Perception management is a new management technique that has become quite popular in recent years. Perception management, but rather to provide information that is less than the uncertainty of benefit and the outside world, and to develop means to control the flow of data. Method for the adoption of the U.S. political decisions in the country and the entire world public for the first time as a technique used in the units used in the U.S. Department of Defense. The objectives of the core data management denied the viewers perception, emotions, motives are to influence and change activities. When perception management is applied in the country "perception management" was commemorated by name in the country, it comes to activities abroad” the name of the "public diplomacy”. In our study, based on the ethical aspects of the management of the public perception of domestic and outside the country, and on the importance of the effectiveness of management practices required to settle. That is, a new process of public administration in our country in the near future is expected to increase the importance of "perception management" in the academic information required to be submitted. In this study, as a priority "perception management" focuses on the conceptual point of view, and the development process. Then click between the "perception management" and "public diplomacy" and this method examines the relationship in terms of "ethics in public administration" is considered to be comprehensive. As a result, the detection of advanced management and practices, particularly in the United States, in terms of ethics in public administration and / or positive assessments on the effects of the negative aspects are included
Algılama yönetimi son yıllarda oldukça popüler hale gelmiş yeni bir yönetim tekniğidir. Algılama yönetimi, daha çok fayda sağlayan ve belirsizliği daha az olan bilgileri sağlayabilmek için dış dünyadan veri akışını kontrol etmek ve geliştirmek anlamına gelmektedir. Yöntem ABD siyasi kararlarının ülkede ve tüm dünya kamuoyunda benimsenmesi için kullanılan bir teknik olarak ilk kez ABD Savunma Bakanlığı içindeki birimlerce kullanılmıştır. Algılama yönetiminin özünde bilgileri yalanlayarak izleyenlerin amaçlarını, duygularını, güdülerini etkilemek ve değiştirmek faaliyetleri bulunmaktadır. Algılama yönetimi yurt içinde uygulandığında “algılama yönetimi” adıyla anılmakta iken, ülkenin yurt dışındaki faaliyetleri söz konusu olduğunda “kamu diplomasisi” adını almaktadır. Çalışmamızda esas olarak kamu yönetiminde etik yönüyle gerek ülke içinde gerekse ülke dışında algılama yönetimi uygulamalarının etkinliği ve önemi üzerinde durulmak istenmektedir. Yani yeni kamu yönetimi sürecinde ülkemizde de yakın gelecekte öneminin artacağı beklenen “algılama yönetimi” konusunda akademik bilgiler sunulmak istenmektedir. Bu çalışmada öncelikli olarak “algılama yönetimi” ne kavramsal bakış ve gelişim süreci üzerinde durulmaktadır. Ardından “algılama yönetimi” ile “kamu diplomasisi” ilişkisi incelenmekte ve bu yöntem “kamu yönetiminde etik” açısından kapsamlı olarak değerlendirilmektedir. Sonuç olarak, özelikle ABD’de gelişmiş olan algılama yönetimi ve uygulamalarının, kamu yönetiminde etik açısından olumlu ve/veya olumsuz yanları ile etkileri üzerine değerlendirmelere yer verilmektedir
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 5 Sayı: 2 |