BibTex RIS Kaynak Göster

Bülent Ecevit Üniversitesi'nde Engelli Öğrenci Biriminin Yeniden Yapılandırılması

Yıl 2012, Sayı: 1, 63 - 68, 01.04.2012

Öz

Üniversiteler, bilimin ve bilginin özgürce üretildiği, özgürce paylaşılabildiği merkezlerdir. Bu merkezlerde eğitim ve öğretim faaliyetlerinden istifade eden hedef kitlenin içerisinde engellilerin de bulunması muhtemeldir. Engelliler açısından da bilgiye ve eğitim olanaklarına ulaşmada yaşanan ve “bireylerin kişisel özelliklerinden kaynaklanmayan ve hakkaniyetli olmayan farklılıklar” olarak tanımlanan eşitsizliklerin giderilmesi, ülkemiz için de vazgeçilemez bir hedefi niteliğindedir Kendini gerçekleştirmek insanoğlunun ihtiyaçları içinde en üst basamağı ifade etmektedir. Özellikle 21. yüzyıl toplum düzeninde, hayattan beklentilerini tümden karşılamayı amaç edinmiş engelliler, her yönden desteklenmelidir. Genç ve dinamik bir nüfusa sahip olan ülkemizde, yükseköğretime ulaşan ve mezun olan öğrenci sayısında 2000’li yıllarda önemli bir artış olmuştur. 2000 yılında 97 engelli öğrenci üniversitelerimizden mezun olmuşken; bu sayı 2008 yılında 410’a, 2009 yılında 1090’a ulaşmıştır. 2011 yılı itibariyle 3584 engelli öğrenci üniversitelerimizde eğitim öğretimini sürdürmektedir. Engelli bireylerin eğitimleri ile ilgili olarak başlayan yasal değişiklikler sürecindeki en önemli örneklerden biri “Yükseköğretim Kurumları Özürlüler Danışma ve Koordinasyon Yönetmeliği”dir. Yönetmeliğin amacı, yükseköğrenim gören engelli öğrencilerin, öğrenim hayatlarını kolaylaştırabilmek için önlemler almaktadır. İlgili mevzuat çerçevesinde üniversitemiz bünyesindeki Özürlü Öğrenci Birimi yeniden yapılandırılmıştır

Kaynakça

  • Ankara Üniversitesi Engelsiz Ankara Üniversitesi Birimi. (2011). V. Engelsiz Üniversiteler Çalıştayı Programı. Retrieved from http://engelsiz.ankara.edu.tr/besincicalistay/index.php? view=program.
  • Bailey, K. (1987). Methods of social research. 3. Edition. London: Collier Macmillan Publishers.
  • Demokrat (Aralık, 2010). Özer M.; Engeller aşılabilir. Retrieved from http://www.ereglidtv.net/haberler.asp?haber=40911.
  • Haber 3, (Aralık, 2010). Özer M. Dünya Özürlüler Günü Engeller aşılabilir 03 Aralık 2010. Retrieved from http://www.haber3. com/zku­rektoru­ozerden­3­aralik­dunya­engelliler­gunu­ mesaji­1096873h.htm#ixzz1sNNtcKhY17804.2012.
  • Kampüsün Sesi (Eylül­ Ekim 2011) Engelsiz BEÜ’ I. Bölgesel Toplantı, Kampüsün Sesi. s. 23. Retrieved from http://tr.karaelmas.edu. tr/kampusunsesi/Sayi5/#/0.
  • Kalyon, H. (Mart­Nisan 2011). Dünyaya ve üniversiteye engellilerin penceresinden bakabilmek. Kampüsün Sesi, 15.
  • Kalyon, H., Ocakcı, A., & Ayoğlu F. N. (2003, 23­26 Eylül). Zonguldak il merkezinde kamuda çalışan özürlülere ait sosyodemografik özellikler. III İş Sağlığı ve İşyeri Hemşireliği Sempozyumu Kitabı, Zonguldak.
  • Maslow, A.H. (1943). A Theory of Human Motivation Originally Published in Psychological Review, 50, 370­396.
  • Özer, M. (2011). ÖZEV ve Zonguldak Karaelmas Üniversitesi’ Özel Eğitim ve Özel Gereksinimli Bireye Sahip Ailelerin Kaygı Durumları’ paneli. Retrieved from http://www.engelliler.biz/ forum/archive/index.php/t­65939.html.
  • TBMM (2008). Birleşmiş Milletler Engelli Hakları Sözleşmesi. Ret- rieved from http://www.ozida.gov.tr/ulasilabilirlik/Belgeler/2_ MEVZUATSTANDART/ULUSLARARASI_SOZLESME/BM_ENGEL- LIHAKLARISOZLESMESI.pdf.
  • Uluslararası Çalışma Örgütü. (2008). Sakatların Mesleki Rehabili- tasyon ve İstihdamı Hakkında Sözleşme. Retrieved from http:// www.ilo.org/public/turkish/region/eurpro/ankara/about/ soz159.htm.
  • World Health Organization. (1980). International Classification of Impairment, Disabilities and Handicaps. Retrieved from http://www.aihw.gov.au/WorkArea/DownloadAsset. aspx?id=6442455478.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. 5. Baskı. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yükseköğretim Kurumları Özürlüler Danışma ve Koordinasyon Yönetmeliği. (20 Haziran 2006­Mülga). Resmi Gazete. Sayı: 26204.
  • Yükseköğretim Kurumları Özürlüler Danışma ve Koordinasyon Yönetmeliği. (14 Ağustos 2010). Resmi Gazete. Sayı: 27672.

