Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Fakültede Geçen Bir Yıl: Hemşirelik Birinci Sınıf Öğrencilerinin Bazı Değişkenler Yönünden Görüşlerinin İncelenmesi

Yıl 2022, Cilt: 5 Sayı: 1, 7 - 15, 20.04.2022
https://doi.org/10.54189/hbd.1030491

Öz

Amaç: Bu araştırma, bir kamu üniversitesine bağlı hemşirelik fakültesinin birinci sınıfına devam eden öğrencilerin memnuniyet, eleştirel düşünme ve profesyonel benlik kavramı algılarını incelemek ve değişkenler arasındaki ilişkiyi ortaya koymak için amaçlanmıştır.
Yöntem: Çalışma, kesitsel bir araştırma olup, örneklemini hemşirelik fakültesi birinci sınıfa devam eden 265 öğrenci oluşturmuştur. Araştırma verileri 2016-2017 eğitim - öğretim yılı bahar döneminde toplanmıştır. Araştırmadaki veriler, sosyo demografik özellikler veri formu, Memnuniyet Anketi, California Eleştirel Düşünme Eğilim Ölçeği, Profesyonel Benlik Kavramı Ölçeği’dir. Çalışmadan elde edilmiş olan verilerin istatistiksel analizinde tanımlayıcı istatistikler ve pearson korelasyon analizi kullanılmıştır.
Bulgular: Çalışmadaki öğrencilerin akademik ortalaması ve okula isteyerek gelme durumları ile profesyonel benlik kavramı arasında anlamlı bir ilişki olduğu ve bu sonucun yordayıcı olduğu görülmüştür. Öğrencilerin memnuniyet, eleştirel düşünme profesyonel benlik algı düzeyleri istenilen düzeyde bulunmamıştır.
Sonuç: Bu çalışma sonucunda hemşirelik eğitiminin yeniden gözden geçirilerek öğretim programındaki derslere eleştirel düşünme, problem çözme ve profesyonel kimliğin oluşmasına yönelik yeni düzenlemelerin yapılması önerilir. Ayrıca, öğrencilerin üniversite ve okul ortamlarından ve yaşadıkları şehirden memnuniyetlerini artırmak için sosyal ve kültürel anlamda etkinliklerin artırılması önerilir.

