BibTex RIS Kaynak Göster

The Effect of Mother Infant School on Postpartum Adaptation and Mothers’ Satisfaction

Yıl 2017, Cilt: 19 Sayı: 3, 21 - 33, 01.12.2017

Öz

Objecive: In this study, we aimed to evaluate the effect of a mother-infant school on mothers’ postpartum adaptation and to determine mothers’ satisfaction. Method: This quasi-experimental study was conducted at a private division maternity training-research hospital in Istanbul. The sample included 112 mothers 62 control, 50 experiment group who had delivery at the study hospital and who agreed to participate in the study. The control group received routine postpartum training within the unit, while the experiment group received applied individual and group training at the mother-infant school which was restructured and which included both mothers and infants. Data was collected using a 25-item questionnaire which was developed by the researchers in order to determine mothers’ pregnancy history and opinions on the postpartum period and the Postpartum Self-Evaluation Scale. Statistical analyses were performed using SPSS. Results: Evaluation of mothers’ satisfaction regarding the training and counseling, the study group had better and significantly higher levels of satisfaction than controls. Mothers’ postpartum adaptation was lower in the control group found to be significantly different from of the study group. The study group better adapted to the postpartum period. p

Kaynakça

  • Taşkın L. Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği, Geliştirilmiş VI.Baskı, Ankara: Sistem Ofset Matbaacılık, 2003; 365-375.
  • Vural G, Akan N. Annelerin doğum sonu dönemde ev ortamında kendi bakımları ve bebek bakımı ile ilgili karşılaştıkları sorunlar ve bu sorunlara yönelik uygulamalar. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 1995; 2 (1): 37-49.
  • London ML, Ladewig PW, Ball JW, Bindler RC. Maternal- Newborn & Child Nursing: Family- Centered Care. New Jersey: Prentice Hall, 2003;40-60.
  • Mercer RT. Nursing Support of the process of becoming a mother. J Obstet Gynecol Neonatal Nurs 2006; 35(5): 649-51.
  • Lederman RP, Lederman E. Dimensions of postpartum adaptation: Comparions of multiparas 3 days and 6 week after delivery. J Psychosom Obstet Gynaecol 2009;7 (3): 193-203.
  • Kiehl EM, White MA. Maternal adaptation during childbearing in Norway, Sweden and The United States. Scand J Caring Sci 2003;17: 96-103.
  • Shin H, Joo-Park Y, Kim MJ. Predictors of maternal sensitivity during the early postpartum period. J Adv Pract Oncol 2006; 55(4): 425-34.
  • Altuntuğ K, Ege E. Sağlık eğitiminin annelerin taburculuğa hazır oluş, doğum sonu güçlük yaşama ve yaşam kalitesine etkisi. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi 2013; 15(2): 45-56.
  • Yılmaz BT, Tel H. Postpartum dönemdeki kadınlarda algılanan sosyal destek ve depresyon düzeyleri ile etkileyen faktörler. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2007;10 (3):1-6.
  • Balkaya AN. Postpartum dönemde annelerin bakım gereksinimleri ve ebe-hemşirenin rolü. Cumhuriyet Hem Der 2002; 6(2): 42-49.
  • Gorrie TM, McKinney ES, Murray SS. Foundations of Maternal-Newborn Nursing, Second Edition. Philadelphia: WB. Saunders Company, 1998: 22-31.
  • Gölbaşı Z. Postpartum dönemde erken taburculuk, evde bakım hizmetleri ve hemşirelik. Cumhuriyet Hem Der 2003; 7(2): 15-22.
  • Aba YA, Kömürcü N. Antenatal Education on Pregnant Adolescents in Turkey: Prenatal Adaptation, Postpartum Adaptation, and Newborn Perceptions, Asian Nursing Research 2017;11: 42-49.
  • Schachman KA, Lee RK, Lederman RP. Baby Boot Camp: Facilitating maternal role adaptation among military wives. Nursing Research 2004; 53(2): 107-115.
  • Khan KS, Wojdyla D, Say L, Gülmezoglu AM, Van Look PF. WHO analysis of causes of maternal death: A systematic review. Lancet 2006; 367 (9516):1066–1074.
  • Bölgelere Göre Gebe ve Lohusa Başına Düşen Ortalama İzlem Sayıları, Sağlık İstatistikleri Yıllığı 2013; (İnternet). Ulaşım adresi: http://ekutuphane.sagem.gov.tr, (Ulaşım tarihi 11.06.2017).
  • Türkiye Anne Ölümleri Çalışması, Ulusal Rapor. Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü, Elma Teknik Basım Matbaacılık , Ankara, 2005;51-8.
  • Çatak B, Sütlü S, Kılınç AS, Badıllıoğlu O, Zencir M. Burdur’da 2009 yılında doğum yapmış kadınların doğum özellikleri ve doğum sonu bakım hizmetleri. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni, 2011; 10(5): 579-586.
  • Doğaner G, Bekar M. Vajinal yolla doğum yapan kadınların erken postpartum dönemde kendisinin ve yenidoğanın bakımına yönelik yaşadıkları sorunların belirlenmesi. Sağlık ve Toplum Dergisi 2006;16(4): 60–70.
