Amaç: Bu araştırma, hemşirelik öğrencilerinin akademik usulsüzlük ile ilgili algılarını belirlemek amacıyla yapılmıştır.
Gereç ve Yöntem: Araştırma tanımlayıcı ve kesitsel tasarım ile Erzurum’da bulunan bir üniversitenin hemşirelik öğrencileri ile gerçekleştirilmiştir. Çalışma 170 öğrenci ile tamamlanmıştır. Veriler, “Kişisel Bilgi Formu” ve “Hemşirelik Öğrencilerinin Usulsüzlük Algıları Ölçeği (HÖUAÖ)” kullanılarak çevrim içi toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde tanımlayıcı istatistiklerin yanı sıra, bağımsız örnekler için T testi kullanılmıştır. Normal dağılıma uymayan verilerin ikili grup karşılaştırmalarında Mann Whitney U testi kullanılmıştır. Normal dağılıma uyan parametrelerin üç ve üzeri grup karşılaştırmalarında Tek Yönlü Varyans Analizi kullanılmıştır. Normal dağılıma uymayan parametrelin üç ve üzeri grup karşılaştırmalarında Kruskal Wallis H Testi kullanılmıştır. Ölçek alt boyutları arasındaki ilişkinin incelenmesinde Spearman’s rho Korelasyon Katsayısı kullanılmıştır. Önem düzeyi p<0,050 olarak alınmıştır.
Bulgular: Araştırmada kadınların oranı %68,2 erkeklerin oranı %31,8 olarak tespit edilirken, 18-23 yaş arası bireylerin oranı %99,4 olarak bulunmuştur. Hemşirelik 2. Sınıf öğrencilerinin oranı %33,5 iken 3. Sınıf öğrencilerin oranı %38,8 ve 4. Sınıf öğrencilerin oranı %27,6 olarak elde edilmiştir. Sınıf boyutu alt boyutlarına ait tanımlayıcılar incelendiğinde kopya çekme alt boyut ortalaması 2,43 iken yardım alt boyut ortalaması 2,46, kestirme yol alt boyut ortalaması 2,48, benim sorunum değil alt boyut ortalaması 2,48, sabotaj alt boyut ortalaması 2,40 ve test dosyası alt boyut ortalaması 2,46 olarak elde edilmiştir. Klinik boyutu alt boyutlarına ait tanımlayıcılar incelendiğinde yalan beyan alt boyut ortalaması 2,44 iken itaatsizlik alt boyut ortalaması 2,41 ve çalma alt boyut ortalaması 2,40 olarak elde edilmiştir. Kopya çekme ve yardım alt boyutu hariç diğer alt boyutlar arasında pozitif yönde korelasyon bulunmuştur.
Sonuç: Hemşirelik öğrencilerinin yüksek öğrenim hayatlarının bir döneminde akademik usulsüzlük sayılan davranışlardan en az birisini yaptıkları bulunmuştur. Ayrıca öğrencilerin, sınıf ve klinik alt boyutunda bulunan davranışları akademik usulsüzlük olarak algıladıkları ancak puan ortalamalarının düşük olduğu belirlenirken, sınıf ve kinik ortamdaki akademik usulsüzlük davranışları arasında ilişki olduğu bulunmuştur.
akademik usulsüzlük hemşirelik öğrencileri hemşirelik eğitimi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Hemşirelik Esasları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 18 Ağustos 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 26 Ağustos 2025 |
Gönderilme Tarihi | 17 Eylül 2024 |
Kabul Tarihi | 16 Şubat 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 27 Sayı: 2 |