Reorganization of Students Disability Support Unit in Bülent Ecevit University

Yıl 2012, Sayı: 1, 63 - 68, 01.04.2012

Öz

Universities are the centers where science and knowledge can be produced and shared freely. In these centers, it is probable that disabled people can be in the audience and benefit from these training and education activities. Therefore, removing inequalities defined as “inequitable differences of individuals not caused by personal characteristics” and solving problems in accessing information and education is an indispensible target for our country. The highest step among the needs of the human beings is self-perform. Especially, in the social order of 21st century, the disabled people who aim to meet the expectations of life should be supported allover. Turkey has a young and dynamic population; there is a significant increase in the number of the disabled students who reach and graduate from higher education in 2000s. In 2000, 97 disabled students graduated from universities and this number reached 410 in 2008 and 1090 in 2009. Number of disabled students in the Universities of Turkey reached 3584 in 2011. One of the most important examples in the process of legislative changes about the education of disabled people is the “Institutions of Higher Education Disabled People Consultation and Coordination Regulation.” The purpose of the regulation is to take steps in order to ease the education lives of the disabled people in higher education. In the context of applicable law, the unit of disabled students is restructured at Bülent Ecevit University

Kaynakça

  • Ankara Üniversitesi Engelsiz Ankara Üniversitesi Birimi. (2011). V. Engelsiz Üniversiteler Çalıştayı Programı. Retrieved from http://engelsiz.ankara.edu.tr/besincicalistay/index.php? view=program.
  • Bailey, K. (1987). Methods of social research. 3. Edition. London: Collier Macmillan Publishers.
  • Demokrat (Aralık, 2010). Özer M.; Engeller aşılabilir. Retrieved from http://www.ereglidtv.net/haberler.asp?haber=40911.
  • Haber 3, (Aralık, 2010). Özer M. Dünya Özürlüler Günü Engeller aşılabilir 03 Aralık 2010. Retrieved from http://www.haber3. com/zku­rektoru­ozerden­3­aralik­dunya­engelliler­gunu­ mesaji­1096873h.htm#ixzz1sNNtcKhY17804.2012.
  • Kampüsün Sesi (Eylül­ Ekim 2011) Engelsiz BEÜ’ I. Bölgesel Toplantı, Kampüsün Sesi. s. 23. Retrieved from http://tr.karaelmas.edu. tr/kampusunsesi/Sayi5/#/0.
  • Kalyon, H. (Mart­Nisan 2011). Dünyaya ve üniversiteye engellilerin penceresinden bakabilmek. Kampüsün Sesi, 15.
  • Kalyon, H., Ocakcı, A., & Ayoğlu F. N. (2003, 23­26 Eylül). Zonguldak il merkezinde kamuda çalışan özürlülere ait sosyodemografik özellikler. III İş Sağlığı ve İşyeri Hemşireliği Sempozyumu Kitabı, Zonguldak.
  • Maslow, A.H. (1943). A Theory of Human Motivation Originally Published in Psychological Review, 50, 370­396.
