Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MODA PAZARLAMADA GÖRSEL MAĞAZACILIK UNSURLARININ İNCELENMESİ

Yıl 2024, Cilt: 7 Sayı: 1, 46 - 59, 30.06.2024

Öz

İnsan, sosyal bir varlık olarak bağ kurduğu moda kavramını hem takip hem de taklit ederek onun zamanla önemli bir ekonomik güç olmasını sağlamıştır. Bu ekonomik gücün oluşturduğu rekabet ortamı pazarlamanın yeni bir bakış açısı olarak “moda pazarlamasını” ortaya çıkarmıştır. Moda pazarlaması, moda ürünlerinin ilk basamağı olan tasarımından son basamağı olan satış faaliyetlerinin toplamı olarak nitelendirilmektedir. Bahsi geçen tüm faaliyetler sektörel alanda bir dizi gelişimi de beraberinde getirmektedir. Tasarlanan ürünler belirli kriterler doğrultusunda tüketicilere sunulmaktadır. Satın alma davranışının en önemli birimi olan mağazalar, moda pazarlama faaliyetlerinin de başında gelmektedir. Moda tüketicilerinin ilgisini çekmek için tasarlanan mağaza imajları için görsel tasarım öğelerinden yararlanılmaktadır. Moda sektöründeki işletmelerin yöntemleri, pazar koşulları, mali unsurlar, giysinin üretimi için gerekli imkanlar vb. moda tasarımını büyük ölçüde etkileyen faktörlerdendir. Tasarımcılar bu faktörlere ek olarak önemli sosyolojik olaylardan, medyadan ve toplumsal ihtiyaçlardan etkilendikleri için görsel tasarım unsurları da oldukça önem taşımaktadır. Moda pazarlamasında sunum kriterlerini oluşturan bu tasarım unsurları modanın pazarlanmasında kullanılan önemli bir etkinlik olarak kabul edilmektedir. Pazarlamada güncel yaklaşımlardan biri olan moda pazarlaması konusunun literatürdeki gelişim süreci, görsel tasarım unsurları açısından ele alınarak ortaya konulması ve bu akademik çalışmaların hem araştırmacılara hem de uygulamacılara sağlayabileceği katkılara yönelik çıkarımlarda bulunulması araştırmanın amaçlarını oluşturmaktadır. Çalışma yöntemi olarak; moda pazarlama konusunun görsel tasarım unsurlarının kavramsal olarak ele alındığı literatür incelemesi yapılmıştır.

