AMAÇ: Bu
araştırma, kronik hemodiyaliz ünitesinde tedavi alan hastaların arteriyovenöz
fistüle ilişkin özbakım davranışlarına yönelik verilen hasta eğitiminin
etkinliğini belirlemek amacıyla yapılmış yarı deneysel ve kesitsel tipte bir
çalışmadır.
GEREÇ ve YÖNTEMLER: Bu
araştırma, Türkiye’nin batı bölgesindeki bir eğitim araştırma hastanesinde
hemodiyaliz tedavisi alan ve araştırmayı kabul eden 45 hasta ile yapıldı. Veriler,
literatür doğrultusunda oluşturulan olgu rapor formu ve Hemodiyaliz
Hastalarında Arteriyovenöz Fistüle İlişkin Öz Bakım Davranışlarını
Değerlendirme Ölçeği ile elde edildi. Ölçek formu eğitim öncesinde ve eğitimden
iki hafta sonra ön test-son test şeklinde uygulandı. Veriler birebir görüşme
tekniği kullanılarak araştırmacılar tarafından toplandı. Verilerin analizi SPSS
23.0 programında ve normallik sınaması Shapiro Wilk testi ile yapıldı.
Verilerin değerlendirilmesinde; tanımlayıcı istatistikler (sayı, yüzde,
ortalama, standart sapma, minimum-maksimum) ile Mann Whitney U, Kruskal Wallis
ve Wilcoxon testleri kullanıldı.
İstatistiksel anlamlılık p<0,05 olarak kabul edildi.
BULGULAR: Hastaların
%53.3’ü 35-64 yaş arasında, %51.1’ i erkek, %46.7’ si ilkokul mezunu, %60 ‘ı herhangi bir işte çalışmıyordu.
Hastaların %35.6’sı 2-5 yıldır kronik böbrek yetmezliği tedavisi
almaktaydı. İlk tedavilerinde girişim yöntemi olarak %55,6 ile santral venöz
kateterizasyon kullanıldığı, hemodiyaliz tedavisi öncesinde arteriyovenöz
fistül hakkında %66,7‘sinin, böbrek yetmezliği konusunda %64,4’ünün eğitim
almadığı belirlendi. Hastaların ölçekten aldıkları toplam puan ortancası, ön
test için 60,95 ± 10,55 ve son test için 71,64 ± 4,60 olup son test puanı
istatistiksel olarak anlamlı düzeyde daha yüksekti (z=-5,283; p=0,000). Hastaların
%44,4’ü eğitim öncesinde fistülün tanımını doğru yaparken eğitim sonrasında
%91’i anlamlı düzeyde daha doğru cevapladı (z=-4,200;p=0,000). Değişkenler ile ön test ve son test puanları arasında
korelasyon incelendiğinde; hemodiyaliz öncesi böbrek yetmezliği konusunda
eğitim alma durumları ile ön test toplam puanı (r=-0,417; p=0,004) ve arteriovenöz
fistül tanımına verilen cevap ile son test
toplam puanı arasında (r=-0,390; p=0,008)
anlamlı bir ilişki olduğu fakat, yaş grupları, eğitim durumu, medeni durum,
kronik böbrek yetmezliği hastalık süresi, hemodiyalize girme süresi ve sıklığı,
hemodiyalize başlamadan önce damar yolu eğitim alma durumu ile ön test ve son
test toplam puanı arasında anlamlı bir farkın olmadığı saptanmıştır
(p>0,05).
SONUÇ:
Hemodiyaliz hastalarının diyalizi etkileyen pek çok faktör hakkında yeterli
düzeyde bilgi sahibi olmadığı, eğitim sonrası hastaların arteriyovenöz fistüle
ilişkin özbakım davranışlarının anlamlı düzeyde arttığı saptanmıştır.
: Arteriyovenöz fistül hemodiyaliz özbakım santral venöz kateterizasyon eğitim kronik böbrek yetmezliği
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Hemşirelik |
Bölüm | Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mayıs 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 14 Sayı: 2 |
Nefroloji Hemşireliği Dergisi/ Journal of Nephrology Nursing Creative Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.