Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Effect of Research Course on Research Competence and Information Literacy Skills of Nursing Students

Yıl 2024, Cilt: 14 Sayı: 1, 17 - 23, 30.04.2024
https://doi.org/10.5961/higheredusci.1213120

Öz

The aim of the study is to determine the effect of the research course given in undergraduate education on the research proficiency and
information literacy skills of the nursing department students of a university in the Eastern Black Sea Region. It is a non-controlled quasiexperimental
study with a single group pre-test-post-test design and was carried out with third-year nursing students (n=67). “Student Questionnaire”, “R-COMP Research Competencies Scale” and “Information Literacy Scale” were used in the data collection process.
The data were assessed through mean, number, percentage and dependent groups t-tests. When the R-COMP research competencies
scale pre-test and post-test mean scores were examined, it was seen that the research course increased the mean scores statistically (t=
-3.998, p<0.001). When the theoretical dimensions of the R-COMP research competencies scale were examined, the post-test mean
scores of the theoretical dimensions of methodological skills (t=-2.944, p=0.004), communication skills (t=-4.363, p<0.001) and content
knowledge (t=-4.930, p<0.001) were found to be significantly higher. Analysis of the information literacy scale pre-test and post-test
mean scores demonstrated an increase in the post-test mean score, but the difference was not statistically significant (t=-1.357, p=0.180).
In conclusion, the research course given during undergraduate education had a positive effect on the development of nursing students’
research competence skills. The research course also increased the information literacy skills of nursing students, although the difference
was not statistically significant.

Kaynakça

  • Acun, İ., Yücel, C., & Demirhan, G. (2018). Üniversite öğrencilerinin bilgi kaynakları. Journal of History Culture and Art Research, 7(1), 595-608.
  • Adıgüzel, A. (2011). Bilgi okuryazarlığı ölçeğinin geliştirilmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 15-28.
  • Alkan, M.F. (2018). R-COMP araştırma yeterlikleri ölçeğinin Türk dili ve kültürüne uyarlanması. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 11, 15-28.
  • Ateş, K.H., & Mazı, M.G. (2017). Kitap Özeti: bilimsel araştırma yöntemleri (Şener Büyüköztürk, Ebru Kılıç Çakmak, Özcan Erkan Akgün, Şirin Karadeniz, Funda Demirel). Eurasian Education & Literature Journal, 7, 56-94.
  • Baran, G.K., Atasoy, S., & Şahin, S. (2020). Hemşirelerin kanıta dayalı hemşirelik uygulamalarına yönelik farkındalık ve tutumlarının değerlendirilmesi. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 7(3), 352-359.
  • Böttcher, F., & Thiel, F. (2018). Evaluating research-oriented teaching: a new instrument to assess university students’ research competences. Higher Education, 75(1), 91–110.
  • Halcomb, E., & Peters, K. (2009). Nursing student feedback on undergraduate research education: Implications for teaching and learning. Contemporary Nurse, 33(1), 59-68.
  • Ilıman, A.Y., Eşer, İ., & Aktan, G.G. (2020). Hemşirelik öğrencilerinin kullandıkları bilgi kaynaklarının incelenmesi. Hemşirelik Bilimi Dergisi, 3(1), 19-24.
  • Karadaş, C., & Özdemir, L. (2015). Hemşirelik öğrencilerinin araştırmaya yönelik farkındalık ve tutumlarının değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 30-39.
  • Karasar, N. (2014). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Keib, C.N., Cailor, S.M., Kiersma, M.E., & Chen, A.M. (2017). Changes in nursing students’ perceptions of research and evidence-based practice after completing a research course. Nurse Education Today, 54, 37-43.
  • Kelleci, M., Gölbaşı, Z., & Doğan, S. (2008). Bir üniversite hastanesinde çalışan hemşirelerin araştırma yapma ve araştırma sonuçlarını bakımda kullanma ile ilgili görüşlerinin incelenmesi. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 10(2), 3-16.
  • Kes, D., & Şahin, Ö.Ö. (2019). Hemşirelik öğrencilerinin bilimsel araştırma yapmaya yönelik kaygı ve tutumlarının belirlenmesi. Online Türk Sağlık Bilimleri Dergisi, 4(1), 68-78.
  • Mattila, L.R., Koivisto, V., & Häggman-Laitila, A. (2005). Evaluation of learning outcomes in a research process and the utilization of research knowledge from the viewpoint of nursing students. Nurse Education Today, 25(6), 487-495.
  • Özdil, K., Özcan, A., Muz, G., & Turaç, N. (2019). Hemşirelik öğrencilerinin araştırma ve gelişmelere karşı farkındalık tutumları ve eleştirel düşünme becerileri. Turkiye Klinikleri J Nurs Sci, 11 (2), 109-119.
  • Özel, N. (2016). Üniversite öğrencilerinin bilgi okuryazarlığı becerilerinin değerlendirilmesi: Ankara Üniversitesi örneği. Bilgi Dünyası, 17(2), 247-64.
  • Özen, N., Özkaptan, B.B., Akyar, İ., & Terzioğlu, F. (2020). Hemşirelik öğrencilerinde bilgi okuryazarlığı ile bireysel yenilikçilik düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Koç Üniversitesi Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 17(2), 120-127.
  • Purnell, M., Royal, B., & Warton, L. (2020). Supporting the development of information literacy skills and knowledge in undergraduate nursing students: An integrative review. Nurse Education Today, 95, 104585.
  • Robertson, D.S., & Felicilda-Reynaldo, R.F.D. (2015). Evaluation of graduate nursing students’ information literacy self-efficacy and applied skills. Journal of Nursing Education, 54(3), S26-S30.
  • Sonya, L. (2014). The importance of knowing how to get things: information literacy and the healthcare Professional. Journal of Mental Health, 23(3), 113-114.
  • Sümbüloğlu, V. (2017). Sağlık bilimlerinde araştırma yöntemleri. Ankara: Hatiboğlu Yayıncılık.
  • Toraman, A.U., Temel, A.B., Kalkım, A., & Balyacı, Ö.E. (2013). Klasik ve entegre eğitim modeli ile öğrenim gören hemşirelik öğrencilerinin araştırmaya yönelik tutum ve farkındalıkları. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 6(3), 132-138.
  • Türk Dil Kurumu. 2022. Türk Dil Kurumu Sözlükleri. https://sozluk. gov.tr/ (Erişim Tarihi: 25.07.2023)
  • Ünsal, A., Karakurt, P., & Tanrıverdi, D. (2014). Farklı okullarda eğitim gören hemşirelik öğrencilerinin araştırmaya, gelişmelere farkındalığı ve tutumunun belirlenmesi. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 3(2), 87-93.
  • Yanagawa, H., Takai, S., Yoshimaru, M., Miyamoto, T., Katashima, R., & Kida, K. (2014). Nurse awareness of clinical research: a survey in a Japanese University Hospital. BMC Medical Research Methodology, 14(85), 2-8.
  • Yıldız, A.K. (2016). Üniversite öğrencilerinin bilgi okuryazarlığı becerisinin gelişiminde araştırma metotları dersinin rolü. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 1(2), 154-169.
  • Yılmaz, A., Saygılı, M., & Kaya, M. (2020). Sağlık Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin e-sağlık okuryazarlığı düzeylerinin belirlenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (31), 148-157.

