Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

COVID-19 Pandemi Döneminde Klinik Uygulamaya Çıkan Hemşirelik Öğrencilerinde Algılanan Stres ve Stresle Baş Etme Yöntemlerinin İncelenmesi

Yıl 2023, , 235 - 244, 14.08.2023
https://doi.org/10.5961/higheredusci.1203920

Öz

Günümüzde pandemi sebebi ile öğrenciler hastane uygulamasına çıktıklarında hastalığa yakalanma ya da yakınlarına bu hastalığı bulaştırma konusunda tedirginlik yaşamakta ve öğrencilerde yoğun stres durumları gözlenebilmektedir. Bu sebeple çalışma, COVID-19 pandemi döneminde hastane uygulamasına çıkan hemşirelik öğrencilerinin algılanan stres düzeyleri ve stresle baş etme yöntemlerinin incelenmesi amacıyla tanımlayıcı tipte planlandı. Araştırmanın verileri; kişisel bilgi formu, algılanan stres ölçeği ve stresle başa çıkma tarzları ölçeği ile toplandı. Araştırma etik kurul onayı alındıktan sonra 2., 3. ve 4. sınıf hemşirelik öğrencileri olmak üzere hastane uygulamasına çıkan ve çalışmaya katılmaya gönüllü 165 öğrenci ile 1 Haziran 2021- 30 Ağustos 2021 tarihleri arasında gerçekleştirildi. Veriler çevrimiçi olarak Google Forms aracılığı ile toplandı. Bulguların yorumlanmasında frekans tabloları ve tanımlayıcı istatistikler kullanıldı. Normal dağılıma uygun ölçüm değerleri için parametrik yöntemler, normal dağılıma uygun olmayan ölçüm değerleri için parametrik olmayan yöntemler kullanıldı. Araştırmaya katılan öğrencilerin yaş ortalamasının 21,20±1,98 yıl olduğu, %52,7’sinin daha önce COVID-19 testi yaptırdığı, %75,8’inin COVID-19 tanısı almadığı ve %74,5’inin kişi/yakınının COVID-19 olmasından korktuğu belirlendi. Çalışma grubunun stres puan ortalaması orta düzey bulundu. Kişiye/yakınlarına COVID-19 bulaşmasından korkanların algılanan stres ölçeği puanları, kişiye/yakınlarına COVID-19 bulaşmasından korkmayanlara göre anlamlı düzeyde daha yüksek bulundu. Algılanan stres ölçeği puanları ile kendine güvenli yaklaşım ve iyimser yaklaşım arasında negatif yönde, zayıf derecede ve istatistiksel olarak anlamlı ilişki, algılanan stres ölçeği puanları ile çaresiz yaklaşım arasında pozitif yönde, orta derecede ve istatistiksel olarak anlamlı ilişki tespit edildi. Sonuç olarak COVID-19 pandemisi sırasında hemşirelik öğrencilerinin karşılaştığı sorunlar için üniversitedeki ilgili bölümler stresi azaltıcı önlemler almak ve stres düzeylerini belirlemek için gerekli çabayı göstermeli ve çözümler üzerinde düşünmek için ileri çalışmalar yapılmalıdır.