  • Özer, M. (2011). ÖZEV ve Zonguldak Karaelmas Üniversitesi’ Özel Eğitim ve Özel Gereksinimli Bireye Sahip Ailelerin Kaygı Durumları’ paneli. Retrieved from http://www.engelliler.biz/ forum/archive/index.php/t­65939.html.
  • TBMM (2008). Birleşmiş Milletler Engelli Hakları Sözleşmesi. Ret- rieved from http://www.ozida.gov.tr/ulasilabilirlik/Belgeler/2_ MEVZUATSTANDART/ULUSLARARASI_SOZLESME/BM_ENGEL- LIHAKLARISOZLESMESI.pdf.
  • Uluslararası Çalışma Örgütü. (2008). Sakatların Mesleki Rehabili- tasyon ve İstihdamı Hakkında Sözleşme. Retrieved from http:// www.ilo.org/public/turkish/region/eurpro/ankara/about/ soz159.htm.
  • World Health Organization. (1980). International Classification of Impairment, Disabilities and Handicaps. Retrieved from http://www.aihw.gov.au/WorkArea/DownloadAsset. aspx?id=6442455478.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. 5. Baskı. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yükseköğretim Kurumları Özürlüler Danışma ve Koordinasyon Yönetmeliği. (20 Haziran 2006­Mülga). Resmi Gazete. Sayı: 26204.
  • Yükseköğretim Kurumları Özürlüler Danışma ve Koordinasyon Yönetmeliği. (14 Ağustos 2010). Resmi Gazete. Sayı: 27672.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Hakan Kalyon Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Nisan 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kalyon, H. (2012). Bülent Ecevit Üniversitesi’nde Engelli Öğrenci Biriminin Yeniden Yapılandırılması. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi(1), 63-68.
AMA Kalyon H. Bülent Ecevit Üniversitesi’nde Engelli Öğrenci Biriminin Yeniden Yapılandırılması. J Higher Edu Sci. Nisan 2012;(1):63-68.
Chicago Kalyon, Hakan. “Bülent Ecevit Üniversitesi’nde Engelli Öğrenci Biriminin Yeniden Yapılandırılması”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, sy. 1 (Nisan 2012): 63-68.
EndNote Kalyon H (01 Nisan 2012) Bülent Ecevit Üniversitesi’nde Engelli Öğrenci Biriminin Yeniden Yapılandırılması. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 1 63–68.
IEEE H. Kalyon, “Bülent Ecevit Üniversitesi’nde Engelli Öğrenci Biriminin Yeniden Yapılandırılması”, J Higher Edu Sci, sy. 1, ss. 63–68, Nisan 2012.
ISNAD Kalyon, Hakan. “Bülent Ecevit Üniversitesi’nde Engelli Öğrenci Biriminin Yeniden Yapılandırılması”. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 1 (Nisan 2012), 63-68.
JAMA Kalyon H. Bülent Ecevit Üniversitesi’nde Engelli Öğrenci Biriminin Yeniden Yapılandırılması. J Higher Edu Sci. 2012;:63–68.
MLA Kalyon, Hakan. “Bülent Ecevit Üniversitesi’nde Engelli Öğrenci Biriminin Yeniden Yapılandırılması”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, sy. 1, 2012, ss. 63-68.
Vancouver Kalyon H. Bülent Ecevit Üniversitesi’nde Engelli Öğrenci Biriminin Yeniden Yapılandırılması. J Higher Edu Sci. 2012(1):63-8.