BibTex RIS Kaynak Göster

Hemşirelik Öğrencilerinin Bağlanma Stillerinin Belirlenmesi

Yıl 2014, Sayı: 3, 191 - 196, 01.12.2014

Öz

Bu araştırma hemşirelik öğrencilerinin bağlanma stillerini belirlemek amacıyla yapılmıştır.Bu tanımlayıcı araştırmanın örneklemini bir devlet üniversitesinin sağlık yüksekokulunda eğitim gören hemşirelik bölümü öğrencileri oluşturmuştur. Araştırma 3-14 Ocak 2011 tarihleri arasında, 491 öğrenciden, araştırmaya katılmayı kabul eden 383 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Verilerin toplanmasında, demografik bilgi toplama formu ile Griff in & Bartholomew 1994 tarafından geliştirilip, Sümer & Güngör tarafından 1999 geçerlilik güvenirliliği yapılan ilişkiler ölçeği anketi kullanılmıştır. Bağlanma stili kayıtsız olan öğrencilerin alkol-sigara kullanımının yüksek olduğu; sosyal güvencesi olan öğrencilerin güvenli olarak bağlandıkları; bağlanma stilleri arasında cinsiyete göre farklılıklar olduğu belirlenmiştir. Kadınların korkulu bağlanma biçimi, erkeklerin ise kayıtsız bağlanma stiline sahip oldukları saptanmıştır. Öğrencilerin anne eğitimi azaldığında korkulu bağlanma stilinin, artt ığında ise kayıtsız bağlanma stilinin oluştuğu saptanmıştır. Baba eğitimi ve yaş aralığının öğrencilerin bağlanma stili üzerinde herhangi bir etki oluşturmadığı belirlenmiştir. Bağlanma stilinin, alkol- sigara kullanımı gibi alışkanlıkları etkilediği; sosyal güvencenin olup olmaması ve anne eğitim düzeylerinin bağlanma stillerinin belirlenmesinde rol oynadığı; bağlanma stilleri arasında cinsiyete göre farklılıklar olduğu belirlenmiştir

