Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ANALYSIS OF FACTORS INFLUENCING FROZEN FOOD CONSUMPTION: A CASE STUDY OF SAMSUN, TURKEY

Yıl 2010, Cilt: 14 Sayı: 3, 15 - 24, 21.02.2014

Öz

In this study socio-economic factors and attitudes of consumer influencing frozen food consumption frequencies was aimed to determine. Data used in the study was obtained from 185
households in Samsun province selected by random sampling using well-described questionnaire. We used an ordered probit approach identifying consumer characteristics and attitudes that
influence the consumption frequencies of frozen food products. The results revealed that the rate of households which consumed frozen food was 18% and monthly frozen food consumption per capita was 0.54 kg in the sample. The research results also showed that the socio-economic factors such as household size, age of household head, households’ income, household with working wife and the attitudes such as consumers’ health concern, product price and time saving significantly influence consumption of frozen food consumption.  

Kaynakça

  • Akbay, C., Tiryaki, G.Y., Gül, A., 2007. Consumer characteristics influencing fast food consumption in Turkey. Food Control, 18:904-913.
  • Anonim, 2010a. Frozen Food Sector in Turkey, 2009. www.gkistanbul.um.dk/NR/rdonlyres/.../Sect or_Frozenfood.pdf erişim:24.08.2010)
  • Anonim, 2010b. “Dondurulmuş gıda devi IGLO 7 milyon euro yatırımla geldi”. (http://www.referansgazetesi.com/haber.aspx ?HBR_KOD=118200 erişim:24.08.2010).
  • Anonim, 2010c. European frozen food consumption inches up 3.3% to 11.7 million tons: health concerns spur growth in vegetables, poultry, fish and seafood, and low-calorie meals (http://goliath.ecnext.com/coms2/gi_01992376275/European-frozen-foodconsumption-inches.html) (erişim: 24.08.2010)
  • Boccaletti, S., Moro, D., 2000. Consumer Willingness-to-Pay for GM Food Products in Italy. Agbioforum, 3 (4): 259-267.
  • Chen, K., Ali, M., Veeman, M., Unterschultz, J., Le, T., .2002. Relative importance rankings for pork attributes by Asian-origin consumers in California: Applying an ordered probit model to a choice-based sample. Journal of Agricultural and Applied Economics, 34(1): 67-79.
  • Collins, M., 1986. Sampling. (Editors: Worcester, R.M. & Downham, J.), Consumer Market Research Handbook, London: McGraw-Hill.
  • Conner, D., Colasanti, K., Ross, R.B., Smalley, S.B., 2010. Locally Grown Foods and Farmers Markets: Consumer Attitudes and Behaviors. Sustainability, 2 (3):742-756.
  • Cranfield, J.A.L., Magnusson, E., 2003. Canadian Consumer’s Willingness-To-Pay For Pesticide Free Food Products: An Ordered Probit Analysist. International Food and Agribusiness Management Review, 6 (4):13-30.
  • Greene, W.H., 1997. Econometric Analysis. Prentice-Hall International, Inc., 1000s.
  • Gürbüz, İ.B., Acar, B., 2002. Bursa İlinde Yer Alan Dondurulmuş Gıda Sanayinin Dış Ticarette Karşılaştığı Sorunlar. Türkiye V. Tarım Ekonomisi Kongresi Bildiriler Kitabı, 18-20 Eylül, s:211-216, Erzurum.
  • Keskin, G., 2002. Dondurulmuş Gıda. Tarımsal Ekonomi Araştırma Enstitüsü Yayınları, TEAE Bakış, Sayı:1, Nüsha:8, Ankara.
  • Külekçi, M., Topaloğlu, A., Aksoy, A., 2006. Dondurulmuş Gıda Tüketimini Etkileyen Sosyo-Ekonomik Özelliklerin Belirlenmesi: Erzurum İli Örneği. Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 37 (1):91-101.
  • Maddala, G. S., 1983. Limited-dependent and qualitative variables in econometrics. New York: Cambridge University Press.
  • McFadden, D., 1973. Conditional logit analysis of qualitative choice behavior. In P. Zarembka (Ed.), Frontiers in econometrics (pp. 105–142). New York: Academic Press.
  • Mutlu, S., 2007. Gıda Güvenilirliği Açısından Tüketici Davranışları (Adana Kentsel Kesimde Kırmızı Et Tüketim Örneği), Çukurova Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Tarım Ekonomisi Anabilim Dalı, Doktora Tezi, Adana.
  • Misra, S.K., Fletcher, S.M., McWatters, K.H., 1996. Consumer Acceptance of a New Fast Food: The Case of Akara. Journal of Food Products Marketing, 3 (1):25 – 35.
  • Sofçu, Ş., 1997. Dondurulmuş Gıda Sektöründe Pazarlama Kanallarının İşleyişi ve Ankara İlindeki Tüketicilerin Dondurulmuş Meyve ve Sebzeler Karşısındaki Satın Alma Durum ve Davranışları ile Sosyo-Ekonomik Özellikleri Arasındaki İlişkiye Yönelik Bir Araştırma. HR.Ü.Z.F.Dergisi, 2010,14(3) Gündüz ve Emir 24 İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Pazarlama Anabilim Dalı, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Topaloğlu A., Gülten, Ş., 2002. Türkiye’de Dondurulmuş Gıda Sektörü ve Gelişimi. Türkiye V. Tarım Ekonomisi Kongresi Bildiriler Kitabı, 18-20 Eylül, s:276-284, Erzurum.
  • Vuruş, H., 1997. Dondurulmuş gıda tüketimi ve tüketimi belirleyen sosyo-ekonomik faktörler, Adana ilinde bir yatay kesit çalışması, Çukurova Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Tarım Ekonomisi Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Adana.
  • Yönlü, T., 2004. Türkiye’de Dondurulmuş Gıda Sektörü:Yapı, Davranış, Performans Analizi. Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İktisat Anabilim Dalı, yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Antalya.

