Bu çalışmanın amacı, Türkiye’de Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi bünyesinde kaydı bulunan ve orman mühendisliği ana bilim
dalında hazırlanan ilk lisansüstü çalışmanın başladığı tarih olan 1972 yılından 2022 yılına dek, çalışmada son tarama tarihi olarak belirlenen
(19.04.2023) zamana kadar yaklaşık olarak 50 yılı aşkın sürede (1972-2022), yapılmış olan lisansüstü tezlerin bibliyometrik analizini
gerçekleştirmektir. Yükseköğretim Kurulu veri tabanından elde edilen lisansüstü tez verilerinin bibliyometrik analizleri, MAXQDA 2020
paket programı ve Microsoft Office Excel yardımıyla gerçekleştirilmiştir. Tezlerin bibliyometrik analizinde parametreler: “yıllara göre
dağılım durumu, en yüksek katkı veren üniversiteler, tez türlerine ve enstitülere göre dağılım, danışman ünvanı, izin durumu, tez yazım dili,
ilişkili olunan mesleki disiplin konuları, dizinde yer alan kelimeler” şeklinde belirlenmiştir. Çalışma sonucunda; incelenen tezlerin %81’inin
yüksek lisans tezi düzeyinde hazırlandığı, %92’sinin Fen Bilimleri Enstitüsü bünyesinde yer aldığı, %99’unun Türkçe yazım dilinde kaleme
alındığı, %83’ünün erişime açık olduğu, en fazla tezin 2019 yılında yayınlandığı, neredeyse yarısının Profesör Doktor ünvanlı akademik
danışmanla gerçekleştirildiği ve %68,6’sının erkek yazarlar tarafından yazıldığı ortaya konmuştur. Orman mühendisliği ana disiplininde
hazırlanan bu tezlerde botanik, biyoloji, peyzaj mimarlığı, zooloji, çevre mühendisliği, ziraat ile ormancılık ve orman mühendisliği
olmak üzere toplam 34 farklı meslek disiplinine yer verilmiştir. Bu çalışma ile ormancılık biliminin hangi disiplinlerle iç içe olduğu,
genel yönelimleri, bu bağlamda daha çok hangi bilim dallarına yönelik çalışmaların yapıldığı vb. çoğu veri nesnel bir değerlendirmeyle
akademik ortamın hizmetine sunulmuştur. Orman mühendisliği ana bilim dalında hazırlanan lisansüstü tezlerin bibliyometrik analizini gerçekleştiren kapsamlı ve detaylı herhangi bir çalışmanın yapılmamış olması, ilk kez bu çalışma aracılığıyla bütüncül bir bakış açısıyla
orman mühendisliği ana bilim dalının akademik düzeydeki potansiyelinin ortaya konulması, çalışmanın özgünlük boyutunu göstemektedir
Analiz Bibliyometri Lisansüstü tez MAXQDA Orman mühendisliği
Yazarlar, makalenin etik kurul izni gerektirmediğini beyan etmiştir.
Bulunmamaktadır.
Açıklama: Bu çalışma, Karabük Üniversitesi Orman Fakültesi Orman Mühendisliği Bölümünde Dr. Öğr. Üyesi Damla YILDIZ danışmanlığında, lisans öğrencisi Abdullah ÖZALPGİL tarafından hazırlanan lisans tezinin bir kısmını içermektedir.
This study aims to perform a bibliometric analysis of the postgraduate theses registered in the National Thesis Center of the Council of
the Higher Education in Türkiye, which were carried out over a period of more than 50 years (1972-2022) from 1972 to 2022, the date
of the first postgraduate study prepared in the main branch of forest engineering, until the last access date (19.04.2023) was determined.
Bibliometric analysis of the data of postgraduate theses obtained from the Council of the Higher Education database were carried out with
the help of the MAXQDA 2020 package program and Microsoft Office Excel. The parameters determined in the bibliometric analysis of
the theses are as follows: “distribution status by years, universities with the highest contribution, distribution according to thesis types and
institutes, supervisor title, permission status, thesis writing language, related professional discipline subjects, words included in the index”.
As a result of the study, it was revealed that 81% of the theses examined were prepared at the master’s thesis level, 92% were within the
Institute of Natural and Applied Sciences, 99% were written in Turkish, 83% were open to access, the most theses were published in 2019,
almost half of them were carried out with an academic advisor with the title of Professor doctor and 69% were written by male authors.
In these theses prepared in the main discipline of forest engineering, a total of 34 different professional disciplines, including botany,
biology, landscape architecture, zoology, environmental engineering, agriculture, and forestry and forest engineering, were included. With
this study, most of the data, such as the disciplines with which forestry science is intertwined, general orientations, which disciplines are
mostly studied in this context, etc., have been presented to the academic environment with an objective evaluation. The fact that there
is no comprehensive and detailed study that performs bibliometric analysis of postgraduate theses prepared in the main branch of forest
engineering, and that the potential of the main branch of forest engineering at the academic level is revealed for the first time from a holistic
perspective through this study shows the originality dimension of the study.
Analysis Bibliometrics Forest engineering Graduate thesis MAXQDA
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Yükseköğretim Çalışmaları (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 8 Mayıs 2024 |
Kabul Tarihi | 30 Eylül 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 14 Sayı: 3 |