The aim of this study is to investigate the effects of the course materials used by university students in their lessons on their motivation
levels. As a research design, the comparison type relationship model within the scope of relational screening, one of the screening models öğrenof
the quantitative approach, was used. The universe of the study consists of students who continue their university education. The sample
group consists of students who continue their education in departments where educational methods in practice and theoretical structure
are applied. Sampling groups were determined by convenient sampling method and a total of 507 people, 288 men and 219 women,
participated in the study. Instructional Material Motivation Scale (IMMS), developed by Keller and adapted by Dinçer and Doğanay, was
used as a measurement tool. Kolmogorov-Smirnov normality test was applied to the obtained data, and although the results obtained
did not show a normal distribution, when the skewness and kurtosis values were examined, it was accepted that the data had a normal
distribution because they were between -3 and +3. In the light of these results, independent sample test (T-test) and one-way analysis
of variance (One-Way ANOVA) were applied to the data obtained. According to the data analysis results, Welch values were taken into
account depending on the homogeneity assumption of the data and the Games-Howell test, one of the Post Hoc tests, was applied as the
second level test. The findings were evaluated according to the p<0.05 significance value. Depending on the gender variable, no significant
difference was detected in both the total scores of IMMS and sub-dimensions, while there was a significant difference between the groups
in both the total scores of IMMS and sub-dimensions depending on the faculty variable. While no significant difference was found in the
confidence sub-dimension depending on the age variable, a statistically significant difference was found among the other sub-dimensions
and in the total scores of IMMS. The materials used in education and training processes affect motivation according to various variables.
Determining the factors affecting motivation and integrating them into the designed teaching models will contribute to a healthier teaching.
Bu çalışmanın amacı üniversite öğrencilerinin derslerde kullandıkları ders materyallerinin motivasyon düzeyleri üzerine etkilerini
araştırmaktır. Araştırma deseni olarak nicel yaklaşımın tarama modellerinden ilişkisel tarama kapsamındaki karşılaştırma türü ilişki modeli
kullanılmıştır. Çalışmanın evrenini üniversite eğitimine devam eden öğrenciler oluşturmaktadır. Örneklem grubunu ise uygulama ve
teorik yapıda eğitim yöntemlerinin uygulandığı bölümlerde öğrenimlerine devam eden öğrenciler oluşturmaktadır. Örnekleme grupları
uygun örnekleme yöntemi ile belirlenmiş olup çalışmaya 288 erkek, 219 kadın olmak üzere toplamda 507 kişi katılmıştır. Ölçme aracı
olarak Keller’ın geliştirdiği, Dinçer ve Doğanay’ın uyarladığı Öğretim Materyali Motivasyon Ölçeği (ÖMMÖ) kullanılmıştır. Elde edilen
verilere Kolmogorov-Smirnov normallik testi uygulanmış olup elde edilen sonuçlar normal dağılım göstermemesine rağmen çarpıklık
(Skewness) ve basıklık (Kurtosis) değerleri incelendiğinde -3 ila +3 arasında olmasından dolayı verilerin normal dağılıma sahip olduğu
kabul edilmiştir. Bu sonuçlar ışığında elde edilen verilere bağımsız örneklem testi (T-testi) ve tek yönlü varyans analizi (One-Way
ANOVA) uygulanmıştır. Veri analizi sonuçlarına göre verilerin homojenlik varsayımı sağlama durumuna bağlı olarak Welch değerleri
dikkate alınmış ve ikinci seviye testi olarak Post Hoc testlerinden Games-Howell testi uygulanmıştır. Bulgular p<0.05 anlamlılık değerine
göre değerlendirilmiştir. Cinsiyet değişkenine bağlı olarak hem ÖMMÖ toplam puanları hem de alt boyutlarda anlamlı bir farklılık tespit
edilmezken, fakülte değişkenine bağlı olarak gruplar arasında hem ÖMMÖ toplam puanları hem de alt boyutlarda anlamlı farklılık olduğu
tespit edilmiştir. Yaş değişkene bağlı olarak güven alt boyutunda anlamlı farklılığa rastlanmazken, diğer alt boyular arasında ve ÖMMÖ
toplam puanlarında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık elde edilmiştir. Eğitim öğretim süreçlerinde kullanılan materyaller çeşitli
değişkenlere göre motivasyonu etkilemektedir. Motivasyonu etkileyen unsurların belirlenerek tasarlanan öğretim modellerine entegre
edilmesi daha sağlıklı bir öğretimin yapılmasına katkı sağlayacaktır
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 14 Ağustos 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |