Kur’ân-ı Kerîm insanları kurtuluşa davet eden Allah kelamıdır. İnsanlar da bu ilahi vahye kulak vererek felah bulmak için onu anlamaya ve en iyi bir şekilde yorumlamaya gayret göstermişler, değişik yöntemler ve farklı ilimler geliştirmişlerdir. Kur’ân-ı Kerîm’i güzel bir şekilde kavrayabilmek ve yorumlamak için geliştirilen yöntemlerden biri de âyetlerdeki bazı kelimelerin farklı şekillerde telaffuzu sebebiyle, âyetlerdeki manayı zenginleştirerek daha iyi anlaşılmasını sağlayan kıraat ilmidir. Kıraatler âyetlerin yorumlanmasında ve manaya etki etmesinde önemli bir rol oynamaktadır. Kur’ân-ı Kerîm’in ilk vahyiyle birlikte tertilinin vücûbiyyetine dair hükümler vazolunmuştur. Bu hükümlerde âyetlerin istenilen manaya göre şekil alması, yine âyetlerin tertibinde insicamın ortaya konması bakımından tilavetin gerekliliğini ortaya çıkarmıştır. Kur’ân-ı Kerîm’de lafız ve manadan oluşan iki niteliğin bir arada bulunması diğer semavi kitaplar arasında Allah’ın Kurân-ı Kerîm’e has kıldığı eşsiz bir özelliktir ve bu irtibat Kur’ân’da bir bütünlük oluşturmaktadır. Öyle ki Kurân’a, “Kur’ân” denilmesi nazmı dolayısıyladır. Bu nedenle tilavet edilen yalnızca mana değil, manayı anlaşılır bir halde ortaya çıkaran lafızdır. Bu sebeple Kur’ân-ı
Kerîm herkesin istediği şekilde, kuralsız, kaidesiz okuyacağı bir kitap değildir. Onu okumak isteyenlerin uymaları gereken bazı kurallar bulunmaktadır. İşte bu kurallara bütünüyle “Kıraat” ya da “Tecvîd” kuralları adı verilmektedir. Kur’ân-ı Kerîm tecvîdli nazil olmuş ve öylece tilavet edilmiştir. Nesilden nesile günümüze kadar da kesintisiz bir şekilde mütevatir olarak gelmiştir. Tecvîd, harflerdeki sıfat ve mahreçlere uyarak Kur’ân-ı Kerîmi güzel bir şekilde tilavet etmektir. Tariften de anlaşıldığı üzere tecvîdin konusu Kur’ân-ı Kerîmdir. Kur’ân-ı Kerîm’i güzel ve hatasız okumayı öğreten tecvîd ilmi ile ilgili mensur ve manzum pek çok eser yazılmıştır. Tecvîd ilmi ile ilgili yazılan eserlerden birisi de Ebü’l-Alâ el-Hemedânî’nin (ö.569/1173) Kitâbü’t-Temhîd fî Ma’rifeti’t-tecvîd adlı eseridir. Hemedânî bu eserinde Kur’ân okumaya başlarken neler yapmak, nelere dikkat etmek gerektiğini maddeler halinde ele almıştır. Söz konusu konular bu makalede incelenecek daha sonra Kıraat ve Tecvîd ilmi açısından ilgili konuların değerlendirilmesi yapılacaktır.
The Qur'an is the word of Allah inviting people to salvation. Humans have endeavored to understand and interpret it in the best possible way, developing various methods and different sciences. One of the methods developed to grasp and interpret the Qur'an effectively is the science of Qira'at, which enriches the meaning of verses by considering variations in the pronunciation of certain words, thus facilitating a better understanding.
Since the revelation of the first verses of the Qur'an, rulings concerning the necessity of Tarteel (deliberate and measured recitation) have been established. These rulings emphasize the need for recitation to shape the words of the verses according to the intended meaning and to maintain coherence in the arrangement of the verses. The unique combination of form (lafz) and meaning (ma'na) in the Qur'an distinguishes it from other divine scriptures, forming a cohesive unity within the Qur'an, hence its designation as "Qur'an." Therefore, what is recited is not only the meaning but also the articulation that renders the meaning comprehensible. Consequently, the Qur'an is not a book to be read in any arbitrary manner but rather requires adherence to certain rules. These rules are collectively referred to as "Tajweed" or "Qira'at" rules.
The Qur'an was revealed with Tajweed and has been recited as such continuously from generation to generation, and will continue to be so until the Day of Judgment. Tajweed involves reciting the Qur'an beautifully by adhering to the qualities and articulation points of the letters. As evident from the definition, Tajweed is centered on the Qur'an.
Among those who have authored works aimed at facilitating the recitation, understanding, and correct interpretation of the Qur'an is Abu al-Ala al-Hamedani (d. 569/1173). In his work "Kitab al-Tamhid," Hamedani outlines the steps to be taken and the considerations to be made when starting to recite the Qur'an (beginning memorization) in a list format. These topics will be examined in this article and evaluated from the perspective of the science of Qira'at/Tajweed.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İslam Araştırmaları (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2024 |
Gönderilme Tarihi | 7 Haziran 2024 |
Kabul Tarihi | 22 Temmuz 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 2 Sayı: 2 |