Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Hemşirelik Öğrencilerinin Doğum Sonu Kliniklerde Saptadıkları Hemşirelik Tanılarının Belirlenmesi ve NANDA-I Listesine Göre Uygunluğunun Değerlendirilmesi/ Determining the Nursing Diagnoses of Nursing Students in Postpartum Clinics and Evaluating Their Suitability According to the NANDA-I List

Yıl 2022, , 58 - 65, 31.05.2022
https://doi.org/10.47565/ndthdt.2022.54

Öz

Bu çalışma doğum sonu kliniklerinde uygulama yapan öğrenci-lerin bakım sorumluluğunu üstlendikleri lohusalara yönelik saptadıkları hemşirelik tanılarını belirlemek amacıyla yapıl-mıştır. Araştırma tanımlayıcı olarak gerçekleştirilmiş olup veriler, bir eğitim ve araştırma hastanesinde Eylül 2019- Ocak 2020 tarihleri arasında, Kadın-Doğum Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği dersi alan öğrencilerin hemşirelik bakım planı kayıtları incelenerek toplanmıştır. Araştırmacılar tarafından ilgili literatür bilgisi dikkate alınarak geliştirilen veri toplama aracı; hastaların bireysel ve tıbbi tanı özellikleri gibi bilgileri içeren Bilgi Formu ve sıklıkla kullanılan hemşirelik tanılarının kaydedildiği Gordon’un Fonksiyonel Sağlık Örüntüleri’ne göre alanları gruplandırılmış olan, güncel NANDA-I 2018-2020 hemşirelik tanıları listesinden oluşturulmuştur. Öğrencilerin formlarında hastaların ilk yatışlarında değerlendirilen hemşirelik tanılarına ilişkin veriler incelenmiştir. Verilerin değerlendiril-mesinde tanımlayıcı istatistikler kullanılmıştır.
Öğrencilerin yapmış olduğu 97 bakım planı formunda, 521 hemşirelik tanısını ele aldıkları, ancak 344 hemşirelik tanısının NANDA-I terminolojisine uygun şekilde belirledikleri saptan-mıştır. Doğum sonu servislerinde yatan hastalara yönelik öğren-ciler tarafından bakım planlarında en yüksek oranda belirlenen mevcut hemşirelik tanılarının; akut ağrı (%18,89), bilgi eksikliği (%10,75); aktivite intoleransı (%8,13), uyku örüntüsünde bozulma (%6,38) ve anksiyete (%8,72) olduğu ve risk hemşirelik tanıla-rının ise; enfeksiyon riski (%16,27) ve kanama riski (%7,83) olduğu belirlenmiştir. Bu çalışma sonucunda belirlenen hemşirelik tanılarının doğum sonu kliniklerde bakım alan bireylerin tüm yaşam aktivitelerine ilişkin öncelikli yanıtlarını kapsamadığı, ortak dil birliği içermediği ve NANDA-I terminolojisine uygun-lukta yetersiz kaldığı belirlenmiştir Bu doğrultuda, öğrencilerin hemşirelik süreci ile ilgili öğrenme süreçlerinin sürekli olması, klinik uygulamalar sırasında devam etmesi ve burada karşılaşılan sorunların bu eğitimler sırasında çözümünün sağlanması gerek-mektedir. Ayrıca öğrencilerin hemşirelik süreci konusunda sadece teorik olarak değil, uygulamalı eğitimlerle de desteklenmesi (mobil uygulamalar, oyun kartları vb) gerektiği düşünülmektedir.

