Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

FOLK CULTURE İN THE CONTEXT OF GLOBALİSATİON

Yıl 2024, , 295 - 305, 30.04.2024
https://doi.org/10.28981/hikmet.1426555

Öz

With the effects of globalisation, various changes are taking place almost everywhere in the world. Although this change provides various benefits that can be described as development in many areas, it causes deformation in the cultural field. Globalisation, which envisages the world to be treated as a small village, also affects the folk culture, which is naturally formed in various parts of the globe in a wide variety of ways. Folk culture is constantly changing like a living organism. Based on this feature, although it is suggested that it is natural for folk culture to metamorphose through different periods and that this period will create its own folk culture products, it has been argued in the research that an unnatural process is experienced due to the speed of today's technological possibilities. In this context, it is necessary both to protect the existing originality of folk culture and to ensure that each community does not lose its original aspects that are not similar to each other in educational processes. Undoubtedly, educational institutions are of great importance to ensure this protection. In order to prevent these cultural losses, it was evaluated that it would be useful to reconsider the education and training processes by realising folk culture teaching in formal and informal ways. In the research, the studies previously written in the literature were reviewed and the study was revealed by document analysis from qualitative research methods. As a result of these analyses, studies on the effects of globalisation were also examined and the possible effects of the positive and negative effects of globalisation on folk culture were tried to be criticised.

Kaynakça

  • Arslan, Mustafa. “Küreselleşme ve Yerellik İkileminde Buldan Halk Kültürü”. Buldan Sempozyumu, 23-24. Denizli: 2006.
  • Aslan, Kadir. “Küreselleşmenin Eğitim Boyutu”. Ege Eğitim Dergisi, 5(1) (2004), 1-5.
  • Atasoy, Berkant. ve Kuter, Füsun Öztürk. “Küreselleşme ve Spor”. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18 (1) (2005), 11-22.
  • Aydemir, Cahit. ve Kaya, Mehmet. “Küreselleşme Kavramı ve Ekonomik Yönü. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6 (20) (2007), 260-282.
  • Balay, Refik. “Küreselleşme Bilgi Toplumu ve Eğitim”. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 37 (2) (2004), 64-65.
  • Bayar, Fırat. “Küreselleşme Kavramı ve Küreselleşme Sürecinde Türkiye”. Uluslararası Ekonomik Sorunlar Dergisi, 32 (4) (2008), 25-34.
  • Coşkun, Güleda. Tokat’tan Derlenen Türkü Sözlerindeki Halk Kültürü Öğelerinin Bir Eğitim Aracı Olması Bakımından İncelenmesi. Ankara: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2019.
  • Çalık, Temel. ve Sezgin, Ferudun. “Küreselleşme, Bilgi Toplumu ve Eğitim”. Kastamonu Eğitim Dergisi, 13 (1) (2005), 55-66.
  • Ekmekçi, Aydın. Küreselleşme ve Türk Halk Kültürü Üzerine Etkileri. Sakarya: Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, 2004.
  • Holton, Robert. “Küreselleşmenin Kültürel Sonuçları”. Istanbul Journal of Sociological Studies, (47) (2013), 59-75.
  • İçli, Gönül. “Küreselleşme ve Kültür”. CÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 25 (2) (2001), 163-172.
  • Kabaklı, Ahmet. Türk Edebiyatı, II. Cilt. İstanbul: Türkiye Yayınevi, 1973.
  • Karabağ, Servet. Mekânın Siyasallaşması. İkinci Baskı. Ankara: Gazi Kitabevi, 2006.
  • Konak, Nahide. “Ekonomik Küreselleşme ve Ulus-Devlet: Kuramsal Yaklaşımlar”. Edebiyat Dergisi. 9.12.2012. http://www.edebiyatdergisi.hacettepe.edu.tr/2011281NahideKonak.pdf
  • Özkul, Osman. Kültür ve Küreselleşme. İstanbul: Lejand Kitap, 2023.
  • Tağraf, Hasan. “Küreselleşme Süreci ve Çokuluslu İşletmelerin Küreselleşme Sürecine Etkisi”. CÜ iktisadi ve idari Bilimler Dergisi, 3 (2) (2002), 33-47.
  • Uslu Çetin, Oya. “Küreselleşmenin Eğitimin Farklı Boyutları Üzerindeki Etkileri”. Çağdaş Yönetim Bilimleri Dergisi, 2 (1) (2015), 75-93.
  • Yurdabakan, İrfan. “Küreselleşme Konusundaki Yaklaşımlar Ve Eğitim”. Eurasian Journal of Educational Research, Issue 6, (2002), 61-66.
  • Zengingönül, Oğul. “Nedir Bu Küreselleşme? Kaçabilir miyiz? Kullanabilir miyiz?”. Siyasa, 1 (1) (2005), 87-88.

