Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yurt Dışı Eğitim ve Mezuniyet Sonrası Yerleşim Tercihleri: Amerika Birleşik Devletleri’de Eğitim Alan T.C. Vatandaşlarının bir Analizi

Yıl 2020, Cilt: 10 Sayı: 3, 404 - 413, 30.12.2020

Öz

Makalemizde Türkiye’den yurt dışına üniversite eğitimi almak için giden öğrencilerin eğitim ve mezuniyet sonrası yerleşim tercihleri
incelenmiştir. Türkiye’den yurt dışına çıkan uluslararası öğrencilerin ülke tercihlerini incelemek için UNESCO (Birleşmiş Milletler
Eğitim, Bilim ve Kültür Örgütü) verisi kullanılmıştır. Öğrencilerin çoğunluğunun üniversite sistemleri gelişmiş ve akademik yayın
kalitesi Türkiye’den daha iyi olan ülkeleri tercih ettiği saptanmıştır. En çok tercih edilen ülke olan Amerika Birleşik Devletleri’nde
eğitim alan öğrenciler incelendiğinde ise çoğunluğun yüksek lisans ve doktora seviyesinde eğitim aldığı görülmüştür. Ayrıca, Amerikan
üniversitelerinde eğitim alan lisans, yüksek lisans ve doktora öğrencilerinin Türkiye’de benzer seviye eğitim alan üniversite öğrencilerine
kıyasla daha yüksek bir oranının mühendislik ve bilişim gibi teknik alanlarda eğitim almayı tercih ettiği gözlemlenmiştir. Türkiye’den
Amerikan üniversitelerine eğitim almaya giden öğrencilerin %21 gibi azımsanmayacak bir oranının dünyanın en iyi 100 üniversitesi arasında
kabul edilen kurumlarda eğitim aldıkları bulunmuştur. Her ne kadar yurt dışındaki kaliteli kurumlarda eğitim alan Türkiye Cumhuriyeti
(T.C.) vatandaşlarının fazlalığı bir zenginlik olarak düşünülse de bu zenginliğin Türkiye ekonomisi için katkıya dönüşmesi bu öğrencilerin
Türkiye’ye geri dönme oranına bağlıdır. Geri dönme oranını anlamak için Amerikan üniversitelerinde 2005-2015 yılları arasında eğitim
almaya başlayıp mezun olan bütün T.C. vatandaşlarının ilk yerleşim tercihinin Amerika Birleşik Devletleri olup olmadığı incelenmiştir.
Öğrencilerin büyük çoğunluğunun, örneğin yüksek lisans ve doktora programı mezunlarının %70’i gibi, mezuniyetten sonra Amerika’da
kalmaya devam ettiği görülmüştür. Son olarak, üç farklı Amerikan üniversitesinden mezun olan öğrencilerin daha uzun dönemli yerleşim
tercihleri analiz edilmiş ve mezuniyetten 10 yıl sonra Türkiye’ye dönenlerin oranının %40 gibi düşük bir seviyede kaldığı

Kaynakça

  • Akçapar, Ş. K. (2009). Turkish highly skilled migration to the United States: New findings and policy recommendations. Land of Diverse Migrations: Challenges of Emigration and Immigration in Turkey, 110-248.
  • Akman, V. (2014). Factors Influencing International Student Migration: A Survey and Evaluation of Turkey’s Case. Interdisciplinary Journal of Contemporary Research in Business, 5 (11), 390-415.
  • Beine, M., Noël, R., & Ragot, L. (2014). Determinants of the international mobility of students. Economics of Education review, 41, 40-54.

Education Abroad and Post-graduation Location Choices: An Inquiry on Turkish Republic Citizens studying in the United States of America

