BibTex RIS Kaynak Göster

Yapılandırılmış Objektif Klinik Sınav: Bezmialem Vakıf Üniversitesi, Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu, Anestezi Programı Deneyimi

Yıl 2018, Sayı: 2, 388 - 391, 01.08.2018

Öz

Bu çalışmanın amacı sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu anestezi programında yapmış olduğumuz yapılandırılmış objektif klinik sınav ile ilgili uygulamayı sunmaktır. Bu çalışma Kasım 2017’de yapılmıştır. Çalışma grubu 9 %26.5 erkek, 25 %73.5 kadındı. Anestezi program öğrencilerine yapılandırılmış objektif klinik sınav uygulanmıştır. Sınav için yapılacak masraf hesaplanmıştır. Sınav sonunda öğrencilere anket uygulanmıştır. Üç öğrenci %8.82 sınavın kolay olduğunu, 28 %82.3 öğrenci klinik bilginin pratiğe yansımasını en iyi yapılandırılmış objektif klinik sınav ile gösterdiğini belirtti. Sınava toplam 34 öğrenci alınmış olup simüle hastalar ve kırtasiye masrafı olarak toplam 217 lira 68 kuruş harcanmıştır. Öğrencilerin çoğunluğu sınavı kapsamlı, standartlaştırılmış, daha az önyargılı ve güvenilir buldular. Yetkinlik, bilgi, beceri, iletişim sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu eğitiminde önemlidir. Yapılandırılmış objektif klinik sınavlar öğrencileri bu açıdan değerlendirdiği için meslek yüksekokulu öğrencilerinin eğitimi için faydalı olabilir

Kaynakça

  • Davies, R., Ellerton, C., & Evans, C. (2017). Reaching consensus on measuring professional behaviour in physical therapy objective structured clinical examinations. Physiotherapy Canada, 69(1), 65-72.
  • Denat Y., & Tugrul E. (2012). A method for evaluating clinical skills performance: The objective structured clinical examination. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 9(3), 53-9.
  • Goldhamer M. E. J., Cohen A., Brooks M., Macklin E. A., Co J. P. T., & Weinstein D. (2018). Use of an objective structured clinical exam (OSCE) for early identification of communication skills deficits in interns. Medical Teacher, 40(1), 40-4.
  • Günay D., & Özer M. (2016). Türkiye’de meslek yüksekokullarının 2000’li yıllardaki gelişimi ve mevcut zorluklar. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 6(1), 1-12. Retrieved from http://higheredu- sci.beun.edu.tr/pdf/pdf_HIG_1690.pdf
  • Harden, R. M., Stevenson, M., Downie, W. W., & Wilson, G. M. (1975). Assessment of clinical competence using objective structured examination. British Medical Journal, 1(5955), 447- 451.
  • Jones A., Pegram A., & Fordham-Clarke C. (2010). Developing and examining an objective structured clinical examination. Nurse Education Today, 30(1), 137-41.
  • Khan A., Ayub M., & Shah Z. (2016) An audit of the medical students’ perceptions regarding objective structured clinical examination. Education Research International, doi:10.1155/2016/4806398
  • Lee M., & Vermillion M. (2018) Comparative values of medical school assessments in the prediction of internship performance. Medical Teacher. DOI: 10.1080/0142159X.2018.1430353
  • McMillan A., & Barrickman A. (2017). Implementation of a skills practical to first-year pharmacy students. Currents Pharmacy Teaching and Learning, 9(6), 1111-1116.
  • Miller G. E. (1990). The assessment of clinical skills/competence/ performance. Academic Medicine, 65(9):63-7.
  • Nulty D. D., Mitchell M. L., Jeffrey C. A., Henderson A., & Groves M. (2011). Best practice guidelines for use of OSCEs: maximising value for student learning. Nurse Education Today, 31, 145-51.
  • Palmer, R., Biagioli, F., Mujcic, J., Schneider, B., Spires, L., & Dodson, L. (2015). The feasibility and acceptability of administering a telemedicine objective structured clinical exam as a solution for providing equivalent education to remote and rural learners. Rural and Remote Health, 15(4), 3399.
  • Rushforth H. E. (2007). Objective structured clinical examination (OSCE): review of literature and implications for nursing education. Nurse Education Today, 27, 481-90.
  • Skrzypek A., Szeliga M., Stalmach-Przygoda A., Górski S., Kowalska B., Kocurek A., & Nowakowski M. (2017). The objective structured clinical examination (OSCE) from the perspective of 3rd year’s medical students - a pilot study. Folia Medica Cracoviensia, 57(3), 67-75.
  • Wardman M. J., Yorke V. C., & Hallam J. L. (2018). Evaluation of a multi-methods approach to the collection and dissemination of feedback on OSCE performance in dental education. European Journal of Dental Education, 22(2), e203-e211. Retrieved from http://eprints.whiterose.ac.uk/116084/1/Evaluation%20 of%20a%20multi%20methods%20approach.pdf

