BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye’deki Hemşirelik Lisans Programlarının Web Sayfalarında Bologna Sürecinin Yansımaları

Yıl 2017, Sayı: 1, 91 - 97, 01.04.2017

Öz

Bu çalışma, ülkemizde hemşirelikte lisans programını yürüten üniversitelerin web sayfalarında yer alan Bologna Süreci’ne ilişkin bilgilerin incelenmesi amacıyla yürütülmüştür. Bu tanımlayıcı çalışma kapsamına Yükseköğretim Kurulu bünyesinde bulunan ve hemşirelikte lisans programı yürüten tüm devlet ve vakıf üniversiteleri alınmıştır. Veriler, 1 Mayıs - 1 Haziran 2015 tarihleri arasında çalışma kapsamına alınan üniversitelerin web sayfaları incelenerek toplanmıştır. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen değerlendirme formu kullanılmıştır. Veriler sayı ve yüzde olarak değerlendirilmiştir. Çalışma kapsamına alınan üniversitelerin %77.2’si devlet üniversitesi olup %65.3’ünün üniversitelerin ana sayfalarında yer alan linkten Bologna sürecine ilişkin bilgilere ulaşılmıştır. Üniversitelerin büyük çoğunluğunda %87.1 program hakkında genel bilgiye yer verildiği, %44’ünde zorunlu ve %41’inde seçmeli Avrupa Kredi Transferi Sistemi kredisine uyulmadığı belirlenmiştir. Hemşirelikte lisans programında sekiz anabilim dalı tarafından yürütülen temel hemşirelik derslerinin çoğunluğunda ders bilgi paketi mevcut olduğu %68.1-%77.6 ; derslerin Ders Bilgi Paketlerinde Avrupa Kredi Transferi Sistemi kredisine %72.3-%82.7 yer verildiği ve öğrenci iş yükünün hesaplandığı %54.2-%65.6 bulunmuştur. Çalışmada, hemşirelikte lisans programını yürüten üniversitelerin web sayfalarının Bologna Sürecine ilişkin tam bir bilgi içermediği bulunmuştur. Bologna Sürecine ilişkin eksik ve yanlış bilgi verilmemesi için Yükseköğretim Kurulu tarafından oluşturulacak standart bir format doğrultusunda tüm üniversitelerin web sayfalarını güncellemeleri önerilmektedir

Kaynakça

  • Arslan, B. (2005). Avrupa Birliği yükseköğretim alanı ve yükseköğretimde kalite çerçevesinin belirlenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 33(167). Retrieved from http://dhgm.meb. gov.tr/yayimlar/dergiler/milli_egitim_dergisi/167/index3- bernaarslan.htm
  • Collins, S & Hewer, J. (2014). The impact of the Bologna Process on nursing higher education in Europe: a review. International Journal of Nursing Studies, 51, 150–156.
  • Çelik, Z. (2012). Bologna Süreci’nin Avrupa yükseköğretim sistemi üzerine etkileri. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 2(2), 100-105.
  • Davies, R. (2008). The Bologna process: The quiet revolution in nursing higher education. Nurse Education Today, 28, 935-942. Retrieved from http://ac.els-cdn.com/S0260691708000579/1- s2.0-S0260691708000579-main.pdf?_tid=cd2413be-2a88- 11e7-8756-00000aacb362&acdnat=1493215450_e9dbbb073 75760b200bdff54827a7b99
  • Erdem, A. R. (2012). Küreselleşme: Türk yükseköğretimine etkisi. Yükseköğretim Dergisi, 2(2), 109-117.
  • Hemşirelik Ulusal Çekirdek Programı (HUÇEP). (2014). Retrieved from http://aku.edu.tr/wp-content/uploads/sites/27/2013/08 /HUCEP.pdf
  • Kavak, Y., Seferoğlu, S. S., Kabasakal. K. A., Şen. Z. & Uludağ, G. (2015). Eğitim alanındaki değişimler ve hukuk öğretimi: Bologna Süreci’ne dayalı örnek inceleme. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 5(1), 1-13.
  • Raholm, M., Hedegaard, B.L., Löfmark, A., & Slettebø, A. (2010). Nursing education in Denmark, Finland, Norway and Sweden - from Bachelor’s Degree to PhD. Journal of Advanced Nursing, 66(9), 2126-2137.
  • Sağlam, M., Özüdoğru, F. & Çıray, F. (2011). Avrupa Birliği eğitim politikaları ve Türk Eğitim Sistemi’ne etkileri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 87‐109.
  • Salminen, L., Stolt, M., Saarikoski, M., Suikkala, A., Vaartio, H. & Leino-Kilpi, H. (2010). Future challenges for nursing education – a European perspective. Nurse Education Today, 30(3), 233–238.
  • Serbest, F. (2005). Avrupa Birliği yükseköğretim programı Erasmus ve Türkiye’nin katılımı. Ankara Üniversitesi Avrupa Toplulukları Araştırma ve Uygulama Merkezi. Ankara Avrupa Çalışmaları Dergisi, 4(2), 105-123.
  • Süngü, H., & Bayrakçı, M. (2010). Bolonya süreci sonrası yükseköğretimde akreditasyon çalışmaları. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(4), 895-912.
  • Veiga, A., Magalhães, A. & Amaral, A. (2015). Differentiated integration and the Bologna process. Journal of Contemporary European Research, 11(1), 84-102.
  • Yükseköğretim Kurulu (YÖK). (2009). Türkiye yükseköğretim ulusal yeterlikler çerçevesi ara raporu. Retrieved from http:// bologna.kilis.edu.tr/dosyalar/tyyc.pdf
  • Yükseköğretim Kurulu. (2010). Yükseköğretimde Yeniden Yapılanma: 66 Soruda Bologna Süreci Uygulamaları. Retrieved from http://www.yok.gov.tr/documents/10279/30217/yuksekogretimde_yeniden_yapilanma_66_soruda_bologna_2010.pdf/ f3ec7784-e89d-4ee0-ad39-9f74532cd1dc
  • Yükseköğretim Kurulu (YÖK). (2015). Bologna Sürecinin 10 Eylem Başlığı. Retrieved from http://www.yok.gov.tr/web/ uluslararasi-iliskiler/bologna-sureci-uyelik-kriterleri

