Bakara Sûresi’nde tek çeşit
yemekten sıkıldıklarını ve toprakta biten sebzelerden istediklerini beyan eden İsrâiloğulları’na
Hz. Musa: “Daha hayırlı olanı değersiz olanla mı değişmek istiyorsunuz? O halde
herhangi bir şehre/Mısır’a gidin, istedikleriniz oradadır,” (el-Bakara,
2/61) şeklinde cevap vermiştir. Müfessir sahâbîler bu âyette yer alan “mısr/مصر” kelimesinin kıraatinde farklı tercihte
bulunmuşlardır. Medine tefsir medresesinin kurucusu Ubeyy b. Ka‘b (ö. 30/650)
ve Kûfe tefsir ekolünün bânisi Abdullah b. Mes‘ud (ö. 32/652) “mısra”
formundaki marife kıraati tercih etmiştir. Mekke tefsir medresesinin kurucusu sahabî
İbn Abbâs (ö. 68/687), İbn Abbâs’ın talebeleri Mücâhid b. Cebr (ö. 103/721) ve
İkrime (105/723); İbn Mes’ûd’un talebesi Katâde b. Diâme (ö. 117/735) gibi
tâbiîn müfessirler ise âyetteki kelimeyi “mısran” şeklinde nekre okumuştur. İkinci
kıraati kabul eden kahir ekseriyete göre âyetteki “mısr” herhangi bir şehirdir.
Hz. Musa İsrâiloğulları’nın masumane isteğine çözüm sunmuştur. Nekre kıraati
esas alan bazı müfessirler konuyu ismet perspektifinden değerlendirmiş ve nekre
kıraatin peygamberlerin ismetine mutabık olduğunu beyan etmişlerdir. Müfessir
sahâbîlere ait marife kıraati kabul eden modern yoruma göre “mısr” maruf
Mısır’dır. Bu yorumu tercih eden çağdaş isimlere göre Hz. Musa
İsrâiloğulları’nın isteğini kınamış ve “hayırlı olan” ile özgürlüğe, “değersiz
olan” ile Mısır’daki köleliğe telmihte bulunmuştur. Makalemizin amacı, bağlamı
esas alan, cumhurun tercihine muhalif çağdaş yorumu analiz etmektir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Aralık 2018 |
Kabul Tarihi | 26 Kasım 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 40 |
Harran İlahiyat Dergisi-Harran Ilahiyat Journal Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.