Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

THE INDIVIDUAL BEHIND DAILY LIFE IN TARIK BUĞRA’S “SEAGULL” AND “FAL” STORIES

Yıl 2024, Cilt: 7 Sayı: 2, 127 - 134, 27.12.2024

Öz

The individual and the realities of the individual have been a subject addressed by many writers in Turkish literature. Tarık Buğra, one of the modernist story writers who has an important position among the intellectuals and modern literature representatives who have shaped Turkish storytelling with their art, emphasizes the emotional complexities, contradictions and internal struggles of people by deeply examining the inner worlds of the characters with many of his stories written with themes such as the loneliness, inability to hold on, helplessness and depression of the individual behind daily life. In our study, the individual behind daily life will be revealed in the stories of Tarık Buğra, “The Seagull” and “Fal”, who has made significant contributions to Turkish literature and culture by addressing people and beings within their own situations, addressing the emotions of the individual and examining their human feelings with great sensitivity and has led readers to deep thoughts.

Kaynakça

  • Akyüz, Kenan (1995). Modern Türk Edebiyatının Ana Çizgileri 1860-1923. İstanbul: İnkılap Kitabevi.
  • Barthes, Roland (1988). Anlatıların Yapısal Çözümlemesine Giriş, (Çev. Mehmet Rifat-Sema Rifat). İstanbul: Gerçek Yayınevi.
  • Buğra, Tarık (2023). Oğlumuz Yarın Diye Bir Şey Yoktur. Ankara: İletişim Yayınları.
  • Demir, Ayşe (2006). “Başlangıcından Cumhuriyete Kadar Ana Çizgileriyle Türk Hikâyesi”, Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, Cilt 4, Sayı 7, s. 99-128.
  • Gökalp, Gonca Gökalp (1999). “Osmanlı Dönemi Türk Romanının Başlangıcında Beş Eser”, Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, Cilt 16, s. 185-202.
  • Issı, A. Cüneyt (2020). Edebiyatı Dipte(n) Kuşatmak Modern Türk Edebiyatı Üzerine Yazılar. İstanbul Roza Yayınevi.
  • İleri, Selim (Temmuz 1975). “Türk Öykücülüğünün Genel Çizgileri”, Türk Dili, 286, s. 2-29.
  • İlhan, Nilüfer (Ocak 2012). “Hikâyenin Hikâyesi ya da Bir Üst Kurmaca Düzleminde Ayışığında Çalışkur”, Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Yıl 5, Sayı 8, s. 63-72.
  • Külhlıoğlu İslam, Ayşenur (2013). “Cumhuriyet Dönemi Türk Hikâyesi”, Yeni Türk Edebiyatı El Kitabı 1839-2000, (Ed. Ramazan Korkmaz). Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Kahraman, Âlim (2006). “Türk Edebiyatı’nda Hikâye Literatürü: Cumhuriyet Dönemi”, Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, Cilt 4, Sayı 7, s. 129-141.
  • Kanter, Fatih (Ekim 2019). “Yerlilik ve Millilik Bağlamında Tarık Buğra’nın Hikayeleri”, Sosyal Bilimler Dergisi / The Journal of Social Sciences, Yıl 6, Sayı 42, s. 130-138.
  • Karadeniz, Abdürrahim (2000). “Anlatma Zorunluluğu”, Hece, Türk Öykücülüğü Özel Sayısı. S. 46/47, Ekim, s. 213-216.
  • Karataş, Turan (2009). “Tarık Buğra’nın Öyküleri ve Öykücülüğü”, Bilig, Kış, Sayı 48, s. 119-136.
  • Köse, Hüseyin (2018). “Yaratici Uzamlar ya da ‘Psikocoğrafya’ Kavramı Odağında Mekânın Yeniden Üretimi”, Moment Journal Journal of Cultural Studies, Faculty of Communication, Hacettepe University, 5 (2): 320-342.
  • Lefebvre, Henri (1991). Critique of Everyday Life. Volume I, Translated by John Moore, London: Verso. Lekesiz, Ömer (2017). Yeni Türk Edebiyatında Öykü 2. İstanbul: Şule Yayınları.
  • Tuncer, Hüseyin (1992). Tarık Buğra’nın Hikâyeleri Üzerinde Bir İnceleme. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Uslu, Ahmet (2016). “1980 Sonrası Türk Hikâyeciliğinde Kişi(ler) Tipolojisi”, Turkish Studies International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Volume 11/15 Summer, s. 577-608.
  • Watt, lan (2022). Romanın Yükselişi, (Çev. Ferit Burak Ayder). İstanbul: Metis Yayınları.

