BibTex RIS Kaynak Göster

Harita Teknikerliği Öğrencilerinin Mesleki Teknik Eğilimleri ve Gelecek Projeksiyonlarının Ölçülmesi Üzerine Bir Araştırma

Yıl 2019, Sayı: 2, 317 - 325, 01.08.2019

Öz

Günümüzde, çalışma alanlarındaki hızlı teknolojik gelişmelere bağlı olarak mesleğini gereği gibi yapabilecek kalifiye elemanlara olan ihtiyaç da artmaktadır. Emek yoğun bir meslek olan haritacılığın en temel sorunlarından birisi de nitelikli eleman eksikliğidir. Bu ihtiyacı karşılamak üzere haritacılık eğitimi veren farklı düzeylerde programlar mevcuttur. Ancak, bilgi ve beceri yüklü olarak mezun olması gereken öğrencilerden bir kısmının, mesleki teknolojik gelişmelere ilgisiz ve gelecek perspektiflerinden yoksun olarak meslek hayatına atıldıkları görülmektedir. Bu çalışmada, ülkemizdeki diğer mesleki disiplinler arasında önemi giderek artan Harita Teknikerliği eğitimi alan öğrencilerin bu bölümü tercih nedenleri ve memnuniyetleri, mesleki teknolojik gelişmelere olan ilgileri ve gelecek planlarına yönelik bakış açıları bir anket çalışması yapılarak araştırılmıştır. Harita teknikerliği düzeyinde eğitim alan öğrencilerin anket sorularına verdikleri cevaplar karşılaştırmalı olarak irdelenmiş, tablo ve “excel” grafikleriyle görselleştirilmiştir. Sonuçta, öğrencilerin çoğunun mesleki teknik gelişmeleri yeteri kadar takip etmediği ve gelecek planlarının da tutarlı olmadığı görülmüştür. Ayrıca, bu alanda emek veren öğretim elemanlarına kalifiye teknik eleman yetiştirebilmelerine katkı sağlayabilecek öneriler de sunulmuştur

