Son
yüzyılda karma yem endüstrisinin gelişmesiyle birlikte hayvanlardan maksimum
verim alma adına farklı yem rasyonları oluşturulmuş ve bu rasyonlara hayvansal
kökenli hammaddeler ve yem katkı maddeleri de ilave edilmiştir. Dolayısıyla
geçmiş dönemlerde sadece bitkisel kaynaklardan beslenen hayvanlar kendi türevlerini
de yemeye başlamışlardır. İşte bu araştırmada eti insanlar tarafından
tüketilmesi helâl olan hayvanların bu tür yemlerle beslenmesinin fıkhî hükmü
ele alınmıştır. Konu, cellâle, zarar, hayvan fıtratı, habislik ve istihâle
açısından değerlendirildikten sonra, fıkhen necis kabul edilen yemler ile
sağlık açısından riskli olan yem katkı maddelerinin rasyona katılmasının ve bu
tür yemlerle beslenen hayvanların tüketilmesinin mahzurlu olduğu neticesine
ulaşılmıştır. Hadislerde celâllenin etinin yasaklanması, hayvansal kökenli
yemlerle beslenen hayvanları tüketen insanlarda bir kısım hastalıkların ortaya
çıkması, otçul olan hayvanlara bu tür yemlerin verilmesinin onların fıtratına
aykırı olması, pis yemlerle beslenen hayvanların bir süre sonra tayyiplik vasıflarını
kaybedecek olmaları bu hükmün temel dayanaklarıdır. Her ne kadar necis olan
yemler hayvanların karnında istihale geçirseler de bu yemlerde bulunan bir
kısım bakteri, virüs ve mantarlar hayvanın vücudunda yaşamaya devam etmekte ve
buradan onu tüketen insanlara da geçerek onlarda bir kısım rahatsızlıklara yol
açmaktadır.
The
development of the compound feed industry has produced different feed
combinations in order to get the maximum benefit from animals in the last century.
The raw materials including animal origins and addictive materials have been
added to these combinations. Thus, animals started to eat not only vegetable
feeds, but also their derivatives. In this regard, this article examines the
jurisprudential situation of these animals that are halal for human and fed by
the mentioned compound feeds. The issue has been examined through the
perspectives of jallala, damage, animal nature, habith, and istihala. Then,
this study found that the fodders considered as unclean by Islamic
jurisprudence and addictive materials including health risk are unfavorable.
This study also discovered that animals that are fed by these kinds of fodders
are unfavorable as well. The main reasons for this ruling on the prohibition of
the meat of jallala grounded in the Hadiths. Its reasons are some sicknesses
that arise in people who consume the meat of the jallala, feeding herbivorous
animals with such foods is incompatible with their natural disposition, and
animals are fed by such unclean foods lose their cleanness status over time.
These are the foundation of this jurisprudential ruling. Even though the
unclean foods may experience istihala in the stomach of the animals, some
bacteria, virus, and fungi which are in these foods continue to live in the
body of the animal and then transport to the people who consume it and lead to
some sicknesses in humans.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Haziran 2019 |
Kabul Tarihi | 31 Mayıs 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 41 |
Harran İlahiyat Dergisi-Harran Ilahiyat Journal Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.