Objective Structured Clinical Examination Experience in Anaesthesia Program of Bezmialem Vakıf University Vocational School of Health Services

Yıl 2018, Sayı: 2, 388 - 391, 01.08.2018

Öz

The aim of this study is to present the application of the objective structured clinical examination at the vocational health school, anesthesia program. This study was conducted in November 2017. The study group comprised 9 26.5% males and 25 73.5% females. Objective structured clinical examination: was applied to the students of anesthesia program. The cost of the exam was calculated. A questionnaire was given to the students at the end of the exam. Three students 8.82% stated that the exam was easy; 28 82.3% students indicated that the use of clinical information in practice is demonstrated best through objective structured clinical examination. 34 students were taken for the examination and a total of 217 Turkish liras and 68 Turkish kurus were spent for the simulated patient and stationery expenses. The majority of students found the exam comprehensive, standardized, less biased and reliable. Competence, knowledge, skills, communication are important in vocational health school training. Objective structured clinical examinations assess students in this respect and for this reason it may be useful for the education of vocational health school students

Kaynakça

  • Davies, R., Ellerton, C., & Evans, C. (2017). Reaching consensus on measuring professional behaviour in physical therapy objective structured clinical examinations. Physiotherapy Canada, 69(1), 65-72.
  • Denat Y., & Tugrul E. (2012). A method for evaluating clinical skills performance: The objective structured clinical examination. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 9(3), 53-9.
  • Goldhamer M. E. J., Cohen A., Brooks M., Macklin E. A., Co J. P. T., & Weinstein D. (2018). Use of an objective structured clinical exam (OSCE) for early identification of communication skills deficits in interns. Medical Teacher, 40(1), 40-4.
  • Günay D., & Özer M. (2016). Türkiye’de meslek yüksekokullarının 2000’li yıllardaki gelişimi ve mevcut zorluklar. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 6(1), 1-12. Retrieved from http://higheredu- sci.beun.edu.tr/pdf/pdf_HIG_1690.pdf
  • Harden, R. M., Stevenson, M., Downie, W. W., & Wilson, G. M. (1975). Assessment of clinical competence using objective structured examination. British Medical Journal, 1(5955), 447- 451.
  • Jones A., Pegram A., & Fordham-Clarke C. (2010). Developing and examining an objective structured clinical examination. Nurse Education Today, 30(1), 137-41.
  • Khan A., Ayub M., & Shah Z. (2016) An audit of the medical students’ perceptions regarding objective structured clinical examination. Education Research International, doi:10.1155/2016/4806398
  • Lee M., & Vermillion M. (2018) Comparative values of medical school assessments in the prediction of internship performance. Medical Teacher. DOI: 10.1080/0142159X.2018.1430353
  • McMillan A., & Barrickman A. (2017). Implementation of a skills practical to first-year pharmacy students. Currents Pharmacy Teaching and Learning, 9(6), 1111-1116.
  • Miller G. E. (1990). The assessment of clinical skills/competence/ performance. Academic Medicine, 65(9):63-7.
  • Nulty D. D., Mitchell M. L., Jeffrey C. A., Henderson A., & Groves M. (2011). Best practice guidelines for use of OSCEs: maximising value for student learning. Nurse Education Today, 31, 145-51.