Kaynakça

  • Abdalla R. (January 26th, 2019). Introduction chapter: From land surveying to geomatics - Multidisciplinary technological trends, In R. Abdalla (Ed). Trends in geomatics - An Earth science perspective. doi: 10.5772/intechopen.82424. Retrieved from: https://www.intechopen.com/books/trends-in-geomatics-anearth-science-perspective/introduction-chapter-from-landsurveying-to-geomatics-multidisciplinary-technological-trends
  • Aina, Y. A., Aleem, K. F., Hasan, M. M., AlGhamdi, H., & Mohamed, A. (2014). Geomatics education in the face of global challenges - a Saudi Arabian case study. Surveying and Land Information Science, 73(2), 81-90.
  • Aksoy, V. (2015). İnternet bağımlılığı ve sosyal ağ kullanım düzeylerinin fen lisesi öğrencilerinin demografik özelliklerine göre değişimi ve akademik başarılarına etkisi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(19), 365-383.
  • Abd-Elrahman, A., Barnes, G., Benjamin, A., Britt, K., Dewitt, B., Hochmair H. H., et al. (2019). Geomatics education at the University of Florida: A case study of challenges and adaptation. Surveying and Land Information Science, 78(1), 5-16. Retrieved from https://flrec.ifas.ufl.edu/geomatics/ hochmair/pubs/Abd-Elrahman_UF_GEM_2019.pdf
  • Argan, M. (2006). Beden eğitimi ve spor bölümü öğrencilerinin internet kullanma durumları. Spor Yönetimi ve Bilgi Teknolojileri, 1(2), 18-24. Retrieved from http://dergipark.org. tr/sybtd/issue/11437/136521
  • Avrupa Komisyonu Raporu. (2014). Uluslararası Bilgisayar ve Enformasyon Okuryazarlığı Anketi (International Computer and Information Literacy Survey-ICILS, 2012), https://nces. ed.gov/surveys/icils/
  • Ayeni, O. (2000). Curriculum restructuring in geomatics education: A systems approach. International Archives of Photogrammetry and Remote Sensing, 23, Part B6.
  • Barry, M., & Whittal, J. (2003, April). The geomatics curriculum at the university of Cape Town: A model for developing countries. FIG Working Week. Paris, France. Retrieved from http:// www. fig.net/pub/fig_2003/TS_27/TS27_4_Barry_Whittal.pdf
  • Bozkurt, H., Şahin, S., & Zoroğlu, S. (2016). İnternet bağımlılığı: Güncel bir gözden geçirme. Çağdaş Tıp Dergisi, 6(3); 235-247.
  • Gong, J., Yue, P., Woldai, T., Tsai, F., Vyas, A., Wu, et al. (2017). Geoinformatics education and outreach: looking forward. Geo-spatial Information Science, 20(2), 209-217. doi: 10.1080/10095020.2017.1337319
  • Karasar, N. (2008). Bilimsel araştırma yöntemi. (17. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Korkmaz, Ö., & Tunç, S. (2010). Mesleki-teknik eğitim öğretmenlerinin bilgisayar ve internet temelli öğretim materyallerinden yararlanmaya ilişkin görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(3), 263-276.
  • Köktürk, E. (2003, Mart). Geleceğin eğilimleri ve haritacılığın yönelimleri (sektörel dönüşüm zorunluluğunun gerekçeleri). 9. Harita Bilimse/ ve Teknik Kurultayı Bildiri Kitabı (pp. 11-37). Ankara.
  • Köktürk, E., Çelik, R. N., Özlüdemir, M. T., & Kılıç, G. (2005, Mart). Harita sektöründe eğitim-öğretim sorununun boyutları ve çözüm önerileri. 10. Türkiye Harita Bilimsel ve Teknik Kurultayı. Ankara.
  • Murray-O’Connor, H. (2011, May). What is geomatics? An evolving discipline requires innovative methods to raise awareness. In Proceedings of FIG working week 2011-Bridging the gap between cultures. Marrakech, Morocco.
