Amaç: Bu kapsam araştırmasının amacı okullarda ruh sağlığı okuryazarlığını geliştirmek üzere uygulanan eğitim
girişiminin öğrenci ve ebeveynlerin bilgi düzeylerine etkisini incelemek üzere yayınlanmış çalışmaların sonuçlarını
incelemektir
Yöntem: Araştırma Arksey ve O’Malley kapsamlı araştırma protokolü üzerine temellendirilmiş, PRİSMA ScR
rehberine göre raporlanmıştır. Protokol, araştırma sorusunun tanımlanması, ilgili çalışmaların saptanması,
çalışmaların seçimi, verilerin tablolaştırılması ve yorumlanması aşamalarını kapsamaktadır. Araştırmanın içleme
kriterleri: 2004 yılı ve sonrası, İngilizce veya Türkçe olarak tam metne ulaşılabilmesi, hakemli dergide yayınlanmış
ve ruh sağlığı okuryazarlığı eğitimini içeren girişimsel araştırma makalesi olmasıdır.
Çalışmalara, Google Akademik, Ulakbim, Türk Medline, DergiPark, PubMed, EBSCO, Cohrane Library, OVİD veri
tabanları taranarak ulaşılmıştır. Tasarım olarak eğitim müdahale çalışmaları seçilmiştir. Yüksek lisans ve doktora
tezleri ve tam metne ulaşılamayanlar, İngilizce olmayanlar çalışma kapsamına alınmamıştır. Elektronik tarama ile
saptanan tüm çalışmaların başlık ve özetleri, araştırmacılar tarafından bağımsız olarak gözden geçirilmiştir. İçleme
kriterlerine uygun olan çalışmalar veri çizelgesine göre incelenerek her iki araştırmacının uzlaşması ile araştırma
protokolü uygulanmıştır. Bulgular: Okullarda ruh sağlığı okuryazarlığı eğitim girişimi uygulanan çalışmalar elektronik veri tabanları
taranarak veri çizelgesiyle çekilerek listelenmiştir. Başlangıçta 12.700 kaynağa ulaşılmıştır. Dahil edilme
kriterlerine göre kaynakların elenmesi sonucunda 20 araştırmanın tam metinleri çalışmaya alınarak veriler
sentezlenip, grafik ve tanımlayıcı tablolarla sunulmuştur. Ülkemizde ruh sağlığı okuryazarlığı eğitimini içeren
çalışmaya rastlanmamıştır.
Sonuç: Bu kapsam araştırması konu ile ilgili yapılan eğitim girişimlerinin ve değerlendirilen sonuç çıktılarının
sentezlenmiş geniş bir özetini sunmaktadır. Analiz sonucunda alandaki gelecek çalışmalara en etkili eğitim
yöntemlerine ve çıktılara odaklanmada yol gösterici olması beklenmektedir.
Ruh sağlığı okuryazarlığı eğitim öğrenci ebeveyn okul hemşiresi kapsam araştırması
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Mayıs 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 21 Sayı: 3 |