BibTex RIS Kaynak Göster

Yükseköğretimde Mobil Eğitim Uygulamalarında Kritik Başarı Faktörlerinin Bulanık DEMATEL ile Değerlendirilmesi

Yıl 2019, Sayı: 3, 519 - 528, 01.12.2019

Öz

Son dönemde, gelişen teknoloji ve akıllı telefonların yaygınlaşmasıyla, mobil yazılımlar bütün alanlarda geliştirilmeye başlanmış olup, yoğun bir şekilde kullanılır hale gelmiştir. Yükseköğretimde eğitimi destekleme hedefi ile üretilen mobil uygulamaların etkin bir şekilde geliştirilmesi, amaçlanan başarıya ulaşmak için çok önemlidir. Mobil eğitim uygulamalarının kullanıcılarına sağladığı en önemli faydalar ulaşılabilirlik, hareket özgürlüğü ve sürekli eğitim olarak ifade edilmektedir. Mobil eğitim uygulamalarının başarılı ve kaliteli olabilmesi için önem arz eden kritik başarı faktörlerinin belirlenmesi ve değerlendirilmesi son derece gerekli bir husustur. Bu kapsamda kritik başarı faktörleri iki boyut halinde değerlendirilebilmektedir. Boyutlardan ilki öğrenci ihtiyaçları ikincisi ise kalite bileşenleri olarak ifade edilebilmektedir. Çalışmada, birbirleriyle etkileşimleri olan kritik başarı faktörleri, Bulanık DEMATEL yöntemi ile incelenmiş ve sonuçlar açısından önemli çıkarımlar sağlanmıştır

Kaynakça

  • Aksaraylı, M., Pala, O., & Bayyurt, D. (2019). Yükseköğretimde toplam kalite yönetimi için kritik başarı faktörlerinin bulanık DEMATEL yaklaşımı ile değerlendirilmesi. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 11(1), 36-50.
  • Al-Emran, M., Elsherif, H. M., & Shaalan, K. (2016). Investigating attitudes towards the use of mobile learning in higher educati- on. Computers in Human Behavior, 56, 93-102.
  • Alexander, B. (2004). Going nomadic: Mobile learning in higher education. Educause Review, 39(5), 59-68.
  • Alrasheedi, M., & Capretz, L. F. (2015). Determination of critical success factors affecting mobile learning: A meta-analysis approach. Turkish Online Journal of Educational Technology, 14(2), 41-51.
  • Bai, C., & Sarkis, J. (2013). A grey-based DEMATEL model for evaluating business process management critical success factors. International Journal of Production Economics, 146(1), 281-292.
  • Cabı, E. (2016). Uzaktan eğitimde e-değerlendirme üzerine öğrenci algıları. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 6(1), 94-101.
  • Cabı, E., & Ersoy, H. (2017). Yükseköğretimde uzaktan eğitim uygulamalarının incelenmesi: Türkiye örneği. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 7(3), 419-429.
  • Corbeil, J. R., & Valdes-Corbeil, M. E. (2007). Are you ready for mobile learning? Educause Quarterly, 30(2), 51- 83.
  • Economides, A. A. (2008). Requirements of mobile learning appli- cations. International Journal of Innovation and Learning, 5(5), 457-479.
  • Han, Y., & Deng, Y. (2018). An enhanced fuzzy evidential DEMATEL method with its application to identify critical success fac- tors. Soft Computing, 22(15), 5073-5090.
  • Heflin, H., Shewmaker, J., & Nguyen, J. (2017). Impact of mobile technology on student attitudes, engagement, and lear- ning. Computers & Education, 107, 91-99.

Evaluation of Critical Success Factors in Mobile Education Applications in Higher Education with Fuzzy DEMATEL

Yıl 2019, Sayı: 3, 519 - 528, 01.12.2019

Öz

Recently, with the developing technology and the spread of smartphones, mobile software has started to be developed in all fields and has become extensively used by mobile phone owners. Effective development of mobile applications produced to support education in higher education is significant for achieving the intended success. The most important benefits provided by mobile learning applications to users are expressed as accessibility, freedom of movement and continuing education. Determining and evaluating the critical success factors that are important for mobile learning applications to be successful and high quality is an essential issue. In this context, critical success factors can be evaluated in two dimensions. The first of the dimensions can be indicated as the needs of students and the second as the quality compenents. In this study, critical success factors that interact with each other were investigated by Fuzzy DEMATEL method and essential conclusions were obtained