  • Nar, B. (2017). Endüstri 4.0 tamam. Peki, ya eğitim 4.0? Retrieved from http://www.egitimdeteknoloji.com/endustri-4-0-tamam -peki-ya-egitim-4-0/
  • Okay, Ş. (2009, Mayıs). Mesleki ve teknik orta öğretim öğrencilerinin mezuniyet düzeylerinin belirlenmesi üzerine bir alan araştırması: Denizli İli örneği. 1. Uluslararası Eğitim Araştırmaları Konferansı. Çanakkale.
  • Özel İhtisas Komisyonu (ÖİK) Raporu (1995). Harita tapu ve kadastro özel ihtisas komisyonu. Ankara: Devlet Planlama Teşkilatı: 2417-ÖİK: 476.
  • Özel İhtisas Komisyonu (ÖİK) Raporu (2001). Sekizinci beş yıllık kalkınma planı. Harita, tapu kadastro, coğrafi bilgi ve uzaktan algılama sistemleri (arazi ve arsa politikaları, arazi toplulaştırması, arazi kullanımı) Ankara: Devlet Planlama Teşkilatı: 2554, ÖİK: 570.
  • Palancıoğlu, H. M., Erkaya, H., & Hoşbaş, R. G. (2007, Nisan). Avrupa Birliği sürecinde jeodezi ve fotogrametri mühendisliği’nin durumu. 11. Türkiye Harita Bilimsel ve Teknik Kurultayı. Ankara.
  • Sak, G. (2016). Eğitim 4.0 Olmadan Sanayi 4.0 Filan Olmaz. https:// www.tepav.org.tr/tr/blog/s/5547
  • Şad, S. N., & Arıbaş, S. (2010). Bazı gelişmiş ülkelerde teknoloji eğitimi ve Türkiye için öneriler. Millî Eğitim Dergisi, (185), 278-99.
  • Şahinkesen, A. (1992). Eğitimde ikili sistem (okul-işyeri işbirliğine dayalı sistem). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, (25), 691-693.
  • Seferoğlu, S. S. (2015). Okullarda teknoloji kullanımı ve uygulamalar: Gözlemler, sorunlar ve çözüm önerileri. Artı Eğitim, 123, 90-91.
  • Söyler, S., & Yıldırım-Kaptanoğlu, A. (2018). Sanal uyuşturucu: İnternet. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(2), 37-46. Retrieved from http://dergipark.org.tr/gumussagbil/ issue/37874/339485
  • Strydom, A. (2016). The future of the geomatics profession and where we fit in. Geomatics Indaba 2016 – Stream 1. Retrieved from https://www.ee.co.za/wp-content/uploads/2016/09/ Altus-Strydom.pdf
  • Şenel, A., & Gençoğlu, S. (2003). Küreselleşen dünyada teknoloji eğitimi. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(12), 45-65.
  • Şerbetçi, M. (1999). Türk haritacılığı tarihi (1895-1995). (2. Baskı). Trabzon: TMMOB Harita mühendisleri odası.
  • Torun, A. (2013, Mayıs). Geniş anlamıyla haritacılık sektöründeki ulusal ve küresel gelişmelere stratejik bakış: Tehditler ve fırsatlar. Türkiye Ulusal Fotogrametri ve Uzaktan Algılama Birliği VII. Teknik Sempozyumu (TUFUAB’2013). Trabzon. Retrieved from http://www.tufuab.org.tr/images/dergi/ makaleler/48fbab00052197b.pdf
  • Uçar, C., & Özerbaş, M. A. (2013). Mesleki ve Teknik Eğitimin Dünyadaki ve Türkiye’deki Konumu. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(2), 242-253.
  • Yaprak, S., & Yılmaz, M. A. (2011, Mayıs). Haritacılık alanındaki teknolojik gelişmeler ve IKMEP projesi harita ve kadastro programı müfredatına bakış. 2. Uluslararası 6. Ulusal Meslek Yüksekokulları Sempozyumu. Retrieved from https://www. researchgate.net/publication/301230082
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2003). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Young, G. O., Smith, M. J., & Murphy, R. (2012). Contemporary surveying education changing with times. Survey Review, 44(326), 223-9.