DONDURULMUŞ GIDA TÜKETİMİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLERİN ANALİZİ: SAMSUN İLİ ÖRNEĞİ

Yıl 2010, Cilt: 14 Sayı: 3, 15 - 24, 21.02.2014

Öz

Bu araştırmada, tüketicilerin dondurulmuş gıda tüketim sıklığını etkileyen sosyo-ekonomik ve davranışsal özelliklerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın verileri Samsun ilinde yaşayan ve tesadüfî örnekleme ile belirlenen 185 aileden anket yoluyla sağlanmıştır. Sosyo-ekonomik ve davranışsal özelliklerin, dondurulmuş gıda tüketim sıklığına etkisi, sıralı probit model kullanılarak tahmin edilmiştir. Araştırma sonuçları, ankete katılan ailelerden %82’sinin dondurulmuş gıda tükettiğini ve ortalama dondurulmuş gıda tüketim miktarının aylık kişi başına 0.54 kg olduğunu ortaya koymuştur. Araştırma sonuçları, ayrıca, sosyo-ekonomik değişkenlerden ailenin nüfus yoğunluğu, aile reisinin yaşı, ailenin geliri, ev hanımının çalışıyor olması ile davranışsal
değişkenlerden sağlık, fiyat ve zamandan tasarrufun dondurulmuş gıda tüketim sıklığı üzerinde önemli etkiye sahip olduğunu göstermiştir.