Kaynakça

  • Aydıntan, Erkan; Fettahoğlu, Edanur; Onur, Dilara (2024). “Mağaza İç Mekanlarında Görsel Çağrışım Yapan Arka Plan Düzenlemelerinin Satın Alma Davranışına Etkisi”, Yakın Mimarlık Dergisi, 8(1), 22.
  • Akgün, Serkan (2005). “Mağazacılıkta Satın Alma Davranışını Etkileyen Psikolojik Faktörler: Görme Duyusuna Yönelik Faktörler”, Perakende Haber Dergisi, 3(20), 42-45.
  • Altıntaş, Nagihan; Ağaç Saliha (2008). “Hazır Giyim Ürünleri Satışında Görsel Mağazacılık ve Giysi Sunumu”, Tekstil Maraton Dergisi, 98, 2838.
  • Arslan, Kahraman (2019). Moda Pazarlaması. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Arslan, Müge (2011). Mağazacılıkta Atmosfer. İstanbul: Beta Yayınevi.
  • Arslan, Müge; Bayçu, Sevil (2006). Mağaza Atmosferi. Eskişehir: Açık öğretim Fakültesi.
  • Atabey, Zehra (2023). Görsel Tasarımın Kitap Kapaklarındaki Rolü: Çok Satan Kitap Kapaklarına İlişkin Bir İnceleme. Social Sciences Studies Journal (SSSJournal).
  • Barr, Vilma; Charles Broudy (1990). Designing to Sell: A Complete Guide to Retail Store Planning and Design. (2. Baskı), McGraw-Hill, New York.
  • Baykal, Olcay: Gülmez, İlyas. (1980). Pazarlama Temel Bilgiler, Ankara: MPM Yayınları.
  • Cho, Ji Young; Lee, Eun Jung (2017). “Impact of Interior Colors in Retail Store Atmosphere on Consumers Perceived Store Luxury, Emotions, and Preference”. Clothing and Textiles Research Journal, 35(1): 33-48.
  • Coşkun, Gökçe; Akpinarli, H. Feriha (2019). “Tekstil Tasarımında İşbirlikçi Yaklaşım ve Dijital Baskı Tasarımı Üzerine Örnek Bir E-Ticaret Web Sitesinin İncelenmesi”. Tekstil ve Mühendis, 26: 116, 427.
  • Curaoğlu, Füsun (2013). Moda Tasarım, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Web- Ofset.
  • Demirci, Fatma (2000). Perakendecilikte Mağaza Düzenlemesi. İstanbul: Beta Yayınevi.
  • Erdem, Serhat (2022). Görsel İkna Stratejilerini Sosyal Medya Üzerinden Çözümlemek. Proceedings Book, 22.
  • Eser, Zeliha; Korkmaz, Sezer (2011). Pazarlamaya Giriş, Ankara: Asil Yayıncılık.
  • Green, William (1986). The Retail Store: Design and Construction. New York: Van Nostrand Reinhold.
  • Gürbüz, Esen. (2018). “Pazarlama Karmasi Elemanlari ve Güven", Electronic Turkish Studies 13.30.
  • Güneş, Firdevs. (2013). “Görsel Okuma Eğitimi.” Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 1-17.
  • Hashempour, Leila; Taghizadeh Sapchi, Aysa (2015). “Kütüphanelerin İç Mekân Tasarımına Yönelik Renk Etkileri”. (Çevrimiçi) http://unak2015.unak.org.tr/. (Erişim Tarihi: 10.02.2024).
  • Jernigan Marian; Easterling Cynthıa (1990). Fashion Merchandising and Marketing, Macmillan P., s. 24, USA.
  • Kara, Kader (2011). “Mağaza Atmosferinin İçgüdüsel Satın Almaya Etkisi ve Hazır Giyim Sektöründe Bir Araştırma”. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Marmara Üniversitesi: İstanbul.
  • Karaarslan, Özge (2015). “Hazır Giyim Perakendeciliğinde Görsel Tasarım Faaliyetlerinin İncelenmesi (Zincir Mağazalar Örneği)”. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi: Ankara.
  • Kaya, İsmail (2010). Pazarlama Bi’Tanedir. İstanbul: Babıali Kültür Yayıncılığı.
  • Levy, Michael; Weitz, Barton (2006). Retailing Management. 6.bs., McGraw-Hill/Irwin, Londra.
  • Levy, Michael; Barton Weitz (2009). Retailing Management, ABD: Mc-Graw Hill Inc. Lewison, D.
  • Morgenstein, Melvin; Harriet Strongin (1992). “Modern Retailing (Management, Principles and Practices)”, Third Edition, Regents-Prentice Hall Inc., Englewood Cliffs, New Jersey.
  • Mucuk, İsmet (2011). Pazarlama İlkeleri, İstanbul: Türkmen Kitabevi.
  • Nakip, Mahir; Varinli, İnci; Gülmez, Mustafa (2012). Güncel Pazarlama Denetimi, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Pani, Amrita; Sharma, Mahesh (2012). “Emerging Trends in Fashion Marketing: A Case Study of Apparel Retailing in India”. International Journal of Business and Management Tomorrow, 2(10), 1-8.
  • O’Cass, Aron (2001). Consumer Self-monitoring, Materialism and Involvement in Fashion Clothing. Australasian Marketing Journal, 9(1), 46-60.
  • O’Cass, Aron ve McEwen, H. (2004). Exploring Consumer Status and Conspicuous Consumption. Journal of Consumer Behavior. 4(1), 25-39.
  • Öndoğan, Ziynet; Ece Nüket Öndoğan (2021). "Moda ve Marka" Ankara: İksad Yayınevi.
  • Özdal, Rumeysa (2022). “Reklam ve Görsel Tasarım Bağlamında Marka Stratejileri”. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hacı Bayram Üniversitesi: Ankara.
  • Özdemir, Tülay (2005). “Tasarımda Renk Seçimini Etkileyen Kriterler”, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(2): 391-402.
  • Özdemir, Serpil (2019). Kuramdan uygulamaya Türkçe ders kitabı incelemeleri (2. baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Özgören, Ferahnur (2013). Mağaza Düzeni ve Tasarımı. İstanbul Journal of Social Sciences. Sayı: 5. Permoadm (2020). Görsel Mağazacılık Tasarımı.
  • https://www.permolitboya.com.tr/magaza-gorsel-duzenleme-nasil-yapilir/ (Erişim Tarihi: 02.06.2024)
  • Sachdeva, Ishida; Goel, Sushma (2015). “Role of Store Atmospherics on Customer Experience”. International Journal of Multidisciplinary Approach and Studies. 2(3): 72-83.
  • Saeed, Aamir (2015). "Impact of Lighting as a Visual Merchandising Tool on Consumer’s Purchase Behaviour". Pakistan Business Review 17.2: 430-443.
  • Soars, Brenda (2003). “What Every Retailer Should Know About the Way İnto The Shopper’s Head”, İnternational Journal of Retail & Distribution Management, 31(12), 628-637.
  • Solomon, Michail (2004). “Consumer Behavior-Buying, Having and Being”, 6th Edition, Pearson/Prentice Hall, Inc., New Jersey, USA.
  • Şenyapılı, Önder (2003). Sinema ve Tasarım. İstanbul: Boyut Yayınları.
  • Tek, Ömer Baybars (1999). Perakende Pazarlama Yönetimi. İzmir: Üçel.
  • Torlak, Ömer (2008). Pazarlamanın Yeni Tanımı ve Pazarlama Karmasındaki Değişime İlişkin Değerlendirmeler. Güncel Pazarlama Yaklaşımlarından Seçmeler, Editörler; Varinli, İ. ve K. Çatı, Ankara: Detay Yayıncılık. Torlak, Ömer (2013). Pazarlama İlkeleri. Eskişehir: Anadolı Üniversitesi Yayınları.
  • Uztuğ, Ferruh (2002). Markan Kadar Konuş: Marka İletişim Stratejileri. İstanbul: MediaCat Kitapları.
  • Yamankurt, Nazlıcan (2021). Görsel Düzenleme Terminolojisi.
  • https://www.levitate.com.tr/post/gorsel-duzenleme-terminolojisi (Erişim Tarihi: 02.06.2024).
Toplam 47 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Edebi Çalışmalar (Diğer)
Bölüm MAKALELER
Yazarlar

Yahya Günay 0000-0002-4147-6844

Nurdan Kumaş Şenol 0000-0002-1161-2665

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 1 Mayıs 2024
Kabul Tarihi 11 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Günay, Y., & Kumaş Şenol, N. (2024). MODA PAZARLAMADA GÖRSEL MAĞAZACILIK UNSURLARININ İNCELENMESİ. Hars Akademi Uluslararası Hakemli Kültür Sanat Mimarlık Dergisi, 7(1), 46-59.