Destekleyen Kurum

yoktur

Proje Numarası

yok

Teşekkür

Araştırmamıza katılan tüm öğrencilerimize teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • 1. Ahmed ,W. A. M., Abdulla, Y. H. A., Alkhadher, M. A., & Alshameri, F. A. (2022). Perceived stress and coping strategies among nursing students during the COVID-19 pandemic: A systematic review. Saudi Journal of Health Systems Research, 2, 85–93.
  • 2. Aslan H., & Pekince H. (2021). Nursing students’ views on the COVID‐19 pandemic and their percieved stress levels. Perspective Psychiatric Care, 57(2), 695–701.
  • 3. Bryan, V., Corcoran, L., Dewart, G., Thirsk, L. M., & Bowers, E. (2022). Clinical learning during the pandemic: Experiences of LPN-BN undergraduate nursing students. Journal of Professional Nursing, 42, 301-307.
  • 4. Charles, N. E., Strong, S. J., Burns, L. C., Bullerjahn, M. R., & Serafine, K. M. (2021). Increased mood disorder symptoms, perceived stress, and alcohol use among college students during the COVID-19 pandemic. Psychiatry Research, 296, doi:10.1016/j.psychres.2021.113706
  • 5. Cohen, S., Kamarck, T., & Mermelstein, R. A. (1983). Global measure of perceived stress. Journal of Health and Social Behavior, 24(4), 385‐396.
  • 6. Czorniej, K. P., Krajewska-Kułak, E., & Kułak, W. (2022). Assessment of anxiety disorders in students starting work with coronavirus patients during a pandemic in Podlaskie Province, Poland. Front Psychiatry. 13, 980361.
  • 7. Çevirme, A., & Kurt, A. (2020). COVID-19 pandemisi ve hemşirelik mesleğine yansımaları. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 2, 46-52.
  • 8. Deo, P. K., Budhathoki, S., Raut, J., Adhikari, B., & Shrestha, J. (2020). Factors associated with perceived stress, anxiety, depression, insomnia during COVID-19 outbreak among nursing students. International Journal of Science and Research, 9(9), 23-39.
  • 9. Eskin, M., Harlak, H., Demirkıran, F., & Dereboy, Ç. (2013). Algılanan Stres Ölçeğinin Türkçeye uyarlanması: Güvenirlik ve geçerlik analizi. New/Yeni Symposium Journal, 51(3), 132-140.
  • 10. Folkman, S. & Lazarus, R. S. (1985). If it changes, it must be a process: study of emotion and coping during three stages of college examination. Journal of Personality and Social Psychology, 48(1), 150-170.
  • 11. Hamadi, H. Y., Zakari, N. M. A., Jibreel, E., Al Nami F. N., Smida, J. A. S., & Ben Haddad, H. H. (2021). Stress and coping strategies among nursing students in clinical practice during COVID-19. Nursing Reports, 11(3), 629–639.
  • 12. Hancıoğlu, Y. (2017). Üniversite öğrencilerinin algıladıkları stres düzeyleri ile stresle başa çıkma tarzları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 15(1), 130-149.
  • 13. Huang, L., Lei, W., Xu, F., Liu, H., & Yu, L. (2020). Emotional responses and coping strategies in nurses and nursing students during COVID-19 outbreak: A comparative study. PLoS One, 15(8), e0237303.
  • 14. Huang, Y., & Zhao, N. (2020). Generalized anxiety disorder, depressive symptoms and sleep quality during COVID-19 outbreak in China: A web-based cross-sectional survey. Psychiatry Research, 288, 112954.
  • 15. Karaca A., Yıldırım N., Ankaralı H., Açıkgöz F., & Akkuş D. (2017). Hemşirelik öğrencilerinin algılanan klinik stres düzeyi, stres cevapları ve baş etme davranışları. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 8(2), 32–39.
  • 16. Kumar, R., Beniwal, K., & Bahurupi, Y. (2022). Pandemic fatigue in nursing undergraduates: Role of individual resilience and coping styles in health promotion. Frontiers in Psychology, 13, 940544.
  • 17. Lasheras, I., Gracia-García, P., Lipnicki, D. M., Bueno-Notivol, J., López-Antón, R., de la Cámara, C., Lobo, A., & Santabárbara, J. (2020). Prevalence of anxiety in medical students during the COVID-19 pandemic: A rapid systematic review with metaanalysis. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(18), 6603.
  • 18. Liu, N., Zhang, F., Wei, C., Jia, Y., Shang, Z., Sun, L., Wu, L., Sun, Z., Zhou, Y., Wang, Y., & Liu, W. (2020). Prevalence and predictors of PTSS during COVID-19 outbreak in China hardesthit areas: Gender differences matter. Psychiatry Research. 287, 112921.
  • 19. Luberto, C. M., Goodman, J. H., Halvorson, B., Wang, A., & Haramati, A. (2020). Stress and coping among health professions students during COVID-19: A perspective on the benefits of mindfulness. Global Advances in Health and Medicine, 9, 2164956120977827.
  • 20. Majrashi, A., Khalil, A., Nagshabandi, E. A., & Majrashi, A. (2021). Stressors and coping strategies among nursing students during the COVID-19 pandemic: scoping review, Nursing Reports, 11(2), 444–459.
  • 21. Özen, N., Özkaptan, B. B., Dovranova, Y., & Terzioğlu, F. (2020). Ebelik bölümü öğrencilerinin stresle başa çıkma tarzlarının ve etkileyen faktörlerin incelenmesi: Sağlık bilimleri fakültesi örneği. Türkiye Klinikleri Sağlık Bilimleri Dergisi, 5(3), 439-49.
  • 22. Pera, A. (2020). Cognitive, behavioral and emotional disorders in populations affected by the COVID-19 outbreak. Frontiers in Psychology, 11, 2263, doi:10.3389/fpsyg.2020.02263
  • 23. Savitsky, B., Findling, Y., Ereli, A., & Hendel, T. (2020). Anxiety and coping strategies among nursing students during the COVID-19 pandemic. Nurse Education and Practice, 46, 102809.
  • 24. Şahin, N. H., & Durak, A. (1995). Stresle başa çıkma tarzları ölçeği: Üniversite öğrencileri için uyarlanması. Türk Psikoloji Dergisi, 10(34), 56-73.
  • 25. Ulenaers, D., Grosemen, J., Schrooten, W., & Bergs, J. (2021) Clinical placement experience of nursing students during the covid-19 pandemic: A cross-sectional study. Nurse Education Today, 99, 104746.
  • 26. Wang, C., Pan, R., Wan, X., Tan, Y., Xu, L., Ho, C. S., Ho, R.C. (2020). Immediate psychological responses and associated factors during the ınitial stage of the 2019 Coronavirus Disease (COVID-19) epidemic among the general population in China. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(5), 1729.
  • 27. World Health Organization (WHO) Coronavirus Disease (COVID-19) Situation Dashboard. https://covid19.who.int/ (Erişim tarihi 15.8.2022)
  • 28. T.C. Sağlık Bakanlığı COVID-19 Bilgilendirme Platformu, https:// covid19.saglik.gov.tr/ (Erişim tarihi 10.08.2022).