Araştırma Dersinin Hemşirelik Öğrencilerinin Araştırma Yeterlik ve Bilgi Okuryazarlık Becerilerine Etkisi

Yıl 2024, Cilt: 14 Sayı: 1, 17 - 23, 30.04.2024
https://doi.org/10.5961/higheredusci.1213120

Öz

Çalışmanın amacı, lisans eğitiminde verilen araştırma dersinin Doğu Karadeniz Bölgesi’ndeki bir üniversitenin hemşirelik bölümü
öğrencilerinin araştırma yeterlik ve bilgi okuryazarlık becerilerine olan etkisini tespit etmektir. Tek grup ön test- son test kontrol grupsuz
yarı deneysel araştırma türünde olan çalışmamız üçüncü sınıf hemşirelik öğrencileri (n=67) ile gerçekleştirildi. Veri toplama sürecinde
“Öğrenci Soru Formu”, “R-COMP Araştırma Yeterlikleri Ölçeği” ve “Bilgi Okuryazarlık Ölçeği” kullanıldı. Veriler ortalama, sayı, yüzdelik
ve bağımlı gruplarda t testi ile analiz edildi. R-COMP araştırma yeterlikleri ölçeği ön test ve son test ortalama puanları incelendiğinde
araştırma dersinin ortalama puanları istatistiksel yönden anlamlı şekilde artırdığı görüldü (t= -3.998, p<0.001). R-COMP araştırma
yeterlikleri ölçeğinin kuramsal boyutlarına bakıldığında; yöntemsel beceriler (t=-2.944, p=0, 004), iletişim becerileri (t=-4.363, p<0.001)
ve içerik bilgisi (t=-4.930, p<0.001) kuramsal boyutlarına ilişkin puan ortalamalarında son test ortalamalarının anlamlı şekilde yüksek
olduğu saptandı. Bilgi okuryazarlığı ölçeği ön test ve son test ortalama puanları incelendiğinde ise son test ortalama puanında artış
olduğu, ancak farkın istatistiksel olarak anlamlı olmadığı belirlendi (t=-1.357, p=0.180). Sonuç olarak lisans döneminde verilen araştırma
dersinin hemşirelik öğrencilerinin araştırma yeterlik becerilerinin geliştirilmesine olumlu etkisi olmuştur. Ayrıca anlamlı bir fark olmasa
da araştırma dersi, hemşirelik öğrencilerinin bilgi okuryazarlık becerisinde de artış sağlamıştır.

