The study was conducted to examine the content of postgraduate theses in the field of midwifery in Turkey.
The type of the study is retrospective, descriptive, and qualitative based on the literature, and a purposive sampling method was used. The
universe of the research consists of all postgraduate theses in the field of midwifery completed between 2004-2021 in Turkey, which are
included in the national thesis center page of the Council of Higher Education between 01 May-01 September 2021.The entire universe was included in the study, and no sample selection was made. The percentages of quantitative data, theme tree and
code maps of qualitative data are given.
In the study, 472 masters’ and 42 doctoral theses were reached. It was determined that descriptive research design was used in most master’s
theses, and experimental research design was used in doctoral theses. The sample of the most master’s and doctoral theses examined in
the study consists of pregnant, puerperal women and women. When the data were examined in the study, 96 codes were determined and
divided into four main themes “dimensions of health”, “midwife”, “periods” and “women’s health”.
As a result, in most theses made in midwifery graduate education, the sample consists of pregnant women, puerperal women, and women.
The main themes with the most frequent number of coding were determined as dimensions of health, midwife, periods and women’s
health, respectively. Considering our study findings in the selection of the subject, sample, and research design in the studies planned to be
carried out in the future will increase the quality of the scientific knowledge produced in the field of midwifery.
Çalışma, Türkiye’de ebelik alanında yapılan lisansüstü tezlerin içeriğinin incelenmesi amacıyla yapılmıştır.
Çalışmanın türü literatüre dayalı olarak retrospektif tanımlayıcı ve kalitatif olup amaçlı örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın
evrenini 01 Mayıs-01 Eylül 2021 tarihleri arasında Yükseköğretim Kurulu ulusal tez merkezi sayfasında yer alan Türkiye’de 2004-2021
yılları arasında yapılmış tüm ebelik alanındaki lisansüstü tezler oluşturmaktadır. Örneklem seçimine gidilmemiş evrenin tamamı araştırma
kapsamına alınmıştır. Niceliksel verilerin sayı yüzde oranları, niteliksel verilerin ise tema ağacı ve kod haritaları verilmiştir.
Çalışmada 472 yüksek lisans, 42 doktora tezine ulaşılmıştır. Yüksek lisans tezlerinin çoğunluğunda tanımlayıcı, doktora tezlerinde ise
daha çok deneysel araştırma deseni kullanıldığı saptanmıştır. Çalışmada incelenen yüksek lisans ve doktora tezlerinin çoğunluğunun
örneklemini gebe, lohusa ve kadınlardan oluşturmaktadır. Çalışmada veriler incelendiğinde 96 kod belirlenmiş ve “sağlığın boyutları”,
“ebe”, “dönemler” ve “kadın sağlığı” olarak dört ana temaya ayrılmıştır.
Sonuç olarak ebelik lisansüstü eğitimde yapılan tezlerin çoğunluğunda örneklem gebe, lohusa ve kadınlardan oluşmaktadır. En sık kodlama
sayısına sahip olan ana temalar sırasıyla sağlığın boyutları, ebe, dönemler ve kadın sağlığı olarak belirlenmiştir. Gelecekte gerçekleştirilmesi
planlanan çalışmalarda konu, örneklem ve araştırma deseni seçiminde çalışma bulgularımızın dikkate alınması ebelik alanında üretilen
bilimsel bilginin kalitesini artıracaktır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Sistemleri (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar |
|
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2022 |
Yayınlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 12 Sayı: 2 |
Bibtex | @araştırma makalesi { higheredusci1023106, journal = {Yükseköğretim ve Bilim Dergisi}, issn = {2146-5959}, eissn = {2146-5967}, address = {Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi}, publisher = {Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi}, year = {2022}, volume = {12}, number = {2}, pages = {285 - 293}, doi = {10.5961/higheredusci.1023106}, title = {Ebelik Alanında Yapılan Lisansüstü Tezlerin İçerik Analizi}, key = {cite}, author = {Erkal Aksoy, Yasemin and Ataş, Ayşe Nur and Yılmaz, Sema} } |
APA | Erkal Aksoy, Y. , Ataş, A. N. & Yılmaz, S. (2022). Ebelik Alanında Yapılan Lisansüstü Tezlerin İçerik Analizi . Yükseköğretim ve Bilim Dergisi , 12 (2) , 285-293 . DOI: 10.5961/higheredusci.1023106 |
MLA | Erkal Aksoy, Y. , Ataş, A. N. , Yılmaz, S. "Ebelik Alanında Yapılan Lisansüstü Tezlerin İçerik Analizi" . Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 12 (2022 ): 285-293 <https://dergipark.org.tr/tr/pub/higheredusci/issue/72432/1023106> |
Chicago | Erkal Aksoy, Y. , Ataş, A. N. , Yılmaz, S. "Ebelik Alanında Yapılan Lisansüstü Tezlerin İçerik Analizi". Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 12 (2022 ): 285-293 |
RIS | TY - JOUR T1 - Ebelik Alanında Yapılan Lisansüstü Tezlerin İçerik Analizi AU - YaseminErkal Aksoy, Ayşe NurAtaş, SemaYılmaz Y1 - 2022 PY - 2022 N1 - doi: 10.5961/higheredusci.1023106 DO - 10.5961/higheredusci.1023106 T2 - Yükseköğretim ve Bilim Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 285 EP - 293 VL - 12 IS - 2 SN - 2146-5959-2146-5967 M3 - doi: 10.5961/higheredusci.1023106 UR - https://doi.org/10.5961/higheredusci.1023106 Y2 - 2022 ER - |
EndNote | %0 Yükseköğretim ve Bilim Dergisi Ebelik Alanında Yapılan Lisansüstü Tezlerin İçerik Analizi %A Yasemin Erkal Aksoy , Ayşe Nur Ataş , Sema Yılmaz %T Ebelik Alanında Yapılan Lisansüstü Tezlerin İçerik Analizi %D 2022 %J Yükseköğretim ve Bilim Dergisi %P 2146-5959-2146-5967 %V 12 %N 2 %R doi: 10.5961/higheredusci.1023106 %U 10.5961/higheredusci.1023106 |
ISNAD | Erkal Aksoy, Yasemin , Ataş, Ayşe Nur , Yılmaz, Sema . "Ebelik Alanında Yapılan Lisansüstü Tezlerin İçerik Analizi". Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 12 / 2 (Ağustos 2022): 285-293 . https://doi.org/10.5961/higheredusci.1023106 |
AMA | Erkal Aksoy Y. , Ataş A. N. , Yılmaz S. Ebelik Alanında Yapılan Lisansüstü Tezlerin İçerik Analizi. J Higher Edu Sci. 2022; 12(2): 285-293. |
Vancouver | Erkal Aksoy Y. , Ataş A. N. , Yılmaz S. Ebelik Alanında Yapılan Lisansüstü Tezlerin İçerik Analizi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi. 2022; 12(2): 285-293. |
IEEE | Y. Erkal Aksoy , A. N. Ataş ve S. Yılmaz , "Ebelik Alanında Yapılan Lisansüstü Tezlerin İçerik Analizi", Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, c. 12, sayı. 2, ss. 285-293, Ağu. 2022, doi:10.5961/higheredusci.1023106 |