Okulların başarısı üzerine yapılan çalışmalar, okul yöneticilerinin liderlik rol ve davranışlarının başarı üzerinde
önemli bir paya sahip olduğunu göstermektedir. Liderlik alanında yapılmış olan çalışmalar incelendiğinde,
liderliğin kurumsal örgütlerdeki çıktıları üzerinde etkileri olduğu görülmüştür. Bu çalışmada iki temel soruya
yanıt aranmıştır: Öğrencilerin; akademik başarı ve okula bağlılık düzeyleri üzerinde okul müdürlerinin etkisi
nasıldır? Öğretmenlerin; iş doyumu, örgütsel bağlılık, performans ve örgütsel vatandaşlık davranışları üzerinde
okul müdürlerinin etkisi nasıldır? Bu kapsamda birinci bölümde liderlik tanımlarına yer verilerek liderliğin
kuramsal gelişiminde önemli görülen liderlik kuramları ile liderlik tarzları açıklanmış ve okul yönetiminde
liderliğin öneminden bahsedilmiştir. İkinci bölümde ise liderliğin okul çıktıları öğrenci ve öğretmen olmak
üzere iki boyutta incelenmiştir. Öğrencilerin akademik başarı ve okul bağlılığı, bunlara etki eden faktörler,
örgütsel bağlılık duyan öğrencilerin özellikleri ve bu iki kavramın liderlik ile ilişkisine değinilmiştir. Öğretmen
boyutunda ise iş doyumu ve örgütsel bağlılık kavramları açıklanarak, bu kavramlara etki eden bireysel ve
örgütsel faktörler üzerinde durulmuş, iş doyumu ve örgütsel bağlılığın liderlikle ilişkilerine yer verilmiştir.
Performans kavramı, performans ölçütleri hakkında kısa bir bilgi verilerek, liderliğin performans ile ilişkisi
açıklanmıştır. Çalışmada, Türkiye’de yapılan araştırmalardan yola çıkılarak okul müdürlerinin liderliği ile okul
çıktıları arasındaki ilişkiler meta-analiz yöntemi kullanılarak incelenmiştir. Araştırma sonucunda; Eğitimin
temel yapı taşı olan okullarımızın örgütsel amaçlarına ulaşmasında da okul yöneticilerinin benimsemiş olduğu
liderlik beceri ve sergiledikleri davranışların çok büyük payı olduğu görülmüştür.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Derlemeler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 1 Sayı: 1 |