Investigation of Perceived Stress and Methods of Collecting Stress in Nursing Students Entering Hospital Period During the COVID-19 Pandemic Period

Yıl 2023, , 235 - 244, 14.08.2023
https://doi.org/10.5961/higheredusci.1203920

Öz

Today, due to the pandemic, when students go to hospital practice, they experience anxiety about catching the disease or infecting their relatives, and intense stress situations can be observed in students. For this reason, the study was planned as a descriptive study in order to examine the perceived stress levels and coping methods of nursing students who went to hospital practice during the COVID-19 pandemic period. The data of the research; Personal information form, perceived stress scale, and coping styles scale were collected. The research was carried out between 1 June 2021 and 30 August 2021 with 165 students who volunteered to participate in the study, including 2nd, 3rd and 4th year nursing students, after the approval of the ethics committee. Data was collected online via Google Forms. Frequency tables and descriptive statistics were used to interpret the findings. Parametric methods were used for measurement values ​​suitable for normal distribution, and non-parametric methods were used for measurement values ​​not suitable for normal distribution. The mean age of the students participating in the study was 21.20±1.98 years, 52.7% had a COVID-19 test before, 75.8% were not diagnosed with COVID-19, and 74.5% had a person/relative. It was determined that he was afraid of COVID-19. The stress score average of the study group was found to be moderate. The perceived stress scale scores of those who are afraid of the person/relatives being infected with COVID-19 were found to be significantly higher than those who are not afraid of the person/relatives being infected with COVID-19. There was a negative, weak and statistically significant relationship between perceived stress scale scores and self-confident approach and optimistic approach, and a positive, moderate and statistically significant relationship between perceived stress scale scores and helpless approach. As a result, for the problems faced by nursing students during the COVID-19 pandemic, the relevant departments at the university should make the necessary effort to take stress-reducing measures and determine the stress levels, and further studies should be carried out to think about solutions.

