Aim: This study aimed to determine the use in nursing educationof Six Thinking Hats Activity, the creative thinking development activity, and nursing students’ opinions about breastcancer and nursing care Methods: Descriptive study. The research population comprised of the 41 university studentsregistered for Surgical Nursing course of a School of Health. The sample consisted of all the 40students who came to class the day the nursingcare in breast cancer instruction was given andwho agreed to participate in the study. The researchers provided to reveal nursing students’ thoughts about nursing care of patients with breastcancer by using discussion techniques. The teaching of the course conducted with “White Hat Activity” by nursing education expert. The educationalist controlled the teaching quality of this activity. Results: It has been determined that the students produced different concepts from each other in the implementation of the six different colored hats. Particularly, it has been showed thatthey produced emotional statements like feelingsin depair process by making empathy for the patient with breast cancer with in Red Hat activity.Conclusions: The Six Thinking Hats Activityis a method that develops students’ creative thinking skills as well as having a positive part in thedevelopment of their ability to show empathy
Amaç: Bu çalışma bir yaratıcı düşünmeyi geliştirme etkinliği olan“Altı Düşünme Şapkası’’ etkinliğinin hemşirelik eğitimde kullanılması ve öğrencilerin meme kanseri ve bakımına yönelik düşüncelerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Yöntem: Tanımlayıcı bir araştırmadır. Araştırmanın evrenini birSağlık Yüksekokulu’nun Hemşirelik Bölümü’nde Cerrahi HastalıklarıHemşireliği Dersi’ne kayıt yaptıran 41 öğrenci oluşturmaktadır. Meme hastalıklarında hemşirelik bakımı dersinin işlendiği gün derse gelen ve çalışmaya katılmayı kabul eden 40 öğrenci araştırma kapsamına alınmıştır. Araştırmacılar tartışma teknikleri kullanarak, öğrencilerin meme kanseri olan hastaların bakımına yönelik düşünceleriniortaya çıkarmalarını sağlamışlardır. Dersin öğretimi, hemşirelik eğitimi uzmanı tarafından Beyaz Şapka uygulamasında yapılmıştır. Eğitim Bilimleri uzmanı ise uygulamanın öğretimsel kalitesini denetlemiştir. Bulgular: Öğrencilerin altı farklı renkteki şapka uygulamalarındabirbirinden farklı kavramlar ürettiği, özellikle kırmızı şapka etkinliğinde meme kanseri olan hastayla empati yaparak keder sürecindekiduygulara benzer duygusal ifadeler ürettikleri saptanmıştır. Sonuç: Altı Düşünme Şapkası Etkinliği öğrencilerin yaratıcı düşünme yeteneklerini geliştirmenin yanı sıra empati güçlerinin gelişmesine olumlu katkıları olan bir yöntemdir
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2008 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2008 Cilt: 10 Sayı: 3 |