerin analizinde SPSS 21 programı kullanılmış ve tanımlayıcı istatistiksel metotlardan (t testi, anova ve korelasyon analizi) yararlanılmıştır. Yapılmış olan analizler sonucunda, iş yaşamında yalnızlık algısı ile örgütsel vatandaşlık davranışı arasında ters yönlü bir ilişki saptanmıştır. Yani öğretmenlerin iş yaşamında yalnızlık algıları arttıkça, örgütsel vatandaşlık davranışlarının olumsuz etkilendiği bulgusuna ulaşılmıştır.

 

Anahtar kelimeler: İş Yaşamında Yalnızlık, Örgütsel Vatandaşlık, Öğretmen.

Kaynakça

  • KAYNAKÇA
  • AYTAÇ M. (1999), Matematiksel istatistik, Genişletilmiş 2. Baskı, Ezgi Kitabevi, Bursa.
  • AYTAÇ S., HACIOĞLU S. ve KARADUMAN M. (2012). Loneliness in the workplace: An empirical study in Turkey, 1. International Interdisiplinary Social Inquiry Conference, 17- 21.06 2012 – Bursa.
  • BASIM H. ve ŞEŞEN H. (2006), Örgütsel vatandaşlık davranışı ölçeği uyarlama ve karşılaştırma çalışması, Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, Cilt:61,Sayı: 4, 83-102.
  • BOZKURT Ö. ve BOZKURT İ. (2008), İş tatminini etkileyen işletme içi faktörlerin eğitim sektörü açısından değerlendirilmesine yönelik bir alan araştırması. Doğuş Üniversitesi Dergisi, Cilt:9, Sayı:4, 1-18
  • ÇORAPÇIOĞLU Ö. A. (2009), Cezaevinde yalnızlık ve yalnızlığın depresyonla ilişkisi, Kriz Dergisi, Cilt:6, Sayı:1, 21-31.
  • DOĞAN T., ÇETİN B. ve SUNGUR M. Z. (2009), İş yaşamında yalnızlık ölçeği Türkçe formunun geçerlilik ve güvenilirlik çalışması, Anadolu Psikiyatri Dergisi, Cilt:10, Sayı:6, 271-277.
  • ERDİL O. ve ERTOSUN Ö.G. (2011), The Relationship between Social Climate and Loneliness in the Workplace and Effects on Employee Well-Being, Procedia - Social and Behavioral Sciences, Vol:24, 505-525.
  • ERNST, J. M. ve CACIOPPO , J. T. (1999), Lonely Hearts:Psychological Perspectives on Loneliness. Applied and Preventive Psychology, Vol:8, 1-22
  • KAPLAN M.S. (2011), Öğretmenlerin işyerinde yalnızlık duygularının okullardaki örgütsel güven düzeyi ve bazı değişkenler açısından incelenmesi, Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Konya.
  • KARACAOĞLU K. ve GÜNEY S.Y. (2010), Öğretmenlerin örgütsel bağlılıklarının, örgütsel vatandaşlık davranışları üzerindeki etkisi: Nevşehir İli örneği, Öneri Dergisi, Cilt:9, Sayı:34, 137-153.
  • KARAMAN K., YÜCEL C. ve DÖNDER H. (2008), Öğretmen görüşlerine göre, okullardaki bürokrasi ile örgütsel vatandaşlık arasındaki ilişki, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, Sayı 53, 49-74.
  • KORKMAZ C. (2011), İlköğretim ve ortaöğretim okulları öğretmenlerinin örgütsel vatandaşlık algıları, Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Elazığ.
  • KOZAKLI H. (2006), Üniversite öğrencilerinde yalnızlık ve sosyal destek düzeyleri arasındaki ilişkilerin karşılaştırılması, Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Mersin.
  • MERCAN M. (2006), Öğretmenlerde örgütsel bağlılık örgütsel yabancılaşma ve örgütsel vatandaşlık, Afyonkarahisar Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Afyonkarahisar.
  • MUTLU B. (2008), İstanbul ortaöğretim okullarında okul kültürü ve öğretmenlerin örgütsel sosyalleşmeleri, Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Üniversitesi, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul.
  • POLAT S. ve CEEP C. (2008), Ortaöğretim öğretmenlerinin örgütsel adalet, örgütsel güven, örgütsel vatandaşlık davranışlarına ilişkin algıları, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, Sayı 54, 307-331.
  • SAMANCI S. (2006), Örgütsel iklim ve örgütsel vatandaşlık, Afyonkarahisar Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Afyonkarahisar.
  • SEZGİN F. (2005), Örgütsel vatandaşlık davranışları: kavramsal bir çözümleme ve okul açısından bazı çıkarımlar, Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 25, Sayı 1, 317-339.
  • TİTREK O., BAYRAKÇI M. ve ZAFER D. (2009), Öğretmenlerin örgütsel vatandaşlık davranışlarına ilişkin görüşleri, Akademik Bakış, Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler E-Dergisi, Sayı:17, [Çevrim-içi: http://www.akademikbakis.org/17/6ogretmen.pdf], Erişim Tarihi: 15.09.2013
  • YÜCEL G. F. (2006), Öğretmenlerde mesleki tükenmişlik ve örgütsel vatandaşlık davranışı, Afyonkarahisar Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Afyonkarahisar.
  • YILMAZ, E. (2011), An İnvestigation Of Teachers’ Loneliness in The Workplace in Terms of Human Values They Possess, African Journal of Business Management, Vol:5, Issue:13, 5070-5075
  • WRIGHT S.L, BURT C.D.B. ve STRONGMAN KT. (2006), Loneliness in the Workplace: Construct Definition and Scale Development, NZ J Psychology, Vol:35, No:2, 59-68.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Aşkın Keser

Yayımlanma Tarihi 9 Kasım 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 3 Sayı: 7

Kaynak Göster

APA Keser, A. (2015). İŞ YAŞAMINDA YALNIZLIK ALGISININ ÖRGÜTSEL VATANDAŞLIK DAVRANIŞI İLE İLİŞKİSİ VE ÖĞRETMENLER ÜZERİNDE BİR ARAŞTIRMA. Hak İş Uluslararası Emek Ve Toplum Dergisi, 3(7), 178-197.