Destekleyen Kurum

Yok

Proje Numarası

YOk

Teşekkür

Çalışmaya katılan birinci sınıf hemşirelik öğrencilerine teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • Referans 1. Ousey, K., & Johnson, M. (2007). Being a real nurse – Concepts of caring and culture in the clinical areas. Nurse Education in Practice, 7(3), 150-155.
  • Referans 2. Sabancıoğullları, S., & Doğan, S. (2012). Profesyonel kimlik gelişimi ve hemşirelik, Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 15(4), 275-282.
  • Referans 3. Turan, N., Öztürk, A., Kaya, H., & Atabek Aştı, T. (2011). Toplumsal cinsiyet ve hemşirelik. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 4(1), 167-173 . Referans 4. Softa, H.K., Karaahmetoğlu, G.U., & Çabuk, F. (2015). lise son sınıf öğrencilerinin sınav kaygısı ve etkileyen faktörlerin incelenmesi, Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(4), 1481-1494.
  • Referans 5. Balcı-Yangın, H., & Kırca, N. (2013). Antalya sağlık yüksekokulu hemşirelik öğrencilerinin memnuniyet düzeyleri ve etkileyen faktörler. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri, 2(1), 78-94.
  • Referans 6. Yıldırım, B,, & Özsoy, S. (2011). Nursing Student the Critical Thinking Development of the Critical Thinking Education. HealthMED, 5(4), 846-856.
  • Referans 7. Yıldırım, B., Özkahraman Koç, Ş., & Ersoy, S. (2012). The Determinated on the Development of Critical Thinking in Midwifery Students. HealthMED, 6(5), 1743-1747.
  • Referans8. Yıldırım, B., & Özkahraman Koç, Ş. (2018). The Efect of the Critical Thinking Disposition of Critical Thinking Education in Midwifery Students. Jurnal Medical Brasovean, 2(1), 14-19.
  • Referans 9. Ulusoy, H., Arslan Ç., Yıldırım N., & Bekar. M. (20210) Hemşirelik öğrencilerinin eğitimleriyle ilgili memnuniyet düzeylerinin saptanması. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, (3), 15-24.
  • Referans 10. Eser, G. Khorshid L., & Denat, Y. (2008). Hemşirelik mesleğini algılamada ilk klinik uygulamanın etkisi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi, 24 (1) : 15-26.
  • Referans 11. Ousey, K. (2009). Socialization of student nurses – the role of the mentor. Learning in Health and Social Care, 8(3),175–184.
  • Referans 12. Bang, K.S., Kang J.H., Jun, M.H., Kim, H.S., Son, H.M., & Yu, S.J. (2011). Professional values in Korean undergraduate nursing students. Nurse Education Today, 31(1), 72-75.
  • Referans 13. Barak, L.O., & Wilhelem, D. (2005). Novices in clinical practice settings: Student nurses stories of learning the practice of nursing. Nurse Education Today, 25(6), 455-464.
  • Referans 14. Strasen, L. (1992). Gender Socialization and the Image of Professional Nursing. The Image of Professional Nursing; Strategies for Action. 1nd ed. Philadelphia: J.B.Lippincott Company; 1-63.
  • Referans 15. Öner, H., Koruklu, N., & Küçükoğlu, N.C. (2019). Hemşirelik öğrencilerinin profesyonel benlik kavramını yordayan değişkenler: özgüven ve sosyal sorun çözme becerisİ. Medical Sciences 14(4), 184-204
  • Referans 16. Karadağ, G., Parlar Kılıç, S., Ovayolu, N., Ovayolu, Ö., & Kayaaslan, H. (2013). Öğrenci hemşirelerin klinik uygulamalar sırasında karşılaştıkları güçlükler ve klinik hemşireler hakkındaki görüşleri. TAF Preventive Medicine Bulletin, 12(6):665-672.
  • Referans 17. Gregg, M.F., & Magilvy, J.K. (2001). Professional ıdentity of japanese nurses: bonding into nursing. Nursing and Health Sciences, 3(1), 47-55.
  • Referans 18. Sabancıoğullları, S., & Doğan, S. (2014). Bir üniversite hastanesinde çalışan hemşirelerin benlik gelişim düzeyleri ve etkileyen faktörler. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 17(1),15-22.
  • Referans 19. Strasen, L. (1992). The ımage of professional nursing; strategies for action. 1nd ed.London: J.B. Lippincott Company, 61-63
  • Referans 20. Deppoliti, D. (2008). Exploration how new registered nurses construct professional ıdentity in hospital settings. The Journal of Continuing Education in Nursing, 39(6), 255-262.
  • Referans 21. McKenna, L.G. & Gren, C. (2004). Experiences and learning during a graduate nurse program; an examination using a focus group approach. Nurse Education in Practice, 4(4), 258-263.
  • Referans 22. Kökdemir, D. (2003). Belirsizlik Durumlarında Karar Verme ve Problem Çözme., Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Üniversitesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara.
  • Referans 23. Tayyar, N., & Dilşeker, F. (2011)Devlet ve vakıf üniversitelerinde hizmet kalitesi, öğrenci memnuniyeti, imaj, sadakat ve tavsiye etme arasındaki ilişkinin incelenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Uşak. Referans 24. Kelly, S., & Courts, S. (2007). The Professional Self Concept of New Graduate Nurses. Nurse Education in Practice, 7, 332-337.
  • Referans 25. Öner Altıok, H. & Üstün, B. (2013). Hemşirelik öğrencilerinin stres kaynakları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(2), 747-66.
  • Referans 26. Yıldırım, B., Özkahraman Koç Ş., & Sarıkaya Karabudak, S. (2014). Hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin problem çözme becerileri ile öğrenme biçemleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 3(3), 859-882.
  • Referans 27. Torun, S., Arslan, S., Nazik, E., Akbaş, M. & Öner Yalçın, S. (2012). Hemşirelik öğrencilerinin benlik saygısı ve boyun eğici davranışlarının incelenmesi. Cumhuriyet Tıp Dergisi, 2(34), 399-404.
  • Referans 28. Kahraman, A.B., Ozansoy, T.N., & Özcan, A. (2015). Toplumsal cinsiyet bağlamında hemşirelik bölümünde öğrenim gören erkek öğrencilerin mesleğe yönelik algıları. Sosyoloji Araştırmaları Dergisi, 18(2),108-144. Referans 29. Tayyar, N., & Dilşeker F. (2012). Devlet ve vakıf üniversitelerinde hizmet kalitesi ve imajın öğrenci memnuniyetine etkisi. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 28, 184-203.
  • Referans30. Kadiroğlu, T. & Akay, G. (2021). Hemşirelik Öğrencilerinde Yaşanılan Yer Algısı Eğitim-Öğretim Memnuniyetini Etkiler mi? Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 12(2), 452-457.
  • Referans 31. Olgun, N., Kan Öntürk, Z., Karabacak, Ü., Eti Aslan, F., &Serbest, Ş. (2010). Hemşirelik öğrencilerinin problem çözme becerileri: Bir Yıllık İzlem Sonuçları Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(4), 188-194.
  • Referans 32. Kızğut, S., & Ergöl, Ş. (2011). Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin hemşireliği algılayışı hemşirelik rollerine ve hemşireliğin geleceğine bakışı. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 14(2),10-15.
  • Referans 33. Yücel, U., İlkay, Ü., Özdemir, T., Koyuncu, M., & Çakmak, N. (2018). Ebelik öğrencilerinin profesyonel değer algılarının belirlenmesi. Medical Sciences, 13(4),94-104.
  • Referans 34. Güven, Ş.D., Ünsal, A., & Çakıcı, N. (2021). Hemşirelik öğrencilerinin eğitimlerine ilişkin memnuniyet düzeylerinin belirlenmesi. Ekev Akademi Dergisi, 25(86), 583-596.
  • Referans 35. Duruk, N. (2019). Hemşirelik birinci sınıf öğrencilerinin klinik uygulamaya ilişkin memnuniyet düzeyinin ve algıladığı stresin değerlendirilmesi. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 21(3), 1-13.
  • Referans 36. Çam, MO., Engin, E., & Uğuryol, M. (2017). Üniversite öğrencilerinde benlik gelişimi ve güven duygusu. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(51), 508-514.
  • Referans 37. Yüksel, A. (2015). Hemşirelik öğrencilerinin problem çözme öz değerlendirme sonuçları ve etkileyen faktörler araştırma. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 37–49.
  • Referans 38. Çiftçi, H., Kaya, F., & Daştan, N.D. (2020). Sağlık alanındaki üniversite öğrencilerinde iletişim becerileri ve mesleki benlik saygısı arasındaki ilişki. Caucasian Journal of Science, 7 (1), 42-55.

