BibTex RIS Kaynak Göster

Kur’ân’da Belâgat Örnekleri

Yıl 2016, Cilt: 35 Sayı: 35, 111 - 125, 01.06.2016
https://doi.org/10.30623/harranilahiyatdergisi.276679

Öz

Câhiliye dönemi Arapları belâgat ve fesâhata çok değer veriyorlardı. Bu yüzden Peygamberimiz (s.a.v)‟e belâgat ve fesâhat alanında mucize olan Kur‟ân indirildi. Arapların bir kısmı bu mucize karşısında iman etti, iman etmeyen kısım da onun belagat ve fesâhatini inkâr edemedi. Kur‟ân‟ın belâgat ve fesâhat alanında mucize olduğu bütün Müslümanlar tarafından kabul edilmekle beraber, bu konuda detaylı bilgiye sahip olanların sayısı çok azdır. Müslümanların çoğunluğunun konuyla ilgili bilgileri ya yüzeyseldir veya hiç bilgileri yoktur. Bu makalede yedi âyetin belâgat yönünden tahlilleri yapılmıştır. Böylelikle konu hakkında bilgileri olmayan veya az olanlara Kur‟ân‟ın belâgati, cüz‟i de olsa tanıtılmak istenmiştir

Kaynakça

  • Abbas, Fazl Hasan, El-Belâgatu, Funûnuhâ ve Efnânuhâ, Dârü‟l-Furkan, Amman, 1997.
  • Ahmet Cevdet Paşa, Belâgat-ı Osmaniyye, (Haz: Turgut Karabey, Mehmet Atalay), Akçağ Yayınları, Ankara 2000.
  • Ahmet Cevdet Paşa, Kasas-ı Enbiya ve Tevarih-i Hulefa, Bedir Yayınları.
  • Âlusî, Şihabuddin Muhammed, Rûhu‟l-Meânî, Dar‟u İhyaü‟t- Türasi‟l Arabî, Beyrut, ts.
  • Bediüzzaman, Said Nursî, Zülfikar, Altınbaşak Neşriyat, ts.
  • Bûharî, Muhammed b. İsmail, el-Câmiu‟s-Sahîh, Çağrı Yayınları, İstanbul, 1992.
  • İbn Hacer, el-Askalânî, Fethü‟l-Bari, Dârü‟l-Marife, 1379.
  • İbn Kayyim, el-Cevzî, İgasetü‟l-Lehvan, Daru İbnü‟l-Cevzî, ts.
  • Kadı İyaz, Kitabu‟ş-Şifa bi-Tarifi Hukuki‟l-Mustafa, Daru‟l-Fikr, 2002.
  • Kazvinî, Celâleddin Muhammed, Telhis (Meani, Beyan, Bedî), (trc: Fahreddin Dinçkol), Ebrar Yayınları, 1990, İstanbul.
  • Kurtubî, Ebû Abdullah Muhammed Ensarî, el-Câmi li-Ahkâmi‟l-Kur‟ân, Müessetü‟r-Risale, Beyrut, 2006.
  • Münâvî, Abdurrauf, Feyzü‟l-Kadir, Daru‟l-Kütübü‟l-İlmiye, 1994.
  • Nebhanî, İsmail b. Yusuf, Nucumu‟l- Mühtedin ve Rucumu‟l- Mu‟teddin, Mısır.
  • Râzî, Fahrettin, Tefsirü el-Fahri‟r- Râzî, Darü‟l-Fikr, 1995.
  • Suyûtî, Celâleddin Abdurrahman, el-İtkân fî Ulûmi‟l-Kur‟ân, Mektebetu- Nizar Mustafa, Mekke, 1998.
  • Taberi, Ebû Cafer Muhammed b. Cerir, Tefsirü‟t-Taberî Câmiü‟l-Beyan an Tevili Âyi‟l- Kur‟ân, Dâru Hicr, ts.
  • Zerkeşî, Bedreddin, el-Burhân fî Ulûmi‟l-Kur‟ân, el-Mektebetü‟l-Asrıyye, 2009.
  • Zeydan, Corci, İslâm Medeniyeti Tarihi, (trc: Zeki Megamiz), Üçdal Neşriyat, İstanbul, 1976.
Yıl 2016, Cilt: 35 Sayı: 35, 111 - 125, 01.06.2016
https://doi.org/10.30623/harranilahiyatdergisi.276679