TARIK BUĞRA’NIN “MARTI” VE “FAL” HİKÂYELERİNDE GÜNLÜK HAYATIN ARDINDAKİ BİREY

Yıl 2024, Cilt: 7 Sayı: 2, 127 - 134, 27.12.2024

Öz

Birey ve bireyin gerçekleri Türk edebiyatında çoğu yazar tarafından ele alınan bir konu olmuştur. Türk hikâyeciliğine sanatıyla yön veren aydınlar ve modern edebiyat temsilcileri arasında önemli bir konuma sahip modernist hikâye yazarlarından Tarık Buğra, günlük hayatın ardında bireyin yalnızlığı, tutunamayışı, çaresizliği, bunalımı gibi izlekler ile kaleme aldığı pek çok hikâyeleriyle karakterlerin içsel dünyalarını derinlemesine inceleyerek insanın duygusal karmaşıklıklarına, çelişkilerine ve içsel mücadelelerine vurgu yapar. Bu çalışmada insanları ve varlıkları kendi durumları içinde ele alan, bireyin duygularına yönelen, onların insani duygularını büyük bir hassasiyetle irdeleyen Türk edebiyatına ve kültürüne önemli katkılarda bulunmuş ve okuyucuları derin düşüncelere sevk etmiş Tarık Buğra’nın “Martı” ve “Fal” isimli hikâyelerinde günlük hayatın ardındaki birey ortaya konulacaktır.

Kaynakça

  • Akyüz, Kenan (1995). Modern Türk Edebiyatının Ana Çizgileri 1860-1923. İstanbul: İnkılap Kitabevi.
  • Barthes, Roland (1988). Anlatıların Yapısal Çözümlemesine Giriş, (Çev. Mehmet Rifat-Sema Rifat). İstanbul: Gerçek Yayınevi.
  • Buğra, Tarık (2023). Oğlumuz Yarın Diye Bir Şey Yoktur. Ankara: İletişim Yayınları.
  • Demir, Ayşe (2006). “Başlangıcından Cumhuriyete Kadar Ana Çizgileriyle Türk Hikâyesi”, Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, Cilt 4, Sayı 7, s. 99-128.
  • Gökalp, Gonca Gökalp (1999). “Osmanlı Dönemi Türk Romanının Başlangıcında Beş Eser”, Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, Cilt 16, s. 185-202.
  • Issı, A. Cüneyt (2020). Edebiyatı Dipte(n) Kuşatmak Modern Türk Edebiyatı Üzerine Yazılar. İstanbul Roza Yayınevi.
  • İleri, Selim (Temmuz 1975). “Türk Öykücülüğünün Genel Çizgileri”, Türk Dili, 286, s. 2-29.
  • İlhan, Nilüfer (Ocak 2012). “Hikâyenin Hikâyesi ya da Bir Üst Kurmaca Düzleminde Ayışığında Çalışkur”, Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Yıl 5, Sayı 8, s. 63-72.
  • Külhlıoğlu İslam, Ayşenur (2013). “Cumhuriyet Dönemi Türk Hikâyesi”, Yeni Türk Edebiyatı El Kitabı 1839-2000, (Ed. Ramazan Korkmaz). Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Kahraman, Âlim (2006). “Türk Edebiyatı’nda Hikâye Literatürü: Cumhuriyet Dönemi”, Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, Cilt 4, Sayı 7, s. 129-141.
  • Kanter, Fatih (Ekim 2019). “Yerlilik ve Millilik Bağlamında Tarık Buğra’nın Hikayeleri”, Sosyal Bilimler Dergisi / The Journal of Social Sciences, Yıl 6, Sayı 42, s. 130-138.
  • Karadeniz, Abdürrahim (2000). “Anlatma Zorunluluğu”, Hece, Türk Öykücülüğü Özel Sayısı. S. 46/47, Ekim, s. 213-216.
  • Karataş, Turan (2009). “Tarık Buğra’nın Öyküleri ve Öykücülüğü”, Bilig, Kış, Sayı 48, s. 119-136.
  • Köse, Hüseyin (2018). “Yaratici Uzamlar ya da ‘Psikocoğrafya’ Kavramı Odağında Mekânın Yeniden Üretimi”, Moment Journal Journal of Cultural Studies, Faculty of Communication, Hacettepe University, 5 (2): 320-342.
  • Lefebvre, Henri (1991). Critique of Everyday Life. Volume I, Translated by John Moore, London: Verso. Lekesiz, Ömer (2017). Yeni Türk Edebiyatında Öykü 2. İstanbul: Şule Yayınları.
  • Tuncer, Hüseyin (1992). Tarık Buğra’nın Hikâyeleri Üzerinde Bir İnceleme. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Uslu, Ahmet (2016). “1980 Sonrası Türk Hikâyeciliğinde Kişi(ler) Tipolojisi”, Turkish Studies International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Volume 11/15 Summer, s. 577-608.
  • Watt, lan (2022). Romanın Yükselişi, (Çev. Ferit Burak Ayder). İstanbul: Metis Yayınları.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Modern ve Postmodern Edebiyat
Bölüm MAKALELER
Yazarlar

Dinçer Öztürk 0000-0003-0028-7841

Yayımlanma Tarihi 27 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 12 Eylül 2024
Kabul Tarihi 30 Ekim 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Öztürk, D. (2024). TARIK BUĞRA’NIN “MARTI” VE “FAL” HİKÂYELERİNDE GÜNLÜK HAYATIN ARDINDAKİ BİREY. Hars Akademi Uluslararası Hakemli Kültür Sanat Mimarlık Dergisi, 7(2), 127-134.