Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Turist Rehberliği Programlarına Yerleşen Adayların Üniversite Sınavı Başarı İstatistikleri Üzerine Betimsel Bir Analiz (2021)

Yıl 2022, , 621 - 632, 31.12.2022
https://doi.org/10.5961/higheredusci.1160473

Öz

Bu araştırma 2021 Yükseköğretim Kurumları Sınavında (YKS) turist rehberliği programlarına yerleşen adayların başarı istatistiklerine ait YÖK Atlas verileri üzerine bir değerlendirme yapma amacındadır. Bu amaçla lisans ve önlisans birimlerine yerleşen adayların başarı istatistikleri tek bir durum olarak ele alınmış ve araştırma durum analizi yaklaşımlarından bütüncül tek durum deseninde yürütülmüştür. Çalışmada örnekleme gidilmeyerek, turist rehberliği eğitimi veren ve ilk yerleştirme sonuçlarına göre öğrenci alan 50 lisans ve 51 önlisans olmak üzere toplam 101 birim araştırmaya dâhil edilmiştir. Araştırmanın verileri YÖK Atlas veri tabanından doküman analizi tekniği ile toplanmış ve betimsel analiz yöntemleri ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda, Temel Yeterlilik Testi puanları açısından önlisans ve lisans birimlerine yerleşen adaylar arasında kayda değer bir fark olmadığı, adayların YKS başarılarının düşük ancak Türkiye ortalamasına yakın olduğu ve en başarılı öğrencilerin vakıf üniversitelerinin tam burslu birimlerini tercih ettiği tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Aktaş, Ö., & Aktaş, D. (2018). Yükseköğretim program atlası (2018) verilerine göre tarih bölümlerinin ve tarih öğretmenliği programlarının değerlendirilmesi. Turkish History Education Journal, 8(2), 476-498.
  • Asmalı, M. (2020). General picture of English language teaching programs and students in Turkey. Journal of Higher Education and Science/Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 10(2), 264-275.
  • Çokişler, N. (2022). Turizm rehberliği eğitiminde parçalanmış yapı sorunu: Öyküleyici alanyazın incelemesi. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 50, 398-410.
  • Dinçer, Ö., Bulut, Ç. K., & Çomu, T. (2021). Türkiye’de yükseköğretim politikaları bağlamında gazetecilik bölümleri: Karşılaştırmalı bir inceleme. Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi, 37, 193-214.
  • Hacıoğlu, N. (2008). Türkiye’de profesyonel turist rehberliği eğitimine yeni bir yaklaşım. III. Balıkesir Ulusal Turizm Kongresi, 17-19 Nisan 2008, 244-247.
  • Karaman, S., Köroğlu, Ö., & Köroğlu, A. (2012). Turizm rehberliği eğitimi alan öğrencilerin rehberlik eğitimine yönelik düşüncelerinin belirlenmesi üzerine bir araştırma. Turizm Eğitimi Konferansı–Workshop, 17-19 Ekim 2012, 351-362.
  • Keleş, Y. (2018). Turizm fakültelerine yerleşen öğrencilerin üniversite sınavlarındaki başarı durumunun değerlendirilmesi. Journal of Recreation and Tourism Research, 5(4), 11-20.
  • Kiriş, H. M., & Gül, H. (2017). Büyük veri analizi temelinde Türkiye’de siyaset bilimi ve kamu yönetimi (SBKY) ile kamu yönetimi (KY) bölümleri sıralaması ve değerlendirmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 22 (Kayfor 15 Özel Sayısı), 2109-2131.
  • Kuşluvan, S., & Çeşmeci, N. (2002). Türkiye’de turist rehberliği eğitiminin sorunları ve yeniden yapılandırılması. Turizm Bakanlığı Turizm Eğitimi Konferansı, 11-13 Aralık 2002, 235-242.
  • ÖSYM. (2021a). 2021 YKS değerlendirme raporu. Erişim Adresi: https://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2021/GENEL/yksdegrapor24122021.pdf (1 Temmuz 2022).
  • ÖSYM. (2021b). 2021 YKS sayısal veriler. Erişim Adresi: https://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2021/YKS/sayisal_veriler_28072021.pdf?fbclid=IwAR2M31Or-ao7TAKZG8NSdGGQDvPV2ldGo6N_ab7jHonKBL_7aolI7bz0NMs (1 Temmuz 2022).
  • ÖSYM. (2022). 2022 Yükseköğretim kurumları sınavı (YKS) kılavuzu. Erişim Adresi: https://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2022/YKS/kilavuz_11022022.pdf (1 Temmuz 2022).
  • Şimşek, A., Solmaz, R., & Güleç, E. (2020). Düzeltme: YÖK Atlas verilerine göre gastronomi ve mutfak sanatları bölümlerinin değerlendirilmesi: Ege Bölgesi örneği. Uluslararası Global Turizm Araştırmaları Dergisi, 5(1), 55-67.
  • TUREB. (2022). Rehber istatistikleri. Erişim Adresi: http://www.tureb.org.tr/tr/RehberIstatistik (03 Ağustos 2022).
  • Türker, A., Güzel, F. Ö., & Türker, G. Ö. (2012). Turizm aktörü olarak profesyonel turist rehberlerinin Türkiye’deki rehberlik eğitim sistemine bakış açılarını belirlemeye yönelik bir odak grup çalışması. Turizm Eğitimi Konferansı Tebliğler, 17-19 Ekim 2012, 336-351.
  • Tütüncü, Ö. (2022). Turizm lisans eğitimi programlarının kontenjanlarının değerlendirilmesi. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 33(1), 94-105.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Yılmaz, A., & Çifçi, T. (2021). Evaluation of geography teaching in terms of student preference according to the higher education program atlas data: The case of Marmara University (2016-2020). International Journal of Geography and Geography Education (IGGE), 44, 38-54.
  • YÖK. (2022). YÖK Atlas. Erişim Adresi: https://yokatlas.yok.gov.tr (1-15 Temmuz 2022).

