Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Hemşirelerin Bilinçli Farkındalık Düzeyleri/ Mindfulness Levels of Nurses

Yıl 2023, , 78 - 86, 31.05.2023
https://doi.org/10.47565/ndthdt.2023.70

Öz

Amaç: Bu çalışma hemşirelerin bilinçli farkındalık düzeyini ve etkileyen faktörleri belirlemek amacı ile yapıldı.
Gereç ve Yöntem: Araştırma Nisan 2021-Temmuz 2021 tarihleri arasında tanımlayıcı, kesitsel bir çalışma olarak yürütüldü. Araştırmanın örneklemini Edirne ilinde bir eğitim araştırma hastanesi ile bir kamu hastanesinin dahiliye, cerrahi klinikleri ve yoğun bakım ünitelerinde çalışan 150 hemşire oluşturdu. Veriler araştırmacı tarafından oluşturulan Tanımlayıcı Özellikler Formu ve Bilinçli Farkındalık Ölçeği ile toplandı. Verilerin analizinde ortalama, yüzdelik, korelasyon analizi, Mann Whitney U testi ve Kruskal-Wallis testi kullanıldı. Anlamlılık p<0,05 düzeyinde değerlendirildi.
Bulgular: Hemşirelerin Bilinçli Farkındalık Ölçeği puan ortalaması 39,50±10,24 idi. Hemşirelerin eğitim düzeyi ile Bilinçli Farkındalık Ölçeği puan ortalamaları arasında anlamlı bir fark bulundu (p< 0,05). Lisans ve yüksek lisans mezunu hemşirelerin sağlık meslek lisesi mezunu hemşirelere göre Bilinçli Farkındalık Ölçeği puan ortalaması istatiksel olarak yüksek bulundu (p< 0,05). Hemşirelerin hobi varlığı ile Bilinçli Farkındalık Ölçeği puan ortalamaları arasında anlamlı bir fark belirlendi (p< 0,05).
Sonuç: Hemşirelerin bilinçli farkındalık düzeyinin düşük olduğu belirlendi. Hemşirelerin bilinçli farkındalık düzeylerinin arttırılmasına yönelik seminer vb. düzenlenmesi önerilmektedir.

Destekleyen Kurum

Araştırmaya herhangi bir kurum yada kuruluş fon desteğinde bulunmamıştır.

Teşekkür

Çalışmaya katılan tüm hemşirelere teşekkürlerimizi sunarız.

