BibTex RIS Kaynak Göster

Yükseköğretim Sistemimizi İşgücü Piyasasındaki Gelişmeler Paralelinde Yeniden Yapılandırmak Zorundayız

Yıl 2011, Sayı: 3, 122 - 127, 01.12.2011

Öz

Bir ülkenin ihtiyaç duyduğu nitelikli işgücünün yetiştirilmesinde yükseköğretim sistemi hayati bir öneme sahiptir. İyi tasarlanmış bir eğitim sistemi genç nüfusa sahip olmayı avantaj haline dönüştürebilirken aksi durumda genç nüfus fazlalığı bir tehdit olabilmektedir. Türkiye’de yükseköğretim sistemi kıt kaynakların etkin kullanımı açısından önemli sorunlara sahiptir. Ülkemizde eğitim planlamasının iyi yapılmaması sebebiyle bazı alanlarda piyasanın talebinden fazla mezun verilmekte, bazı fakültelerde aşırı kapasite yaratılmaktadır. Özellikle bazı mühendislik ve sağlık bilimleri alanları ile meslek yüksek okulları bu bakımdan sorunludur. Türkiye’deki yükseköğretim sisteminin diğer bir eksikliği de mezunların işgücü piyasasının istediği temel bilgi ve becerilere yeterince sahip olmamalarıdır. Şüphesiz yükseköğretim sadece işgücü piyasasına eleman yetiştirmek için yapılmaz. Ancak işgücü piyasasının gerçekleri ile örtüşmeyen eğitim yapısı kaynakların israfı anlamına gelir. Bu açıdan ülkemiz eğitim sisteminin yeniden gözden geçirilmesi gerekmektedir. Piyasanın taleplerine daha duyarlı bir eğitim sistemi mikro anlamda kişisel refahı arttıracağı gibi makro manada da ülkemizin uluslar arası rekabet edebilirliğine ve kalkınmasına olumlu katkı sağlayacaktır

Kaynakça

  • Hesapçıoğlu, M. (1994). İnsan Kaynakları Yönetimi ve Ekonomisi. İstanbul: Beta Basım Yayım.
  • Bektaş, S., Fidan, Ş., & Keçeci S. B. Yükseköğretimde Sorunlar ve Öneriler. TMMOB Harita ve Kadastro Mühendisleri Odası, 13. Türkiye Harita Bilimsel ve Teknik Kurultayı 18-22 Nisan 2011, Ankara.
  • Biçerli, M. K. (2004). İşsizlikle Mücadelede Aktif İstihdam Politikaları. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları, Yayın No: 1563.
  • Biçerli, M. K. (2009). Çalışma Ekonomisi (5. Baskı). İstanbul: Beta Basım.
  • Küçükcan, T., & Gür, B. S. (2009). Türkiye’de Yükseköğretim: Karşılaştırmalı Bir Analiz. Ankara: SETA Vakfı Yayınları.
  • Varol, N., & Varol, A. (2000). İnternetin MYO’ların Birinci Sınıflarının Uzaktan Öğretim Yapması Programındaki Rolü. VI. Türkiye’de İnternet Konferansı, 9-11 Kasım 2000, İstanbul.
  • Ernst & Young, Dünya’da ve Türkiye’de Madencilik Sektörü. (2011). Erişim: http://www.vergidegundem.com/tr/c/document_library/get_file?uuid=799f643c-16f0-427a-b282- b78516feaa1f&groupId=10156.
  • Tercan, E. (2006). Gelişmiş Ülkelerdeki Maden Mühendisliği Bölümünden Mezun Olan Öğrenci Sayılarının Bir Analizi. Erişim: http://www.maden.org.tr/resimler/ekler/2dc449578a4744a_ ek.pdf.
  • İMEİGEP, İstihdam ve Mesleki Eğitim İlişkisinin Güçlendirilmesi Eylem Planı. (2010). Erişim: http://www.resmi-gazete. org/rega/2010-660-istihdam-ve-mesleki-egitim-iliskisininguclendirilmesi-eylem-plani-hakkinda-karar-3476.htm.
  • Ulusal İstihdam Stratejisi Taslağı (UİS). (2010). Erişim: http:// www.patronlardunyasi.com/haber/Iste-Ulusal-IstihdamStratejisi/85624.
  • Türkiye’nin Yükseköğretim Stratejisi. (2007). Yükseköğretim Kurulu. Ankara: Meteksan A.Ş.
  • IMD World Competitiveness Yearbook. (2006). Lausanne.

