Yıl 2020, Cilt 3 , Sayı 5, Sayfalar 18 - 27 2020-06-30

OKTAY RİFAT’IN ŞİİRLERİNDE TABİATIN DİLİ/DİLİN TABİATI

Emel KOŞAR [1]


kitabının önsözüyle Türk şiirindeki ilk devrimci dönüşümü (Garip Hareketi/I. Yeni) gerçekleştirirler. Kafiye, uyak ve edebî sanatlardan arındırılmış, küçük insanın gündelik hayatını anlatan şiiri savunurlar ve okura bu tür şiir örnekleri sunarlar. Oktay Rifat 1956 yılında İkinci Yeni şiiri bağlamında değerlendirilen Perçemli Sokak’ın ön sözünde ise dil, gerçek ve imajdan yola çıkarak şiir hakkındaki görüşlerini açıklar. Şiir, kültürün yansımasıdır. Sözcüklerin taşıdığı kültürel birikim şiirde en öz ve etkileyici şekliyle yer alır. Sözcükler şairin umudu veya umutsuzluğuyla ilgili bir kılavuz olarak kabul edilebilir. Oktay Rifat zamanla kabuk değiştirmeye başlayan şiirini olgunlaştırırken Şiirler’de (1969) yakaladığı özgün seste yoğunlaşır. Şair, sesin rehberliğinde ilerleyen hayallere ve tabiata odaklandığı Şiirler’de sözcüklerin dokusunu ve sisli anıları aydınlatır. Oktay Rifat’ın Şiirler adlı kitabında yer alan “Geceler”, “Değilim”, “Kuş”, “Büyük Zaman”, “İsli Alınyazımız” gibi şiirlerde öne çıkan sözcüklerin tarihsel serüvenleri (etimolojik kökenleri, anlam genişlemeleri/değişmeleri) kadar sözcük örgüsündeki (şiirde bütünlük) sağlam yapı da şairin dildeki ustalığını gösterir.
Şiir, sözcük, etimoloji, tabiat
  • Eliade, Mircea (2018). İmgeler ve Simgeler. (Çev. Mehmet Ali Kılıçbay). İstanbul: Doğu Batı Yayınları.
  • Eren, Hasan (1999). “Aslan”. Türk Dilinin Etimolojik Sözlüğü. Ankara: Bizim Büro Basımevi. s. 20-23.
  • Eren, Hasan (1999). “Ayna”. Türk Dilinin Etimolojik Sözlüğü. Ankara: Bizim Büro Basımevi. s. 28.
  • Eren, Hasan (1999). “Gece”. Türk Dilinin Etimolojik Sözlüğü. Ankara: Bizim Büro Basımevi. s. 150-151.
  • Eren, Hasan (1999). “Yüzük”. Türk Dilinin Etimolojik Sözlüğü. Ankara: Bizim Büro Basımevi. s. 462-463.
  • Erhat, Azra (2006). “Helios”. Mitoloji Sözlüğü. İstanbul: Remzi Kitabevi. s. 139-140.
  • Gezgin, Deniz (2016). Su Mitosları. İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Özcan, Tarık (2005). Şair ve Sözün Mahşeri Oktay Rifat. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Rifat, Oktay (2007). Bütün Şiirleri I. İstanbul: YKY.
  • Rifat, Oktay (2009). “Şairin Kişiliği”. Şiir Konuşması. İstanbul: YKY. s. 66.
  • Şirin, Hatice (2019). “Acı”. Sözcük Hikâyeleri-Sözlerde Saklı Kültür. İstanbul: Bilge Kültür Sanat. s. 188.
  • Şirin, Hatice (2019). “Deniz”. Sözcük Hikâyeleri-Sözlerde Saklı Kültür. İstanbul: Bilge Kültür Sanat. s. 74-75.
  • Şirin, Hatice (2019). “Güvercin”. Sözcük Hikâyeleri-Sözlerde Saklı Kültür. İstanbul: Bilge Kültür Sanat. s. 21.
  • Şirin, Hatice (2019). “Küpe”. Sözcük Hikâyeleri-Sözlerde Saklı Kültür. İstanbul: Bilge Kültür Sanat. s. 94-95.
  • Şirin, Hatice (2019). “Özlemek”. Sözcük Hikâyeleri-Sözlerde Saklı Kültür. İstanbul: Bilge Kültür Sanat. s. 213-214.
  • Şirin, Hatice (2019). “Tuz”. Sözcük Hikâyeleri-Sözlerde Saklı Kültür. İstanbul: Bilge Kültür Sanat. s. 138-140.
  • Tanyol, Tuğrul (1984). “Oktay Rifat’ın Şiirine Genel Bir Bakış”. Üç Çiçek. Sayı: 3. Ocak. s. 67-80.
  • Yavuz, Hilmi (2005). “Oktay Rifat’ın Şiirinde Üç Evre: Nesne, İmge, Dil”. Edebiyat ve Sanat Üzerine Yazılar. İstanbul: YKY. s. 273-275.
Birincil Dil tr
Konular Sosyal
Bölüm MAKALELER
Yazarlar