Reflections of Bologna Process on Websites of Undergraduate Nursing Programs in Turkey

Yıl 2017, Sayı: 1, 91 - 97, 01.04.2017

Öz

This study was conducted to investigate the data about the Bologna Process on the websites of universities’ undergraduate nursing programs in Turkey. In this descriptive study, all state and private universities which have BSc Nursing Programs and are within the scope of the Council of Higher Education of Turkey were included. Data were collected between May 1st and June 1st, 2015 by searching the websites of universities that were included in this study. An Evaluation Form that was developed by the researchers was used to collect data. Data were analyzed by using frequencies and percentages. We found that 77.2% of the universities included in the study were state universities and information about the Bologna Process could be found by using the website link on the main page in 65.3% of these universities. The majority of the universities 87.1% had general information about their program but 44% did not take the European Credit Transfer System into consideration on compulsory lessons and 41% of them on elective lessons. It was found that the majority of essential nursing lessons held by eight departments in BSc of Nursing programs had an Information Package of Lessons 68.1%-77.6% and that this package contained information on the European Credit Transfer System Credits in 72.3%-82.7% and calculations of student workload in 54.2%-65.6%. In conclusion, the universities with BSc Nursing Program did not have full information about the Bologna Process on their websites. We recommend making the necessary updates on these websites according to the standard format of the Council of Higher Education of Turkey to avoid giving inadequate and false information about the Bologna Process

Kaynakça

  • Arslan, B. (2005). Avrupa Birliği yükseköğretim alanı ve yükseköğretimde kalite çerçevesinin belirlenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 33(167). Retrieved from http://dhgm.meb. gov.tr/yayimlar/dergiler/milli_egitim_dergisi/167/index3- bernaarslan.htm
  • Collins, S & Hewer, J. (2014). The impact of the Bologna Process on nursing higher education in Europe: a review. International Journal of Nursing Studies, 51, 150–156.
  • Çelik, Z. (2012). Bologna Süreci’nin Avrupa yükseköğretim sistemi üzerine etkileri. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 2(2), 100-105.
  • Davies, R. (2008). The Bologna process: The quiet revolution in nursing higher education. Nurse Education Today, 28, 935-942. Retrieved from http://ac.els-cdn.com/S0260691708000579/1- s2.0-S0260691708000579-main.pdf?_tid=cd2413be-2a88- 11e7-8756-00000aacb362&acdnat=1493215450_e9dbbb073 75760b200bdff54827a7b99
  • Erdem, A. R. (2012). Küreselleşme: Türk yükseköğretimine etkisi. Yükseköğretim Dergisi, 2(2), 109-117.
  • Hemşirelik Ulusal Çekirdek Programı (HUÇEP). (2014). Retrieved from http://aku.edu.tr/wp-content/uploads/sites/27/2013/08 /HUCEP.pdf
  • Kavak, Y., Seferoğlu, S. S., Kabasakal. K. A., Şen. Z. & Uludağ, G. (2015). Eğitim alanındaki değişimler ve hukuk öğretimi: Bologna Süreci’ne dayalı örnek inceleme. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 5(1), 1-13.
  • Raholm, M., Hedegaard, B.L., Löfmark, A., & Slettebø, A. (2010). Nursing education in Denmark, Finland, Norway and Sweden - from Bachelor’s Degree to PhD. Journal of Advanced Nursing, 66(9), 2126-2137.
  • Sağlam, M., Özüdoğru, F. & Çıray, F. (2011). Avrupa Birliği eğitim politikaları ve Türk Eğitim Sistemi’ne etkileri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 87‐109.
  • Salminen, L., Stolt, M., Saarikoski, M., Suikkala, A., Vaartio, H. & Leino-Kilpi, H. (2010). Future challenges for nursing education – a European perspective. Nurse Education Today, 30(3), 233–238.
  • Serbest, F. (2005). Avrupa Birliği yükseköğretim programı Erasmus ve Türkiye’nin katılımı. Ankara Üniversitesi Avrupa Toplulukları Araştırma ve Uygulama Merkezi. Ankara Avrupa Çalışmaları Dergisi, 4(2), 105-123.
  • Süngü, H., & Bayrakçı, M. (2010). Bolonya süreci sonrası yükseköğretimde akreditasyon çalışmaları. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(4), 895-912.
  • Veiga, A., Magalhães, A. & Amaral, A. (2015). Differentiated integration and the Bologna process. Journal of Contemporary European Research, 11(1), 84-102.
  • Yükseköğretim Kurulu (YÖK). (2009). Türkiye yükseköğretim ulusal yeterlikler çerçevesi ara raporu. Retrieved from http:// bologna.kilis.edu.tr/dosyalar/tyyc.pdf
  • Yükseköğretim Kurulu. (2010). Yükseköğretimde Yeniden Yapılanma: 66 Soruda Bologna Süreci Uygulamaları. Retrieved from http://www.yok.gov.tr/documents/10279/30217/yuksekogretimde_yeniden_yapilanma_66_soruda_bologna_2010.pdf/ f3ec7784-e89d-4ee0-ad39-9f74532cd1dc
  • Yükseköğretim Kurulu (YÖK). (2015). Bologna Sürecinin 10 Eylem Başlığı. Retrieved from http://www.yok.gov.tr/web/ uluslararasi-iliskiler/bologna-sureci-uyelik-kriterleri
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Tuğçe Türten Kaymaz Bu kişi benim