A Study on the Measurement of Vocational Technical Trends and Future Projections of Geomatics Technician Students

Yıl 2019, Sayı: 2, 317 - 325, 01.08.2019

Öz

Nowadays, the need for qualified personnel who can do the job as required increases due to the rapid technological developments in the fields of work. One of the most fundamental problems of geomatics is the lack of qualified staff. In order to meet this need, there are different levels of programs that provide geomatics training. However, it is observed that some of the students who must graduate with knowledge and skills are started into their professional life being indifferent to professional technological developments and without having any future perspectives. In this study, the reasons why students prefer studying Geomatics Technician which is becoming more and more important among other professional disciplines in our country and their satisfaction and students’ satisfaction with their department, their interest levels in the professional technological developments and their perspectives on future plans have been investigated by conducting a survey. The answers of the students who were educated at Geomatics Technician level to the questionnaire were analyzed comparatively, and they were visualized with tables and “excel” graphs. As a result, it was observed that most of the students did not follow professional technical developments sufficiently, and their future plans were not consistent. In addition, the suggestions that can contribute to the training of qualified technical staff were presented to teaching staff working in this area

Kaynakça

  • Abdalla R. (January 26th, 2019). Introduction chapter: From land surveying to geomatics - Multidisciplinary technological trends, In R. Abdalla (Ed). Trends in geomatics - An Earth science perspective. doi: 10.5772/intechopen.82424. Retrieved from: https://www.intechopen.com/books/trends-in-geomatics-anearth-science-perspective/introduction-chapter-from-landsurveying-to-geomatics-multidisciplinary-technological-trends
  • Aina, Y. A., Aleem, K. F., Hasan, M. M., AlGhamdi, H., & Mohamed, A. (2014). Geomatics education in the face of global challenges - a Saudi Arabian case study. Surveying and Land Information Science, 73(2), 81-90.
  • Aksoy, V. (2015). İnternet bağımlılığı ve sosyal ağ kullanım düzeylerinin fen lisesi öğrencilerinin demografik özelliklerine göre değişimi ve akademik başarılarına etkisi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(19), 365-383.
  • Abd-Elrahman, A., Barnes, G., Benjamin, A., Britt, K., Dewitt, B., Hochmair H. H., et al. (2019). Geomatics education at the University of Florida: A case study of challenges and adaptation. Surveying and Land Information Science, 78(1), 5-16. Retrieved from https://flrec.ifas.ufl.edu/geomatics/ hochmair/pubs/Abd-Elrahman_UF_GEM_2019.pdf
  • Argan, M. (2006). Beden eğitimi ve spor bölümü öğrencilerinin internet kullanma durumları. Spor Yönetimi ve Bilgi Teknolojileri, 1(2), 18-24. Retrieved from http://dergipark.org. tr/sybtd/issue/11437/136521
  • Avrupa Komisyonu Raporu. (2014). Uluslararası Bilgisayar ve Enformasyon Okuryazarlığı Anketi (International Computer and Information Literacy Survey-ICILS, 2012), https://nces. ed.gov/surveys/icils/
  • Ayeni, O. (2000). Curriculum restructuring in geomatics education: A systems approach. International Archives of Photogrammetry and Remote Sensing, 23, Part B6.
  • Barry, M., & Whittal, J. (2003, April). The geomatics curriculum at the university of Cape Town: A model for developing countries. FIG Working Week. Paris, France. Retrieved from http:// www. fig.net/pub/fig_2003/TS_27/TS27_4_Barry_Whittal.pdf
  • Bozkurt, H., Şahin, S., & Zoroğlu, S. (2016). İnternet bağımlılığı: Güncel bir gözden geçirme. Çağdaş Tıp Dergisi, 6(3); 235-247.
  • Gong, J., Yue, P., Woldai, T., Tsai, F., Vyas, A., Wu, et al. (2017). Geoinformatics education and outreach: looking forward. Geo-spatial Information Science, 20(2), 209-217. doi: 10.1080/10095020.2017.1337319
  • Karasar, N. (2008). Bilimsel araştırma yöntemi. (17. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Korkmaz, Ö., & Tunç, S. (2010). Mesleki-teknik eğitim öğretmenlerinin bilgisayar ve internet temelli öğretim materyallerinden yararlanmaya ilişkin görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(3), 263-276.
  • Köktürk, E. (2003, Mart). Geleceğin eğilimleri ve haritacılığın yönelimleri (sektörel dönüşüm zorunluluğunun gerekçeleri). 9. Harita Bilimse/ ve Teknik Kurultayı Bildiri Kitabı (pp. 11-37). Ankara.
  • Köktürk, E., Çelik, R. N., Özlüdemir, M. T., & Kılıç, G. (2005, Mart). Harita sektöründe eğitim-öğretim sorununun boyutları ve çözüm önerileri. 10. Türkiye Harita Bilimsel ve Teknik Kurultayı. Ankara.
  • Murray-O’Connor, H. (2011, May). What is geomatics? An evolving discipline requires innovative methods to raise awareness. In Proceedings of FIG working week 2011-Bridging the gap between cultures. Marrakech, Morocco.
  • Nar, B. (2017). Endüstri 4.0 tamam. Peki, ya eğitim 4.0? Retrieved from http://www.egitimdeteknoloji.com/endustri-4-0-tamam -peki-ya-egitim-4-0/