  • Dağ H, Dönmez S, Şen E, Şirin A. Vajinal doğum yapan kadınların hastane taburculuğuna hazır oluşluk durumu. Gaziantep Medical Journal 2013; 19(2): 65-70.
  • Hodnett ED. Nursing support of the laboring woman. J Obstet Gynecol Neonatal Nurs: JOGNN 1996;25(3):257-264.
  • Başer M, Mucuk S, Korkmaz Z, Seviğ Ü. Postpartum dönemde anne ve babaların yenidoğan bakımına ilişkin gereksinimlerinin belirlenmesi. Sağlık Bilimleri Dergisi 14(Ek Sayı: Hemşirelik Özel Sayısı), 2005; 54-58.
  • Öztürk S , Erci B. Postpartum Dönemdeki Primipar Annelere Loğusa Ve Yenidoğan Bakımı Konusunda Verilen Eğitimin Annelik Özgüvenine Etkisi, GÜSBD 2016; 5(2): 25-31.
  • Çelik AS, Türkoğlu N, Pasinlioğlu T. Annelerin doğum sonu yaşam kalitesinin belirlenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 2014; 17(1),151-7.
  • Güneri SE, Postpartum erken dönem kanıta dayalı uygulamalar, Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 2015; 4(3):482-496.
  • Lederman RP, Weingarten CT, Lederman E. Postpartum Self Evaluation Questionnaire: Measures of maternal adaptation. Birth Defects Orig Art Ser 1981; 17(6): 201-231.
  • Taşcı KD, Mete S. Postpartum Kendini Değerlendirme Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2007; 10(2):20-29.
  • Hamilton-Dood C, Kawamoto T, Clark F, Burke JP, Fanchiang SP. The Effects of a maternal preparation program on mother- infant pairs: A Pilot study. Am J Occup Ther 1989; 43(8): 513-21.
  • Reece SM. Stress and maternal adaptation in first time mothers more than 35 years old. Appl Nurs Res 1995; 8 (2): 61-66.
  • İsbirGG, SerçekuşP, ÇokerH. The Effect of the childbirth education on birth experience and satisfaction from birth. Turkiye Klinikleri J Obstet Womens Health Dis Nurs-Special Topics 2015;1(1):10-15
  • Türkiye Nüfus ve Sağlık Araştırması (TNSA), Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü, Elma Teknik Basım Matbaacılık Ltd. Şti., Ankara, 2013;60-72
  • Pınar G, Doğan N, Algıer L, Kaya N, Çakmak F. Annelerin doğum sonu konforunu etkileyen faktörler. Dicle Med J 2009; 36(3): 184-190.
  • Yıldız H, Küçükşahin N. Kırsal bölgede annelerin doğum sonu yaşadıkları sorunlar ve bakım gereksinimleri. Türk Aile Hek Derg 2011;15(4):159-166.
  • Eker A, Yurdakul M. Sezaryen sonu verilen bakımın hasta memnuniyetine etkisi. Mersin Univ Sağlık Bilim Derg 2008;1(1):26-35.
  • Altuntuğ K, Acar A. Doğum sonu dönemde anneler ve ebe/hemşirelerin eğitim önceliklerinin karşılaştırılması. STED, 2011; 20(4): 163-168.
  • Sağlık Bakanlığı Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü. Doğum Sonu Bakım Yönetim Rehberi. Ankara: AÇSAPGM; 2010.
  • Koç E, Oskay Ü. Postpartum dönemde cinsellik ve danışmanlık. KASHED 2015; 2(1): 15- 26.
  • Blum JW, Beaudoin CM, Lemos LC. Physical activitiy patterns and maternal weel-being in postpartum women. Matern Child Health J 2004;8(3):163-169.
  • Varghese J, Rajagopal K. A Study to evaluate the level of satisfaction perceived by postnatal mothers following nursing care in postnatal wards as expressed by themselves: Pilot study. J Biol Agric Healthc 2012; 2(6): 101-11.
  • Malata A, Hauck Y, Monterosso L, McCaul K. Development and evaluation of a childbirth education programme for Malawian Women. J Adv Nurs, 2007; 60: 67-78.
  • Ho I, Holroyd E. Chinese Women's perceptions of the effectiveness of antenatal education in the preparation for motherhood. J Adv Nurs 2002; 38: 74-85.
  • Lumney J, Brown S. Attenders and non attenders at childbirth education classes in Australia: How do they and their births differ? Birth 1993; 20(3): 123-130.
  • Lu MC, Prentice J, Yu SM, Inkelas M. Childbirth education classes: Sociodemographic disparities in attendance and the association of attendance with breastfeeding initiation. Matern Child Health J 2003; 7 (2): 87-93.
  • Mete S, Çiçek Ö, Aluş Tokat M, Çamlıbel M, Uludağ E, Doğuma Hazırlık Sınıflarının Doğum Korkusu, Doğum Tercihi ve Doğuma Hazır Oluşluğa Etkisi. Turkiye Klinikleri J Nurs Sci 2017;9(3):201-6
  • Turan JM, Say l. Community-based antenatal education İn Istanbul, Turkey: Effects on health behaviours. Health Policy Plan 2003; 18 (4): 391-398.
  • Deave T, Johnson D, Ingram J. Transition to parenthood: The Needs of parents in pregnancy and Early parenthood. BMC Pregnancy Childbirth 2008; 8 (30): 1-11.
  • Fabian HM, Radestad IJ, Waldeström U. Childbirth and parenthood education classes in Sweden. Women’s opinion and possible outcomes. Acta Obstet Gynecol Scand Suppl 2005; 84(5): 436-443.