Kaynakça

  • Acun, İ., Yücel, C., & Demirhan, G. (2018). Üniversite öğrencilerinin bilgi kaynakları. Journal of History Culture and Art Research, 7(1), 595-608.
  • Adıgüzel, A. (2011). Bilgi okuryazarlığı ölçeğinin geliştirilmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 15-28.
  • Alkan, M.F. (2018). R-COMP araştırma yeterlikleri ölçeğinin Türk dili ve kültürüne uyarlanması. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 11, 15-28.
  • Ateş, K.H., & Mazı, M.G. (2017). Kitap Özeti: bilimsel araştırma yöntemleri (Şener Büyüköztürk, Ebru Kılıç Çakmak, Özcan Erkan Akgün, Şirin Karadeniz, Funda Demirel). Eurasian Education & Literature Journal, 7, 56-94.
  • Baran, G.K., Atasoy, S., & Şahin, S. (2020). Hemşirelerin kanıta dayalı hemşirelik uygulamalarına yönelik farkındalık ve tutumlarının değerlendirilmesi. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 7(3), 352-359.
  • Böttcher, F., & Thiel, F. (2018). Evaluating research-oriented teaching: a new instrument to assess university students’ research competences. Higher Education, 75(1), 91–110.
  • Halcomb, E., & Peters, K. (2009). Nursing student feedback on undergraduate research education: Implications for teaching and learning. Contemporary Nurse, 33(1), 59-68.
  • Ilıman, A.Y., Eşer, İ., & Aktan, G.G. (2020). Hemşirelik öğrencilerinin kullandıkları bilgi kaynaklarının incelenmesi. Hemşirelik Bilimi Dergisi, 3(1), 19-24.
  • Karadaş, C., & Özdemir, L. (2015). Hemşirelik öğrencilerinin araştırmaya yönelik farkındalık ve tutumlarının değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 30-39.
  • Karasar, N. (2014). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Keib, C.N., Cailor, S.M., Kiersma, M.E., & Chen, A.M. (2017). Changes in nursing students’ perceptions of research and evidence-based practice after completing a research course. Nurse Education Today, 54, 37-43.
  • Kelleci, M., Gölbaşı, Z., & Doğan, S. (2008). Bir üniversite hastanesinde çalışan hemşirelerin araştırma yapma ve araştırma sonuçlarını bakımda kullanma ile ilgili görüşlerinin incelenmesi. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 10(2), 3-16.
  • Kes, D., & Şahin, Ö.Ö. (2019). Hemşirelik öğrencilerinin bilimsel araştırma yapmaya yönelik kaygı ve tutumlarının belirlenmesi. Online Türk Sağlık Bilimleri Dergisi, 4(1), 68-78.
  • Mattila, L.R., Koivisto, V., & Häggman-Laitila, A. (2005). Evaluation of learning outcomes in a research process and the utilization of research knowledge from the viewpoint of nursing students. Nurse Education Today, 25(6), 487-495.
  • Özdil, K., Özcan, A., Muz, G., & Turaç, N. (2019). Hemşirelik öğrencilerinin araştırma ve gelişmelere karşı farkındalık tutumları ve eleştirel düşünme becerileri. Turkiye Klinikleri J Nurs Sci, 11 (2), 109-119.
  • Özel, N. (2016). Üniversite öğrencilerinin bilgi okuryazarlığı becerilerinin değerlendirilmesi: Ankara Üniversitesi örneği. Bilgi Dünyası, 17(2), 247-64.
  • Özen, N., Özkaptan, B.B., Akyar, İ., & Terzioğlu, F. (2020). Hemşirelik öğrencilerinde bilgi okuryazarlığı ile bireysel yenilikçilik düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Koç Üniversitesi Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 17(2), 120-127.
  • Purnell, M., Royal, B., & Warton, L. (2020). Supporting the development of information literacy skills and knowledge in undergraduate nursing students: An integrative review. Nurse Education Today, 95, 104585.
  • Robertson, D.S., & Felicilda-Reynaldo, R.F.D. (2015). Evaluation of graduate nursing students’ information literacy self-efficacy and applied skills. Journal of Nursing Education, 54(3), S26-S30.
  • Sonya, L. (2014). The importance of knowing how to get things: information literacy and the healthcare Professional. Journal of Mental Health, 23(3), 113-114.
  • Sümbüloğlu, V. (2017). Sağlık bilimlerinde araştırma yöntemleri. Ankara: Hatiboğlu Yayıncılık.
  • Toraman, A.U., Temel, A.B., Kalkım, A., & Balyacı, Ö.E. (2013). Klasik ve entegre eğitim modeli ile öğrenim gören hemşirelik öğrencilerinin araştırmaya yönelik tutum ve farkındalıkları. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 6(3), 132-138.
  • Türk Dil Kurumu. 2022. Türk Dil Kurumu Sözlükleri. https://sozluk. gov.tr/ (Erişim Tarihi: 25.07.2023)
  • Ünsal, A., Karakurt, P., & Tanrıverdi, D. (2014). Farklı okullarda eğitim gören hemşirelik öğrencilerinin araştırmaya, gelişmelere farkındalığı ve tutumunun belirlenmesi. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 3(2), 87-93.
  • Yanagawa, H., Takai, S., Yoshimaru, M., Miyamoto, T., Katashima, R., & Kida, K. (2014). Nurse awareness of clinical research: a survey in a Japanese University Hospital. BMC Medical Research Methodology, 14(85), 2-8.
  • Yıldız, A.K. (2016). Üniversite öğrencilerinin bilgi okuryazarlığı becerisinin gelişiminde araştırma metotları dersinin rolü. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 1(2), 154-169.
  • Yılmaz, A., Saygılı, M., & Kaya, M. (2020). Sağlık Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin e-sağlık okuryazarlığı düzeylerinin belirlenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (31), 148-157.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Melek Ertürk Yavuz 0000-0002-4196-6317