Yıl 2020, Cilt: 10 Sayı: 3, 404 - 413, 30.12.2020

Öz

This study analyzes education and post-graduation residency choices of students who go abroad from Turkey to pursue higher education.
It has been found that most students have chosen to study in countries where the university system is advanced and the quality of academic
publishing is better than Turkey. The analysis of students who have taken education in the United States as the most commonly preferred
country has shown that the majority of students has attended in the master’s- and doctoral-level programs. In addition, it has been observed
that Turkish citizens studying at the bachelor’s, master’s, and doctorate levels in the United States were more likely to study in technical
fields, such as engineering and computing, compared to university students of the same level in Turkey. It has been also found that a nonnegligible
ratio of Turkish students in the United States, such as 21 percent, has enrolled in universities that are considered best 100 universities in the world. Although the abundance of Turkish students studying abroad in prominent universities seems to be
a richness for Turkey, whether this richness benefits the Turkish economy depends on the rate at which these students return to Turkey
after their graduation. To understand the return rate, whether the initial residency choice was the United States or not has been analyzed
for all Turkish graduates of American universities who started their studies in the 2005-2015 period. It has been found that most of these
students, such as 70 percent of master’s and doctoral degree holders, have continued to stay initially in the United States. Lastly, the longterm
residency choices of students who graduated from three American universities have been analyzed, and it has been found that the
ratio of them who returned to Turkey 10 years after their graduation has stayed at a low level of 40 percent.

Kaynakça

  • Akçapar, Ş. K. (2009). Turkish highly skilled migration to the United States: New findings and policy recommendations. Land of Diverse Migrations: Challenges of Emigration and Immigration in Turkey, 110-248.
  • Akman, V. (2014). Factors Influencing International Student Migration: A Survey and Evaluation of Turkey’s Case. Interdisciplinary Journal of Contemporary Research in Business, 5 (11), 390-415.
  • Beine, M., Noël, R., & Ragot, L. (2014). Determinants of the international mobility of students. Economics of Education review, 41, 40-54.
Toplam 3 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Murat Demirci Bu kişi benim 0000-0002-3255-2809

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 10 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Demirci, M. (2020). Yurt Dışı Eğitim ve Mezuniyet Sonrası Yerleşim Tercihleri: Amerika Birleşik Devletleri’de Eğitim Alan T.C. Vatandaşlarının bir Analizi. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, 10(3), 404-413.
AMA Demirci M. Yurt Dışı Eğitim ve Mezuniyet Sonrası Yerleşim Tercihleri: Amerika Birleşik Devletleri’de Eğitim Alan T.C. Vatandaşlarının bir Analizi. J Higher Edu Sci. Aralık 2020;10(3):404-413.
Chicago Demirci, Murat. “Yurt Dışı Eğitim Ve Mezuniyet Sonrası Yerleşim Tercihleri: Amerika Birleşik Devletleri’de Eğitim Alan T.C. Vatandaşlarının Bir Analizi”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi 10, sy. 3 (Aralık 2020): 404-13.
EndNote Demirci M (01 Aralık 2020) Yurt Dışı Eğitim ve Mezuniyet Sonrası Yerleşim Tercihleri: Amerika Birleşik Devletleri’de Eğitim Alan T.C. Vatandaşlarının bir Analizi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 10 3 404–413.
IEEE M. Demirci, “Yurt Dışı Eğitim ve Mezuniyet Sonrası Yerleşim Tercihleri: Amerika Birleşik Devletleri’de Eğitim Alan T.C. Vatandaşlarının bir Analizi”, J Higher Edu Sci, c. 10, sy. 3, ss. 404–413, 2020.
ISNAD Demirci, Murat. “Yurt Dışı Eğitim Ve Mezuniyet Sonrası Yerleşim Tercihleri: Amerika Birleşik Devletleri’de Eğitim Alan T.C. Vatandaşlarının Bir Analizi”. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 10/3 (Aralık 2020), 404-413.
JAMA Demirci M. Yurt Dışı Eğitim ve Mezuniyet Sonrası Yerleşim Tercihleri: Amerika Birleşik Devletleri’de Eğitim Alan T.C. Vatandaşlarının bir Analizi. J Higher Edu Sci. 2020;10:404–413.
MLA Demirci, Murat. “Yurt Dışı Eğitim Ve Mezuniyet Sonrası Yerleşim Tercihleri: Amerika Birleşik Devletleri’de Eğitim Alan T.C. Vatandaşlarının Bir Analizi”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, c. 10, sy. 3, 2020, ss. 404-13.
Vancouver Demirci M. Yurt Dışı Eğitim ve Mezuniyet Sonrası Yerleşim Tercihleri: Amerika Birleşik Devletleri’de Eğitim Alan T.C. Vatandaşlarının bir Analizi. J Higher Edu Sci. 2020;10(3):404-13.