The
encylopedic work called the Kemâlü Edebi’l-Gınâ estimated to
be written at the end of the 10th century or during the first half of the 11th
century by Hasan b. Ahmed b. Ali el-Kâtib is important in terms of its musical theory
and history. Several different topics in content such as the sound, pitch, tune,
interval, genre, music, instruments, lahin,
rythm, the musical
philosophy, the musicians, litterateurs, directors of the era are handled in
chapter 43. The sound system in Kemâlü Edebi’l-Gınâ’da shows
parallelism with the opinions of those before them such as Kindi, Farabi, Ibn
Sina, and Ibn Zeyle. There isn’t enough information about the author of the
book, Ali el-Kâtib, in the resources. With this study, it is aimed to show the
importance and ensure the recognition of the valuable work of Ali el-Kâtib in
the academic community. The main resource that we referred to is Gattas
Abdulmeliks publication. The information about the sound, pitch, interval,
tune, genre and scale will
be examined in the article after determining the methodology.
Musical theory Kamal Adab al-Ghina Hasan Ibn Ahmed Ibn Ali al-Katib music sound system 11th century
X. yüzyılın sonu veya XI. yüzyılın ilk
yarısında yazıldığı tahmin edilen Hasan b. Ahmed b. Ali el-Kâtib’e ait Kemâlü
Edebi’l-Gınâ adlı ansiklopedik eser, mûsikî nazariyesi ve tarihine dair
verdiği malumat bakımından önemlidir. İçerik olarak ses, aralık, nağme, cins,
lahin, mûsikî, îkâ‘, çalgılar, mûsikî felsefesi, dönemin mûsikîşinasları,
edebiyatçıları, yöneticileri gibi birbirinden farklı pek çok konuyu 43 bölümde
ele almıştır. Kemâlü Edebi’l-Gınâ’da ses sistemi, kendinden önceki Kindî
(ö. 874), Fârâbî (ö. 950), İbn Sinâ (ö. 1037) ve İbn Zeyle’nin (ö. 1048)
görüşleriyle paralellik arz etmektedir. Kitabın müellifi Ali el-Kâtib hakkında
kaynaklarda yeteri kadar bilgi bulunmamaktadır.
Bu çalışmayla Ali el-Kâtib’e ait bu kıymetli eserin akademik camiada
bilinirliliği ve öneminin anlaşılması hedeflenmektedir. Yararlanılan ana kaynak
Gattas Abdülmelik’in tahkikli neşridir. Makalede yöntem ve metodoloji
belirlendikten sonra Kemâlü Edebi’l-Gınâ’da ses, aralık, nağme, cins ve
cem‘ konusuna dair verilen bilgiler incelenecektir.
Kemâlü Edebi’l-Gınâ Müzik Ses Sistemi Müzikoloji Mûsikî Nazariyatı Hasan b. Ahmed b. Ali el-Kâtib
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Aralık 2018 |
Kabul Tarihi | 11 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 40 |
Harran İlahiyat Dergisi-Harran Ilahiyat Journal Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.