Proje Numarası

yok

Kaynakça

  • 1. Ahmed ,W. A. M., Abdulla, Y. H. A., Alkhadher, M. A., & Alshameri, F. A. (2022). Perceived stress and coping strategies among nursing students during the COVID-19 pandemic: A systematic review. Saudi Journal of Health Systems Research, 2, 85–93.
  • 2. Aslan H., & Pekince H. (2021). Nursing students’ views on the COVID‐19 pandemic and their percieved stress levels. Perspective Psychiatric Care, 57(2), 695–701.
  • 3. Bryan, V., Corcoran, L., Dewart, G., Thirsk, L. M., & Bowers, E. (2022). Clinical learning during the pandemic: Experiences of LPN-BN undergraduate nursing students. Journal of Professional Nursing, 42, 301-307.
  • 4. Charles, N. E., Strong, S. J., Burns, L. C., Bullerjahn, M. R., & Serafine, K. M. (2021). Increased mood disorder symptoms, perceived stress, and alcohol use among college students during the COVID-19 pandemic. Psychiatry Research, 296, doi:10.1016/j.psychres.2021.113706
  • 5. Cohen, S., Kamarck, T., & Mermelstein, R. A. (1983). Global measure of perceived stress. Journal of Health and Social Behavior, 24(4), 385‐396.
  • 6. Czorniej, K. P., Krajewska-Kułak, E., & Kułak, W. (2022). Assessment of anxiety disorders in students starting work with coronavirus patients during a pandemic in Podlaskie Province, Poland. Front Psychiatry. 13, 980361.
  • 7. Çevirme, A., & Kurt, A. (2020). COVID-19 pandemisi ve hemşirelik mesleğine yansımaları. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 2, 46-52.
  • 8. Deo, P. K., Budhathoki, S., Raut, J., Adhikari, B., & Shrestha, J. (2020). Factors associated with perceived stress, anxiety, depression, insomnia during COVID-19 outbreak among nursing students. International Journal of Science and Research, 9(9), 23-39.
  • 9. Eskin, M., Harlak, H., Demirkıran, F., & Dereboy, Ç. (2013). Algılanan Stres Ölçeğinin Türkçeye uyarlanması: Güvenirlik ve geçerlik analizi. New/Yeni Symposium Journal, 51(3), 132-140.
  • 10. Folkman, S. & Lazarus, R. S. (1985). If it changes, it must be a process: study of emotion and coping during three stages of college examination. Journal of Personality and Social Psychology, 48(1), 150-170.
  • 11. Hamadi, H. Y., Zakari, N. M. A., Jibreel, E., Al Nami F. N., Smida, J. A. S., & Ben Haddad, H. H. (2021). Stress and coping strategies among nursing students in clinical practice during COVID-19. Nursing Reports, 11(3), 629–639.
  • 12. Hancıoğlu, Y. (2017). Üniversite öğrencilerinin algıladıkları stres düzeyleri ile stresle başa çıkma tarzları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 15(1), 130-149.
  • 13. Huang, L., Lei, W., Xu, F., Liu, H., & Yu, L. (2020). Emotional responses and coping strategies in nurses and nursing students during COVID-19 outbreak: A comparative study. PLoS One, 15(8), e0237303.
  • 14. Huang, Y., & Zhao, N. (2020). Generalized anxiety disorder, depressive symptoms and sleep quality during COVID-19 outbreak in China: A web-based cross-sectional survey. Psychiatry Research, 288, 112954.
  • 15. Karaca A., Yıldırım N., Ankaralı H., Açıkgöz F., & Akkuş D. (2017). Hemşirelik öğrencilerinin algılanan klinik stres düzeyi, stres cevapları ve baş etme davranışları. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 8(2), 32–39.
  • 16. Kumar, R., Beniwal, K., & Bahurupi, Y. (2022). Pandemic fatigue in nursing undergraduates: Role of individual resilience and coping styles in health promotion. Frontiers in Psychology, 13, 940544.
  • 17. Lasheras, I., Gracia-García, P., Lipnicki, D. M., Bueno-Notivol, J., López-Antón, R., de la Cámara, C., Lobo, A., & Santabárbara, J. (2020). Prevalence of anxiety in medical students during the COVID-19 pandemic: A rapid systematic review with metaanalysis. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(18), 6603.
  • 18. Liu, N., Zhang, F., Wei, C., Jia, Y., Shang, Z., Sun, L., Wu, L., Sun, Z., Zhou, Y., Wang, Y., & Liu, W. (2020). Prevalence and predictors of PTSS during COVID-19 outbreak in China hardesthit areas: Gender differences matter. Psychiatry Research. 287, 112921.
  • 19. Luberto, C. M., Goodman, J. H., Halvorson, B., Wang, A., & Haramati, A. (2020). Stress and coping among health professions students during COVID-19: A perspective on the benefits of mindfulness. Global Advances in Health and Medicine, 9, 2164956120977827.
  • 20. Majrashi, A., Khalil, A., Nagshabandi, E. A., & Majrashi, A. (2021). Stressors and coping strategies among nursing students during the COVID-19 pandemic: scoping review, Nursing Reports, 11(2), 444–459.
  • 21. Özen, N., Özkaptan, B. B., Dovranova, Y., & Terzioğlu, F. (2020). Ebelik bölümü öğrencilerinin stresle başa çıkma tarzlarının ve etkileyen faktörlerin incelenmesi: Sağlık bilimleri fakültesi örneği. Türkiye Klinikleri Sağlık Bilimleri Dergisi, 5(3), 439-49.
  • 22. Pera, A. (2020). Cognitive, behavioral and emotional disorders in populations affected by the COVID-19 outbreak. Frontiers in Psychology, 11, 2263, doi:10.3389/fpsyg.2020.02263
  • 23. Savitsky, B., Findling, Y., Ereli, A., & Hendel, T. (2020). Anxiety and coping strategies among nursing students during the COVID-19 pandemic. Nurse Education and Practice, 46, 102809.
  • 24. Şahin, N. H., & Durak, A. (1995). Stresle başa çıkma tarzları ölçeği: Üniversite öğrencileri için uyarlanması. Türk Psikoloji Dergisi, 10(34), 56-73.
  • 25. Ulenaers, D., Grosemen, J., Schrooten, W., & Bergs, J. (2021) Clinical placement experience of nursing students during the covid-19 pandemic: A cross-sectional study. Nurse Education Today, 99, 104746.
  • 26. Wang, C., Pan, R., Wan, X., Tan, Y., Xu, L., Ho, C. S., Ho, R.C. (2020). Immediate psychological responses and associated factors during the ınitial stage of the 2019 Coronavirus Disease (COVID-19) epidemic among the general population in China. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(5), 1729.
  • 27. World Health Organization (WHO) Coronavirus Disease (COVID-19) Situation Dashboard. https://covid19.who.int/ (Erişim tarihi 15.8.2022)
  • 28. T.C. Sağlık Bakanlığı COVID-19 Bilgilendirme Platformu, https:// covid19.saglik.gov.tr/ (Erişim tarihi 10.08.2022).
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Yasemin Güçlüel 0000-0003-3325-8502

