Giriş: Klinik eğitimlerin, hemşirelik
mesleği için uygun ve yeterli nitelikte rol model olan, mesleki bilgi-beceriye
sahip ve davranışlarının sorumluluğunu alan hemşirelerin yanında
sürdürülmesinin öğrencilerin gelişimini olumlu yönde etkilediği, hemşirelik
öğrencilerinin, iletişim ve işbirliğinin açık ve sürdürülebilir olduğu klinik
ortamlardan daha çok yararlanabilecekleri bilinmektedir. Çalışan sağlık ekibi üyeleri ile
öğrenci arasında yaşanan birlikteliğin eğitim ve öğretim açısından önemi
büyüktür.
Amaç: Bu çalışma hemşirelik
öğrencilerinin bakış açısından, klinik uygulamalarda hemşirelerin öğrencilere
yaklaşımlarını saptamak amacıyla yapıldı.
Yöntem: Tanımlayıcı tipteki araştırma veriler
2018 Mart ayı içerisinde gerçekleştirildi. Araştırma evrenini Sağlık Bilimleri
Fakültesi Hemşirelik bölümünde 2017-2018 eğitim-öğretim yılında örgün öğrenim
gören 445 öğrenci, örneklemi ise 350 öğrenci oluşturdu. Araştırma verileri
toplandığında devamsızlık kullanan ve araştırmaya katılmayı kabul etmeyen 95
öğrenci çalışmaya alınmamıştır. Veriler öğrencilere ders öğretim elemanlarından
izin alınarak 24 sorudan oluşan anket formu uygulanarak toplandı. Anket
uygulanmadan önce Sağlık Bilimleri Fakültesi Dekanlığından yazılı izin alındı.
Veriler aritmetik ortalama, yüzde ve Ki-kare olarak değerlendirildi.
Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin yaş
ortalaması 20.37±1.556 ve % 75.3’ü kız öğrenciydi. Öğrencilerin %30.7’si 2. sınıf (102 öğrenci), %26.8’i 1. sınıftadır
(89 öğrenci). Öğrencilerin %52.7’si okudukları bölümü sevdiklerini, %34.9’u
kısmen sevdiklerini ifade etti. Öğrencilerin
%43.4’ü iş olanağından dolayı, %15.1’i puanı gereği ve %13.9’u mesleği sevdiği
için bölümü tercih ettiklerini belirtti. Öğrencilerin %42.5’inin klinik
uygulamalarda kısmen sorun yaşadıkları, %37.7’sinin ise sorun yaşamadıkları
saptandı. Öğrencilerin %70.5’i hemşirelerin öğrenci ile iletişimini orta, %19’u iyi olarak; hemşirelerin klinikte
öğrencilere karşı tutumlarını %48.2’si kısmen olumlu, %28.9’u olumlu olarak belirtti.
Öğrencilerin %54.5’i hemşirelerin klinikte öğrencilere kısmen yardımcı
olduklarını, %32.5’i yardımcı olduklarını belirtti. Öğrencilerin %49.4’ünün
uygulamalarda arkadaşlarından, %37’sinin hemşirelerden, %5.4’ünün öğretim elemanlarından
destek aldıkları saptandı. Klinik uygulamada; bakım ve tedavilerde ortaya çıkan
eksiklik, aksaklık, yanlış tedavi ve bakım gibi durumlarda öğrencilerin %62’si
hemşire tarafından suçlanmak gibi bir durum yaşamadığını, %79.8’i klinik
uygulamalar sırasında görevleri dışında
işlerde görev aldıklarını ifade etti. Öğrencilerin %39.2’si hemşirelerin
teorik bilgiye katkı sağladığını, %34.6’sı katkı sağlamadığını, %46.1’i beceri
kazanmaya katkıları olduğunu, %40.7’si kısmen katkıları olduğunu düşündüklerini
belirtti. Öğrencilerin % 69.6’sının klinik uygulamalarda hemşirelerin
öğrencilerden sorumlu olmasına olumlu baktıkları, %48.8’inin hemşirelerin öğrencileri
değerlendirmesini onayladığı ve %39.2’sinin onaylamadığı belirlendi. Hemşirelik
mesleğini sevme ve sevdirmede
hemşirelerin tutumlarını öğrencilerin %43.4’ü kısmen olumlu, %34’ü olumsuz
olarak değerlendirdi. Öğrencilerin
%54.2’si hemşirelerin keyitli-huzurlu bir ortamda çalışmayı
sağladıkları, %26.5’i ise böyle bir ortam sağlamadıklarını düşünmektedir.
Sonuç: Öğrencilerin mevcut şartlarda; hemşirelerin klinik
uygulamalarda olumlu desteğini kısmen
hissettikleri, uygulamalarda öğretim
elemanlarından destek alamadıklarını, mesleği
sevdirme konusunda hemşirelerin tutumlarının kısmen olumlu olarak
değerlendirdikleri tespit edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2019 |
Gönderilme Tarihi | 3 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 1 Sayı: 3 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.