Bu çalışmada “yer bilimleri” bölümleri olarak kategorize edilen Jeoloji Mühendisliği, Jeofizik Mühendisliği, Cevher Hazırlama Mühendisliği ve Maden Mühendisliği bölümlerindeki İş Sağlığı ve Güvenliği eğitimi incelenmiştir. Ülkemizin önemli sektörlerinden olan yer bilimleri doğası gereği içerdiği riskler nedeniyle uzmanlık, deneyim, bilgi ve sürekli denetim gerektiren iş kollarının başında gelmektedir. Meslek hastalıkları ve iş kazaları ile farklı sektörlere göre daha sıklıkla karşılaşılmasının nedeni emek yoğun bir iş kolu olmasıdır. Bununla beraber, iş sağlığı ve güvenliği (İSG) hususunda halen yeterli ve gerekli farkındalığa ulaşılamaması ve önem derecesinin olması gereken ölçüde olamaması da meslek hastalıklarının ve kazaların oluşmasında oldukça büyük önem teşkil etmektedir. İş yerlerinde çalışma esnasında fiziksel, kimyasal, psikososyal nedenler gibi güvenliğe ve sağlığa zararlı olabilecek şartlardan çalışanları ve üçüncü kişileri korumak için yürütülen metodik ve bilimsel yönü olan çalışmalar bütünü olan İSG, programın başlangıcından bu yana gelişme göstermektedir. İSG ülkemizde son yıllarda giderek önem kazanmış olsa da, hala İSG eğitiminde eksiklikler bulunmaktadır. İSG alanında nitelikli insan kaynağına olan talep 6331 sayılı Kanunun yürürlüğe girmesi ile daha da artma eğilimindedir. Yüksek riskli meslekler grubunda olan Yer Bilimleri Mühendislikleri bölümlerinde İSG bilincinin öğrencilerde doğru bir biçimde şekillenebilmesi için iyi bir eğitim gerekmektedir. Bu araştırmada Türkiye’de 23 üniversitede bulunan Maden Mühendisliği, 1 üniversitede bulunan Cevher Hazırlama Mühendisliği, 33 üniversitede bulunan Jeoloji Mühendisliği ve 12 üniversitede bulunan Jeofizik Mühendisliği bölümlerinin müfredatları incelenerek İSG derslerinin mevcut durumu incelenmiştir. Elde edilen verilere dayanarak İSG eğitiminin iyileştirilmesi için çözümler önerilmiştir.
Jeoloji Mühendisliği Bölümü Jeofizik Mühendisliği Bölümü Cevher Hazırlama Mühendisliği Bölümü Maden Mühendisliği Bölümü İş Sağlığı ve Güvenliği Eğitimi
In this study, Occupational Health and Safety (OHS) education in Geological Engineering, Geophysical Engineering, Mineral Processing Engineering and Mining Engineering departments, which are categorised as “earth sciences” departments, is examined. Earth sciences, which is one of the significant industries of our country, is one of the leading business lines that require expertise, experience, knowledge and constant surveillance due to the risks it contains by its nature. The reason why occupational diseases and work accidents are encountered more frequently than in other sectors is that it is a labour-intensive line of work. In adjunct to this, the truth that there is still not sufficient and necessary realisation on OHS and that the significance is not at the level it should be is is also of fundamental relevance in occurence of occupational diseases and accidents. OHS, which is a methodical and scientifically orientated set of studies carried out to protect workers and third parties from conditions that may be harmful to safety and health such as physical, chemical and psychosocial reasons during work in workplaces, has been improving since the beginning of the programme. Although OHS has increasingly become more important in our country in the last few years, there are still deficiencies in OHS education. The demand for qualified human resources in the field of OHS has a tendency to rise further with the entry into force of Law No. 6331. In Earth Sciences Engineering departments, which are in the category of high-risk occupations, a good education is required in order to shape OHS awareness in students in the right way. In this work, the present situation of OHS courses was investigated by analysing the curricula of Mining Engineering in 23 universities, Mineral Processing Engineering in 1 university, Geological Engineering in 33 universities and Geophysical Engineering in 12 universities in Turkey. On the basis of the data acquired, solution suggestions for the improvement of OHS education are presented.
Geological Engineering Department Geophysical Engineering Department Mineral Processing Engineering Department Mining Engineering Department Occupational Health and Safety Education
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Yükseköğretimde Program Geliştirme ve Yeterlilikler |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ağustos 2024 |
Gönderilme Tarihi | 13 Ekim 2023 |
Kabul Tarihi | 8 Temmuz 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |