Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Hemşirelik Öğrencilerinin Akademik Usulsüzlük Algıları: Bir Üniversite Örneği

Yıl 2025, Cilt: 27 Sayı: 2, 87 - 98, 26.08.2025
https://doi.org/10.69487/hemarge.1551868

Öz

Amaç: Bu araştırma, hemşirelik öğrencilerinin akademik usulsüzlük ile ilgili algılarını belirlemek amacıyla yapılmıştır.
Gereç ve Yöntem: Araştırma tanımlayıcı ve kesitsel tasarım ile Erzurum’da bulunan bir üniversitenin hemşirelik öğrencileri ile gerçekleştirilmiştir. Çalışma 170 öğrenci ile tamamlanmıştır. Veriler, “Kişisel Bilgi Formu” ve “Hemşirelik Öğrencilerinin Usulsüzlük Algıları Ölçeği (HÖUAÖ)” kullanılarak çevrim içi toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde tanımlayıcı istatistiklerin yanı sıra, bağımsız örnekler için T testi kullanılmıştır. Normal dağılıma uymayan verilerin ikili grup karşılaştırmalarında Mann Whitney U testi kullanılmıştır. Normal dağılıma uyan parametrelerin üç ve üzeri grup karşılaştırmalarında Tek Yönlü Varyans Analizi kullanılmıştır. Normal dağılıma uymayan parametrelin üç ve üzeri grup karşılaştırmalarında Kruskal Wallis H Testi kullanılmıştır. Ölçek alt boyutları arasındaki ilişkinin incelenmesinde Spearman’s rho Korelasyon Katsayısı kullanılmıştır. Önem düzeyi p<0,050 olarak alınmıştır.
Bulgular: Araştırmada kadınların oranı %68,2 erkeklerin oranı %31,8 olarak tespit edilirken, 18-23 yaş arası bireylerin oranı %99,4 olarak bulunmuştur. Hemşirelik 2. Sınıf öğrencilerinin oranı %33,5 iken 3. Sınıf öğrencilerin oranı %38,8 ve 4. Sınıf öğrencilerin oranı %27,6 olarak elde edilmiştir. Sınıf boyutu alt boyutlarına ait tanımlayıcılar incelendiğinde kopya çekme alt boyut ortalaması 2,43 iken yardım alt boyut ortalaması 2,46, kestirme yol alt boyut ortalaması 2,48, benim sorunum değil alt boyut ortalaması 2,48, sabotaj alt boyut ortalaması 2,40 ve test dosyası alt boyut ortalaması 2,46 olarak elde edilmiştir. Klinik boyutu alt boyutlarına ait tanımlayıcılar incelendiğinde yalan beyan alt boyut ortalaması 2,44 iken itaatsizlik alt boyut ortalaması 2,41 ve çalma alt boyut ortalaması 2,40 olarak elde edilmiştir. Kopya çekme ve yardım alt boyutu hariç diğer alt boyutlar arasında pozitif yönde korelasyon bulunmuştur.
Sonuç: Hemşirelik öğrencilerinin yüksek öğrenim hayatlarının bir döneminde akademik usulsüzlük sayılan davranışlardan en az birisini yaptıkları bulunmuştur. Ayrıca öğrencilerin, sınıf ve klinik alt boyutunda bulunan davranışları akademik usulsüzlük olarak algıladıkları ancak puan ortalamalarının düşük olduğu belirlenirken, sınıf ve kinik ortamdaki akademik usulsüzlük davranışları arasında ilişki olduğu bulunmuştur.