Anne Bebek Okulunun Postpartum Uyum Süreci ve Anne Memnuniyeti Üzerine Etkisi

Yıl 2017, Cilt: 19 Sayı: 3, 21 - 33, 01.12.2017

Öz

Amaç: Çalışmada, anne-bebek okulunun annelerin postpartum uyum süreçleri üzerindeki etkisini değerlendirmek ve annelerin memnuniyetlerini belirlemek amaçlandı. Yöntem: Çalışma İstanbul’da özel dal eğitim-araştırma hastanesinde yarı deneysel olarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın örneklemini, hastanede doğum yapmış ve araştırmaya katılmayı kabul etmiş 112 anne 62 kontrol, 50 çalışma çalışma grubu oluşturmuştur. Kontrol grubundaki annelere doğum sonrası dönemde servis içerisinde rutin eğitim verilirken, çalışma grubundaki annelere bebekleri ile birlikte yeni yapılandırılan anne-bebek okulunda uygulamalı bireysel ve grup eğitimleri verilmiştir. Çalışmada veri aracı olarak araştırmacılar tarafından annelerin gebelik öykülerini, doğum sonu döneme ait görüşlerini belirlemek için geliştirilen 25 soruluk veri formu ve Postpartum Kendini Değerlendirme Ölçeği kullanılmıştır. Elde edilen veriler SPSS istatistik programı ile değerlendirilmiştir. Bulgular: Annelerin doğum sonrası dönemde aldıkları eğitim ve danışmanlığa yönelik memnuniyetleri değerlendirildiğinde; çalışma grubundaki annelerin eğitim ve danışmanlığa yönelik memnuniyetlerinin kontrol grubundaki annelere oranla daha yüksek olduğu saptanmıştır. Annelerin doğum sonu uyumunun kontrol grubunda daha az olduğu, çalışma grubunda bulunan annelerin uyumlarının daha iyi olduğu, deney grubu annelerin doğum sonu sürece daha iyi adapte olduğu belirlenmiştir p