KÜRESELLEŞME OLGUSU BAĞLAMINDA HALK KÜLTÜRÜ

Yıl 2024, , 295 - 305, 30.04.2024
https://doi.org/10.28981/hikmet.1426555

Öz

Küreselleşmenin etkileri ile dünyanın hemen hemen her yerinde çeşitli değişimler yaşanmaktadır. Bu değişim, pek çok alanda gelişim olarak nitelenebilecek çeşitli faydalar sağlasa da kültürel alanda deformasyona sebep olmaktadır. Dünyanın küçük bir köy gibi ele alınmasını öngören küreselleşme, yerkürenin çeşitli yerlerinde çok çeşitli biçimde doğal şekilde oluşan halk kültürünü de tesiri altına almaktadır. Halk kültürü, canlı bir organizma gibi mütemadiyen değişmektedir. Bu özelliğinden yola çıkılarak halk kültürünün farklı dönemlerden geçerek başkalaşmasının doğal olduğu ve bu dönemin de kendi halk kültür verimlerini oluşturacağı öne sürülse de araştırmada günümüzdeki teknolojik imkânların sürati dolayısıyla doğal olmayan bir süreç yaşandığı ileri sürülmüştür. Bu bağlamda hem halk kültürünün mevcut özgünlüğünün korunması hem de eğitim süreçlerinde her topluluğun birbirine benzemeyen orijinal yönlerini kaybetmemesini sağlamak gereklidir. Bu korunmanın sağlanması için de şüphesiz eğitim-öğretim kurumlarının önemi büyüktür. Söz konusu kültürel kayıpları engellemek için halk kültürü öğretimini formal ve informal şekilde gerçekleştirerek bu vasıta ile eğitim öğretim süreçlerini tekrar ele almanın faydalı olacağı değerlendirilmiştir. Araştırmada literatürde daha evvel kaleme alınan çalışmaların taraması yapılmış, nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi ile çalışma ortaya konmuştur. Bu analizler neticesinde ayrıca küreselleşmenin etkileri ile ilgili çalışmalar da incelenerek küreselleşmenin olumlu ve olumsuz olarak nitelenen etkilerinin halk kültürü üzerine muhtemel tesirleri kritize edilmeye çalışılmıştır.

Kaynakça

  • Arslan, Mustafa. “Küreselleşme ve Yerellik İkileminde Buldan Halk Kültürü”. Buldan Sempozyumu, 23-24. Denizli: 2006.
  • Aslan, Kadir. “Küreselleşmenin Eğitim Boyutu”. Ege Eğitim Dergisi, 5(1) (2004), 1-5.
  • Atasoy, Berkant. ve Kuter, Füsun Öztürk. “Küreselleşme ve Spor”. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18 (1) (2005), 11-22.
  • Aydemir, Cahit. ve Kaya, Mehmet. “Küreselleşme Kavramı ve Ekonomik Yönü. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6 (20) (2007), 260-282.
  • Balay, Refik. “Küreselleşme Bilgi Toplumu ve Eğitim”. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 37 (2) (2004), 64-65.
  • Bayar, Fırat. “Küreselleşme Kavramı ve Küreselleşme Sürecinde Türkiye”. Uluslararası Ekonomik Sorunlar Dergisi, 32 (4) (2008), 25-34.
  • Coşkun, Güleda. Tokat’tan Derlenen Türkü Sözlerindeki Halk Kültürü Öğelerinin Bir Eğitim Aracı Olması Bakımından İncelenmesi. Ankara: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2019.
  • Çalık, Temel. ve Sezgin, Ferudun. “Küreselleşme, Bilgi Toplumu ve Eğitim”. Kastamonu Eğitim Dergisi, 13 (1) (2005), 55-66.
  • Ekmekçi, Aydın. Küreselleşme ve Türk Halk Kültürü Üzerine Etkileri. Sakarya: Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, 2004.
  • Holton, Robert. “Küreselleşmenin Kültürel Sonuçları”. Istanbul Journal of Sociological Studies, (47) (2013), 59-75.
  • İçli, Gönül. “Küreselleşme ve Kültür”. CÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 25 (2) (2001), 163-172.
  • Kabaklı, Ahmet. Türk Edebiyatı, II. Cilt. İstanbul: Türkiye Yayınevi, 1973.
  • Karabağ, Servet. Mekânın Siyasallaşması. İkinci Baskı. Ankara: Gazi Kitabevi, 2006.
  • Konak, Nahide. “Ekonomik Küreselleşme ve Ulus-Devlet: Kuramsal Yaklaşımlar”. Edebiyat Dergisi. 9.12.2012. http://www.edebiyatdergisi.hacettepe.edu.tr/2011281NahideKonak.pdf
  • Özkul, Osman. Kültür ve Küreselleşme. İstanbul: Lejand Kitap, 2023.
  • Tağraf, Hasan. “Küreselleşme Süreci ve Çokuluslu İşletmelerin Küreselleşme Sürecine Etkisi”. CÜ iktisadi ve idari Bilimler Dergisi, 3 (2) (2002), 33-47.
  • Uslu Çetin, Oya. “Küreselleşmenin Eğitimin Farklı Boyutları Üzerindeki Etkileri”. Çağdaş Yönetim Bilimleri Dergisi, 2 (1) (2015), 75-93.
  • Yurdabakan, İrfan. “Küreselleşme Konusundaki Yaklaşımlar Ve Eğitim”. Eurasian Journal of Educational Research, Issue 6, (2002), 61-66.
  • Zengingönül, Oğul. “Nedir Bu Küreselleşme? Kaçabilir miyiz? Kullanabilir miyiz?”. Siyasa, 1 (1) (2005), 87-88.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türkiye Dışındaki Türk Halk Bilimi
Bölüm ARAŞTIRMA MAKALESİ
Yazarlar

Mahmut Delen 0000-0002-7332-6971

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2024
Gönderilme Tarihi 27 Ocak 2024
Kabul Tarihi 17 Nisan 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

ISNAD Delen, Mahmut. “KÜRESELLEŞME OLGUSU BAĞLAMINDA HALK KÜLTÜRÜ”. Hikmet - Akademik Edebiyat Dergisi 20 [BAHAR 2024] (Nisan 2024), 295-305. https://doi.org/10.28981/hikmet.1426555.

ULAKBİM-DERGİPARK Bünyesinde Faaliyet Gösteren HİKMET-Akademik Edebiyat Dergisi (Journal Of Academic Literature) 

Türk Dili ve Edebiyatı Alanında Yayımlanan Uluslararası Hakemli Bir Dergidir.