BibTex RIS Kaynak Göster

Üniversitelerin Sıralanma Ölçütleri ve Türkiye Üniversiteleri için Öneriler

Yıl 2017, Sayı: 2, 200 - 210, 01.08.2017

Öz

Bu araştırmanın temel amacı, dünya genelinde üniversiteleri sıralayan kuruluşların sıralama ölçütlerinde tercih ettikleri göstergelerin bütüncül olarak incelenmesi ve Türkiye’deki üniversiteler için öneriler geliştirilmesidir. Araştırma, nitel desende bir durum çalışmasıdır. Araştırmanın verileri, dünya genelinde üniversite sıralaması yapan toplam on kuruluştan elde edilmiştir. Elde edilen bu veriler, doküman analizi ile çözümlenmiştir. Verilerin analizi sonucunda, üniversite sıralamalarında kullanılan ölçütler ve toplam puanı hesaplamadaki oranlarının benzerlik ve farklılıklar taşıdığı ortaya çıkmıştır. Kullanılan yöntem ve ölçütler açısından üniversite sıralama kuruluşları, ilgili araştırmalarda bazı yönleriyle eleştirilmiştir. Araştırmada ayrıca, üniversiteleri sıralayan kuruluşlar açısından sıralamaların saydam ve nesnel bir şekilde yapılması gerektiği; üniversiteler açısından ise bu sıralamaların üniversiteleri geliştirecek yönde kullanılabileceği belirlenmiştir. Son olarak, dünya genelinde üniversite sıralamalarında kullanılan ölçütler göz önünde bulundurularak Türkiye’deki üniversiteler için bazı öneriler geliştirilmiştir

Kaynakça

  • Abramo, G., & D’Angelo, C. A. (2015). Accounting for gender research performance differences in ranking universities. Current Science, 109(10), 1783-1789. doi:10.18520/v109/ i10/1783-1789
  • Al, U. (2008). Bilimsel Yayınların Değerlendirilmesi: h-endeksi ve Türkiye’nin Performansı. Bilgi Dünyası, 9(2), 263-285.
  • Bougnol, M., & Dulá, J. H. (2015). Technical pitfalls in university rankings. Higher Education: The International Journal of Higher Education Research, 69(5), 859-866.
  • Bornmann, L., De Moya Anegón, F., & Leydesdorff, L. (2012). The new excellence indicator in the World Report of the SCImago Institutions Rankings 2011. Journal of Informetrics, 6(2), pp. 333-335. Retrieved from http://dx.doi.org/10.1016/j. joi.2011.11.006
  • Broecke, S. (2015). University rankings: do they matter in the UK? Education Economics, 23(2), 137-161. doi:10.1080/09645292. 2012.729328
  • Chinchilla Rodríguez, Z., Benavent Pérez, M., Miguel, S., & Moya Anegón, F. (2012). International collaboration in medical research in Latin America and the Caribbean (2003-2007). Journal of the American Society for Information Science and Technology, 63(11), 2223-2238. Retrieved from http://dx.doi. org/10.1002/asi.22669
  • Miguel, S., Chinchilla Rodríguez, Z., & Moya Anegón, F. (2011). Open access and Scopus: a new approach to scientific from the standpoint of access. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 62(6), 1130-1145. Retrieved from http://dx.doi.org/ 10.1002/asi.21532
  • Moed, H.F., Moya Anegón, F., López Illescas, C., & Visser, M. (2011). Is concentration of university research associated with better research performance? Journal of Informetrics. 5(4) 649-658. Retrieved from http://dx.doi.org/10.1016/j.joi.2011.06.003
  • Morse, R. (2015). How U.S. News calculated the best global universities rankings. Retrieved from http://www.usnews.com
  • Moya Anegón, F., Chinchilla Rodríguez, Z., Vargas Quesada, B., Corera Álvarez, E., González Molina, A., Muñoz Fernández, F. J., & Herrero Solana, V. (2007). Coverage analysis of SCOPUS: a journal metric approach. Scientometrics 73(1), 57-58. Retrieved from http://dx.doi.org/ 10.1007/s11192-007-1681- 4
  • Moya Anegón, F., Guerrero Bote, V., Bornmann, L., & Moed, H. (2013). The research guarantors of scientific papers and the output counting: a promising new approach. Scientometrics, 97, 421-434. Retrieved from http://dx.doi.org/10.1007/ s11192-013-1046-0
  • Ordorika, I., & Lloyd, M. (2015). International rankings and the contest for university hegemony. Journal of Education Policy, 30(3), 385-405.
  • Rehn C., & Kronman U. (2008). Bibliometric handbook for Karolinska Institutet. Stockholm: Karolinska Institutet University Library.
  • Saisana, M., d’Hombres, B. & Saltelli, A. (2011). Rickety numbers: volatility of university rankings and policy implications. Research Policy, 40(1), 165-177.
  • Soh, K. (2015). What the Overall doesn’t tell about world university rankings: Examples from ARWU, QSWUR, and THEWUR in 2013. Journal of Higher Education Policy & Management, 37(3), 295-307. doi:10.1080/1360080X.2015.103552
  • Telcs, A., Kosztyán, Z. T., & Török, Á. (2016). Unbiased one- dimensional university ranking – application-based preference ordering. Journal of Applied Statistics, 43(1), 212-228. doi:10.1 080/02664763.2014.998180
  • Tucker, L. (2016). 10 of the oldest universities in the world. Retrieved from https://www.topuniversities.com
  • Vassiliou, A. (2014). Avrupa yükseköğretiminde modernizasyon: Giriş, eğitimin sürdürülmesi ve istihdam 2014. Eurydice Report. Luxembourg: Publications Office of the European Union.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yudkevich, M., Altbach, P. G. & Rumbley, L. E, (2015). Global university rankings: The “Olympic Games” of higher education? Prospects, 1-9, doi:10.1007/s11125-015-9365-y education systems. International Journal of Educational Development, 40,156-165. doi:10.1016/j.ijedudev. 2014.10.004

