Giriş: Bu araştırmanın amacı, sosyal damgalanma ve kendini
damgalamanın hemşirelik öğrencilerinin psikolojik yardım almaya yönelik
tutumlarına etkisini incelemektir.
Yöntem: Katılımcıları 2015-2016 eğitim öğretim yılında Kafkas
Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi’nin hemşirelik programındaki 398 öğrenci
oluşturmuştur. Veriler Profesyonel Psikolojik Yardım Arama Tutum Ölçeği
(PPYATÖ), Psikolojik Yardım Alma Nedeniyle Kendini Damgalama Ölçeği ve
Psikolojik Yardım Alma Nedeniyle Sosyal Damgalanma Ölçeği ile toplanmıştır. Verilerin
istatistiksel analizinde bağımsız gruplarda t testi, tek yönlü varyans analizi
(ANOVA), pearson korelasyon analizi kullanılmıştır.
Bulgular: Cinsiyet, kendinin ve aileden birinin psikolojik yardım alma
öyküsü ile PPYATÖ Zorlanma, Danışmaya Olan İnanç, İhtiyaç
Hissetme ve Sosyal Kabul alt-ölçek puanları arasında anlamlı ilişki bulunmuştur. Kendini Damgalama (KD) ve Sosyal Damgalanma (SD) Ölçekleri
ile Kişilerarası Açıklık (KD: r=.299; p <
0.001; SD: r=.252; p < 0.001),
İhtiyaç Hissetme (KD: r=.128; p < 0.05;
SD: r=.229; p < 0.001) ve Sosyal
Kabul (KD: r=.479; p < 0.001; SD: r=.187;
p < 0.01) alt boyutları arasında
pozitif yönde korelasyon; Zorlanma (r=.-430; p < 0.001) ve Danışmaya Olan İnanç (r=.-348; p < 0.001) alt boyutları ile sadece
Kendini Damgalama (KD) arasında ise negatif
yönde korelasyon belirlenmiştir.
Sonuç: Hem
kendini damgalama hem de sosyal damgalama, profesyonel psikolojik yardım arama
tutumunu olumsuz yönde etkilemektedir.
Damgalama Hemşirelik öğrencisi Profesyonel psikolojik yardım
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 11 Kasım 2019 |
Gönderilme Tarihi | 23 Ekim 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 2 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.