Enes Bulut 0000-0002-1579-6887

Amine Terzi 0000-0003-4327-3706

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 14 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Ertürk Yavuz, M., Bulut, E., & Terzi, A. (2024). Araştırma Dersinin Hemşirelik Öğrencilerinin Araştırma Yeterlik ve Bilgi Okuryazarlık Becerilerine Etkisi. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, 14(1), 17-23. https://doi.org/10.5961/higheredusci.1213120
AMA Ertürk Yavuz M, Bulut E, Terzi A. Araştırma Dersinin Hemşirelik Öğrencilerinin Araştırma Yeterlik ve Bilgi Okuryazarlık Becerilerine Etkisi. J Higher Edu Sci. Nisan 2024;14(1):17-23. doi:10.5961/higheredusci.1213120
Chicago Ertürk Yavuz, Melek, Enes Bulut, ve Amine Terzi. “Araştırma Dersinin Hemşirelik Öğrencilerinin Araştırma Yeterlik Ve Bilgi Okuryazarlık Becerilerine Etkisi”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi 14, sy. 1 (Nisan 2024): 17-23. https://doi.org/10.5961/higheredusci.1213120.
EndNote Ertürk Yavuz M, Bulut E, Terzi A (01 Nisan 2024) Araştırma Dersinin Hemşirelik Öğrencilerinin Araştırma Yeterlik ve Bilgi Okuryazarlık Becerilerine Etkisi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 14 1 17–23.
IEEE M. Ertürk Yavuz, E. Bulut, ve A. Terzi, “Araştırma Dersinin Hemşirelik Öğrencilerinin Araştırma Yeterlik ve Bilgi Okuryazarlık Becerilerine Etkisi”, J Higher Edu Sci, c. 14, sy. 1, ss. 17–23, 2024, doi: 10.5961/higheredusci.1213120.
ISNAD Ertürk Yavuz, Melek vd. “Araştırma Dersinin Hemşirelik Öğrencilerinin Araştırma Yeterlik Ve Bilgi Okuryazarlık Becerilerine Etkisi”. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 14/1 (Nisan 2024), 17-23. https://doi.org/10.5961/higheredusci.1213120.
JAMA Ertürk Yavuz M, Bulut E, Terzi A. Araştırma Dersinin Hemşirelik Öğrencilerinin Araştırma Yeterlik ve Bilgi Okuryazarlık Becerilerine Etkisi. J Higher Edu Sci. 2024;14:17–23.
MLA Ertürk Yavuz, Melek vd. “Araştırma Dersinin Hemşirelik Öğrencilerinin Araştırma Yeterlik Ve Bilgi Okuryazarlık Becerilerine Etkisi”. Yükseköğretim Ve Bilim Dergisi, c. 14, sy. 1, 2024, ss. 17-23, doi:10.5961/higheredusci.1213120.
Vancouver Ertürk Yavuz M, Bulut E, Terzi A. Araştırma Dersinin Hemşirelik Öğrencilerinin Araştırma Yeterlik ve Bilgi Okuryazarlık Becerilerine Etkisi. J Higher Edu Sci. 2024;14(1):17-23.