Çocukların hayatında ilk okuryazarlık sözlü dilin yanında yazı dilinin de kullanıldığı ilk dönem olarak ifade edilebilir. İlk okuma yazma, çocukların ilkokul döneminde okuma ve yazma becerilerini kazandığı, eğitimin temel basamaklarından biri olarak kabul edilir. Okuma yazma becerisinin önemi bilindiği gibi bu becerinin kazanılması için en önemli görevi gerçekleştiren sınıf öğretmenleri de son derece değerlidir. Bu bilgiler neticesinde ses temelli cümle yöntemiyle gerçekleştirilen okuma yazma eğitiminin araştırılıp incelenmesi önemlidir. Bu çalışmanın amacı ses temelli cümle yöntemini öğretmen görüşleri açısından değerlendiren akademik araştırmaların incelenmesidir. Araştırma evreni, Türkiye’de Google Akademik ve Dergi Park’ta araştırılan ses temelli cümle yöntemime yönelik makalelerin olduğu dergilerden ve Yüksek Öğretim Kurumu Ulusal Tez Merkezi’nde erişime açık tezlerden oluşmaktadır. Araştırmanın örneklemini 2006-2024 yılları arasında yapılan ses temelli cümle yöntemiyle ilgili makale ve tezler oluşturmaktadır. Araştırma kapsamında amaçlı örnekleme alınan tezler ve dergiler incelenerek ses temelli cümle yöntemiyle ilgili 13 (12 Yüksek Lisans, 1 Doktora) tez ve 12 makale belirlenmiştir. Araştırma sonuçlarına bakıldığında, çalışmaların çoğunluğunun 2006-2008 yıllarında yapıldığı görülmüştür. Çalışmalardaki tezlerin çoğunluğunun (12) yüksek lisans tezi olduğu ve makale çalışmalarında (12) fazlaca olduğu belirlenmiştir. Çalışmalarda nitel ve nicel yöntemin (11) eşit sayıda kullanıldığı, karma yöntemin (3) ise az sayıda kullanıldığı tespit edilmiştir. Tez ve makalelerde kullanılan veri toplama araçlarına bakıldığında görüşme yöntemiyle (15) veri toplamanın daha fazla yapıldığı, anket yönteminin (9) daha az kullanıldığı belirlenmiştir. Çalışmaların sonuç ve önerileri incelendiğinde ilk okuma yazma eğitiminde ses temelli cümle yönteminin kullanılmasının avantajlarının, dezavantajlarının olduğu görülmüştür. Öğretmen görüşleri neticesinde bu yöntemin okuma yazma sürecine geçişi kolaylaştırdığı ancak öğrencilerin okuma hızlarını yavaşlattığı tespit edilmiştir. Eğitim ve öğretim adına düşünüldüğünde öğretim için en iyi yöntem ya da teknik şeklinde bir uygulamanın varlığından bahsetmek doğru değildir. Sonuç olarak bu yöntemin doğru bir şekilde uygulanması halinde okuma yazma becerisini kazandırma ve geliştirmede etkili bir öğretim yöntemi olduğu söylenebilir. Çalışma sonuçları doğrultusunda ses temelli cümle yönteminin eksikliklerinin giderilmesine yönelik çalışmalar ve farklı yöntemlerin kullanılarak gerçekleştirilecek deneysel çalışmaların yapılması gibi öneriler getirilmiştir.
ARAŞTIRMADA ETİK İLKELERE UYULMUŞTUR.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sınıf Eğitimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 24 Aralık 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 17 Ekim 2024 |
Kabul Tarihi | 4 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 3 Sayı: 2 |