Fakültede Geçen Bir Yıl: Hemşirelik Birinci Sınıf Öğrencilerinin Bazı Değişkenler Yönünden Görüşlerinin İncelenmesi

Yıl 2022, Cilt: 5 Sayı: 1, 7 - 15, 20.04.2022
https://doi.org/10.54189/hbd.1030491

Öz

Aim: This research is the students who attend a public university of the first class of the school of nursing satisfaction, critical thinking, and professional self-concept is intended to reveal the relationship between variables and to examine perceptions.

Methods: The study was a cross-sectional study, with a sample of 265 students attending the first year of the Faculty of nursing. Research data was collected during the spring semester of the 2016-2017 academic year. The data in the research are the socio-demographic characteristics data form, Satisfaction Survey, California critical thinking trend scale, professional self concept scale. Descriptive statistics and pearson correlation analysis were used in statistical analysis of the data obtained from the study.

Results: It was found that there was a significant relationship between the academic average of the students in the study and their will decisively coming to school and the concept of the professional self, and this result was predictive. Students' satisfaction, critical thinking professional self-perception levels were not found at the desired level.

Conclusion: As a result of this study, it is recommended that nursing education be reconsidered and new regulations be made on critical thinking, problem solving and professional identity to the courses in the curriculum. In addition, it is proposed to increase social and cultural activities to increase students ' satisfaction with their university and school environment and the city in which they live.