The Indicators of University Rankings and Recommendations for the Universities in Turkey

Yıl 2017, Sayı: 2, 200 - 210, 01.08.2017

Öz

The main purpose of the research is to examine holistically the indicators that the university ranking institutions in the world have preferred in terms of the ranking criteria and to develop recommendations for the universities in Turkey. This is a case study in qualitative design. The data of the study have been obtained from ten institutions that have ranked universities worldwide. The data have been analyzed with document analysis technique. As a result of the analysis of the data, it has been determined that the ratios used in the university rankings and calculating the total score have similarities and differences. In terms of the methods and criteria, university ranking institutions are criticized in some respects in related researches. In addition it is necessary to rank universities transparently and objectively for the university ranking institutions. In terms of universities, it can be stated that these rankings can be used to develop universities. Finally, some recommendations for the universities in Turkey have been developed by considering the criteria and indicators used in university rankings around the world

Kaynakça

  • Abramo, G., & D’Angelo, C. A. (2015). Accounting for gender research performance differences in ranking universities. Current Science, 109(10), 1783-1789. doi:10.18520/v109/ i10/1783-1789
  • Al, U. (2008). Bilimsel Yayınların Değerlendirilmesi: h-endeksi ve Türkiye’nin Performansı. Bilgi Dünyası, 9(2), 263-285.
  • Bougnol, M., & Dulá, J. H. (2015). Technical pitfalls in university rankings. Higher Education: The International Journal of Higher Education Research, 69(5), 859-866.
  • Bornmann, L., De Moya Anegón, F., & Leydesdorff, L. (2012). The new excellence indicator in the World Report of the SCImago Institutions Rankings 2011. Journal of Informetrics, 6(2), pp. 333-335. Retrieved from http://dx.doi.org/10.1016/j. joi.2011.11.006
  • Broecke, S. (2015). University rankings: do they matter in the UK? Education Economics, 23(2), 137-161. doi:10.1080/09645292. 2012.729328
  • Chinchilla Rodríguez, Z., Benavent Pérez, M., Miguel, S., & Moya Anegón, F. (2012). International collaboration in medical research in Latin America and the Caribbean (2003-2007). Journal of the American Society for Information Science and Technology, 63(11), 2223-2238. Retrieved from http://dx.doi. org/10.1002/asi.22669
  • Miguel, S., Chinchilla Rodríguez, Z., & Moya Anegón, F. (2011). Open access and Scopus: a new approach to scientific from the standpoint of access. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 62(6), 1130-1145. Retrieved from http://dx.doi.org/ 10.1002/asi.21532
  • Moed, H.F., Moya Anegón, F., López Illescas, C., & Visser, M. (2011). Is concentration of university research associated with better research performance? Journal of Informetrics. 5(4) 649-658. Retrieved from http://dx.doi.org/10.1016/j.joi.2011.06.003
  • Morse, R. (2015). How U.S. News calculated the best global universities rankings. Retrieved from http://www.usnews.com
  • Moya Anegón, F., Chinchilla Rodríguez, Z., Vargas Quesada, B., Corera Álvarez, E., González Molina, A., Muñoz Fernández, F. J., & Herrero Solana, V. (2007). Coverage analysis of SCOPUS: a journal metric approach. Scientometrics 73(1), 57-58. Retrieved from http://dx.doi.org/ 10.1007/s11192-007-1681- 4
