BibTex RIS Kaynak Göster

Bediüzzaman Said Nursî’nin Din Hizmetlerindeki İhlâsı

Yıl 2014, Cilt: 32 Sayı: 32, 7 - 25, 01.12.2014

Öz

Mü‘min, yaptığı dinî hizmetleri şüphesiz sırf Allah (c.c) emrettiği için yapar. Bediüzzaman Said Nursî dinî hizmetler, uğruna bütün dünya makamlarını, terk ettiği gibi uhrevî makamları da terk etmiştir. Bu düşüncesini hem eserlerinde hem de hayatında göstermiştir. Bediüzzaman‘ın kendisi için değil, davası için yaşadığı söylenebilir. Zirâ kendisi Van kalesinde bulunan mağaraların üst kısmında ayağı kayıp aşağıya düşerken, ölüm ile burun buruna geldiğinde canını bile düşünmeden davasını düşünmüş ve "Ah dâvâm" dediği eserlerde kaydedilmiştir. Bediüzzaman‘ın imân Ku‘rân hizmetlerinde üzerinde en çok durduğu konulardan biri hiç şüphesiz ihlâstır. İman ve Kur‘ân‘a hizmet için son derece önemli düsturlar ortaya koymuştur. Kendisi bu konuda “ihlâs” adında müstakil bir eser kaleme aldığı gibi, eserlerinin bir çok yerinde ihlâs üzerinde de çok durmuştur. Maksada varmada en büyük etkenlerden biri de ihlâs olduğunu belirten Bedizzaman, bunu talebelerine de sıkı sıkıya tavsiye eder. İhlâsı kazanmanın önemli olduğu kadar, onu muhafaza etmenin daha da önemli olduğunu eserlerinde izah eder. Talebelerine ihlası kazanmak ve muhafaza etmek için “İhlâs Risâle”sini en az on beş günde bir defa okumalarını tavsiye etmiştir.

Kaynakça

  • Badıllı, Abdulkadir, Mufassal Tarihçe-i Hayat, İttihad Neşriyat, 1998.
  • Buharî, Ebu Abdullah Muhammed b. İsmail, Sahihu‘l-Buharî, Beyrut 1991.
  • Döğen, Şaban, Risâle-i Nur ve Tarikat, Yeni Asya Neşriyat, İstanbul 1998.
  • Ebû Davud, es-Sicistanî, Sünen, Beyrut 1989.
  • Gazalî, İhyau Ulumiddîn, 3. basım, Daru‘l-Kalem, Beyrut, tarihsiz. Herevî, Menâzilu‘s-Sarîn, Kahire 1908.
  • Kuşeyrî, Ebu‘l-Kasım Abdulkerîm, er-Risâletü‘l-Kuşeyriyye, Daru‘l-Hayr Matbaası, Beyrut, 1413/1993.
  • Kelabazî, Ebu Bekr Muhammed, et-Taarruf, Daru‘l-Kütübi‘l-İlmiyye, Beyrut, 1413/1994.
  • Muhasibî, Ebu Abdillah el-Haris, Riâye, Daru‘l-Kütübi‘l-İlmiyye, Beyrut, tarihsiz. __________, Adabu‘n-Nufus ve Yelihi Kitabu‘t-Tevehhum, Beyrut, 1408.
  • Müslim b. el-Haccac, Sahîhu Müslim, Beyrut, 1983.
  • Nursî, Said, Barla Lahikası, Yeni Asya Neşriyat, İstanbul, 1996.
  • __________, Emirdağ Lahikası, Yeni Asya Neşriyat, İstanbul, 2012.
  • __________, Hutbe-i Şamiye, Yeni Asya Neşriyât, İstanbul, 2011.
  • __________, İşaratu‘l-İ‘câz, Yeni Asya Neşriyat, İstanbul, 2001.
  • __________, Lem‘alar, Yeni Asya Neşriyat, 2011.
  • __________, Mektubat, Yeni Asya Neşriyat, İstanbul, 2004.
  • __________, Mesnevî-i Nuriye, Yeni Asya Neşriyat, İstanbul, 2001.
  • __________, Sözler, Yeni Asya Neşriyât, İstanbul, 2009.
  • __________, Şuâlar, Yeni Asya Neşriyât, İstanbul, 2001.
  • ____________, Tarihçe-i Hayat, Yeni Asya Neşriyat, İstanbul, 2001
  • Şahiner, Necmeddin, Son Şahitler Bediüzzaman Said Nursî‘yi Anlatıyor, Yeni Asya Yayınları, İstanbul, 1994. http:/www.sorularlarisale.com. (erişim),26.02.2015. http://www.yeniasya-international.de/2011/10/nur-risaleleri-nasil- yazildi/#sthash.aPybqLyH.dpuf
  • Ünal, Ahmet, Din Samimiyettir, www.guncelvaaz.com. Erişim, 11.03.2014.
  • Yıldız, Abdulvahap, Meybudî‘nin Tefsirinde Tasavvuf, Sır Yayıncılık, Bursa, 2012.
  • ____________, Ahmed-i Câmî Nâmekî, Semerkand Yayınları, İstanbul, Yılmaz, Musa Kazım, ―Bir Temel Ahlak Teorisi Olarak Bediüzzaman‘ın Gözüyle İhlâs‖, Köprü Dergisi, sayı 90 (2005),
  • Yüksel, Salman, ―Editörden‖, Diyanet Aylık Dergi, sayı 278 (2014)
  • Zebidî, Muhammed b. Muhammed, İthâfu‘s-Sa‘deti‘l-Muttakîn, Beyrut,
Yıl 2014, Cilt: 32 Sayı: 32, 7 - 25, 01.12.2014