Proje Numarası

YOk

Kaynakça

  • Referans 1. Ousey, K., & Johnson, M. (2007). Being a real nurse – Concepts of caring and culture in the clinical areas. Nurse Education in Practice, 7(3), 150-155.
  • Referans 2. Sabancıoğullları, S., & Doğan, S. (2012). Profesyonel kimlik gelişimi ve hemşirelik, Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 15(4), 275-282.
  • Referans 3. Turan, N., Öztürk, A., Kaya, H., & Atabek Aştı, T. (2011). Toplumsal cinsiyet ve hemşirelik. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 4(1), 167-173 . Referans 4. Softa, H.K., Karaahmetoğlu, G.U., & Çabuk, F. (2015). lise son sınıf öğrencilerinin sınav kaygısı ve etkileyen faktörlerin incelenmesi, Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(4), 1481-1494.
  • Referans 5. Balcı-Yangın, H., & Kırca, N. (2013). Antalya sağlık yüksekokulu hemşirelik öğrencilerinin memnuniyet düzeyleri ve etkileyen faktörler. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri, 2(1), 78-94.
  • Referans 6. Yıldırım, B,, & Özsoy, S. (2011). Nursing Student the Critical Thinking Development of the Critical Thinking Education. HealthMED, 5(4), 846-856.
  • Referans 7. Yıldırım, B., Özkahraman Koç, Ş., & Ersoy, S. (2012). The Determinated on the Development of Critical Thinking in Midwifery Students. HealthMED, 6(5), 1743-1747.
  • Referans8. Yıldırım, B., & Özkahraman Koç, Ş. (2018). The Efect of the Critical Thinking Disposition of Critical Thinking Education in Midwifery Students. Jurnal Medical Brasovean, 2(1), 14-19.
  • Referans 9. Ulusoy, H., Arslan Ç., Yıldırım N., & Bekar. M. (20210) Hemşirelik öğrencilerinin eğitimleriyle ilgili memnuniyet düzeylerinin saptanması. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, (3), 15-24.
  • Referans 10. Eser, G. Khorshid L., & Denat, Y. (2008). Hemşirelik mesleğini algılamada ilk klinik uygulamanın etkisi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi, 24 (1) : 15-26.
  • Referans 11. Ousey, K. (2009). Socialization of student nurses – the role of the mentor. Learning in Health and Social Care, 8(3),175–184.
  • Referans 12. Bang, K.S., Kang J.H., Jun, M.H., Kim, H.S., Son, H.M., & Yu, S.J. (2011). Professional values in Korean undergraduate nursing students. Nurse Education Today, 31(1), 72-75.
  • Referans 13. Barak, L.O., & Wilhelem, D. (2005). Novices in clinical practice settings: Student nurses stories of learning the practice of nursing. Nurse Education Today, 25(6), 455-464.
  • Referans 14. Strasen, L. (1992). Gender Socialization and the Image of Professional Nursing. The Image of Professional Nursing; Strategies for Action. 1nd ed. Philadelphia: J.B.Lippincott Company; 1-63.
  • Referans 15. Öner, H., Koruklu, N., & Küçükoğlu, N.C. (2019). Hemşirelik öğrencilerinin profesyonel benlik kavramını yordayan değişkenler: özgüven ve sosyal sorun çözme becerisİ. Medical Sciences 14(4), 184-204
  • Referans 16. Karadağ, G., Parlar Kılıç, S., Ovayolu, N., Ovayolu, Ö., & Kayaaslan, H. (2013). Öğrenci hemşirelerin klinik uygulamalar sırasında karşılaştıkları güçlükler ve klinik hemşireler hakkındaki görüşleri. TAF Preventive Medicine Bulletin, 12(6):665-672.
  • Referans 17. Gregg, M.F., & Magilvy, J.K. (2001). Professional ıdentity of japanese nurses: bonding into nursing. Nursing and Health Sciences, 3(1), 47-55.
  • Referans 18. Sabancıoğullları, S., & Doğan, S. (2014). Bir üniversite hastanesinde çalışan hemşirelerin benlik gelişim düzeyleri ve etkileyen faktörler. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 17(1),15-22.
  • Referans 19. Strasen, L. (1992). The ımage of professional nursing; strategies for action. 1nd ed.London: J.B. Lippincott Company, 61-63
  • Referans 20. Deppoliti, D. (2008). Exploration how new registered nurses construct professional ıdentity in hospital settings. The Journal of Continuing Education in Nursing, 39(6), 255-262.
  • Referans 21. McKenna, L.G. & Gren, C. (2004). Experiences and learning during a graduate nurse program; an examination using a focus group approach. Nurse Education in Practice, 4(4), 258-263.
