Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2019, Cilt: 2 Sayı: 1, 11 - 16, 30.05.2019

Öz

Kaynakça

  • Abel, M. H. (2002). Humor, stress, and coping strategies. Humor–International Journal of Humor Research, 15(4), 365-381.
  • Bennett, M. P., & Lengacher, C. (2008). Humor and laughter may influence health: III. Laughter and health outcomes. Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine, 5(1), 37-40.
  • Büyüköztürk, Ş. (2017). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Pegem Atıf İndeksi, 1-213.
  • Dowling, J. S. (2002). Humor: A coping strategy for pediatric patients. Pediatric nursing, 28(2), 123.
  • Dowling, J. S. (2014). School-age children talking about humor: Data from focus groups. Humor, 27(1), 121-139.
  • Dowling, J. S., & Fain, J. A. (1999). A multidimensional sense of humor scale for school-aged children: Issues of reliability and validity. Journal of Pediatric Nursing, 14(1), 38-43.
  • Dowling, J. S., Hockenberry, M., & Gregory, R. L. (2003). Sense of humor, childhood cancer stressors, and outcomes of psychosocial adjustment, immune function, and infection. Journal of Pediatric Oncology Nursing, 20(6), 271-292.
  • Erkuş, A. (2012). Psikolojide ölçme ve ölçek geliştirme. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Fox, C. L., Dean, S., & Lyford, K. (2013). Development of a humor styles questionnaire for children. Humor, 26(2), 295-319.
  • Goodenough, B., & Ford, J. (2005). Self-reported use of humor by hospitalized pre-adolescent children to cope with pain-related distress from a medical intervention: Walter de Gruyter.
  • Ho, S. K., Chik, M. P., & Chan, D. W. (2012). A psychometric evaluation on the Chinese version of the multidimensional sense of humor scale for children (C-MSHSC). Child Indicators Research, 5(1), 77-91.
  • Hockenberry, M. J., Wilson, D., & Rodgers, C. C. (2016). Wong's Essentials of Pediatric Nursing-E-Book: Elsevier Health Sciences.
  • HR, M. F. (2002). Coping humor in early adolescence. Humor, 15(3), 283-304.
  • Lackner, H. K., Weiss, E. M., Schulter, G., Hinghofer-Szalkay, H., Samson, A. C., & Papousek, I. (2013). I got it! Transient cardiovascular response to the perception of humor. Biological psychology, 93(1), 33-40.
  • Loizou, E. (2005). Humour: A different kind of play. European Early Childhood Education Research Journal, 13(2), 97-109.
  • McGhee, P. E., & Frank, M. (2014). Humor and children's development: A guide to practical applications: Routledge.
  • Oral, G. (2004). Ergenlikte mizah ölçeği. Eğitim ve Bilim, 29(133).
  • Öz, F., & Hiçdurmaz, D. (2010). Stresle başetmede önemli bir yol: mizahin kullanimi. Journal of Anatolia Nursing and Health Sciences, 13(1), 83-88.
  • Picard, D., & Blanc, N. (2013). Need for humor scale: Validation with French children. Psychological reports, 112(2), 502-518.
  • Rose, S. L., Spencer, R. J., & Rausch, M. M. (2013). The use of humor in patients with recurrent ovarian cancer: a phenomenological study. International Journal of Gynecological Cancer, 23(4), 775-779.
  • Thorson, J. A., & Powell, F. C. (1993). Development and validation of a multidimensional sense of humor scale. Journal of clinical psychology, 49(1), 13-23.
  • Yue, X. D., Liu, K. W.-Y., Jiang, F., & Hiranandani, N. A. (2014). Humor styles, self-esteem, and subjective happiness. Psychological reports, 115(2), 517-525.

Okul çocukları için çok boyutlu mizah duygusu ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması (ÇBMDÖ)

Yıl 2019, Cilt: 2 Sayı: 1, 11 - 16, 30.05.2019

Öz

Giriş: Okul Çocukları için Çok Boyutlu Mizah Duygusu
Ölçeğ’inin (ÇBMDÖ)
Türkçe’de geçerlik ve güvenirliğini incelemektir.



Yöntem:
Metodolojik, tanımlayıcı ve korelasyonel
tipte olan bu araştırmanın
örneklemini, 6-12 yaş grubunda olan,
Türkiye’nin batısında
bulunan iki ilköğretim okuluna
kayıtlı olan 210 öğrenci
oluşturmuştur. Veriler “Kişisel Bilgi Formu” ve “
Okul Çocukları için Çok Boyutlu Mizah Duygusu Ölçeği” ile yüz yüze
görüşme yapılarak toplanmıştır.