We Have to Re-structure Our Higher Education System in Parallel with the Developments in the Labor Market

Yıl 2011, Sayı: 3, 122 - 127, 01.12.2011

Öz

Higher education system has vital importance to train qualified workforce that a country needs. Although holding young population turns out to be an advantage in a well structured education system, overgrowth of young population may cause threat. Higher education system in Turkey has significant problems in terms of efficient use of limited resources. Due to the failure in educational planning, number of graduates exceeds labor market demands in some fields, whereas over capacity problem occurs in some faculties. In this respect engineering and health sciences and also vocational higher education fields are particularly problematic. The other deficiency in Turkish higher education system is that; graduates lack basic acquirements and skill that labor market needs. There is no doubt that higher education is not existent only to train workforce for labor market. However, discrepancy in educational structure and realities of labor market means inefficient use of resources. In this respect, education system in Turkey need to be revised. An education system, more sensitive to labor market demands contributes to increase individual prosperity at micro level and it will also contribute to international competition and development of our country at macro level

Kaynakça

  • Hesapçıoğlu, M. (1994). İnsan Kaynakları Yönetimi ve Ekonomisi. İstanbul: Beta Basım Yayım.
  • Bektaş, S., Fidan, Ş., & Keçeci S. B. Yükseköğretimde Sorunlar ve Öneriler. TMMOB Harita ve Kadastro Mühendisleri Odası, 13. Türkiye Harita Bilimsel ve Teknik Kurultayı 18-22 Nisan 2011, Ankara.
  • Biçerli, M. K. (2004). İşsizlikle Mücadelede Aktif İstihdam Politikaları. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları, Yayın No: 1563.
  • Biçerli, M. K. (2009). Çalışma Ekonomisi (5. Baskı). İstanbul: Beta Basım.
  • Küçükcan, T., & Gür, B. S. (2009). Türkiye’de Yükseköğretim: Karşılaştırmalı Bir Analiz. Ankara: SETA Vakfı Yayınları.
  • Varol, N., & Varol, A. (2000). İnternetin MYO’ların Birinci Sınıflarının Uzaktan Öğretim Yapması Programındaki Rolü. VI. Türkiye’de İnternet Konferansı, 9-11 Kasım 2000, İstanbul.
  • Ernst & Young, Dünya’da ve Türkiye’de Madencilik Sektörü. (2011). Erişim: http://www.vergidegundem.com/tr/c/document_library/get_file?uuid=799f643c-16f0-427a-b282- b78516feaa1f&groupId=10156.
  • Tercan, E. (2006). Gelişmiş Ülkelerdeki Maden Mühendisliği Bölümünden Mezun Olan Öğrenci Sayılarının Bir Analizi. Erişim: http://www.maden.org.tr/resimler/ekler/2dc449578a4744a_ ek.pdf.
  • İMEİGEP, İstihdam ve Mesleki Eğitim İlişkisinin Güçlendirilmesi Eylem Planı. (2010). Erişim: http://www.resmi-gazete. org/rega/2010-660-istihdam-ve-mesleki-egitim-iliskisininguclendirilmesi-eylem-plani-hakkinda-karar-3476.htm.
  • Ulusal İstihdam Stratejisi Taslağı (UİS). (2010). Erişim: http:// www.patronlardunyasi.com/haber/Iste-Ulusal-IstihdamStratejisi/85624.
  • Türkiye’nin Yükseköğretim Stratejisi. (2007). Yükseköğretim Kurulu. Ankara: Meteksan A.Ş.
  • IMD World Competitiveness Yearbook. (2006). Lausanne.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

M. Kemal Biçerli Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2011
Yayımlandığı Sayı Yıl 2011 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Biçerli, M. K. (2011). Yükseköğretim Sistemimizi İşgücü Piyasasındaki Gelişmeler Paralelinde Yeniden Yapılandırmak Zorundayız. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi(3), 122-127.
AMA Biçerli MK. Yükseköğretim Sistemimizi İşgücü Piyasasındaki Gelişmeler Paralelinde Yeniden Yapılandırmak Zorundayız. J Higher Edu Sci. Aralık 2011;(3):122-127.
Chicago Biçerli, M. Kemal. “Yükseköğretim Sistemimizi İşgücü Piyasasındaki Gelişmeler Paralelinde Yeniden Yapılandırmak Zorundayız”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, sy. 3 (Aralık 2011): 122-27.
EndNote Biçerli MK (01 Aralık 2011) Yükseköğretim Sistemimizi İşgücü Piyasasındaki Gelişmeler Paralelinde Yeniden Yapılandırmak Zorundayız. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 3 122–127.
IEEE M. K. Biçerli, “Yükseköğretim Sistemimizi İşgücü Piyasasındaki Gelişmeler Paralelinde Yeniden Yapılandırmak Zorundayız”, J Higher Edu Sci, sy. 3, ss. 122–127, Aralık 2011.
ISNAD Biçerli, M. Kemal. “Yükseköğretim Sistemimizi İşgücü Piyasasındaki Gelişmeler Paralelinde Yeniden Yapılandırmak Zorundayız”. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 3 (Aralık 2011), 122-127.
JAMA Biçerli MK. Yükseköğretim Sistemimizi İşgücü Piyasasındaki Gelişmeler Paralelinde Yeniden Yapılandırmak Zorundayız. J Higher Edu Sci. 2011;:122–127.
MLA Biçerli, M. Kemal. “Yükseköğretim Sistemimizi İşgücü Piyasasındaki Gelişmeler Paralelinde Yeniden Yapılandırmak Zorundayız”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, sy. 3, 2011, ss. 122-7.
Vancouver Biçerli MK. Yükseköğretim Sistemimizi İşgücü Piyasasındaki Gelişmeler Paralelinde Yeniden Yapılandırmak Zorundayız. J Higher Edu Sci. 2011(3):122-7.