Destekleyen Kurum

-

Teşekkür

Çalışmaya katılan öğrencilerimize teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • 1. Erer MT, Akbaş M, Yıldırım G. Hemşirelik sürecinin evrimsel gelişimi hemşirelik süreci. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi. 2017;7(1):1-5.
  • 2. Birol L. Hemşirelik süreci. Etki Yayınları; İstanbul:2010. p: 35-45.
  • 3. Asmirajanti M, Hamid AYS, Hariyati RTS. Nursing care activities based on documentation. BMC Nursing. 2019;18(1):1-5.
  • 4. Özkan HA, Bilgin Z. Hemşireliğin felsefi özü iyileştirici bakım. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi. 2016;3(3):191-200.
  • 5. Carpenito LJ, Erdemir F. Hemşirelik Tanıları: El Kitabı. Adana: Nobel Tıp Kitabevleri, 2012.
  • 6. T.C. Resmi Gazete Hemşirelik Yönetmeliği. Tarihi: 08.03.2010. Sayısı: 27515. Ankara: Başbakanlık Basımevi, 2010 https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2010/03/20100308-4.htm / Erişim tarihi: 20 Temmuz 2021.
  • 7. Şahin M, Khorshid L. Hemşirelik süreci eğitimin hemşirelik tanılarını algılama üzerine etkisi. İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2021;6(2):15-19.
  • 8. Craven RF, Hirnle C, Jensen S. Ağrı Yönetimi. Nurcan Uysal & Emine Çakırcalı (Eds). Hemşirelik Esasları: İnsan Sağlığı ve Fonksiyonları. 7. baskı. Ankara. s. Palme Yayıncılık; 2015. p 179.
  • 9. Şendir M, Büyükyılmaz F. Hemşirelik Tanısı. In T. Atabek Aştı & A. Karadağ (Eds.), Hemşirelik Esasları (Hemşirelik Bilimi ve Sanatı- I) Akademi Basın ve Yayıncılık; İstanbul: 2014. s.177-90.
  • 10. Ardahan M, Özsoy S, Şimşek H, Savan F, Taşkiran G, Konal E. The Difficulties experienced by nursing students during the use of NANDA diagnoses in care management. International Journal of Caring Sciences. 2019;12(2):1130-38.
  • 11. Orkun N, Yücel ŞÇ. Hemşirelik fakültesi öğrencilerinin rahatta (konforda) bozulma hemşirelik tanısını kullanma durumları. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi. 2017; 4(3):162-170.
  • 12. Güner P, Terakye G. Hemşirelik yüksekokulları son sınıf öğrencilerinin hemşirelik tanılarını belirleyebilme düzeyleri. CÜ Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 2000;4(1):9-15.
  • 13. Şendir M, Acaroğlu R, Aktaş A. Hemşirelik yüksekokulu son sınıf öğrencilerinin hemşirelik sürecine ilişkin bilgi ve görüşleri. İ.Ü.F.N. Hemşirelik Dergisi. 2009;17(3):166-73.
  • 14. Keski Ç, Karadağ A. Hemşirelik son sınıf öğrencilerinin hemşirelik süreci hakkındaki bilgi düzeylerinin incelenmesi. Hemşirelikte Araştırma ve Geliştirme Dergisi. 2010;1:41-52.
  • 15. Sabancıoğulları S, Doğan S, Kelleci M, Avcı D. Hemşirelik Son Sınıf Öğrencilerinin İnternlik Programına İlişkin Görüşlerinin Belirlenmesi, DEUHY. 2012;5(1):16-22.
  • 16. Karadakovan A, Yeşilbakan ÖU. Öğrencilerin nörolojik hastalarda saptadıkları NANDA hemşirelik tanılarının incelenmesi. Journal of Anatolia Nursing and Health Sciences. 2004;7(3):1-7.
  • 17. Uysal N, Arslan GG, Yılmaz İ, Alp FY. Hemşirelik ikinci sınıf öğrencilerinin bakım planlarındaki hemşirelik tanıları ve verilerin analizi. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 2016;3(1):139-143.
  • 18. T.C. Resmi Gazete Hemşirelik Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tarihi: 02.05.2007. Sayısı: 5634. (02.05.2007). https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2007/05/20070502-3.htm/ Erişim Tarihi: 26.01.2022.
  • 19. Andsoy Iİ, Güngör T, Dikmen Y, Nabel EB. Hemşirelerin bakım planını kullanırken yaşadıkları güçlükler. Journal of Contemporary Medicine. 2013:88-94.
  • 20. Erer MT, Akbaş M, Yıldırım G. Hemşirelik sürecinin evrimsel gelişimi hemşirelik süreci. Lokman Hekim Dergisi. 2017;7:1-5.
  • 21. Kartal B, Kaya Korkmaz A. Kadın sağlığı ve hastalıkları hemşireliği dersi alan öğrencilerin bakım planlarının cinsel örüntüde bozulma/cinsel fonksiyonda değişim tanısı açısından incelenmesi. Turkish Journal of Science and Health. 2020;1(2):29-35.
  • 22. Taşdemir G, Kızılkaya M. Sağlık yüksekokulu son sınıf öğrencilerin ruh sağlığı ve hastalıkları hemşireliği dersi klinik uygulamasında NANDA hemşirelik tanılarının incelenmesi. Journal of Human Sciences. 2013;10(1):246-257.
  • 23. Noh HK, Lee E. Relationships among Nanda‐I diagnoses, nursing outcomes classification, and nursing ınterventions classification by nursing students for patients in medical‐surgical units in Korea. International Journal of Nursing Knowledge. 2015; 26(1):43-51.
  • 24. Erden S, Deniz S, Arslan S, Yurtseven Ş. Hemşirelik öğrencilerinin cerrahi hastalıkları hemşireliği dersi uygulamalarında hemşirelik tanılarını belirleme düzeylerinin incelenmesi. Van Tıp Dergisi. 2018;25(2):108-12.
  • 25. Ferreira AM, Rocha EN, Lopes CT, Bachion MM, Lopes JDL, Barros ALBL. Diagnósticos de enfermagem em terapia intensiva: mapeamento cruzado e Taxonomia da NANDA-I. Revista Brasileira de Enfermagem. 2016;69(2):307-315.
  • 26. Demir S, Ercan F. (2018). The first clinical practice experiences of psychiatric nursing students: A phenomenological study. Nurse Education Today. 2018;61:146-152.
  • 27. Annerstedt CF, Glasdam S. Nurses' attitudes towards support for and communication about sexual health-A qualitative study from the perspectives of oncological nurses. Journal of Clinical Nursing. 2019;28(19-20):3556-3566.
  • 28. Sung SC, Husang HC, Lin MH. Relationship between the knowledge, attitude, and self- efficacy on sexual health care for nursing students. Journal Prof Nursing. 2015;31(3):254-261.

Determining the Nursing Diagnoses of Nursing Students in Postpartum Clinics and Evaluating Their Suitability According to the NANDA-I List

Yıl 2022, , 58 - 65, 31.05.2022
https://doi.org/10.47565/ndthdt.2022.54

Öz

This study was carried out in order to determine the nursing diagnoses of postpartum clinics for the puerperant women they took care of. The research was conducted as descriptive and the data were collected by examining the nursing care plan records of the students who took the Obstetrics and Gynecology Nursing course between September 2019 and January 2020 in a training and research hospital. The data collection tool developed by the researchers considering the relevant literature; The Information Form, which includes information such as the individual and medical diagnosis characteristics of the patients, and the list of updated NANDA-I 2018-2020 nursing diagnoses, whose fields are grouped according to Gordon's Functional Health Patterns, in which frequently used nursing diagnoses are recorded. The data on the nursing diagnoses evaluated at the first hospitalization of the patients in the forms of the students were examined. Descriptive statistics were used to evaluate the data.
It was determined that in the 97 care plan forms prepared by the students, 521 nursing diagnoses were handled, but 344 nursing diagnoses were determined in accordance with the NANDA-I terminology. Current nursing diagnoses determined by students at the highest rate in the care plans for inpatients in postpartum services; acute pain (18.89%), lack of information (10.75%); activity intolerance (8.13%), deterioration in the sleep pattern (6.38%) and anxiety (8.72%) and risk nursing diagnoses; infection risk (16.27%) and bleeding risk (7.83%). As a result of this study, it has been determined that the nursing diagnoses determined do not include the primary responses of the individuals receiving care in the postpartum clinics regarding all life activities, do not contain a common language and are insufficient in compliance with the NANDA-I terminology. It is necessary to provide solutions to the problems encountered during these pieces of trainings. In addition, it is thought that students should be supported not only theoretically but also with practical training (mobile applications, game cards, etc.) about the nursing process.

Kaynakça

  • 1. Erer MT, Akbaş M, Yıldırım G. Hemşirelik sürecinin evrimsel gelişimi hemşirelik süreci. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi. 2017;7(1):1-5.
  • 2. Birol L. Hemşirelik süreci. Etki Yayınları; İstanbul:2010. p: 35-45.
  • 3. Asmirajanti M, Hamid AYS, Hariyati RTS. Nursing care activities based on documentation. BMC Nursing. 2019;18(1):1-5.
  • 4. Özkan HA, Bilgin Z. Hemşireliğin felsefi özü iyileştirici bakım. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi. 2016;3(3):191-200.
  • 5. Carpenito LJ, Erdemir F. Hemşirelik Tanıları: El Kitabı. Adana: Nobel Tıp Kitabevleri, 2012.
  • 6. T.C. Resmi Gazete Hemşirelik Yönetmeliği. Tarihi: 08.03.2010. Sayısı: 27515. Ankara: Başbakanlık Basımevi, 2010 https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2010/03/20100308-4.htm / Erişim tarihi: 20 Temmuz 2021.
  • 7. Şahin M, Khorshid L. Hemşirelik süreci eğitimin hemşirelik tanılarını algılama üzerine etkisi. İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2021;6(2):15-19.
  • 8. Craven RF, Hirnle C, Jensen S. Ağrı Yönetimi. Nurcan Uysal & Emine Çakırcalı (Eds). Hemşirelik Esasları: İnsan Sağlığı ve Fonksiyonları. 7. baskı. Ankara. s. Palme Yayıncılık; 2015. p 179.
  • 9. Şendir M, Büyükyılmaz F. Hemşirelik Tanısı. In T. Atabek Aştı & A. Karadağ (Eds.), Hemşirelik Esasları (Hemşirelik Bilimi ve Sanatı- I) Akademi Basın ve Yayıncılık; İstanbul: 2014. s.177-90.
  • 10. Ardahan M, Özsoy S, Şimşek H, Savan F, Taşkiran G, Konal E. The Difficulties experienced by nursing students during the use of NANDA diagnoses in care management. International Journal of Caring Sciences. 2019;12(2):1130-38.
  • 11. Orkun N, Yücel ŞÇ. Hemşirelik fakültesi öğrencilerinin rahatta (konforda) bozulma hemşirelik tanısını kullanma durumları. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi. 2017; 4(3):162-170.
  • 12. Güner P, Terakye G. Hemşirelik yüksekokulları son sınıf öğrencilerinin hemşirelik tanılarını belirleyebilme düzeyleri. CÜ Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 2000;4(1):9-15.
  • 13. Şendir M, Acaroğlu R, Aktaş A. Hemşirelik yüksekokulu son sınıf öğrencilerinin hemşirelik sürecine ilişkin bilgi ve görüşleri. İ.Ü.F.N. Hemşirelik Dergisi. 2009;17(3):166-73.
  • 14. Keski Ç, Karadağ A. Hemşirelik son sınıf öğrencilerinin hemşirelik süreci hakkındaki bilgi düzeylerinin incelenmesi. Hemşirelikte Araştırma ve Geliştirme Dergisi. 2010;1:41-52.
  • 15. Sabancıoğulları S, Doğan S, Kelleci M, Avcı D. Hemşirelik Son Sınıf Öğrencilerinin İnternlik Programına İlişkin Görüşlerinin Belirlenmesi, DEUHY. 2012;5(1):16-22.
  • 16. Karadakovan A, Yeşilbakan ÖU. Öğrencilerin nörolojik hastalarda saptadıkları NANDA hemşirelik tanılarının incelenmesi. Journal of Anatolia Nursing and Health Sciences. 2004;7(3):1-7.
  • 17. Uysal N, Arslan GG, Yılmaz İ, Alp FY. Hemşirelik ikinci sınıf öğrencilerinin bakım planlarındaki hemşirelik tanıları ve verilerin analizi. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 2016;3(1):139-143.