Kaynakça

  • Akbay, C., Tiryaki, G.Y., Gül, A., 2007. Consumer characteristics influencing fast food consumption in Turkey. Food Control, 18:904-913.
  • Anonim, 2010a. Frozen Food Sector in Turkey, 2009. www.gkistanbul.um.dk/NR/rdonlyres/.../Sect or_Frozenfood.pdf erişim:24.08.2010)
  • Anonim, 2010b. “Dondurulmuş gıda devi IGLO 7 milyon euro yatırımla geldi”. (http://www.referansgazetesi.com/haber.aspx ?HBR_KOD=118200 erişim:24.08.2010).
  • Anonim, 2010c. European frozen food consumption inches up 3.3% to 11.7 million tons: health concerns spur growth in vegetables, poultry, fish and seafood, and low-calorie meals (http://goliath.ecnext.com/coms2/gi_01992376275/European-frozen-foodconsumption-inches.html) (erişim: 24.08.2010)
  • Boccaletti, S., Moro, D., 2000. Consumer Willingness-to-Pay for GM Food Products in Italy. Agbioforum, 3 (4): 259-267.
  • Chen, K., Ali, M., Veeman, M., Unterschultz, J., Le, T., .2002. Relative importance rankings for pork attributes by Asian-origin consumers in California: Applying an ordered probit model to a choice-based sample. Journal of Agricultural and Applied Economics, 34(1): 67-79.
  • Collins, M., 1986. Sampling. (Editors: Worcester, R.M. & Downham, J.), Consumer Market Research Handbook, London: McGraw-Hill.
  • Conner, D., Colasanti, K., Ross, R.B., Smalley, S.B., 2010. Locally Grown Foods and Farmers Markets: Consumer Attitudes and Behaviors. Sustainability, 2 (3):742-756.
  • Cranfield, J.A.L., Magnusson, E., 2003. Canadian Consumer’s Willingness-To-Pay For Pesticide Free Food Products: An Ordered Probit Analysist. International Food and Agribusiness Management Review, 6 (4):13-30.
  • Greene, W.H., 1997. Econometric Analysis. Prentice-Hall International, Inc., 1000s.
  • Gürbüz, İ.B., Acar, B., 2002. Bursa İlinde Yer Alan Dondurulmuş Gıda Sanayinin Dış Ticarette Karşılaştığı Sorunlar. Türkiye V. Tarım Ekonomisi Kongresi Bildiriler Kitabı, 18-20 Eylül, s:211-216, Erzurum.
  • Keskin, G., 2002. Dondurulmuş Gıda. Tarımsal Ekonomi Araştırma Enstitüsü Yayınları, TEAE Bakış, Sayı:1, Nüsha:8, Ankara.
  • Külekçi, M., Topaloğlu, A., Aksoy, A., 2006. Dondurulmuş Gıda Tüketimini Etkileyen Sosyo-Ekonomik Özelliklerin Belirlenmesi: Erzurum İli Örneği. Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 37 (1):91-101.
  • Maddala, G. S., 1983. Limited-dependent and qualitative variables in econometrics. New York: Cambridge University Press.
  • McFadden, D., 1973. Conditional logit analysis of qualitative choice behavior. In P. Zarembka (Ed.), Frontiers in econometrics (pp. 105–142). New York: Academic Press.
  • Mutlu, S., 2007. Gıda Güvenilirliği Açısından Tüketici Davranışları (Adana Kentsel Kesimde Kırmızı Et Tüketim Örneği), Çukurova Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Tarım Ekonomisi Anabilim Dalı, Doktora Tezi, Adana.
  • Misra, S.K., Fletcher, S.M., McWatters, K.H., 1996. Consumer Acceptance of a New Fast Food: The Case of Akara. Journal of Food Products Marketing, 3 (1):25 – 35.
  • Sofçu, Ş., 1997. Dondurulmuş Gıda Sektöründe Pazarlama Kanallarının İşleyişi ve Ankara İlindeki Tüketicilerin Dondurulmuş Meyve ve Sebzeler Karşısındaki Satın Alma Durum ve Davranışları ile Sosyo-Ekonomik Özellikleri Arasındaki İlişkiye Yönelik Bir Araştırma. HR.Ü.Z.F.Dergisi, 2010,14(3) Gündüz ve Emir 24 İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Pazarlama Anabilim Dalı, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Topaloğlu A., Gülten, Ş., 2002. Türkiye’de Dondurulmuş Gıda Sektörü ve Gelişimi. Türkiye V. Tarım Ekonomisi Kongresi Bildiriler Kitabı, 18-20 Eylül, s:276-284, Erzurum.
  • Vuruş, H., 1997. Dondurulmuş gıda tüketimi ve tüketimi belirleyen sosyo-ekonomik faktörler, Adana ilinde bir yatay kesit çalışması, Çukurova Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Tarım Ekonomisi Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Adana.
  • Yönlü, T., 2004. Türkiye’de Dondurulmuş Gıda Sektörü:Yapı, Davranış, Performans Analizi. Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İktisat Anabilim Dalı, yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Antalya.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Gıda Mühendisliği
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Orhan Gündüz

Murat Emir Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 21 Şubat 2014
Gönderilme Tarihi 21 Şubat 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2010 Cilt: 14 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Gündüz, O., & Emir, M. (2014). DONDURULMUŞ GIDA TÜKETİMİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLERİN ANALİZİ: SAMSUN İLİ ÖRNEĞİ. Harran Tarım Ve Gıda Bilimleri Dergisi, 14(3), 15-24.

Derginin Tarandığı İndeksler

13435  19617   22065  13436  134401344513449 13439 13464  22066   22069  13466 

10749 Harran Tarım ve Gıda Bilimi Dergisi, Creative Commons Atıf –Gayrı Ticari 4.0 Uluslararası (CC BY-NC 4.0) Lisansı ile lisanslanmıştır.