A Descriptive Analysis on the University Exam Success Statistics of Applicants Placed in Tour Guiding Programmes (2021)

Yıl 2022, , 621 - 632, 31.12.2022
https://doi.org/10.5961/higheredusci.1160473

Öz

The purpose of this study is to present an evaluation of the CoHE Atlas data on the success statistics of applicants who were placed in tour guiding programmes following the 2021 Examination for Higher Education Institutions (YKS). To that end, the success statistics of applicants placed in undergraduate and associate-degree programmes were treated as a single case; of the case analysis approaches, the holistic single-case study design was chosen to conduct the research. Instead of sampling, a total of 101 units, 50 undergraduate- and 51 associate-degree-level, that provide tour-guide training, and that received students according to the first placement results were included in the study. The data for the research were collected from the CoHE Atlas database through document analysis, and were analysed using the descriptive analysis methods. The study has revealed that no considerable disparity occurred between the applicants who were placed in associate-degree programmes and those placed in undergraduate programmes in terms of the Basic Proficiency Test scores, that the applicants’ level of success at YKS was low but close to Turkey’s nationwide average, and that the most successful students preferred units of foundation universities with full scholarship.

Kaynakça

  • Aktaş, Ö., & Aktaş, D. (2018). Yükseköğretim program atlası (2018) verilerine göre tarih bölümlerinin ve tarih öğretmenliği programlarının değerlendirilmesi. Turkish History Education Journal, 8(2), 476-498.
  • Asmalı, M. (2020). General picture of English language teaching programs and students in Turkey. Journal of Higher Education and Science/Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 10(2), 264-275.
  • Çokişler, N. (2022). Turizm rehberliği eğitiminde parçalanmış yapı sorunu: Öyküleyici alanyazın incelemesi. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 50, 398-410.
  • Dinçer, Ö., Bulut, Ç. K., & Çomu, T. (2021). Türkiye’de yükseköğretim politikaları bağlamında gazetecilik bölümleri: Karşılaştırmalı bir inceleme. Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi, 37, 193-214.
  • Hacıoğlu, N. (2008). Türkiye’de profesyonel turist rehberliği eğitimine yeni bir yaklaşım. III. Balıkesir Ulusal Turizm Kongresi, 17-19 Nisan 2008, 244-247.
  • Karaman, S., Köroğlu, Ö., & Köroğlu, A. (2012). Turizm rehberliği eğitimi alan öğrencilerin rehberlik eğitimine yönelik düşüncelerinin belirlenmesi üzerine bir araştırma. Turizm Eğitimi Konferansı–Workshop, 17-19 Ekim 2012, 351-362.
  • Keleş, Y. (2018). Turizm fakültelerine yerleşen öğrencilerin üniversite sınavlarındaki başarı durumunun değerlendirilmesi. Journal of Recreation and Tourism Research, 5(4), 11-20.
  • Kiriş, H. M., & Gül, H. (2017). Büyük veri analizi temelinde Türkiye’de siyaset bilimi ve kamu yönetimi (SBKY) ile kamu yönetimi (KY) bölümleri sıralaması ve değerlendirmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 22 (Kayfor 15 Özel Sayısı), 2109-2131.
  • Kuşluvan, S., & Çeşmeci, N. (2002). Türkiye’de turist rehberliği eğitiminin sorunları ve yeniden yapılandırılması. Turizm Bakanlığı Turizm Eğitimi Konferansı, 11-13 Aralık 2002, 235-242.
  • ÖSYM. (2021a). 2021 YKS değerlendirme raporu. Erişim Adresi: https://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2021/GENEL/yksdegrapor24122021.pdf (1 Temmuz 2022).
  • ÖSYM. (2021b). 2021 YKS sayısal veriler. Erişim Adresi: https://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2021/YKS/sayisal_veriler_28072021.pdf?fbclid=IwAR2M31Or-ao7TAKZG8NSdGGQDvPV2ldGo6N_ab7jHonKBL_7aolI7bz0NMs (1 Temmuz 2022).
  • ÖSYM. (2022). 2022 Yükseköğretim kurumları sınavı (YKS) kılavuzu. Erişim Adresi: https://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2022/YKS/kilavuz_11022022.pdf (1 Temmuz 2022).
  • Şimşek, A., Solmaz, R., & Güleç, E. (2020). Düzeltme: YÖK Atlas verilerine göre gastronomi ve mutfak sanatları bölümlerinin değerlendirilmesi: Ege Bölgesi örneği. Uluslararası Global Turizm Araştırmaları Dergisi, 5(1), 55-67.
  • TUREB. (2022). Rehber istatistikleri. Erişim Adresi: http://www.tureb.org.tr/tr/RehberIstatistik (03 Ağustos 2022).
  • Türker, A., Güzel, F. Ö., & Türker, G. Ö. (2012). Turizm aktörü olarak profesyonel turist rehberlerinin Türkiye’deki rehberlik eğitim sistemine bakış açılarını belirlemeye yönelik bir odak grup çalışması. Turizm Eğitimi Konferansı Tebliğler, 17-19 Ekim 2012, 336-351.
  • Tütüncü, Ö. (2022). Turizm lisans eğitimi programlarının kontenjanlarının değerlendirilmesi. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 33(1), 94-105.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Yılmaz, A., & Çifçi, T. (2021). Evaluation of geography teaching in terms of student preference according to the higher education program atlas data: The case of Marmara University (2016-2020). International Journal of Geography and Geography Education (IGGE), 44, 38-54.
  • YÖK. (2022). YÖK Atlas. Erişim Adresi: https://yokatlas.yok.gov.tr (1-15 Temmuz 2022).
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Nazım Çokişler 0000-0003-3273-7472

