Şârihler, bir konuyu iyi bildiği iddiası ile şerhlerini yazmış ve eserlerinde kendilerinden önce yazılmış şerhleri veya konu ile ilgili yorum ve tespitlerde bulunan âlimlerin görüşlerini eksik ya da yanlış bulmuş ve kendi doğrularını ispatlama gayreti içerisini girmişlerdir. Sabûhî Ahmed Dede de 17. yüzyılda yaşamış, Şâm ve Yenikapı Mevlevîhânelerinde şeyhlik görevini üstlenmiş bir şârihtir. İhtiyârât-ı Sabûhî adlı Mesnevî şerhinde diğer şârih ve âlimlerin bazı görüşlerini beğenmeyip kendi görüşlerini ispatlama çabasına girmiştir.
Sabûhî Dede reddiyelerinin üslup açısından ön önemli özelliği eleştirilerini isim vermeden yapması, kişilerden ziyade düşüncelere önem vermesidir. Sabûhî Dede, diğer şârih ve âlimlerin görüşlerinden doğru bulmadıklarını, nazik ama kesin ve net bir şekilde çürütme yoluna gitmiştir.
İhtiyârât-ı Sabûhî’den önce Türkçe on dört Mesnevî şerhi yazılmıştır. Bu çalışmada bu şerhlerden İhtiyârât-ı Sabûhî’de isimleri geçen İsmail Rusûhî Dede ve Şem`î Dedenin eserleri ve eserine nazire yazıldığı iddia edilen İlmî Dede’nin Şerh-i Cezîre-i Mesnevî’si ile reddiyeler konusu açısından karşılaştırma yapılmıştır. Bu konunun incelenmesi şârihin kendisinden önce gelen şârih ve âlimlerin düşüncelerine hâkimiyetini ve onlara eleştirel yaklaşımlarını tespit edebilmek açısından önemlidir.
The commentators wrote their commentaries with the claim that they knew a subject well, and they found the commentaries written before them in their works or the opinions of the scholars who made comments and determinations on the subject incomplete or wrong, and they tried to prove their own truth. Sabûhi Ahmed Dede is also a commentator who lived in the 17th century and assumed the duty of sheikh in Damascus and Yenikapı Mevlevi Lodges. In his commentary on Mesnevî named İhtiyarat-ı Sabuhi, he did not like some of the views of other commentators and scholars and tried to prove his own views.
The most important feature of Sabuhi Dede refutations in terms of style is that they make their criticism anonymously and give importance to thoughts rather than people. Sabuhi Dede tried to refute the opinions of other commentators and scholars, in a gentle but definite and clear way, that he did not find correct.
Before İhtiyarat-ı Sabuhi, fourteen Mesnevi commentaries were written in Turkish. In this study, the works of İsmail Rusuhi Dede and Şem`i Dede, which are somehow included in İhtiyarat-ı Sabuhi, and the Şerh-i Cezire-i Mesnevi of İlmi Dede, which is claimed to have been written in a way, are compared in terms of the subject of refusals. The examination of this subject is important in terms of determining the dominance of the commentators and scholars who came before him and their critical approaches to them.
Masnevi, Sabuhi Ahmed Dede, İhtiyarat-ı Sabuhi, commentary, refutation
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | ARAŞTIRMA MAKALESİ |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 |
ULAKBİM-DERGİPARK Bünyesinde Faaliyet Gösteren HİKMET-Akademik Edebiyat Dergisi (Journal Of Academic Literature)
Türk Dili ve Edebiyatı Alanında Yayımlanan Uluslararası Hakemli Bir Dergidir.