Kaynakça

  • Bartholomew, K. , & Horowitz, L. M. (1991). AƩ achment styles among young adults, Journal of Personality and Social Psychology, 61(2), 226-244.
  • Bayhan, P., & Işıtan, S. (2010). Ergenlik döneminde ilişkiler: Akran ve romanƟ k ilişkilere genel bakış. Aile ve Toplum Dergisi, 5(20), 33-44.
  • Bozkurt, S. (2006). Temas biçimleriyle bağlanma sƟ lleri ve kişilerarası şemalar arasındaki ilişkinin incelenmesi. Gestalt Terapi Dergisi, 4(2).
  • Çalışır, M. (2009). YeƟşkin bağlanma kuramı ve duygulanım düzenleme stratejilerinin depresyonla ilişkisi. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar-Current Approaches in Psychiatry 1, 240- 255.
  • Çelik, Ş. (2004). The eff ects of an aƩ achment-orientedpsychoeducaƟ onal-group-training on improving the preoccupied aƩ achment styles of university students. Orta Doğu Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler EnsƟ tüsü, EğiƟ m Bilimleri Bölümü, Doktora Tezi, Ankara
  • Deniz, M. E. (2006). Ergenlerde bağlanma sƟ lleri ile çocukluk isƟ smarları ve suçluluk-utanç arasındaki ilişki. Eurasian Journal of EducaƟ on Research, 22, 89-99.
  • Erol, M. (2008). Toplumsal cinsiyeƟ n tutumlar üzerindeki etkisi, Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 32(2), 199-219.
  • Erözkan, A. (2004). RomanƟ k ilişkilerde reddedilmeye dayalı incinebilirlik, bilişsel değerlendirme ve başa çıkma. Muğla Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Doktora Tezi, Muğla.
  • Erözkan, A. (2011). Üniversite öğrencilerinin bağlanma sƟ lleri ve karar stratejileri. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 2(3), 60-74.
  • Gördeles Beşer, N., & Çam, O. (2009). Suça yatkın ergenlerde olumlu kişilerarası ilişkiler gelişƟ rme programının etkinliğinin incelenmesi. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 10, 226-232.
  • Görgün, S. (2009). K.T.Ü. Öğrencilerinde madde kullanımı ve anne babaya bağlanma biçimleri ile ilişkisi Karadeniz Teknik Üniversitesi Sağlık Bilimleri EnsƟ tüsü. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Trabzon.
  • Görgün S., Tiryaki A., & Topbaş M. (2010) Üniversite öğrencilerinde madde kullanma ve anne babaya bağlanma biçimleri. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 11, 305-312.
  • Güngör, A. (2001). Development of the shame scale. Validity and reliability studies. Turkish Psychological counseling and Guidance Journal, 2(15), 17-22.
  • Haliloğlu, S. (2008). OrtaöğreƟ m 9. sınıf öğrencilerinin yalnızlık düzeyleri, bağlanma biçimleri ve işlevsel olmayan tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Malatya ili örneği). İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler EnsƟ tüsü. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Malatya.
  • İlbars, Z. (1987). Kişiliğin oluşmasındaki kültürel etmenler. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, 31(1.2), 201-211.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (2005). Autonomy and relatedness in cultural context: ImplicaƟ on for self and family. Journal of CrossCultural Psychology, 36, 403-422.
  • Kassel, J.D., Wardle, M., & Roberts, J.E. (2007). Adult aƩ achment security and college students substance use. Addict Behaviors, 32, 1164-1176.
  • Konyalıoğlu, A.P (2002). Üniversite öğrencilerinin duygusal ilişki bağlanma tarzları ile kişilik Ɵ pleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi Marmara Üniversitesi EğiƟ m Bilimleri EnsƟ tüsü, İstanbul.
  • Marchiori, E; Loschi, S; Marconi, PL; Mioni, D; Pavan, L. (1999). Dependence locus of control, parental bonding and personality disorders, a study in alcoholics and controls. Alcohol and Alcoholism, 34(3), 396-401.
  • Morsünbül, Ü. & Tümen, B. (2008). Ergenlik döneminde kimlik ve bağlanma ilişkileri. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, 15(1), 25.
  • Soysal, A. Ş; Bodur, Ş., İşeri, E., & Şenol S. (2005). Bebeklik dönemindeki bağlanma sürecine genel bir bakış. Klinik Psikiyatri Dergisi, 8, 88-89.
  • Sümer, N., & Güngör, D. (1999). YeƟşkin bağlanma sƟ llerinin Türk örneklemi üzerinde psikometrik değerlendirmesi ve kültürlerarası bir karşılaşƨ rma. Türk Psikoloji Dergisi, 14(43), 71-106.
  • Tüzün O. & Sayar, K. (2006). Bağlanma kuramı ve psikopatoloji. Düşünen Adam, 19(1), 24-39.
  • Ünal, S; Özcan, E. (2000). Depresyonda hazırlayıcı, ortaya çıkarıcı ve koruyucu etkenler. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 1(1), 41-48.
  • Yıldız, M. (2012). Bağlanma kuramı açısından yaşlılık dönemine genel bir bakış. Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 36(1), 1-30.
  • WinnicoƩ , D.W. (1997). Oyun ve gerçeklik (“Playing and Reality”). Çev: Birkan T, İstanbul: MeƟ s Yayıncılık Ltd.