Kaynakça

  • Abbott, M.R.B., Nininger, J., (2021). Academic integrity in nursing education: policy review. Journal of Proffesional Nursing, 37(2), 268–271.
  • Abusafia, A. H., Roslan, N. S., Yusoff, D. M., & Nor, M. Z. M. (2018). Snapshot of academic dishonesty among Malaysian nursing students: A single university experience. Journal of Taibah University Medical Sciences, 13(4), 370-376.
  • Adzima, K. (2020). Examining online cheating in higher education using traditional classroom cheating as a guide. Electronic Journal of E-Learning, 18(6), 476-493.
  • Alotaibi, A. O., Alotaibi, J. S., Alanazy, W., Alqahtani, M., Nambi, G., Shaphe, M., ... & Kashoo, F. (2024). Nursing students' perspectives on academic dishonesty during examinations and assignments: A cross-sectional study. Cureus, 16(1), 2-12.
  • Balik, C., Sharon, D., Kelishek, S., & Tabak, N. (2010). Attitudes towards academic cheating during nursing studies. Medicine and Law, 29(4), 547-563.
  • Bertram Gallant, T. (2008). Academic integrity in the twenty-first century: a teaching and learning imperative. ASHE Higher Education Report, 33(5), 1-143.
  • Birks, M., Smithson, J., Antney, J., Zhao, L., Burkot C. (2018). Exploring the paradox: a cross-sectional study of academic dishonesty among Australian nursing students. Nursing Education Today, 65(18), 96-101.
  • Büyüksoy, G. D., Özdil, K., Çatıker, A. (2024). Is there a relationship between nursing students' perceptions of dishonesty and attitudes towards medical errors?. Nurse Education Today, 139, 106233, 2-7.
  • Elmore, R., Meral Anitsal, M., Anitsal, I. (2011). Active versus passive academic dishonesty: comparative perceptions of accounting versus non-accounting majors. Journal of Legal, Ethical and Regulatory Issues, 14(2), 89-104.
  • Eraslan, A. (2011). Matematik öğretmeni adayları ve kopya: Hiç çekmedim desem yalan olur!. Eğitim ve Bilim, 36(160), 52-64.
  • Eret, E., & Ok, A. (2014). Internet plagiarism in higher education: tendencies, triggering factors and reasons among teacher candidates. Assessment & Evaluation in Higher Education, 39(8), 1002-1016.
  • Fadlalmola, H. A., Elhusein, A. M., Swamy, D. V., Hussein, M. K., Mamanao, D. M., & Mohamedsalih, W. E. (2022). Plagiarism among nursing students: A systematic review and meta‐analysis. International Nursing Review, 69(4), 492-502.
  • He, F. X., Fanaian, M., Zhang, N. M., Lea, X., Geale, S. K., Gielis, L., ... & Evans, A. (2024). Academic dishonesty in university nursing students: A scoping review. International Journal of Nursing Studies, 154, 104752.
  • Keçeci, A., Bulduk, S., Oruç, D., Celik, S. (2011). Academic dishonesty among nursing students: A descriptive study. Nursing Ethics, 18(5), 725-733.
  • Kiekkas, P., Michalopoulos, E., Stefanopoulos, N., Samartzi, K., Krania, P., Giannikopoulou, M., & Igoumenidis, M. (2020). Reasons for academic dishonesty during examinations among nursing students: Cross-sectional survey. Nurse Education Today, 86, 104314.
  • Klocko, M. N. (2014). Academic dishonesty in schools of nursing: A literature review. Journal of Nursing Education, 53(3), 121-125.
  • Krueger, L. (2014). Academic dishonesty among nursing students. Journal of Nursing Education, 53(2), 77-87. Lin, C. H. S., & Wen, L. Y. M. (2007). Academic dishonesty in higher education—a nationwide study in Taiwan. Higher Education, 54, 85-97.
  • Lo, C.K., (2023). What is the impact of ChatGPT on education? A rapid review of the literature. Educ. Sci. 13 (4), 410.
  • Lovrić, R., & Žvanut, B. (2022). Profiling nursing students’ dishonest behaviour: Classroom versus clinical settings. Nursing Ethics, 29(6), 1353-1371.
  • Macale, L., Ghezzi, V., Rocco, G., Fida, R., Vellone, E., & Alvaro, R. (2017). Academic dishonesty among Italian nursing students: A longitudinal study. Nurse Education Today, 50, 57-61.
  • McCabe, D. L., Feghali, T., Abdallah, H. (2008). Academic dishonesty in the Middle East: Individual and contextual factors. Research in Higher Education, 49, 451-467.
  • McClung, E. L., & Schneider, J. K. (2018). Dishonest behavior in the classroom and clinical setting: perceptions and engagement. Journal of Nursing Education, 57(2), 79-87.
  • McClung, E. L., & Schneider, J. K. (2018). The development and testing of the nursing student perceptions of dishonesty scale. Nurse Education Today, 61, 28-35.
  • McClung, E.L., & Gaberson, K.B., (2021). Academic dishonesty among nursing students: a contemporary view. Nurse Educator, 46(2), 111–115.
  • Nüzket, G., & Özkütük, N. (2024). Investigation of the validity and reliability of the nursing student perceptions of dishonesty scale. Journal of Education and Research in Nursing, 21(4), 334-342.
  • Özden, M., & Özden, D. Ö. (2015). Öğretmen adaylarına göre akademik usulsüzlük davranışları. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 5(1), 88-98.
  • Park, E. J., Park, S., & Jang, I. S. (2014). Clinical misconduct among South Korean nursing students. Nurse Education Today, 34(12), 1467-1473.
  • Parnther, C. (2020). Academic misconduct in higher education: a comprehensive review. Journal of Higher Education Policy and Leadership Studies, 1(1), 25–45.
  • Rafati, F., Bagherian, B., Mangolian Shahrbabaki, P., Imani Goghary, Z. (2020). The relationship between clinical dishonesty and perceived clinical stress among nursing students in southeast of Iran. BMC Nursing, 19, 1-8.
  • Theart, C.J., & Smit, I., (2012). The status of academic integrity amongst nursing students at a nursing education institution in the Western Cape. Curationis, 35(1), 1–8.
  • Wilkinson J. (2009). Staff and student perceptions of plagiarism and cheating. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 20(2), 98-105.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Hemşirelik Esasları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Serpil Özmen

Afife Yurttaş

Erken Görünüm Tarihi 18 Ağustos 2025
Yayımlanma Tarihi 26 Ağustos 2025
Gönderilme Tarihi 17 Eylül 2024
Kabul Tarihi 16 Şubat 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 27 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Özmen, S., & Yurttaş, A. (2025). Hemşirelik Öğrencilerinin Akademik Usulsüzlük Algıları: Bir Üniversite Örneği. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 27(2), 87-98. https://doi.org/10.69487/hemarge.1551868