Objective: This study aimed to analyze different variables of graduate theses related to leadership conducted in the field of nursing in Turkish Universities.
Methods: This is a bibliometric and descriptive study. The search for the theses was carried out in May 2022 in the National Thesis Center of the Council of Higher Education using “leadership” and “nursing” as descriptors.
Results: A total of 48 theses were included. Most theses (45.83%) were published between 2017 and 2022. 66.67% of the theses were conducted at public universities. Almost all the theses were produced by the departments of nursing, nursing management, or nursing fundamentals and management. In most of the theses, the samples consisted of staff nurses. Quantitative approaches were present in all the theses and scales were the most used data collection instruments (56.25%). The most discussed topics were “leadership behaviors” (29.17%), “leadership styles” (20.83%), and “transformational leadership” (14.58%).
Conclusion: It is suggested that leadership be more widely discussed across different nursing departments and featured in a greater number of doctoral theses, primarily through qualitative approaches. Nursing students should be considered more as research samples, as it is important to investigate future nurses’ opinions and knowledge about leadership.
Amaç: Bu çalışma, Türk üniversitelerinde hemşirelik alanında gerçekleştirilen liderlikle ilgili lisansüstü tezlerine ilişkin farklı değişkenleri analiz etmeyi amaçlamaktadır.
Yöntem: Bu çalışma bibliyometrik ve tanımlayıcıdır. Tezlerin aramasında Yükseköğretim Kurulu (YÖK) Ulusal Tez Merkezi’nde detaylı arama sayfasında tez adı kısmında “liderlik” anahtar kelimesi ve konu bölümünde “hemşirelik” seçildi.
Bulgular: Toplamda 48 tez dahil edilmiştir. Tezlerin çoğu (%45,83) 2017-2022 yılları arasında yayımlanmıştır. Tezlerin %66,67’si devlet üniversitelerinde yapılmıştır. Neredeyse tüm tezler hemşirelik, hemşirelik yönetimi veya hemşirelik esasları ve yönetimi departmanları tarafından üretilmiştir. Tezlerin çoğunda örneklemi hemşireler oluşturmuştur. Tezlerin hepsinde nicel yaklaşımlar bulunup ve en çok kullanılan veri toplama aracı ölçekler olmuştur (%56,25). En çok tartışılan konular “liderlik davranışları” (%29,17), “liderlik tarzları” (%20,83) ve “dönüşümcü liderlik” (%14,58) olmuştur.
ORCID IDs: ALFA: 0000-0002-0411-0886
Sorumlu yazar/Corresponding author: PhD, Ana Luiza Ferreira AYDOĞDU, İstanbul Health and Technology University Faculty of Health Sciences, İstanbul, Türkiye
e-posta/ e-mail: ana.luiza@istun.edu.tr
Atıf/Citation: Aydoğdu ALF. (2024). Analysis of Graduate Theses Related to Leadership Carried Out in the Field of Nursing in Turkish Universities. Journal of Nursing Sciences, 7 (3), 272-282. doi: 10.54189/hbd.1376010
Sonuç: Liderliğin farklı hemşirelik departmanlarında ve daha çok doktora tezlerinde ağırlıklı olarak nitel yaklaşımlar aracılığıyla geniş çapta tartışılması önerilmektedir. Geleceğin hemşirelerinin liderlik konusundaki görüş ve bilgilerinin araştırılması önemli olduğundan, hemşirelik öğrencileri daha çok araştırma örneklemi olarak ele alınmalıdır.
As it is a bibliometric study, there was no need to acquire ethical permissions. Ethical aspects were ensured through the legitimacy of information and authorship of the publications used for the preparation of this study.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Hemşirelikte Yönetim |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 18 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 14 Ekim 2023 |
Kabul Tarihi | 13 Mart 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 7 Sayı: 3 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.