Determination of Nursing Students Attachment Styles

Yıl 2014, Sayı: 3, 191 - 196, 01.12.2014

Öz

Th e aim of this study is to determine the att achment styles of the nursing students. Th e samples for this descriptive research have been conducted by the nursing students of a state School of Health. Th e research was conducted between 03 – 14th of January, 2011 with 383 students among 491 who agreed to participate in the research. In order to gather the data, demographic data collection form and the relationships scale inventory which was developed by Griff in & Bartholomew 1994 and of which the reliability of validity was conducted by Sümer & Güngör 1994 were used. It is determined that the students with indiff erent att achment style have high level of alcohol-cigarett e consumption and that having social security aff ects the att achment styles of the students in a safe manner and that there are diff erences in the att achment styles depending on the gender. It is found that women have an anxious att achment style while men have an indiff erent att achment style. It is established that fearful att achment style appears when the level of maternal education is low and the indiff erent style of att achment appears when it is higher. It is identified that paternal education and age range does not aff ect the student’s att achment style. It is determined that the style of att achment aff ects the habits like alcohol consumption and smoking and that the presence of a social security and the level of maternal education have a role in identifying the styles of att achment and that there are diff erences in styles of att achment depending on the gender

Kaynakça

  • Bartholomew, K. , & Horowitz, L. M. (1991). AƩ achment styles among young adults, Journal of Personality and Social Psychology, 61(2), 226-244.
  • Bayhan, P., & Işıtan, S. (2010). Ergenlik döneminde ilişkiler: Akran ve romanƟ k ilişkilere genel bakış. Aile ve Toplum Dergisi, 5(20), 33-44.
  • Bozkurt, S. (2006). Temas biçimleriyle bağlanma sƟ lleri ve kişilerarası şemalar arasındaki ilişkinin incelenmesi. Gestalt Terapi Dergisi, 4(2).
  • Çalışır, M. (2009). YeƟşkin bağlanma kuramı ve duygulanım düzenleme stratejilerinin depresyonla ilişkisi. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar-Current Approaches in Psychiatry 1, 240- 255.
  • Çelik, Ş. (2004). The eff ects of an aƩ achment-orientedpsychoeducaƟ onal-group-training on improving the preoccupied aƩ achment styles of university students. Orta Doğu Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler EnsƟ tüsü, EğiƟ m Bilimleri Bölümü, Doktora Tezi, Ankara
  • Deniz, M. E. (2006). Ergenlerde bağlanma sƟ lleri ile çocukluk isƟ smarları ve suçluluk-utanç arasındaki ilişki. Eurasian Journal of EducaƟ on Research, 22, 89-99.
  • Erol, M. (2008). Toplumsal cinsiyeƟ n tutumlar üzerindeki etkisi, Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 32(2), 199-219.
  • Erözkan, A. (2004). RomanƟ k ilişkilerde reddedilmeye dayalı incinebilirlik, bilişsel değerlendirme ve başa çıkma. Muğla Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Doktora Tezi, Muğla.
  • Erözkan, A. (2011). Üniversite öğrencilerinin bağlanma sƟ lleri ve karar stratejileri. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 2(3), 60-74.
  • Gördeles Beşer, N., & Çam, O. (2009). Suça yatkın ergenlerde olumlu kişilerarası ilişkiler gelişƟ rme programının etkinliğinin incelenmesi. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 10, 226-232.
  • Görgün, S. (2009). K.T.Ü. Öğrencilerinde madde kullanımı ve anne babaya bağlanma biçimleri ile ilişkisi Karadeniz Teknik Üniversitesi Sağlık Bilimleri EnsƟ tüsü. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Trabzon.
  • Görgün S., Tiryaki A., & Topbaş M. (2010) Üniversite öğrencilerinde madde kullanma ve anne babaya bağlanma biçimleri. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 11, 305-312.