Orcid: 0000-0003-3178-5771
Yazar: Emel KOŞAR (Sorumlu Yazar)
Kurum: Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi
Ülke: Turkey


Tarihler

Yayımlanma Tarihi : 30 Haziran 2020

Bibtex @araştırma makalesi { hars690054, journal = {Hars Akademi Uluslararası Hakemli Kültür Sanat Mimarlık Dergisi}, issn = {}, eissn = {2636-8730}, address = {harsakademi@gmail.com}, publisher = {Hatem TÜRK}, year = {2020}, volume = {3}, pages = {18 - 27}, doi = {}, title = {OKTAY RİFAT’IN ŞİİRLERİNDE TABİATIN DİLİ/DİLİN TABİATI}, key = {cite}, author = {Koşar, Emel} }
APA Koşar, E . (2020). OKTAY RİFAT’IN ŞİİRLERİNDE TABİATIN DİLİ/DİLİN TABİATI . Hars Akademi Uluslararası Hakemli Kültür Sanat Mimarlık Dergisi , 3 (5) , 18-27 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/hars/issue/55022/690054
MLA Koşar, E . "OKTAY RİFAT’IN ŞİİRLERİNDE TABİATIN DİLİ/DİLİN TABİATI" . Hars Akademi Uluslararası Hakemli Kültür Sanat Mimarlık Dergisi 3 (2020 ): 18-27 <https://dergipark.org.tr/tr/pub/hars/issue/55022/690054>
Chicago Koşar, E . "OKTAY RİFAT’IN ŞİİRLERİNDE TABİATIN DİLİ/DİLİN TABİATI". Hars Akademi Uluslararası Hakemli Kültür Sanat Mimarlık Dergisi 3 (2020 ): 18-27
RIS TY - JOUR T1 - OKTAY RİFAT’IN ŞİİRLERİNDE TABİATIN DİLİ/DİLİN TABİATI AU - Emel Koşar Y1 - 2020 PY - 2020 N1 - DO - T2 - Hars Akademi Uluslararası Hakemli Kültür Sanat Mimarlık Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 18 EP - 27 VL - 3 IS - 5 SN - -2636-8730 M3 - UR - Y2 - 2020 ER -
EndNote %0 Hars Akademi Uluslararası Hakemli Kültür Sanat Mimarlık Dergisi OKTAY RİFAT’IN ŞİİRLERİNDE TABİATIN DİLİ/DİLİN TABİATI %A Emel Koşar %T OKTAY RİFAT’IN ŞİİRLERİNDE TABİATIN DİLİ/DİLİN TABİATI %D 2020 %J Hars Akademi Uluslararası Hakemli Kültür Sanat Mimarlık Dergisi %P -2636-8730 %V 3 %N 5 %R %U
ISNAD Koşar, Emel . "OKTAY RİFAT’IN ŞİİRLERİNDE TABİATIN DİLİ/DİLİN TABİATI". Hars Akademi Uluslararası Hakemli Kültür Sanat Mimarlık Dergisi 3 / 5 (Haziran 2020): 18-27 .
AMA Koşar E . OKTAY RİFAT’IN ŞİİRLERİNDE TABİATIN DİLİ/DİLİN TABİATI. HARS AKADEMİ. 2020; 3(5): 18-27.
Vancouver Koşar E . OKTAY RİFAT’IN ŞİİRLERİNDE TABİATIN DİLİ/DİLİN TABİATI. Hars Akademi Uluslararası Hakemli Kültür Sanat Mimarlık Dergisi. 2020; 3(5): 18-27.