Öz

Arabs of “Days of Ignorance” (pre-Islamic Arabia) used to attach so much importance to rhetoric and fluency. For this reason, the Qur‟an that is a miracle in rhetoric and fluency was revealed to Prophet Muhammad (p.b.u.h). Some Arabs embraced Islam after seeing this miracle; the ones who did not embrace could not deny its rhetoric and fluency. Although rhetoric and fluency of the Qur‟an is approved by all Muslims, a few have detailed knowledge about it. Most Muslims have shallow knowledge on the topic or have no knowledge at all. In this article, we studied 7 verses of the Qur‟an in terms of rhetoric and fluency as a sample. Thus, we want to introduce rhetoric of the Qur‟an to the ones who has shallow or no knowledge about the topic.

Kaynakça

  • Abbas, Fazl Hasan, El-Belâgatu, Funûnuhâ ve Efnânuhâ, Dârü‟l-Furkan, Amman, 1997.
  • Ahmet Cevdet Paşa, Belâgat-ı Osmaniyye, (Haz: Turgut Karabey, Mehmet Atalay), Akçağ Yayınları, Ankara 2000.
  • Ahmet Cevdet Paşa, Kasas-ı Enbiya ve Tevarih-i Hulefa, Bedir Yayınları.
  • Âlusî, Şihabuddin Muhammed, Rûhu‟l-Meânî, Dar‟u İhyaü‟t- Türasi‟l Arabî, Beyrut, ts.
  • Bediüzzaman, Said Nursî, Zülfikar, Altınbaşak Neşriyat, ts.
  • Bûharî, Muhammed b. İsmail, el-Câmiu‟s-Sahîh, Çağrı Yayınları, İstanbul, 1992.
  • İbn Hacer, el-Askalânî, Fethü‟l-Bari, Dârü‟l-Marife, 1379.
  • İbn Kayyim, el-Cevzî, İgasetü‟l-Lehvan, Daru İbnü‟l-Cevzî, ts.
  • Kadı İyaz, Kitabu‟ş-Şifa bi-Tarifi Hukuki‟l-Mustafa, Daru‟l-Fikr, 2002.
  • Kazvinî, Celâleddin Muhammed, Telhis (Meani, Beyan, Bedî), (trc: Fahreddin Dinçkol), Ebrar Yayınları, 1990, İstanbul.
  • Kurtubî, Ebû Abdullah Muhammed Ensarî, el-Câmi li-Ahkâmi‟l-Kur‟ân, Müessetü‟r-Risale, Beyrut, 2006.
  • Münâvî, Abdurrauf, Feyzü‟l-Kadir, Daru‟l-Kütübü‟l-İlmiye, 1994.
  • Nebhanî, İsmail b. Yusuf, Nucumu‟l- Mühtedin ve Rucumu‟l- Mu‟teddin, Mısır.
  • Râzî, Fahrettin, Tefsirü el-Fahri‟r- Râzî, Darü‟l-Fikr, 1995.
  • Suyûtî, Celâleddin Abdurrahman, el-İtkân fî Ulûmi‟l-Kur‟ân, Mektebetu- Nizar Mustafa, Mekke, 1998.
  • Taberi, Ebû Cafer Muhammed b. Cerir, Tefsirü‟t-Taberî Câmiü‟l-Beyan an Tevili Âyi‟l- Kur‟ân, Dâru Hicr, ts.
  • Zerkeşî, Bedreddin, el-Burhân fî Ulûmi‟l-Kur‟ân, el-Mektebetü‟l-Asrıyye, 2009.
  • Zeydan, Corci, İslâm Medeniyeti Tarihi, (trc: Zeki Megamiz), Üçdal Neşriyat, İstanbul, 1976.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA66SC68ZV
Bölüm Makale
Yazarlar

İdris Tüzün Bu kişi benim

âdem Midilli Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 35 Sayı: 35

Kaynak Göster

ISNAD Tüzün, İdris - Midilli, âdem. “Kur’ân’da Belâgat Örnekleri”. Harran Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 35/35 (Haziran 2016), 111-125. https://doi.org/10.30623/harranilahiyatdergisi.276679.


Creative Commons Lisansı

   Harran İlahiyat Dergisi-Harran Ilahiyat Journal  Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı  ile lisanslanmıştır.