Amaç: Bu araştırma, eğitimin hemodiyaliz tedavisi alan hastaların yorgunluk ve öz bakımlarına etkisini değerlendirmek amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Araştırma örneklemi rastgele seçilen (35 kontrol ve 35 müdahale grubu) 70 hastadan oluşmaktadır. Araştırma verileri Hasta Tanıtım Formu, Piper Yorgunluk Ölçeği, Öz-Bakım Gücü
Ölçeği uygulanarak elde edildi. Müdahale grubundaki hastalara, yorgunlukla başetme ve öz bakım gücünü destekleyen içerikte bireysel eğitim verildi. Eğitimlerin tamamlanmasının ardından
3. ve 6. aylarda tüm hastalara Piper Yorgunluk Ölçeği ve Öz Bakım Gücü Ölçeği tekrar uygulandı.
Bulgular: Eğitim öncesi değerlendirmede müdahale grubundaki hastaların %88.6’sının, kontrol grubundaki hastaların %91.4’ünün yorgunluk yaşadığı, müdahale grubundaki
hastaların öz-bakım puanı ortalamalarının 86.20, kontrol grubundaki hastaların öz bakım puanı ortalamalarının 79.11 olduğu, yorgunluk yaşama ve öz-bakım puanları açısından
gruplar arasında farklılık olmadığı belirlendi. Üçüncü ve altıncı aylarda yapılan değerlendirmelerde kontrol grubunun toplam yorgunluk ve öz bakım puanları değişmedi (yüksek yorgunluk
puanları ve düşük öz bakım puanları). Müdahale sonrası, müdahale grubunun yorgunluk puanları azalırken, öz bakım puanları artarken, yorgunluk ve öz bakım puanı arasında orta
derecede anlamlı bir negatif korelasyon bulundu.
Sonuç: Çalışmanın sonuçları, hemodiyaliz hastalarına verilen bireysel eğitimin yorgunluk puanlarını azalttığını ve öz bakım puanlarını artırdığını desteklemektedir.
Anahtar Kelimeler: Hemodiyaliz; Yorgunluk; Öz Bakım; Eğitim; Hemşirelik.
Aim: The study was done to evaluate the effect of education on the fatigue and self-care of patients receiving hemodialysis treatment.
Method: The study sample consisted of 70 patients, randomly selected (35 controls and 35 intervention groups). The study datas were obtained by using the Patient Identification Form, Piper Fatigue Scale and Self-Care Agency Scale. Individual training on the content supporting coping with fatigue and self-care power was given to patients in the intervention group. Piper Fatigue Scale and Self-Care Agency Scale were reapplied to all patients at the 3th and 6th months following the completion of the training sessions.
Results: In the pre-training evaluation, %88.6 of the intervention group and 91.4% of the control group experienced fatigue. The mean self-care score of the intervention group was 86.20 and the control group was 79.11. In addition, there was no significant difference between the intervention and control groups in terms of their fatigue and self-care scores. In the evaluations at the third and sixth months, the control group’s total fatigue and self-care scores had not changed (high fatigue scores and low self-care scores). Post-intervention, the fatigue scores of the intervention group decreased while self-care scores increased, with a moderately significant negative correlation found between the fatigue and self-care score.
Conclusion: Results supported that individual training given to hemodialysis patients decreased fatigue scores and increased self-care scores.
Key Words: Hemodialysis, fatigue, self-care power, education, nursing
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Hemşirelik |
Bölüm | Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |
Nefroloji Hemşireliği Dergisi/ Journal of Nephrology Nursing Creative Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.