The purpose of this study is to explore the difficulties of being a female school administrator and the mobbing behaviours that female administrators are exposed to while working as administrators and their coping strategies with mobbing. The methodology employed is qualitative research, and the study focuses on a group of twenty female school administrators working in Şanlıurfa. The study utilised the criterion sampling method, a form of purposeful sampling, and data was collected using a semi-structured interview form developed by the researchers. Data analysis was conducted using the descriptive analysis method. The findings indicate that female administrators endured various mobbing behaviours from their superiors, colleagues, teachers, and parents. Female school administrators reported experiencing issues such as social prejudice and gender discrimination. It has been determined that effective communication, professional collaboration, and psychological empowerment strategies are advantageous to cope with mobbing. Female school administrators display hesitancy in undertaking administrative tasks due to their gender-based social role perceptions specific to a patriarchal society. This difficulty is compounded by the challenges that they encounter. Female school principals encourage their female colleagues to recognise their potential and have the confidence to become administrators. It is expected that the research will bring a new perspective to the field of women administrators and contribute to the processes of appointing administrators.
Bu araştırmanın amacı, kadın okul yöneticisi olmanın zorlukları ve kadın yöneticilerin yöneticilik yaparken maruz kaldıkları mobbing davranışları ve mobbingle baş etme stratejilerinin değerlendirilmesidir. Araştırmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu Şanlıurfa’da yirmi kadın okul yöneticisiden oluşmaktadır. Çalışmada amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme yöntemi, veri toplama aracı olarak ise araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır. Araştırma sonuçları kadın yöneticilerin üstleri, çalışma arkadaşları, öğretmenler ve veliler tarafından çeşitli mobbing davranışlarına maruz kaldıklarını ortaya koymaktadır. Ayrıca, kadın yöneticiler toplumsal ön yargı, cinsiyet ayrımcılığı gibi bir dizi sorunlar yaşadıklarını brlirtmişlerdir. Kadın yöneticiler mobbingle baş etmede iletişim, mesleki işbirliği ve psikolojik güçlendirme stratejilerinden yararlandıkları sonucuna ulaşılmıştır. Kadın okul yöneticilerinin ataerkil toplum niteliklerine özgü cinsiyete dayalı toplumsal rol algılarından ve yaşadıkları zorluklardan kaynaklı yöneticilik görevi üstlenmede çekinme davranışı sergilemektedirler. Kadın okul müdürleri, bu pozisyonu yürüten kadın meslektaşlarına potansiyellerinin farkına varmalarını ve yönetici olma konusunda kendilerine güvenmelerini önermektedirler. Araştırmanın kadın yöneticilere yönelik alana yeni bir bakış açısı getirmesi ve yönetici atama süreçlerine katkı sunması beklenmektedir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Psikolojisi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 23 Aralık 2024 |
Yayımlanma Tarihi | |
Gönderilme Tarihi | 5 Şubat 2024 |
Kabul Tarihi | 25 Eylül 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 9 Sayı: 2 |