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Çokişler, N. (2022). Turist Rehberliği Programlarına Yerleşen Adayların Üniversite Sınavı Başarı İstatistikleri Üzerine Betimsel Bir Analiz (2021). Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, 12(3), 621-632. https://doi.org/10.5961/higheredusci.1160473
AMA Çokişler N. Turist Rehberliği Programlarına Yerleşen Adayların Üniversite Sınavı Başarı İstatistikleri Üzerine Betimsel Bir Analiz (2021). J Higher Edu Sci. Aralık 2022;12(3):621-632. doi:10.5961/higheredusci.1160473
Chicago Çokişler, Nazım. “Turist Rehberliği Programlarına Yerleşen Adayların Üniversite Sınavı Başarı İstatistikleri Üzerine Betimsel Bir Analiz (2021)”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi 12, sy. 3 (Aralık 2022): 621-32. https://doi.org/10.5961/higheredusci.1160473.
EndNote Çokişler N (01 Aralık 2022) Turist Rehberliği Programlarına Yerleşen Adayların Üniversite Sınavı Başarı İstatistikleri Üzerine Betimsel Bir Analiz (2021). Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 12 3 621–632.
IEEE N. Çokişler, “Turist Rehberliği Programlarına Yerleşen Adayların Üniversite Sınavı Başarı İstatistikleri Üzerine Betimsel Bir Analiz (2021)”, J Higher Edu Sci, c. 12, sy. 3, ss. 621–632, 2022, doi: 10.5961/higheredusci.1160473.
ISNAD Çokişler, Nazım. “Turist Rehberliği Programlarına Yerleşen Adayların Üniversite Sınavı Başarı İstatistikleri Üzerine Betimsel Bir Analiz (2021)”. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 12/3 (Aralık 2022), 621-632. https://doi.org/10.5961/higheredusci.1160473.
JAMA Çokişler N. Turist Rehberliği Programlarına Yerleşen Adayların Üniversite Sınavı Başarı İstatistikleri Üzerine Betimsel Bir Analiz (2021). J Higher Edu Sci. 2022;12:621–632.
MLA Çokişler, Nazım. “Turist Rehberliği Programlarına Yerleşen Adayların Üniversite Sınavı Başarı İstatistikleri Üzerine Betimsel Bir Analiz (2021)”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, c. 12, sy. 3, 2022, ss. 621-32, doi:10.5961/higheredusci.1160473.
Vancouver Çokişler N. Turist Rehberliği Programlarına Yerleşen Adayların Üniversite Sınavı Başarı İstatistikleri Üzerine Betimsel Bir Analiz (2021). J Higher Edu Sci. 2022;12(3):621-32.