Öz

The believer fulfills religious services undoubtedly just because God has ordered. Bediuzzaman Said Nursi rejected all worldly attractions, as he rejected otherworldly attractions, for the sake of religious services. He
reflected this idea of him on his works and life. It is possible to say that
Bediuzzaman lived not for himself but for his case. This is because it was
recorded in his writings that he did not even think of his life but his case and
cried ―My case !‖ while he was falling down after slipping from the caves in
Van castle and then had a close brush with death. One of the topics on
which Bediuzzaman put particular emphasis about services of Quran is, with
no doubt, sincerity. He presented critically important principles for service
of faith and Quran. He wrote an independent book called ―sincerity‖ about
this topic and he also mentioned sincerity very often in many parts of his
writings. Bediuzzaman, who claimed sincerity was one of the greatest
factors for reaching the goal, also advises this very often to his students. He
explains in his works that achieving sincerity is important but what is more
important is to maintain it. He advised his students to read ―Book of
Sincerity‖ at least once in fifteen days to achieve sincerity and to keep it.

Kaynakça

  • Badıllı, Abdulkadir, Mufassal Tarihçe-i Hayat, İttihad Neşriyat, 1998.
  • Buharî, Ebu Abdullah Muhammed b. İsmail, Sahihu‘l-Buharî, Beyrut 1991.
  • Döğen, Şaban, Risâle-i Nur ve Tarikat, Yeni Asya Neşriyat, İstanbul 1998.
  • Ebû Davud, es-Sicistanî, Sünen, Beyrut 1989.
  • Gazalî, İhyau Ulumiddîn, 3. basım, Daru‘l-Kalem, Beyrut, tarihsiz. Herevî, Menâzilu‘s-Sarîn, Kahire 1908.
  • Kuşeyrî, Ebu‘l-Kasım Abdulkerîm, er-Risâletü‘l-Kuşeyriyye, Daru‘l-Hayr Matbaası, Beyrut, 1413/1993.
  • Kelabazî, Ebu Bekr Muhammed, et-Taarruf, Daru‘l-Kütübi‘l-İlmiyye, Beyrut, 1413/1994.
  • Muhasibî, Ebu Abdillah el-Haris, Riâye, Daru‘l-Kütübi‘l-İlmiyye, Beyrut, tarihsiz. __________, Adabu‘n-Nufus ve Yelihi Kitabu‘t-Tevehhum, Beyrut, 1408.
  • Müslim b. el-Haccac, Sahîhu Müslim, Beyrut, 1983.
  • Nursî, Said, Barla Lahikası, Yeni Asya Neşriyat, İstanbul, 1996.
  • __________, Emirdağ Lahikası, Yeni Asya Neşriyat, İstanbul, 2012.
  • __________, Hutbe-i Şamiye, Yeni Asya Neşriyât, İstanbul, 2011.
  • __________, İşaratu‘l-İ‘câz, Yeni Asya Neşriyat, İstanbul, 2001.
  • __________, Lem‘alar, Yeni Asya Neşriyat, 2011.
  • __________, Mektubat, Yeni Asya Neşriyat, İstanbul, 2004.
  • __________, Mesnevî-i Nuriye, Yeni Asya Neşriyat, İstanbul, 2001.
  • __________, Sözler, Yeni Asya Neşriyât, İstanbul, 2009.
  • __________, Şuâlar, Yeni Asya Neşriyât, İstanbul, 2001.
  • ____________, Tarihçe-i Hayat, Yeni Asya Neşriyat, İstanbul, 2001
  • Şahiner, Necmeddin, Son Şahitler Bediüzzaman Said Nursî‘yi Anlatıyor, Yeni Asya Yayınları, İstanbul, 1994. http:/www.sorularlarisale.com. (erişim),26.02.2015. http://www.yeniasya-international.de/2011/10/nur-risaleleri-nasil- yazildi/#sthash.aPybqLyH.dpuf
  • Ünal, Ahmet, Din Samimiyettir, www.guncelvaaz.com. Erişim, 11.03.2014.
  • Yıldız, Abdulvahap, Meybudî‘nin Tefsirinde Tasavvuf, Sır Yayıncılık, Bursa, 2012.
  • ____________, Ahmed-i Câmî Nâmekî, Semerkand Yayınları, İstanbul, Yılmaz, Musa Kazım, ―Bir Temel Ahlak Teorisi Olarak Bediüzzaman‘ın Gözüyle İhlâs‖, Köprü Dergisi, sayı 90 (2005),
  • Yüksel, Salman, ―Editörden‖, Diyanet Aylık Dergi, sayı 278 (2014)
  • Zebidî, Muhammed b. Muhammed, İthâfu‘s-Sa‘deti‘l-Muttakîn, Beyrut,
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA86BY65VE
Bölüm Makale
Yazarlar

Abdülvahap Yıldız Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 32 Sayı: 32

Kaynak Göster

ISNAD Yıldız, Abdülvahap. “Bediüzzaman Said Nursî’nin Din Hizmetlerindeki İhlâsı”. Harran Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 32/32 (Aralık 2014), 7-25.


Creative Commons Lisansı

   Harran İlahiyat Dergisi-Harran Ilahiyat Journal  Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı  ile lisanslanmıştır.