Edebî eserler
yaratılma süreçlerinde sanatçının mensubu olduğu toplumdan ve dönemin
şartlarından etkilenirler. Bu yüzden edebî eserlerden hem yazıldığı dönemin
siyasal, sosyal, kültürel ve ekonomik yapısı hakkında bilgi alınabilir hem de
eseri kaleme alan sanatçının biyografisi hakkında verilere ulaşılabilir. XVII.
Yüzyıl, Klâsik Türk edebiyatının bir önceki yüzyılda başlayan yükselişini devam
ettirdiği bir dönemdir. Bu dönemde Osmanlı Devleti pek çok yönden çalkantılar
içinde olmasına rağmen edebiyat alanında önemli isimler yetişmiştir. Bu
isimlerden biri de Nef’î’dir. Türkçe ve Farsça olmak üzere iki dîvân sahibi
olan Nef’î bunların yanında Sihâm-ı Kazâ adlı bir de hiciv eseri kaleme
almıştır. Sihâm-ı Kazâ Nef’î’nin babasından başlayarak, devletin çeşitli kademelerindeki
paşaları, dönemin bazı şairlerini hicvettiği bir eserdir. Nef’î Türkçe ve
Farsça Dîvân’ında daha çok memduhunu övmüş, yer yer üstü kapalı olarak
hicvetmiştir. Sihâm-ı Kazâ’da ise hicvin en yüksek seviyesine çıkarak sövgüye
varan bir üslûp kullanmıştır. Nef’î’nin edebî hicivden sövgülü hicve geçişinin
sebepleri tarihî kayıtların da yardımıyla Türkçe ve Farsça Dîvân’ı ile Sihâm-ı
Kazâ’nın satır aralarında ortaya çıkmaktadır.
Bu bağlamda Nef’î’nin adı geçen
eserleri eleştirel bir okumaya tâbi tutulacak, özellikle kasidelerin satır
aralarında tespit edilen beyitler hiciv açısından karşılaştırılacaktır. Bu
sayede Nef’î’nin hicvindeki değişim de gözler önüne serilecektir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | ARAŞTIRMA MAKALESİ |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ekim 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 9 |
ULAKBİM-DERGİPARK Bünyesinde Faaliyet Gösteren HİKMET-Akademik Edebiyat Dergisi (Journal Of Academic Literature)
Türk Dili ve Edebiyatı Alanında Yayımlanan Uluslararası Hakemli Bir Dergidir.