The Quran was sent to the Prophet through Gabriel (a.s.). It is a miraculous word that was revealed to the Prophet (pbuh), transmitted through tawatur, and worshiped by its recitation. According to this definition given in the Usul books, reading the Quran is considered as worship and it is stated that those who read it will receive rewards. Hz. who sets a good example in every respect. The Prophet (pbuh) also emphasized that the most virtuous deed of his ummah was to read the Quran and stated that the Quran would intercede for those who read it on the Day of Judgment. The mentioned prophetic good news encouraged Muslims to read the divine word, and in every period of history, Muslims have strived to become familiar with the Quran. This effort and diligence has led to the sciences related to the Quran coming to the fore, and in this context, a special importance has been attributed to the science of Tajwid, which ensures the proper and correct reading of the Quran. While the science of Tajwid was conveyed orally in the early periods, the first Tajwid works began to be written in the 4th century Hijri. One of the topics touched upon in these works, where the origin and adjectives of letters are mainly explained, is the types of recitation. Recitation scholars have presented the paradigms of recitation in accordance with the Quran and the Sunnah, and in this way, they have aimed to prevent erroneous recitation methods. Assoc. Dr. The work titled Recitation/Tilâvet Usûlleri, written by Emrullah Tuncel, discussed the recitation styles mentioned in tajwid works under six different headings and tried to draw the framework of an authentic recitation. In this context, the styles in question were examined with an objective attitude and a moderate approach was taken in the decision part. In the work, it is discussed how acceptable the Quranic recitation that a person has learned from his teacher is, and it is stated that the mushafehe method alone will not be sufficient in teaching the Qur'an. In addition, it is aimed to reach an authentic and qualified Qur'an recitation by reviewing the recitation practiced so far.
Kur’an, Cebrail (a.s.) vasıtasıyla Hz. Peygamber’e (sav) tenzil olunan, tevatür ile nakledilen ve tilaveti ile ibadet olunan mûciz bir kelamdır. Usul kitaplarında aktarılan bu tanıma göre Kur’an’ı okumak ibadet olarak telakki edilmiş ve onu okuyanların sevap elde edeceği belirtilmiştir. Her hususta güzel bir örneklik teşkil eden Hz. Peygamber (sav) de, ümmetinin en faziletli amelinin Kur’an okumak olduğunu vurgulamış ve Kur’an’ın, kendisini okuyanlara kıyamet gününde şefaat edeceğini bildirmiştir. Zikredilen nebevî müjdeler, Müslümanları, ilâhî kelamı okumaya teşvik etmiş ve tarihin her döneminde Müslümanlar Kur’an ile hemhâl olma gayreti içerisinde olmuşlardır. Bu çaba ve gayret, Kur’an’a dair ilimlerin de ön plana çıkmasına vesile olmuş ve bu bağlamda Kur’an’ı usûlüne uygun ve doğru bir şekilde okumayı temin eden Tecvîd ilmine ayrı bir önem atfedilmiştir. Tecvîd ilmi ilk dönemlerde şifâhi olarak nakledilirken hicri 4. Asır ile birlikte ilk Tecvîd eserleri kaleme alınmaya başlanmıştır. Ağırlıklı olarak harflerin mahreç ve sıfatlarının izah edildiği söz konusu eserlerde temas edilen mevzulardan birisi de tilâvet çeşitleridir. Kıraat uleması, Kur’an ve sünnete muvâfık bir tilâvetin paradigmalarını serdetmişler ve bu suretle hatalı okuyuş usûllerinin önüne geçmeyi murad etmişlerdir. Doç. Dr. Emrullah Tuncel tarafından kaleme alınan Kıraat/Tilâvet Usûlleri isimli eser de, tecvîd eserlerinde zikredilen tilâvet tarzlarını altı ayrı başlık altında ele almış ve sahih bir tilâvetin çerçevesini çizmeye çalışmıştır. Bu bağlamda söz konusu tarzlar objektif bir tutum ile incelenmiş ve karar kısmında mutedil bir yaklaşım sergilenmiştir. Eserde, kişinin hocasından öğrenmiş olduğu Kur’an kıraatinin ne oranda makbul olduğu tartışmaya açılmış ve bununla beraber Kur’an tedrisatında müşâfehe metodunun tek başına yeterli olmayacağı ifade edilmiştir. Ayrıca şu ana kadar uygulanagelen kıraatin gözden geçirilerek sahih ve nitelikli bir Kur’an tilâvetine ulaşmak amaçlanmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İslam Araştırmaları (Diğer) |
Bölüm | Kitap İncelemesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Mart 2025 |
Gönderilme Tarihi | 25 Aralık 2024 |
Kabul Tarihi | 6 Şubat 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 3 Sayı: 1 |