Kaynakça

  • 1. Creswell JD. Mindfulness interventions. Annu Rev Psychol. 2017;68:491-516. doi: 10.1146/annurev-psych-042716-051139.
  • 2. Kabat- Zinn, J. Mindfulness. Mindfulness.2015;6(6):1481-1483. DOI: 10.1007/s12671-015-0456-x
  • 3. Kabat-Zinn J. Mindfulness-based interventions in context: Past, present, and future. Clin Psychol Sci Pract. 2003;10:144–156. DOI: 10.1093/clipsy.bpg016
  • 4. Bernstein S. Being present: Mindfulness and nursing practice. Nursing. 2019 Jun;49(6):14-17. DOI: 10.1097/01.NURSE. 0000558105.96903.af.
  • 5. Penque S. Mindfulness to promote nurses' well-being. Nurs Manage. 2019;50(5):38-44. DOI: 10.1097/01.NUMA. 0000557621.42684.c4.
  • 6. Botha E, Gwin T, Purpora C. The effectiveness of mindfulness based programs in reducing stress experienced by nurses in adult hospital settings: A systematic review of quantitative evidence protocol. JBI Database System Rev Implement Rep. 2015 Oct;13(10):21-9. DOI: 10.11124/jbisrir-2015-2380.
  • 7. Wang SC, Wang LY, Shih SM, Chang SC, Fan SY, Hu WY. The effects of mindfulness-based stress reduction on hospital nursing staff. Appl Nurs Res. 2017;38:124-128. DOI: 10.1016/j.apnr.2017.09.014.
  • 8. Ghawadra SF, Lim Abdullah K, Choo WY, Danaee M, Phang CK. The effect of mindfulness-based training on stress, anxiety, depression and job satisfaction among ward nurses: A randomized control trial. J Nurs Manag. 2020 Jul;28(5):1088-1097. DOI: 10.1111/jonm.13049.
  • 9. Ratanasiripong P, Park JF, Ratanasiripong N, Kathalae D. Stress and anxiety management in nursing students: Biofeedback and mindfulness meditation. J Nurs Educ. 2015;54(9):520-4. DOI: 10.3928/01484834-20150814-07.
  • 10. Guillaumie L, Boiral O, Champagne J. A mixed-methods systematic review of the effects of mindfulness on nurses. J Adv Nurs. 2017;73(5):1017-1034. DOI: 10.1111/jan.13176.
  • 11. Suleiman-Martos N, Gomez-Urquiza JL, Aguayo-Estremera R, Cañadas-De La Fuente GA, De La Fuente-Solana EI, Albendín-García L. The effect of mindfulness training on burnout syndrome in nursing: A systematic review and meta-analysis. J Adv Nurs. 2020;76(5):1124-1140. DOI: 10.1111/jan.14318.
  • 12. Ameli R, Sinaii N, West CP, Luna MJ, Panahi S, Zoosman M, et al. Effect of a brief mindfulness-based program on stress in health care professionals at a US biomedical research hospital: A randomized clinical trial. JAMA Netw Open. 2020;3(8):1-12. DOI: 10.1001/jamanetworkopen.2020.13424.
  • 13. Yu J, Song Y, Hua D, Shi Y, Zhao J. Factors influencing mindfulness among clinical nurses in China: An observational cross-sectional study. J Nurs Manag. 2022;30(3):758-766. DOI: 10.1111/jonm.13560.
  • 14. Asık E, Albayrak S. Bir Üniversite hastanesinde çalışan hemşirelerin bilinçli farkındalık düzeylerinin belirlenmesi. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 2021;11(1):16-20. DOI: 10.33631/duzcesbed.718133
  • 15. Azak A. Hemşirelik öğrencilerinin bilinçli farkındalık düzeylerinin belirlenmesi. HEAD. 2018;15 (3):170-176. DOI: 10.5222/HEAD.2018.170
  • 16. Brown K, Ryan RM. The benefits of being present: Mindfulness and its role in psychological well-being. J Pers Soc Psychol. 2003;84(4):822-48. DOI: 10.1037/0022-3514.84.4.822
  • 17. Özyeşil Z, Arslan C, Kesici Ş, Deniz ME. Bilinçli farkındalık ölçeğinin geçerlik ve güvenirliği. Eğitim ve Bilim. 2011;36(160):224-35.
  • 18. Avcı O, İriağaç Y, Çavdar E, Şeber ES. Mindfulness among medical oncology doctors and ıts relation with burnout: Turkish Oncology Group (TOG) study. JCO Oncol Pract. 2021;17(7):e917-e924. DOI: 10.1200/OP.20.01037.
  • 19. Black DS, Sussman S, Johnson CA, Milam J. Psychometric assessment of the Mindful Attention Awareness Scale (MAAS) among Chinese adolescents. Assessment. 2012;19(1):42-52. DOI: 10.1177/1073191111415365.
  • 20. Serdar E, Donuk B, Cengiz R. Analyzing the level of mindfulness and entrepreneurship of the university students. International Journal of Social Sciences and Education Research. 2016;2(4): 1320-1328. DOI: 10.24289/ijsser.279006
  • 21. Ahmadi A, Mustaffa MS, Haghdoost AA, Alavi M. Mindfulness and related factors among undergraduate students. Procedia Soc Behav Sci. 2014;159:20-24. DOI: 10.1016/j.sbspro.2014.12.321
  • 22. Kappen G, Karremans JC, Burk WJ, Buyukcan-Tetik A. On the association between mindfulness and romantic relationship satisfaction: The role of partner acceptance. Mindfulness (N Y). 2018;9(5):1543-1556. DOI: 10.1007/s12671-018-0902-7
  • 23. Vivian E, Oduor H, Arceneaux SR, Flores JA, Vo A, Madson Madden B. A cross-sectional study of perceived stress, mindfulness, emotional self-regulation, and self-care habits in registered nurses at a Tertiary Care Medical Center. SAGE Open Nurs. 2019;5:1-5. DOI: 10.1177/2377960819827472.
  • 24. Sugiura Y, Sugiura T. Mindfulness as a moderator in the relation between income and psychological well-being. Front Psychol. 2018;9:1477. DOI: 10.3389/fpsyg.2018.01477.
  • 25. Fettahlioğlu ÖO, Gül N. Çalışma hayatında bilinçli farkındalık ve empatik öfkenin demografik değişkenler açısından irdelenmesi. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2022; 11(2): 340-351. DOI: 10.47130/bitlissos.1205773.
  • 26. Canbek M, Güngören M, Kanbur E. Havacılık çalışanlarının bilinçli farkındalık düzeylerinin demografik değişkenlere göre incelenmesi: Fraport TAV Antalya Havalimanı örneği. Journal of Social and Humanities Sciences Research. 2021; 8(77): 3215-3221. DOI: 10.26450/jshsr.2859.