  • 18. T.C. Resmi Gazete Hemşirelik Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tarihi: 02.05.2007. Sayısı: 5634. (02.05.2007). https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2007/05/20070502-3.htm/ Erişim Tarihi: 26.01.2022.
  • 19. Andsoy Iİ, Güngör T, Dikmen Y, Nabel EB. Hemşirelerin bakım planını kullanırken yaşadıkları güçlükler. Journal of Contemporary Medicine. 2013:88-94.
  • 20. Erer MT, Akbaş M, Yıldırım G. Hemşirelik sürecinin evrimsel gelişimi hemşirelik süreci. Lokman Hekim Dergisi. 2017;7:1-5.
  • 21. Kartal B, Kaya Korkmaz A. Kadın sağlığı ve hastalıkları hemşireliği dersi alan öğrencilerin bakım planlarının cinsel örüntüde bozulma/cinsel fonksiyonda değişim tanısı açısından incelenmesi. Turkish Journal of Science and Health. 2020;1(2):29-35.
  • 22. Taşdemir G, Kızılkaya M. Sağlık yüksekokulu son sınıf öğrencilerin ruh sağlığı ve hastalıkları hemşireliği dersi klinik uygulamasında NANDA hemşirelik tanılarının incelenmesi. Journal of Human Sciences. 2013;10(1):246-257.
  • 23. Noh HK, Lee E. Relationships among Nanda‐I diagnoses, nursing outcomes classification, and nursing ınterventions classification by nursing students for patients in medical‐surgical units in Korea. International Journal of Nursing Knowledge. 2015; 26(1):43-51.
  • 24. Erden S, Deniz S, Arslan S, Yurtseven Ş. Hemşirelik öğrencilerinin cerrahi hastalıkları hemşireliği dersi uygulamalarında hemşirelik tanılarını belirleme düzeylerinin incelenmesi. Van Tıp Dergisi. 2018;25(2):108-12.
  • 25. Ferreira AM, Rocha EN, Lopes CT, Bachion MM, Lopes JDL, Barros ALBL. Diagnósticos de enfermagem em terapia intensiva: mapeamento cruzado e Taxonomia da NANDA-I. Revista Brasileira de Enfermagem. 2016;69(2):307-315.
  • 26. Demir S, Ercan F. (2018). The first clinical practice experiences of psychiatric nursing students: A phenomenological study. Nurse Education Today. 2018;61:146-152.
  • 27. Annerstedt CF, Glasdam S. Nurses' attitudes towards support for and communication about sexual health-A qualitative study from the perspectives of oncological nurses. Journal of Clinical Nursing. 2019;28(19-20):3556-3566.
  • 28. Sung SC, Husang HC, Lin MH. Relationship between the knowledge, attitude, and self- efficacy on sexual health care for nursing students. Journal Prof Nursing. 2015;31(3):254-261.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Hemşirelik
Bölüm Makale
Yazarlar

Rukiye Höbek Akarsu 0000-0003-0096-4224

Betül Kuş 0000-0001-7828-2050

Yayımlanma Tarihi 31 Mayıs 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

Vancouver Höbek Akarsu R, Kuş B. Hemşirelik Öğrencilerinin Doğum Sonu Kliniklerde Saptadıkları Hemşirelik Tanılarının Belirlenmesi ve NANDA-I Listesine Göre Uygunluğunun Değerlendirilmesi/ Determining the Nursing Diagnoses of Nursing Students in Postpartum Clinics and Evaluating Their Suitability According to the NANDA-I List. NefroHemDergi. 2022;17(2):58-65.

Nefroloji Hemşireliği Dergisi/ Journal of Nephrology Nursing Creative Commons Lisansı Creative Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.