  • Güngör, A. (2001). Development of the shame scale. Validity and reliability studies. Turkish Psychological counseling and Guidance Journal, 2(15), 17-22.
  • Haliloğlu, S. (2008). OrtaöğreƟ m 9. sınıf öğrencilerinin yalnızlık düzeyleri, bağlanma biçimleri ve işlevsel olmayan tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Malatya ili örneği). İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler EnsƟ tüsü. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Malatya.
  • İlbars, Z. (1987). Kişiliğin oluşmasındaki kültürel etmenler. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, 31(1.2), 201-211.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (2005). Autonomy and relatedness in cultural context: ImplicaƟ on for self and family. Journal of CrossCultural Psychology, 36, 403-422.
  • Kassel, J.D., Wardle, M., & Roberts, J.E. (2007). Adult aƩ achment security and college students substance use. Addict Behaviors, 32, 1164-1176.
  • Konyalıoğlu, A.P (2002). Üniversite öğrencilerinin duygusal ilişki bağlanma tarzları ile kişilik Ɵ pleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi Marmara Üniversitesi EğiƟ m Bilimleri EnsƟ tüsü, İstanbul.
  • Marchiori, E; Loschi, S; Marconi, PL; Mioni, D; Pavan, L. (1999). Dependence locus of control, parental bonding and personality disorders, a study in alcoholics and controls. Alcohol and Alcoholism, 34(3), 396-401.
  • Morsünbül, Ü. & Tümen, B. (2008). Ergenlik döneminde kimlik ve bağlanma ilişkileri. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, 15(1), 25.
  • Soysal, A. Ş; Bodur, Ş., İşeri, E., & Şenol S. (2005). Bebeklik dönemindeki bağlanma sürecine genel bir bakış. Klinik Psikiyatri Dergisi, 8, 88-89.
  • Sümer, N., & Güngör, D. (1999). YeƟşkin bağlanma sƟ llerinin Türk örneklemi üzerinde psikometrik değerlendirmesi ve kültürlerarası bir karşılaşƨ rma. Türk Psikoloji Dergisi, 14(43), 71-106.
  • Tüzün O. & Sayar, K. (2006). Bağlanma kuramı ve psikopatoloji. Düşünen Adam, 19(1), 24-39.
  • Ünal, S; Özcan, E. (2000). Depresyonda hazırlayıcı, ortaya çıkarıcı ve koruyucu etkenler. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 1(1), 41-48.
  • Yıldız, M. (2012). Bağlanma kuramı açısından yaşlılık dönemine genel bir bakış. Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 36(1), 1-30.
  • WinnicoƩ , D.W. (1997). Oyun ve gerçeklik (“Playing and Reality”). Çev: Birkan T, İstanbul: MeƟ s Yayıncılık Ltd.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Latife Utaş Akhan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Akhan, L. U. (2014). Hemşirelik Öğrencilerinin Bağlanma Stillerinin Belirlenmesi. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi(3), 191-196.
AMA Akhan LU. Hemşirelik Öğrencilerinin Bağlanma Stillerinin Belirlenmesi. J Higher Edu Sci. Aralık 2014;(3):191-196.
Chicago Akhan, Latife Utaş. “Hemşirelik Öğrencilerinin Bağlanma Stillerinin Belirlenmesi”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, sy. 3 (Aralık 2014): 191-96.
EndNote Akhan LU (01 Aralık 2014) Hemşirelik Öğrencilerinin Bağlanma Stillerinin Belirlenmesi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 3 191–196.
IEEE L. U. Akhan, “Hemşirelik Öğrencilerinin Bağlanma Stillerinin Belirlenmesi”, J Higher Edu Sci, sy. 3, ss. 191–196, Aralık 2014.
ISNAD Akhan, Latife Utaş. “Hemşirelik Öğrencilerinin Bağlanma Stillerinin Belirlenmesi”. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 3 (Aralık 2014), 191-196.
JAMA Akhan LU. Hemşirelik Öğrencilerinin Bağlanma Stillerinin Belirlenmesi. J Higher Edu Sci. 2014;:191–196.
MLA Akhan, Latife Utaş. “Hemşirelik Öğrencilerinin Bağlanma Stillerinin Belirlenmesi”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, sy. 3, 2014, ss. 191-6.
Vancouver Akhan LU. Hemşirelik Öğrencilerinin Bağlanma Stillerinin Belirlenmesi. J Higher Edu Sci. 2014(3):191-6.