  • Palmer, R., Biagioli, F., Mujcic, J., Schneider, B., Spires, L., & Dodson, L. (2015). The feasibility and acceptability of administering a telemedicine objective structured clinical exam as a solution for providing equivalent education to remote and rural learners. Rural and Remote Health, 15(4), 3399.
  • Rushforth H. E. (2007). Objective structured clinical examination (OSCE): review of literature and implications for nursing education. Nurse Education Today, 27, 481-90.
  • Skrzypek A., Szeliga M., Stalmach-Przygoda A., Górski S., Kowalska B., Kocurek A., & Nowakowski M. (2017). The objective structured clinical examination (OSCE) from the perspective of 3rd year’s medical students - a pilot study. Folia Medica Cracoviensia, 57(3), 67-75.
  • Wardman M. J., Yorke V. C., & Hallam J. L. (2018). Evaluation of a multi-methods approach to the collection and dissemination of feedback on OSCE performance in dental education. European Journal of Dental Education, 22(2), e203-e211. Retrieved from http://eprints.whiterose.ac.uk/116084/1/Evaluation%20 of%20a%20multi%20methods%20approach.pdf
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Gökçen Başaranoğlu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Başaranoğlu, G. (2018). Yapılandırılmış Objektif Klinik Sınav: Bezmialem Vakıf Üniversitesi, Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu, Anestezi Programı Deneyimi. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi(2), 388-391.
AMA Başaranoğlu G. Yapılandırılmış Objektif Klinik Sınav: Bezmialem Vakıf Üniversitesi, Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu, Anestezi Programı Deneyimi. J Higher Edu Sci. Ağustos 2018;(2):388-391.
Chicago Başaranoğlu, Gökçen. “Yapılandırılmış Objektif Klinik Sınav: Bezmialem Vakıf Üniversitesi, Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu, Anestezi Programı Deneyimi”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, sy. 2 (Ağustos 2018): 388-91.
EndNote Başaranoğlu G (01 Ağustos 2018) Yapılandırılmış Objektif Klinik Sınav: Bezmialem Vakıf Üniversitesi, Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu, Anestezi Programı Deneyimi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 2 388–391.
IEEE G. Başaranoğlu, “Yapılandırılmış Objektif Klinik Sınav: Bezmialem Vakıf Üniversitesi, Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu, Anestezi Programı Deneyimi”, J Higher Edu Sci, sy. 2, ss. 388–391, Ağustos 2018.
ISNAD Başaranoğlu, Gökçen. “Yapılandırılmış Objektif Klinik Sınav: Bezmialem Vakıf Üniversitesi, Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu, Anestezi Programı Deneyimi”. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 2 (Ağustos 2018), 388-391.
JAMA Başaranoğlu G. Yapılandırılmış Objektif Klinik Sınav: Bezmialem Vakıf Üniversitesi, Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu, Anestezi Programı Deneyimi. J Higher Edu Sci. 2018;:388–391.
MLA Başaranoğlu, Gökçen. “Yapılandırılmış Objektif Klinik Sınav: Bezmialem Vakıf Üniversitesi, Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu, Anestezi Programı Deneyimi”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, sy. 2, 2018, ss. 388-91.
Vancouver Başaranoğlu G. Yapılandırılmış Objektif Klinik Sınav: Bezmialem Vakıf Üniversitesi, Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu, Anestezi Programı Deneyimi. J Higher Edu Sci. 2018(2):388-91.