Şahika Şimşek Çetinkaya Bu kişi benim

Elif Bakır Bu kişi benim

Yeter Sinem Üzar Özçetin Bu kişi benim

Şenay Gül Bu kişi benim

Nilay Ercan Şahin Bu kişi benim

Fatma Uslu Şahan Bu kişi benim

Seher Başaran Bu kişi benim

Zahide Tunçbilek Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Nisan 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Türten Kaymaz, T., Şimşek Çetinkaya, Ş., Bakır, E., Üzar Özçetin, Y. S., vd. (2017). Türkiye’deki Hemşirelik Lisans Programlarının Web Sayfalarında Bologna Sürecinin Yansımaları. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi(1), 91-97.
AMA Türten Kaymaz T, Şimşek Çetinkaya Ş, Bakır E, Üzar Özçetin YS, Gül Ş, Ercan Şahin N, Uslu Şahan F, Başaran S, Tunçbilek Z. Türkiye’deki Hemşirelik Lisans Programlarının Web Sayfalarında Bologna Sürecinin Yansımaları. J Higher Edu Sci. Nisan 2017;(1):91-97.
Chicago Türten Kaymaz, Tuğçe, Şahika Şimşek Çetinkaya, Elif Bakır, Yeter Sinem Üzar Özçetin, Şenay Gül, Nilay Ercan Şahin, Fatma Uslu Şahan, Seher Başaran, ve Zahide Tunçbilek. “Türkiye’deki Hemşirelik Lisans Programlarının Web Sayfalarında Bologna Sürecinin Yansımaları”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, sy. 1 (Nisan 2017): 91-97.
EndNote Türten Kaymaz T, Şimşek Çetinkaya Ş, Bakır E, Üzar Özçetin YS, Gül Ş, Ercan Şahin N, Uslu Şahan F, Başaran S, Tunçbilek Z (01 Nisan 2017) Türkiye’deki Hemşirelik Lisans Programlarının Web Sayfalarında Bologna Sürecinin Yansımaları. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 1 91–97.
IEEE T. Türten Kaymaz, “Türkiye’deki Hemşirelik Lisans Programlarının Web Sayfalarında Bologna Sürecinin Yansımaları”, J Higher Edu Sci, sy. 1, ss. 91–97, Nisan 2017.
ISNAD Türten Kaymaz, Tuğçe vd. “Türkiye’deki Hemşirelik Lisans Programlarının Web Sayfalarında Bologna Sürecinin Yansımaları”. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 1 (Nisan 2017), 91-97.
JAMA Türten Kaymaz T, Şimşek Çetinkaya Ş, Bakır E, Üzar Özçetin YS, Gül Ş, Ercan Şahin N, Uslu Şahan F, Başaran S, Tunçbilek Z. Türkiye’deki Hemşirelik Lisans Programlarının Web Sayfalarında Bologna Sürecinin Yansımaları. J Higher Edu Sci. 2017;:91–97.
MLA Türten Kaymaz, Tuğçe vd. “Türkiye’deki Hemşirelik Lisans Programlarının Web Sayfalarında Bologna Sürecinin Yansımaları”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, sy. 1, 2017, ss. 91-97.
Vancouver Türten Kaymaz T, Şimşek Çetinkaya Ş, Bakır E, Üzar Özçetin YS, Gül Ş, Ercan Şahin N, Uslu Şahan F, Başaran S, Tunçbilek Z. Türkiye’deki Hemşirelik Lisans Programlarının Web Sayfalarında Bologna Sürecinin Yansımaları. J Higher Edu Sci. 2017(1):91-7.