Kaynakça

  • Taşkın L. Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği, Geliştirilmiş VI.Baskı, Ankara: Sistem Ofset Matbaacılık, 2003; 365-375.
  • Vural G, Akan N. Annelerin doğum sonu dönemde ev ortamında kendi bakımları ve bebek bakımı ile ilgili karşılaştıkları sorunlar ve bu sorunlara yönelik uygulamalar. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 1995; 2 (1): 37-49.
  • London ML, Ladewig PW, Ball JW, Bindler RC. Maternal- Newborn & Child Nursing: Family- Centered Care. New Jersey: Prentice Hall, 2003;40-60.
  • Mercer RT. Nursing Support of the process of becoming a mother. J Obstet Gynecol Neonatal Nurs 2006; 35(5): 649-51.
  • Lederman RP, Lederman E. Dimensions of postpartum adaptation: Comparions of multiparas 3 days and 6 week after delivery. J Psychosom Obstet Gynaecol 2009;7 (3): 193-203.
  • Kiehl EM, White MA. Maternal adaptation during childbearing in Norway, Sweden and The United States. Scand J Caring Sci 2003;17: 96-103.
  • Shin H, Joo-Park Y, Kim MJ. Predictors of maternal sensitivity during the early postpartum period. J Adv Pract Oncol 2006; 55(4): 425-34.
  • Altuntuğ K, Ege E. Sağlık eğitiminin annelerin taburculuğa hazır oluş, doğum sonu güçlük yaşama ve yaşam kalitesine etkisi. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi 2013; 15(2): 45-56.
  • Yılmaz BT, Tel H. Postpartum dönemdeki kadınlarda algılanan sosyal destek ve depresyon düzeyleri ile etkileyen faktörler. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2007;10 (3):1-6.
  • Balkaya AN. Postpartum dönemde annelerin bakım gereksinimleri ve ebe-hemşirenin rolü. Cumhuriyet Hem Der 2002; 6(2): 42-49.
  • Gorrie TM, McKinney ES, Murray SS. Foundations of Maternal-Newborn Nursing, Second Edition. Philadelphia: WB. Saunders Company, 1998: 22-31.
  • Gölbaşı Z. Postpartum dönemde erken taburculuk, evde bakım hizmetleri ve hemşirelik. Cumhuriyet Hem Der 2003; 7(2): 15-22.
  • Aba YA, Kömürcü N. Antenatal Education on Pregnant Adolescents in Turkey: Prenatal Adaptation, Postpartum Adaptation, and Newborn Perceptions, Asian Nursing Research 2017;11: 42-49.
  • Schachman KA, Lee RK, Lederman RP. Baby Boot Camp: Facilitating maternal role adaptation among military wives. Nursing Research 2004; 53(2): 107-115.
  • Khan KS, Wojdyla D, Say L, Gülmezoglu AM, Van Look PF. WHO analysis of causes of maternal death: A systematic review. Lancet 2006; 367 (9516):1066–1074.
  • Bölgelere Göre Gebe ve Lohusa Başına Düşen Ortalama İzlem Sayıları, Sağlık İstatistikleri Yıllığı 2013; (İnternet). Ulaşım adresi: http://ekutuphane.sagem.gov.tr, (Ulaşım tarihi 11.06.2017).
  • Türkiye Anne Ölümleri Çalışması, Ulusal Rapor. Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü, Elma Teknik Basım Matbaacılık , Ankara, 2005;51-8.
  • Çatak B, Sütlü S, Kılınç AS, Badıllıoğlu O, Zencir M. Burdur’da 2009 yılında doğum yapmış kadınların doğum özellikleri ve doğum sonu bakım hizmetleri. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni, 2011; 10(5): 579-586.
  • Doğaner G, Bekar M. Vajinal yolla doğum yapan kadınların erken postpartum dönemde kendisinin ve yenidoğanın bakımına yönelik yaşadıkları sorunların belirlenmesi. Sağlık ve Toplum Dergisi 2006;16(4): 60–70.
  • Dağ H, Dönmez S, Şen E, Şirin A. Vajinal doğum yapan kadınların hastane taburculuğuna hazır oluşluk durumu. Gaziantep Medical Journal 2013; 19(2): 65-70.
  • Hodnett ED. Nursing support of the laboring woman. J Obstet Gynecol Neonatal Nurs: JOGNN 1996;25(3):257-264.
  • Başer M, Mucuk S, Korkmaz Z, Seviğ Ü. Postpartum dönemde anne ve babaların yenidoğan bakımına ilişkin gereksinimlerinin belirlenmesi. Sağlık Bilimleri Dergisi 14(Ek Sayı: Hemşirelik Özel Sayısı), 2005; 54-58.
  • Öztürk S , Erci B. Postpartum Dönemdeki Primipar Annelere Loğusa Ve Yenidoğan Bakımı Konusunda Verilen Eğitimin Annelik Özgüvenine Etkisi, GÜSBD 2016; 5(2): 25-31.
  • Çelik AS, Türkoğlu N, Pasinlioğlu T. Annelerin doğum sonu yaşam kalitesinin belirlenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 2014; 17(1),151-7.