Mindfulness Levels of Nurses

Yıl 2023, , 78 - 86, 31.05.2023
https://doi.org/10.47565/ndthdt.2023.70

Öz

Objective: This study was conducted to determine the mindfulness level of nurses and the affecting factors.
Material and Methods: The study was conducted as a descriptive cross-sectional study between April 2021 and July 2021. The sample of the study consisted of 150 nurses working in the internal medicine, surgical clinics and intensive care units of a training and research hospital and a public hospital in Edirne. Data were collected with a questionnaire and the Mindful Attention Awareness Scale. Mean, percentile, Kruskal-Wallis test and Mann Whitney U test, correlation analysis were used in the analysis of the data. Significance was evaluated at the p< 0,05 level.
Results: The nurse’s Mindful Attention Awareness Scale score was 39,50±10,24. It was found that a significant difference between the education level of the nurses and the mean score of the Mindful Attention Awareness Scale (p<0,05). The mean score of the mindfullness scale of nurses with undergraduate and graduate degrees was found to be statistically higher than nurses with graduated from health vocational high schools (p< 0,05). A significant difference was determined between the nurses' hobbies and the mean scores of Mindful Attention Awareness Scale (p< 0,05).
Conclusion: It was determined that the mindfulness level of the nurses was slightly below the average. It is recommended seminar etc. to increase the mindfulness levels of nurses.