Gülcan Kendirkıran 0000-0002-3243-9590

Proje Numarası yok
Yayımlanma Tarihi 14 Ağustos 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Güçlüel, Y., & Kendirkıran, G. (2023). COVID-19 Pandemi Döneminde Klinik Uygulamaya Çıkan Hemşirelik Öğrencilerinde Algılanan Stres ve Stresle Baş Etme Yöntemlerinin İncelenmesi. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, 13(2), 235-244. https://doi.org/10.5961/higheredusci.1203920
AMA Güçlüel Y, Kendirkıran G. COVID-19 Pandemi Döneminde Klinik Uygulamaya Çıkan Hemşirelik Öğrencilerinde Algılanan Stres ve Stresle Baş Etme Yöntemlerinin İncelenmesi. J Higher Edu Sci. Ağustos 2023;13(2):235-244. doi:10.5961/higheredusci.1203920
Chicago Güçlüel, Yasemin, ve Gülcan Kendirkıran. “COVID-19 Pandemi Döneminde Klinik Uygulamaya Çıkan Hemşirelik Öğrencilerinde Algılanan Stres Ve Stresle Baş Etme Yöntemlerinin İncelenmesi”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi 13, sy. 2 (Ağustos 2023): 235-44. https://doi.org/10.5961/higheredusci.1203920.
EndNote Güçlüel Y, Kendirkıran G (01 Ağustos 2023) COVID-19 Pandemi Döneminde Klinik Uygulamaya Çıkan Hemşirelik Öğrencilerinde Algılanan Stres ve Stresle Baş Etme Yöntemlerinin İncelenmesi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 13 2 235–244.
IEEE Y. Güçlüel ve G. Kendirkıran, “COVID-19 Pandemi Döneminde Klinik Uygulamaya Çıkan Hemşirelik Öğrencilerinde Algılanan Stres ve Stresle Baş Etme Yöntemlerinin İncelenmesi”, J Higher Edu Sci, c. 13, sy. 2, ss. 235–244, 2023, doi: 10.5961/higheredusci.1203920.
ISNAD Güçlüel, Yasemin - Kendirkıran, Gülcan. “COVID-19 Pandemi Döneminde Klinik Uygulamaya Çıkan Hemşirelik Öğrencilerinde Algılanan Stres Ve Stresle Baş Etme Yöntemlerinin İncelenmesi”. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 13/2 (Ağustos 2023), 235-244. https://doi.org/10.5961/higheredusci.1203920.
JAMA Güçlüel Y, Kendirkıran G. COVID-19 Pandemi Döneminde Klinik Uygulamaya Çıkan Hemşirelik Öğrencilerinde Algılanan Stres ve Stresle Baş Etme Yöntemlerinin İncelenmesi. J Higher Edu Sci. 2023;13:235–244.
MLA Güçlüel, Yasemin ve Gülcan Kendirkıran. “COVID-19 Pandemi Döneminde Klinik Uygulamaya Çıkan Hemşirelik Öğrencilerinde Algılanan Stres Ve Stresle Baş Etme Yöntemlerinin İncelenmesi”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, c. 13, sy. 2, 2023, ss. 235-44, doi:10.5961/higheredusci.1203920.
Vancouver Güçlüel Y, Kendirkıran G. COVID-19 Pandemi Döneminde Klinik Uygulamaya Çıkan Hemşirelik Öğrencilerinde Algılanan Stres ve Stresle Baş Etme Yöntemlerinin İncelenmesi. J Higher Edu Sci. 2023;13(2):235-44.