  • Güneri SE, Postpartum erken dönem kanıta dayalı uygulamalar, Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 2015; 4(3):482-496.
  • Lederman RP, Weingarten CT, Lederman E. Postpartum Self Evaluation Questionnaire: Measures of maternal adaptation. Birth Defects Orig Art Ser 1981; 17(6): 201-231.
  • Taşcı KD, Mete S. Postpartum Kendini Değerlendirme Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2007; 10(2):20-29.
  • Hamilton-Dood C, Kawamoto T, Clark F, Burke JP, Fanchiang SP. The Effects of a maternal preparation program on mother- infant pairs: A Pilot study. Am J Occup Ther 1989; 43(8): 513-21.
  • Reece SM. Stress and maternal adaptation in first time mothers more than 35 years old. Appl Nurs Res 1995; 8 (2): 61-66.
  • İsbirGG, SerçekuşP, ÇokerH. The Effect of the childbirth education on birth experience and satisfaction from birth. Turkiye Klinikleri J Obstet Womens Health Dis Nurs-Special Topics 2015;1(1):10-15
  • Türkiye Nüfus ve Sağlık Araştırması (TNSA), Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü, Elma Teknik Basım Matbaacılık Ltd. Şti., Ankara, 2013;60-72
  • Pınar G, Doğan N, Algıer L, Kaya N, Çakmak F. Annelerin doğum sonu konforunu etkileyen faktörler. Dicle Med J 2009; 36(3): 184-190.
  • Yıldız H, Küçükşahin N. Kırsal bölgede annelerin doğum sonu yaşadıkları sorunlar ve bakım gereksinimleri. Türk Aile Hek Derg 2011;15(4):159-166.
  • Eker A, Yurdakul M. Sezaryen sonu verilen bakımın hasta memnuniyetine etkisi. Mersin Univ Sağlık Bilim Derg 2008;1(1):26-35.
  • Altuntuğ K, Acar A. Doğum sonu dönemde anneler ve ebe/hemşirelerin eğitim önceliklerinin karşılaştırılması. STED, 2011; 20(4): 163-168.
  • Sağlık Bakanlığı Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü. Doğum Sonu Bakım Yönetim Rehberi. Ankara: AÇSAPGM; 2010.
  • Koç E, Oskay Ü. Postpartum dönemde cinsellik ve danışmanlık. KASHED 2015; 2(1): 15- 26.
  • Blum JW, Beaudoin CM, Lemos LC. Physical activitiy patterns and maternal weel-being in postpartum women. Matern Child Health J 2004;8(3):163-169.
  • Varghese J, Rajagopal K. A Study to evaluate the level of satisfaction perceived by postnatal mothers following nursing care in postnatal wards as expressed by themselves: Pilot study. J Biol Agric Healthc 2012; 2(6): 101-11.
  • Malata A, Hauck Y, Monterosso L, McCaul K. Development and evaluation of a childbirth education programme for Malawian Women. J Adv Nurs, 2007; 60: 67-78.
  • Ho I, Holroyd E. Chinese Women's perceptions of the effectiveness of antenatal education in the preparation for motherhood. J Adv Nurs 2002; 38: 74-85.
  • Lumney J, Brown S. Attenders and non attenders at childbirth education classes in Australia: How do they and their births differ? Birth 1993; 20(3): 123-130.
  • Lu MC, Prentice J, Yu SM, Inkelas M. Childbirth education classes: Sociodemographic disparities in attendance and the association of attendance with breastfeeding initiation. Matern Child Health J 2003; 7 (2): 87-93.
  • Mete S, Çiçek Ö, Aluş Tokat M, Çamlıbel M, Uludağ E, Doğuma Hazırlık Sınıflarının Doğum Korkusu, Doğum Tercihi ve Doğuma Hazır Oluşluğa Etkisi. Turkiye Klinikleri J Nurs Sci 2017;9(3):201-6
  • Turan JM, Say l. Community-based antenatal education İn Istanbul, Turkey: Effects on health behaviours. Health Policy Plan 2003; 18 (4): 391-398.
  • Deave T, Johnson D, Ingram J. Transition to parenthood: The Needs of parents in pregnancy and Early parenthood. BMC Pregnancy Childbirth 2008; 8 (30): 1-11.
  • Fabian HM, Radestad IJ, Waldeström U. Childbirth and parenthood education classes in Sweden. Women’s opinion and possible outcomes. Acta Obstet Gynecol Scand Suppl 2005; 84(5): 436-443.
Toplam 47 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Yeliz Doğan-merih Bu kişi benim

Özlem Karabulut Bu kişi benim

Çiğdem Gülşen Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 19 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Doğan-merih, Y., Karabulut, Ö., & Gülşen, Ç. (2017). Anne Bebek Okulunun Postpartum Uyum Süreci ve Anne Memnuniyeti Üzerine Etkisi. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 19(3), 21-33. https://doi.org/10.69487/hemarge.696120