  • Moya Anegón, F., Guerrero Bote, V., Bornmann, L., & Moed, H. (2013). The research guarantors of scientific papers and the output counting: a promising new approach. Scientometrics, 97, 421-434. Retrieved from http://dx.doi.org/10.1007/ s11192-013-1046-0
  • Ordorika, I., & Lloyd, M. (2015). International rankings and the contest for university hegemony. Journal of Education Policy, 30(3), 385-405.
  • Rehn C., & Kronman U. (2008). Bibliometric handbook for Karolinska Institutet. Stockholm: Karolinska Institutet University Library.
  • Saisana, M., d’Hombres, B. & Saltelli, A. (2011). Rickety numbers: volatility of university rankings and policy implications. Research Policy, 40(1), 165-177.
  • Soh, K. (2015). What the Overall doesn’t tell about world university rankings: Examples from ARWU, QSWUR, and THEWUR in 2013. Journal of Higher Education Policy & Management, 37(3), 295-307. doi:10.1080/1360080X.2015.103552
  • Telcs, A., Kosztyán, Z. T., & Török, Á. (2016). Unbiased one- dimensional university ranking – application-based preference ordering. Journal of Applied Statistics, 43(1), 212-228. doi:10.1 080/02664763.2014.998180
  • Tucker, L. (2016). 10 of the oldest universities in the world. Retrieved from https://www.topuniversities.com
  • Vassiliou, A. (2014). Avrupa yükseköğretiminde modernizasyon: Giriş, eğitimin sürdürülmesi ve istihdam 2014. Eurydice Report. Luxembourg: Publications Office of the European Union.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yudkevich, M., Altbach, P. G. & Rumbley, L. E, (2015). Global university rankings: The “Olympic Games” of higher education? Prospects, 1-9, doi:10.1007/s11125-015-9365-y education systems. International Journal of Educational Development, 40,156-165. doi:10.1016/j.ijedudev. 2014.10.004
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Collection
Yazarlar

Necdet Konan Bu kişi benim

Salih Yılmaz Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Konan, N., & Yılmaz, S. (2017). Üniversitelerin Sıralanma Ölçütleri ve Türkiye Üniversiteleri için Öneriler. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi(2), 200-210.
AMA Konan N, Yılmaz S. Üniversitelerin Sıralanma Ölçütleri ve Türkiye Üniversiteleri için Öneriler. J Higher Edu Sci. Ağustos 2017;(2):200-210.
Chicago Konan, Necdet, ve Salih Yılmaz. “Üniversitelerin Sıralanma Ölçütleri Ve Türkiye Üniversiteleri için Öneriler”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, sy. 2 (Ağustos 2017): 200-210.
EndNote Konan N, Yılmaz S (01 Ağustos 2017) Üniversitelerin Sıralanma Ölçütleri ve Türkiye Üniversiteleri için Öneriler. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 2 200–210.
IEEE N. Konan ve S. Yılmaz, “Üniversitelerin Sıralanma Ölçütleri ve Türkiye Üniversiteleri için Öneriler”, J Higher Edu Sci, sy. 2, ss. 200–210, Ağustos 2017.
ISNAD Konan, Necdet - Yılmaz, Salih. “Üniversitelerin Sıralanma Ölçütleri Ve Türkiye Üniversiteleri için Öneriler”. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 2 (Ağustos 2017), 200-210.
JAMA Konan N, Yılmaz S. Üniversitelerin Sıralanma Ölçütleri ve Türkiye Üniversiteleri için Öneriler. J Higher Edu Sci. 2017;:200–210.
MLA Konan, Necdet ve Salih Yılmaz. “Üniversitelerin Sıralanma Ölçütleri Ve Türkiye Üniversiteleri için Öneriler”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, sy. 2, 2017, ss. 200-1.
Vancouver Konan N, Yılmaz S. Üniversitelerin Sıralanma Ölçütleri ve Türkiye Üniversiteleri için Öneriler. J Higher Edu Sci. 2017(2):200-1.