  • Referans 22. Kökdemir, D. (2003). Belirsizlik Durumlarında Karar Verme ve Problem Çözme., Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Üniversitesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara.
  • Referans 23. Tayyar, N., & Dilşeker, F. (2011)Devlet ve vakıf üniversitelerinde hizmet kalitesi, öğrenci memnuniyeti, imaj, sadakat ve tavsiye etme arasındaki ilişkinin incelenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Uşak. Referans 24. Kelly, S., & Courts, S. (2007). The Professional Self Concept of New Graduate Nurses. Nurse Education in Practice, 7, 332-337.
  • Referans 25. Öner Altıok, H. & Üstün, B. (2013). Hemşirelik öğrencilerinin stres kaynakları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(2), 747-66.
  • Referans 26. Yıldırım, B., Özkahraman Koç Ş., & Sarıkaya Karabudak, S. (2014). Hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin problem çözme becerileri ile öğrenme biçemleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 3(3), 859-882.
  • Referans 27. Torun, S., Arslan, S., Nazik, E., Akbaş, M. & Öner Yalçın, S. (2012). Hemşirelik öğrencilerinin benlik saygısı ve boyun eğici davranışlarının incelenmesi. Cumhuriyet Tıp Dergisi, 2(34), 399-404.
  • Referans 28. Kahraman, A.B., Ozansoy, T.N., & Özcan, A. (2015). Toplumsal cinsiyet bağlamında hemşirelik bölümünde öğrenim gören erkek öğrencilerin mesleğe yönelik algıları. Sosyoloji Araştırmaları Dergisi, 18(2),108-144. Referans 29. Tayyar, N., & Dilşeker F. (2012). Devlet ve vakıf üniversitelerinde hizmet kalitesi ve imajın öğrenci memnuniyetine etkisi. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 28, 184-203.
  • Referans30. Kadiroğlu, T. & Akay, G. (2021). Hemşirelik Öğrencilerinde Yaşanılan Yer Algısı Eğitim-Öğretim Memnuniyetini Etkiler mi? Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 12(2), 452-457.
  • Referans 31. Olgun, N., Kan Öntürk, Z., Karabacak, Ü., Eti Aslan, F., &Serbest, Ş. (2010). Hemşirelik öğrencilerinin problem çözme becerileri: Bir Yıllık İzlem Sonuçları Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(4), 188-194.
  • Referans 32. Kızğut, S., & Ergöl, Ş. (2011). Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin hemşireliği algılayışı hemşirelik rollerine ve hemşireliğin geleceğine bakışı. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 14(2),10-15.
  • Referans 33. Yücel, U., İlkay, Ü., Özdemir, T., Koyuncu, M., & Çakmak, N. (2018). Ebelik öğrencilerinin profesyonel değer algılarının belirlenmesi. Medical Sciences, 13(4),94-104.
  • Referans 34. Güven, Ş.D., Ünsal, A., & Çakıcı, N. (2021). Hemşirelik öğrencilerinin eğitimlerine ilişkin memnuniyet düzeylerinin belirlenmesi. Ekev Akademi Dergisi, 25(86), 583-596.
  • Referans 35. Duruk, N. (2019). Hemşirelik birinci sınıf öğrencilerinin klinik uygulamaya ilişkin memnuniyet düzeyinin ve algıladığı stresin değerlendirilmesi. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 21(3), 1-13.
  • Referans 36. Çam, MO., Engin, E., & Uğuryol, M. (2017). Üniversite öğrencilerinde benlik gelişimi ve güven duygusu. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(51), 508-514.
  • Referans 37. Yüksel, A. (2015). Hemşirelik öğrencilerinin problem çözme öz değerlendirme sonuçları ve etkileyen faktörler araştırma. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 37–49.
  • Referans 38. Çiftçi, H., Kaya, F., & Daştan, N.D. (2020). Sağlık alanındaki üniversite öğrencilerinde iletişim becerileri ve mesleki benlik saygısı arasındaki ilişki. Caucasian Journal of Science, 7 (1), 42-55.
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Hemşirelik
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Belgin Yıldırım 0000-0001-5451-5526

Hatice Öner 0000-0002-6556-5753

Emine Didem Evci Kiraz 0000-0003-0090-5590

Proje Numarası YOk
Yayımlanma Tarihi 20 Nisan 2022
Gönderilme Tarihi 30 Kasım 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yıldırım, B., Öner, H., & Evci Kiraz, E. D. (2022). Fakültede Geçen Bir Yıl: Hemşirelik Birinci Sınıf Öğrencilerinin Bazı Değişkenler Yönünden Görüşlerinin İncelenmesi. Hemşirelik Bilimi Dergisi, 5(1), 7-15. https://doi.org/10.54189/hbd.1030491