Bulgular:
Yapılan faktör analizi sonucunda ölçe
ğin üç faktörlü yapıya sahip olduğu
belirlenmiştir. Her bir maddenin faktör yükü 0.30’dan yüksek olduğu saptanmış
olup, madde-toplam korelasyon katsayıları 0.41 ile 0.68 arasında değişmektedir.
Cronbach
alfa iç tutarlılık katsayısı tüm ölçek için 0.90; alt boyutlar için 0.80 ile 0.87
arasında olduğu saptanmıştır. 
İki-yarım
test güvenirliği 0.92 olarak bulunmuştur.



Sonuç:
Bu çalışmada, Okul Çocukları için Çok
Boyutlu Mizah Duygusu Türkçe’de geçerlik ve güvenirlik sonuçlarının
yeterli düzeyde olduğu ve ülkemizde kullanılabileceği görülmektedir. 

Kaynakça

  • Abel, M. H. (2002). Humor, stress, and coping strategies. Humor–International Journal of Humor Research, 15(4), 365-381.
  • Bennett, M. P., & Lengacher, C. (2008). Humor and laughter may influence health: III. Laughter and health outcomes. Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine, 5(1), 37-40.
  • Büyüköztürk, Ş. (2017). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Pegem Atıf İndeksi, 1-213.
  • Dowling, J. S. (2002). Humor: A coping strategy for pediatric patients. Pediatric nursing, 28(2), 123.
  • Dowling, J. S. (2014). School-age children talking about humor: Data from focus groups. Humor, 27(1), 121-139.
  • Dowling, J. S., & Fain, J. A. (1999). A multidimensional sense of humor scale for school-aged children: Issues of reliability and validity. Journal of Pediatric Nursing, 14(1), 38-43.
  • Dowling, J. S., Hockenberry, M., & Gregory, R. L. (2003). Sense of humor, childhood cancer stressors, and outcomes of psychosocial adjustment, immune function, and infection. Journal of Pediatric Oncology Nursing, 20(6), 271-292.
  • Erkuş, A. (2012). Psikolojide ölçme ve ölçek geliştirme. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Fox, C. L., Dean, S., & Lyford, K. (2013). Development of a humor styles questionnaire for children. Humor, 26(2), 295-319.
  • Goodenough, B., & Ford, J. (2005). Self-reported use of humor by hospitalized pre-adolescent children to cope with pain-related distress from a medical intervention: Walter de Gruyter.
  • Ho, S. K., Chik, M. P., & Chan, D. W. (2012). A psychometric evaluation on the Chinese version of the multidimensional sense of humor scale for children (C-MSHSC). Child Indicators Research, 5(1), 77-91.
  • Hockenberry, M. J., Wilson, D., & Rodgers, C. C. (2016). Wong's Essentials of Pediatric Nursing-E-Book: Elsevier Health Sciences.
  • HR, M. F. (2002). Coping humor in early adolescence. Humor, 15(3), 283-304.
  • Lackner, H. K., Weiss, E. M., Schulter, G., Hinghofer-Szalkay, H., Samson, A. C., & Papousek, I. (2013). I got it! Transient cardiovascular response to the perception of humor. Biological psychology, 93(1), 33-40.
  • Loizou, E. (2005). Humour: A different kind of play. European Early Childhood Education Research Journal, 13(2), 97-109.
  • McGhee, P. E., & Frank, M. (2014). Humor and children's development: A guide to practical applications: Routledge.
  • Oral, G. (2004). Ergenlikte mizah ölçeği. Eğitim ve Bilim, 29(133).
  • Öz, F., & Hiçdurmaz, D. (2010). Stresle başetmede önemli bir yol: mizahin kullanimi. Journal of Anatolia Nursing and Health Sciences, 13(1), 83-88.
  • Picard, D., & Blanc, N. (2013). Need for humor scale: Validation with French children. Psychological reports, 112(2), 502-518.
  • Rose, S. L., Spencer, R. J., & Rausch, M. M. (2013). The use of humor in patients with recurrent ovarian cancer: a phenomenological study. International Journal of Gynecological Cancer, 23(4), 775-779.
  • Thorson, J. A., & Powell, F. C. (1993). Development and validation of a multidimensional sense of humor scale. Journal of clinical psychology, 49(1), 13-23.
  • Yue, X. D., Liu, K. W.-Y., Jiang, F., & Hiranandani, N. A. (2014). Humor styles, self-esteem, and subjective happiness. Psychological reports, 115(2), 517-525.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Pelin Karataş 0000-0001-9170-115X

Seher Sarıkaya Karabudak 0000-0002-9039-5637

Yayımlanma Tarihi 30 Mayıs 2019
Gönderilme Tarihi 17 Mayıs 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Karataş, P., & Sarıkaya Karabudak, S. (2019). Okul çocukları için çok boyutlu mizah duygusu ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması (ÇBMDÖ). Hemşirelik Bilimi Dergisi, 2(1), 11-16.