Kaynakça

  • 1. Creswell JD. Mindfulness interventions. Annu Rev Psychol. 2017;68:491-516. doi: 10.1146/annurev-psych-042716-051139.
  • 2. Kabat- Zinn, J. Mindfulness. Mindfulness.2015;6(6):1481-1483. DOI: 10.1007/s12671-015-0456-x
  • 3. Kabat-Zinn J. Mindfulness-based interventions in context: Past, present, and future. Clin Psychol Sci Pract. 2003;10:144–156. DOI: 10.1093/clipsy.bpg016
  • 4. Bernstein S. Being present: Mindfulness and nursing practice. Nursing. 2019 Jun;49(6):14-17. DOI: 10.1097/01.NURSE. 0000558105.96903.af.
  • 5. Penque S. Mindfulness to promote nurses' well-being. Nurs Manage. 2019;50(5):38-44. DOI: 10.1097/01.NUMA. 0000557621.42684.c4.
  • 6. Botha E, Gwin T, Purpora C. The effectiveness of mindfulness based programs in reducing stress experienced by nurses in adult hospital settings: A systematic review of quantitative evidence protocol. JBI Database System Rev Implement Rep. 2015 Oct;13(10):21-9. DOI: 10.11124/jbisrir-2015-2380.
  • 7. Wang SC, Wang LY, Shih SM, Chang SC, Fan SY, Hu WY. The effects of mindfulness-based stress reduction on hospital nursing staff. Appl Nurs Res. 2017;38:124-128. DOI: 10.1016/j.apnr.2017.09.014.
  • 8. Ghawadra SF, Lim Abdullah K, Choo WY, Danaee M, Phang CK. The effect of mindfulness-based training on stress, anxiety, depression and job satisfaction among ward nurses: A randomized control trial. J Nurs Manag. 2020 Jul;28(5):1088-1097. DOI: 10.1111/jonm.13049.
  • 9. Ratanasiripong P, Park JF, Ratanasiripong N, Kathalae D. Stress and anxiety management in nursing students: Biofeedback and mindfulness meditation. J Nurs Educ. 2015;54(9):520-4. DOI: 10.3928/01484834-20150814-07.
  • 10. Guillaumie L, Boiral O, Champagne J. A mixed-methods systematic review of the effects of mindfulness on nurses. J Adv Nurs. 2017;73(5):1017-1034. DOI: 10.1111/jan.13176.
  • 11. Suleiman-Martos N, Gomez-Urquiza JL, Aguayo-Estremera R, Cañadas-De La Fuente GA, De La Fuente-Solana EI, Albendín-García L. The effect of mindfulness training on burnout syndrome in nursing: A systematic review and meta-analysis. J Adv Nurs. 2020;76(5):1124-1140. DOI: 10.1111/jan.14318.
  • 12. Ameli R, Sinaii N, West CP, Luna MJ, Panahi S, Zoosman M, et al. Effect of a brief mindfulness-based program on stress in health care professionals at a US biomedical research hospital: A randomized clinical trial. JAMA Netw Open. 2020;3(8):1-12. DOI: 10.1001/jamanetworkopen.2020.13424.
  • 13. Yu J, Song Y, Hua D, Shi Y, Zhao J. Factors influencing mindfulness among clinical nurses in China: An observational cross-sectional study. J Nurs Manag. 2022;30(3):758-766. DOI: 10.1111/jonm.13560.
  • 14. Asık E, Albayrak S. Bir Üniversite hastanesinde çalışan hemşirelerin bilinçli farkındalık düzeylerinin belirlenmesi. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 2021;11(1):16-20. DOI: 10.33631/duzcesbed.718133
  • 15. Azak A. Hemşirelik öğrencilerinin bilinçli farkındalık düzeylerinin belirlenmesi. HEAD. 2018;15 (3):170-176. DOI: 10.5222/HEAD.2018.170
  • 16. Brown K, Ryan RM. The benefits of being present: Mindfulness and its role in psychological well-being. J Pers Soc Psychol. 2003;84(4):822-48. DOI: 10.1037/0022-3514.84.4.822
  • 17. Özyeşil Z, Arslan C, Kesici Ş, Deniz ME. Bilinçli farkındalık ölçeğinin geçerlik ve güvenirliği. Eğitim ve Bilim. 2011;36(160):224-35.
  • 18. Avcı O, İriağaç Y, Çavdar E, Şeber ES. Mindfulness among medical oncology doctors and ıts relation with burnout: Turkish Oncology Group (TOG) study. JCO Oncol Pract. 2021;17(7):e917-e924. DOI: 10.1200/OP.20.01037.
  • 19. Black DS, Sussman S, Johnson CA, Milam J. Psychometric assessment of the Mindful Attention Awareness Scale (MAAS) among Chinese adolescents. Assessment. 2012;19(1):42-52. DOI: 10.1177/1073191111415365.
  • 20. Serdar E, Donuk B, Cengiz R. Analyzing the level of mindfulness and entrepreneurship of the university students. International Journal of Social Sciences and Education Research. 2016;2(4): 1320-1328. DOI: 10.24289/ijsser.279006
  • 21. Ahmadi A, Mustaffa MS, Haghdoost AA, Alavi M. Mindfulness and related factors among undergraduate students. Procedia Soc Behav Sci. 2014;159:20-24. DOI: 10.1016/j.sbspro.2014.12.321
  • 22. Kappen G, Karremans JC, Burk WJ, Buyukcan-Tetik A. On the association between mindfulness and romantic relationship satisfaction: The role of partner acceptance. Mindfulness (N Y). 2018;9(5):1543-1556. DOI: 10.1007/s12671-018-0902-7
  • 23. Vivian E, Oduor H, Arceneaux SR, Flores JA, Vo A, Madson Madden B. A cross-sectional study of perceived stress, mindfulness, emotional self-regulation, and self-care habits in registered nurses at a Tertiary Care Medical Center. SAGE Open Nurs. 2019;5:1-5. DOI: 10.1177/2377960819827472.
  • 24. Sugiura Y, Sugiura T. Mindfulness as a moderator in the relation between income and psychological well-being. Front Psychol. 2018;9:1477. DOI: 10.3389/fpsyg.2018.01477.
  • 25. Fettahlioğlu ÖO, Gül N. Çalışma hayatında bilinçli farkındalık ve empatik öfkenin demografik değişkenler açısından irdelenmesi. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2022; 11(2): 340-351. DOI: 10.47130/bitlissos.1205773.
  • 26. Canbek M, Güngören M, Kanbur E. Havacılık çalışanlarının bilinçli farkındalık düzeylerinin demografik değişkenlere göre incelenmesi: Fraport TAV Antalya Havalimanı örneği. Journal of Social and Humanities Sciences Research. 2021; 8(77): 3215-3221. DOI: 10.26450/jshsr.2859.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Hemşirelik
Bölüm Makale
Yazarlar

Serap Ünsar 0000-0001-7723-8816

Ayşe Kozalı 0000-0002-6575-0537

Özlem Özdemir 0000-0002-3897-3890

Kübra Karakoç 0000-0002-1305-3465

Yayımlanma Tarihi 31 Mayıs 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

Vancouver Ünsar S, Kozalı A, Özdemir Ö, Karakoç K. Hemşirelerin Bilinçli Farkındalık Düzeyleri/ Mindfulness Levels of Nurses. NefroHemDergi. 2023;18(2):78-86.

Nefroloji Hemşireliği Dergisi/ Journal of Nephrology Nursing Creative Commons Lisansı Creative Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.