The aim of this study is to investigate the effects of phone gaming habits on the level of nomophobia, sleep quality and sleepiness in
university students. This study, designed as a descriptive, cross-sectional and relational research, was conducted with a total of 942 university
students from two university campuses. Data were collected online from students between May-November 2022. Data were collected
using the “Personal Information Form” created by the researchers, “The Turkish Nomophobia scale” and, “The Epworth sleepiness scale”.
While 4.1% of the students did not have nomophobia, 40.2% had mild, 36.6% had moderate, and 19.0% had extreme nomophobia. Of the
students, 41.1% had normal sleepiness, 39.8% had normal but increased daytime sleepiness, 7.2% had increased but moderate daytime
sleepiness, 6.8% had increased moderate daytime sleepiness, and 5.1% He also had an increased severe daytime sleepiness. A significant
and positive weak correlation was found between students’ NMP-Q scores and Epworth Sleepiness Scale scores (r=0.256, p=0.0001). As
the students’ nomophobia level increases, their sleepiness level also increases. University students’ technological skills should be developed
in a way that contributes to their academic and mental development. This will increase research, learning, information and social skills.
With the guidance to be used in these areas, it is necessary to give importance to developing activities to prevent smartphone addiction. It
is predicted that with a decrease in the level of nomophobia, sleep quality may increase, and sleepiness may decrease
Bu çalışmanın amacı üniversite öğrencilerinde telefonla oyun oynama alışkanlıklarının nomofobi düzeyi ve uykululuk durumuna etkisini
araştırmaktır. Tanımlayıcı, kesitsel ve ilişkisel araştırma olarak tasarlanan bu çalışma bir üniversitenin iki kampüsünden toplam 942
üniversite öğrencisi ile yapılmıştır. Veriler Mayıs-Kasım 2022 tarihleri arasında öğrencilerden çevrimiçi olarak toplanmıştır. Verilerin
toplanmasında araştırmacılar tarafından oluşturulan “Kişisel Bilgi Formu”, “Türkçe Nomofobi Ölçeği (NMP-Q)” ve “Epworth Uykululuk
Ölçeği” kullanılarak toplanmıştır. Öğrencilerin %4.1’inde nomofobinin olmadığı bulunurken, %40.2’si hafif düzeyde nomofobi, %36.6’sı
orta düzeyde nomofobi ve %19.0’u aşırı düzeyde nomofobi seviyesine sahiptir. Öğrencilerin %41.1’i normal uykululuk seviyesine, %39.8’i
normal ama artmış gün içi uykululuk seviyesine, %7.2’si artmış ama ılımlı gün içi uykululuk seviyesine, %6.8’i artmış, orta derecede gün
içi uykululuk seviyesine ve %5.1’i de artmış, şiddetli derecede gün içi uykululuk seviyesine sahiptir. Öğrencilerin NMP-Q puanları ile
Epworth Uykululuk Ölçeği puanları arasında anlamlı ve pozitif yönde zayıf bir ilişki bulunmuştur (r=0.256, p=0.0001). Öğrencilerin
nomofobi seviyesi arttıkça uykululuk seviyeleri de artmaktadır. Üniversite öğrencilerinin teknolojik becerilerinin akademik ve mental
gelişime katkı sağlayacak biçimde geliştirilmesi gerekmektedir. Bu durum araştırma, öğrenme, bilgi edinme ve sosyal yeteneklerinin
artırılmasını sağlayacaktır. Bu alanlarında kullanmak üzere yönlendirmelerin yapılmasıyla birlikte akıllı telefon bağımlılığını önleyici
faaliyetlerin geliştirilmesine önem verilmesi gerekmektedir. Nomofobi düzeyinin azalmasıyla uyku kalitesinin artabileceği ve uykululuk
durumunun azalabileceği ön görülmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Yükseköğretim Çalışmaları (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 13 Sayı: 3 |