  • Okay, Ş. (2009, Mayıs). Mesleki ve teknik orta öğretim öğrencilerinin mezuniyet düzeylerinin belirlenmesi üzerine bir alan araştırması: Denizli İli örneği. 1. Uluslararası Eğitim Araştırmaları Konferansı. Çanakkale.
  • Özel İhtisas Komisyonu (ÖİK) Raporu (1995). Harita tapu ve kadastro özel ihtisas komisyonu. Ankara: Devlet Planlama Teşkilatı: 2417-ÖİK: 476.
  • Özel İhtisas Komisyonu (ÖİK) Raporu (2001). Sekizinci beş yıllık kalkınma planı. Harita, tapu kadastro, coğrafi bilgi ve uzaktan algılama sistemleri (arazi ve arsa politikaları, arazi toplulaştırması, arazi kullanımı) Ankara: Devlet Planlama Teşkilatı: 2554, ÖİK: 570.
  • Palancıoğlu, H. M., Erkaya, H., & Hoşbaş, R. G. (2007, Nisan). Avrupa Birliği sürecinde jeodezi ve fotogrametri mühendisliği’nin durumu. 11. Türkiye Harita Bilimsel ve Teknik Kurultayı. Ankara.
  • Sak, G. (2016). Eğitim 4.0 Olmadan Sanayi 4.0 Filan Olmaz. https:// www.tepav.org.tr/tr/blog/s/5547
  • Şad, S. N., & Arıbaş, S. (2010). Bazı gelişmiş ülkelerde teknoloji eğitimi ve Türkiye için öneriler. Millî Eğitim Dergisi, (185), 278-99.
  • Şahinkesen, A. (1992). Eğitimde ikili sistem (okul-işyeri işbirliğine dayalı sistem). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, (25), 691-693.
  • Seferoğlu, S. S. (2015). Okullarda teknoloji kullanımı ve uygulamalar: Gözlemler, sorunlar ve çözüm önerileri. Artı Eğitim, 123, 90-91.
  • Söyler, S., & Yıldırım-Kaptanoğlu, A. (2018). Sanal uyuşturucu: İnternet. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(2), 37-46. Retrieved from http://dergipark.org.tr/gumussagbil/ issue/37874/339485
  • Strydom, A. (2016). The future of the geomatics profession and where we fit in. Geomatics Indaba 2016 – Stream 1. Retrieved from https://www.ee.co.za/wp-content/uploads/2016/09/ Altus-Strydom.pdf
  • Şenel, A., & Gençoğlu, S. (2003). Küreselleşen dünyada teknoloji eğitimi. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(12), 45-65.
  • Şerbetçi, M. (1999). Türk haritacılığı tarihi (1895-1995). (2. Baskı). Trabzon: TMMOB Harita mühendisleri odası.
  • Torun, A. (2013, Mayıs). Geniş anlamıyla haritacılık sektöründeki ulusal ve küresel gelişmelere stratejik bakış: Tehditler ve fırsatlar. Türkiye Ulusal Fotogrametri ve Uzaktan Algılama Birliği VII. Teknik Sempozyumu (TUFUAB’2013). Trabzon. Retrieved from http://www.tufuab.org.tr/images/dergi/ makaleler/48fbab00052197b.pdf
  • Uçar, C., & Özerbaş, M. A. (2013). Mesleki ve Teknik Eğitimin Dünyadaki ve Türkiye’deki Konumu. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(2), 242-253.
  • Yaprak, S., & Yılmaz, M. A. (2011, Mayıs). Haritacılık alanındaki teknolojik gelişmeler ve IKMEP projesi harita ve kadastro programı müfredatına bakış. 2. Uluslararası 6. Ulusal Meslek Yüksekokulları Sempozyumu. Retrieved from https://www. researchgate.net/publication/301230082
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2003). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Young, G. O., Smith, M. J., & Murphy, R. (2012). Contemporary surveying education changing with times. Survey Review, 44(326), 223-9.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Nuri Erdem Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Erdem, N. (2019). Harita Teknikerliği Öğrencilerinin Mesleki Teknik Eğilimleri ve Gelecek Projeksiyonlarının Ölçülmesi Üzerine Bir Araştırma. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi(2), 317-325.
AMA Erdem N. Harita Teknikerliği Öğrencilerinin Mesleki Teknik Eğilimleri ve Gelecek Projeksiyonlarının Ölçülmesi Üzerine Bir Araştırma. J Higher Edu Sci. Ağustos 2019;(2):317-325.
Chicago Erdem, Nuri. “Harita Teknikerliği Öğrencilerinin Mesleki Teknik Eğilimleri Ve Gelecek Projeksiyonlarının Ölçülmesi Üzerine Bir Araştırma”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, sy. 2 (Ağustos 2019): 317-25.
EndNote Erdem N (01 Ağustos 2019) Harita Teknikerliği Öğrencilerinin Mesleki Teknik Eğilimleri ve Gelecek Projeksiyonlarının Ölçülmesi Üzerine Bir Araştırma. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 2 317–325.
IEEE N. Erdem, “Harita Teknikerliği Öğrencilerinin Mesleki Teknik Eğilimleri ve Gelecek Projeksiyonlarının Ölçülmesi Üzerine Bir Araştırma”, J Higher Edu Sci, sy. 2, ss. 317–325, Ağustos 2019.
ISNAD Erdem, Nuri. “Harita Teknikerliği Öğrencilerinin Mesleki Teknik Eğilimleri Ve Gelecek Projeksiyonlarının Ölçülmesi Üzerine Bir Araştırma”. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 2 (Ağustos 2019), 317-325.
JAMA Erdem N. Harita Teknikerliği Öğrencilerinin Mesleki Teknik Eğilimleri ve Gelecek Projeksiyonlarının Ölçülmesi Üzerine Bir Araştırma. J Higher Edu Sci. 2019;:317–325.
MLA Erdem, Nuri. “Harita Teknikerliği Öğrencilerinin Mesleki Teknik Eğilimleri Ve Gelecek Projeksiyonlarının Ölçülmesi Üzerine Bir Araştırma”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, sy. 2, 2019, ss. 317-25.
Vancouver Erdem N. Harita Teknikerliği Öğrencilerinin Mesleki Teknik Eğilimleri ve Gelecek Projeksiyonlarının Ölçülmesi Üzerine Bir Araştırma. J Higher Edu Sci. 2019(2):317-25.