Kaynakça

  • Aksaraylı, M., Pala, O., & Bayyurt, D. (2019). Yükseköğretimde toplam kalite yönetimi için kritik başarı faktörlerinin bulanık DEMATEL yaklaşımı ile değerlendirilmesi. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 11(1), 36-50.
  • Al-Emran, M., Elsherif, H. M., & Shaalan, K. (2016). Investigating attitudes towards the use of mobile learning in higher educati- on. Computers in Human Behavior, 56, 93-102.
  • Alexander, B. (2004). Going nomadic: Mobile learning in higher education. Educause Review, 39(5), 59-68.
  • Alrasheedi, M., & Capretz, L. F. (2015). Determination of critical success factors affecting mobile learning: A meta-analysis approach. Turkish Online Journal of Educational Technology, 14(2), 41-51.
  • Bai, C., & Sarkis, J. (2013). A grey-based DEMATEL model for evaluating business process management critical success factors. International Journal of Production Economics, 146(1), 281-292.
  • Cabı, E. (2016). Uzaktan eğitimde e-değerlendirme üzerine öğrenci algıları. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 6(1), 94-101.
  • Cabı, E., & Ersoy, H. (2017). Yükseköğretimde uzaktan eğitim uygulamalarının incelenmesi: Türkiye örneği. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 7(3), 419-429.
  • Corbeil, J. R., & Valdes-Corbeil, M. E. (2007). Are you ready for mobile learning? Educause Quarterly, 30(2), 51- 83.
  • Economides, A. A. (2008). Requirements of mobile learning appli- cations. International Journal of Innovation and Learning, 5(5), 457-479.
  • Han, Y., & Deng, Y. (2018). An enhanced fuzzy evidential DEMATEL method with its application to identify critical success fac- tors. Soft Computing, 22(15), 5073-5090.
  • Heflin, H., Shewmaker, J., & Nguyen, J. (2017). Impact of mobile technology on student attitudes, engagement, and lear- ning. Computers & Education, 107, 91-99.
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Osman Pala Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Pala, O. (2019). Yükseköğretimde Mobil Eğitim Uygulamalarında Kritik Başarı Faktörlerinin Bulanık DEMATEL ile Değerlendirilmesi. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi(3), 519-528.
AMA Pala O. Yükseköğretimde Mobil Eğitim Uygulamalarında Kritik Başarı Faktörlerinin Bulanık DEMATEL ile Değerlendirilmesi. J Higher Edu Sci. Aralık 2019;(3):519-528.
Chicago Pala, Osman. “Yükseköğretimde Mobil Eğitim Uygulamalarında Kritik Başarı Faktörlerinin Bulanık DEMATEL Ile Değerlendirilmesi”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, sy. 3 (Aralık 2019): 519-28.
EndNote Pala O (01 Aralık 2019) Yükseköğretimde Mobil Eğitim Uygulamalarında Kritik Başarı Faktörlerinin Bulanık DEMATEL ile Değerlendirilmesi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 3 519–528.
IEEE O. Pala, “Yükseköğretimde Mobil Eğitim Uygulamalarında Kritik Başarı Faktörlerinin Bulanık DEMATEL ile Değerlendirilmesi”, J Higher Edu Sci, sy. 3, ss. 519–528, Aralık 2019.
ISNAD Pala, Osman. “Yükseköğretimde Mobil Eğitim Uygulamalarında Kritik Başarı Faktörlerinin Bulanık DEMATEL Ile Değerlendirilmesi”. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 3 (Aralık 2019), 519-528.
JAMA Pala O. Yükseköğretimde Mobil Eğitim Uygulamalarında Kritik Başarı Faktörlerinin Bulanık DEMATEL ile Değerlendirilmesi. J Higher Edu Sci. 2019;:519–528.
MLA Pala, Osman. “Yükseköğretimde Mobil Eğitim Uygulamalarında Kritik Başarı Faktörlerinin Bulanık DEMATEL Ile Değerlendirilmesi”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, sy. 3, 2019, ss. 519-28.
Vancouver Pala O. Yükseköğretimde Mobil Eğitim Uygulamalarında Kritik Başarı Faktörlerinin Bulanık DEMATEL ile Değerlendirilmesi. J Higher Edu Sci. 2019(3):519-28.